Toon posts:

cooling blaast af en toe kei hard

Pagina: 1
Acties:
  • 687 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wou graag vragen wat ik eraan kan doen dat mijn computer soms in 1 keer kei hard gaat blazen en dan opeens weer stil . En dan gaat ie weer kei hard blazen en dat is ie weer stil
Weet iemand misschien wat ik eraan kan doen dat dat niet meer gebeurt?
het is namelijk nogal irritant. :(
Hij doet dat alleen als ik een game ga doen bijvoorbeeld.
Wat ik er aandoen dat het niet meer gebeurt en toch mijn pc niet overhit word?

Verwijderd

Weet je zeker dat het je fans zijn?
Want het kan ook je CD-ROM/DVD-ROM zijn.
Sommige beginnen keihard te draaien als er een CD/DVD-ROM inzit, als je bijv naar de verkenner gaat, of ergens anders waar gegevens van de CD/DVD-ROM gelezen moet worden,

Dit heb ik ook met een Dell Dimension 4600 ;)

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-12 10:51

link_mario

Ofwa?

Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 03:59:
Hallo,

Ik wou graag vragen wat ik eraan kan doen dat mijn computer soms in 1 keer kei hard gaat blazen en dan opeens weer stil . En dan gaat ie weer kei hard blazen en dat is ie weer stil
Weet iemand misschien wat ik eraan kan doen dat dat niet meer gebeurt?
het is namelijk nogal irritant. :(
Hij doet dat alleen als ik een game ga doen bijvoorbeeld.
Wat ik er aandoen dat het niet meer gebeurt en toch mijn pc niet overhit word?
Wat voor systeem heb je? Als je een Athlon64 hebt kan het goed zo zijn dat Cool 'n Quiet aanstaat. Dit zorgt ervoor dat als het systeem niks te doen heeft, het word "onderclocked" en je fans langzamer gaan draaien. Zodra hij wel wat te doen heeft(stresstest, games, grote file uitpakken e.d.) gaat hij weer naar normale snelheid, maar gaan de fans ook harder draaien.

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-12 08:35
Het kan ook zijn dat je videokaart dynamic speed gebruikt,waardoor de fan van je videokaart sterk fluctueert.
Ik had dit ook met mijn 6800 Ultra.
Je kunt de fanspeed zetten op een vast toerental of een Zalman erop zetten,wat ik heb gedaan.
Probleem was over :)

• link_mario

link_mario

Ofwa?

Steelpan schreef op zondag 08 januari 2006 @ 10:27:
Het kan ook zijn dat je videokaart dynamic speed gebruikt,waardoor de fan van je videokaart sterk fluctueert.
Ik had dit ook met mijn 6800 Ultra.
Je kunt de fanspeed zetten op een vast toerental of een Zalman erop zetten,wat ik heb gedaan.
Probleem was over :)
Zelfde als Cool 'n Quiet dus. Heel veel componenten gebruiken dit tegenwoordig, AMD heeft cool 'n quiet, intel heeft IST(oid was 't). En videokaarten wat jij zegt. ;)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

tja geweldig systeem toch. Normaal zou hij dus constant die herrie maken ! gewoon positief bekijken en tijdens het gamen het geluid over de speakers wat harder zetten :) wat zijn trouwens je specs ?

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-12 08:35
StuiTeR schreef op zondag 08 januari 2006 @ 10:34:
tja geweldig systeem toch. Normaal zou hij dus constant die herrie maken ! gewoon positief bekijken en tijdens het gamen het geluid over de speakers wat harder zetten :) wat zijn trouwens je specs ?
Ik ben het maar ten dele met je eens :)
Een fan met een vast toerental veroorzaakt inderdaad geluid,maar daar heb je na verloop van wat tijd geen erg meer in,je went eraan zeg maar.
Maar als een fan van bv.je videokaart heel regelmatig van toerental verandert trekt dat je aandacht en blijf je daar aandacht aan geven.
Dit veroorzaakte bij mij ook irritatie met als gevolg een andere fan.
Waar ik overigens zeer gelukkig mee ben :*)

Verwijderd

Om te beginnen, wat zijn je specs?
Weet je zeker dat het een cooler is (en zo ja, welke)
Als je de oorzaak niet weet, kun je het nooit oplossen.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-12 06:40

drooger

Falen is ook een kunst.

Eerst luisteren, dan vragen ;) (naar geluid natuurlijk)

[ Voor 30% gewijzigd door drooger op 08-01-2006 22:42 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

heb je misschien speedfan al geprobeert? daar kan je de snelheden van de fans mee controleren en de temperaturen, als het goed is ben je zo achter wat zoveel herrie maakt

Verwijderd

Dat heet een CPU fan die temperatuur gestuurd is , dat is normaal.

En als je het uitzet in de bios, heb je mogelijk Constant die "herrie"

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat ik hier nog niet genoemd zie is misschien de voeding als boosdoener.

Mijn vader heeft een pc waarbij de ventilator van de voeding bij bepaalde kasttemperaturen echt opeens enorm begint te versnellen en een enorme herrie maakt.

Maar eerst dus eens ontdekken waar de herrie vandaan komt.

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11 10:46
Fraggar schreef op maandag 09 januari 2006 @ 00:11:
Wat ik hier nog niet genoemd zie is misschien de voeding als boosdoener.

Mijn vader heeft een pc waarbij de ventilator van de voeding bij bepaalde kasttemperaturen echt opeens enorm begint te versnellen en een enorme herrie maakt.

Maar eerst dus eens ontdekken waar de herrie vandaan komt.
zoals hierboven al is gezegd denk ik ook idd dat het je voeding is heb je toevallig een aldi pc?

en hoeveel watt is je voeding?

Verwijderd

lol ja daar staan aldi pc's wel om bekend: herrie, als je er zo eentje heb kan je het beste de cpu fan vervangen met eentje die stil is en constant draait

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
laat de TS eens reageren: het klinkt mij ook als CD drive, zoals in de eerste relpy staat.

U vraagt, wij antwoorden.

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-12 11:37
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 09:33:
lol ja daar staan aldi pc's wel om bekend: herrie, als je er zo eentje heb kan je het beste de cpu fan vervangen met eentje die stil is en constant draait
ik kan dat ding wel uitkotsen zelfs met nieuwe cooler blijft het herrie

Verwijderd

ja daarom heb ik een zelfgebouwde.. mijn vriend heeft er ook een van de aldi, maar ik leef met m mee :r
maar hij let niet meer op de herrie zegt ie, maar op een lan party komt die herrie soms nog boven de muziek uit.. |:( als die soms iets zachter staat.. kan me nog wel herinneren dat een leraar op school zei: ja je moet die pc's bij de aldi halen want die zijn veel goedkoper.. maar hij heeft er zeker geen verstand van.. (leraar duits)

maar ik zou zeggen probeer wat uit en anders moet je gewoon proberen je moederbord te flashen als daar updates voor zijn

• ThinkPad
  • Laatst online: 23:20
Met PC's van de Aldi is niks mis hoor!!!

En voor de TS: Cool 'n Quiet is juist iets handigs, Misschien even die fan vervangen door een Zalmann, Coolermaster???

• link_mario

link_mario

Ofwa?

ThinkPadd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 21:23:
Met PC's van de Aldi is niks mis hoor!!!

En voor de TS: Cool 'n Quiet is juist iets handigs, Misschien even die fan vervangen door een Zalmann, Coolermaster???
Klopt, het is idd zeer handig. Maar op deze athlon64 zit er wel een zalman7700AlCu op, dus dat scheeld in de herrie. Heb 't btw uitgezet omdat gamen langzaam begon, in 't begin veel lag(omdat de CPU nog aan 't opschroeven was in z'n snelheid zegmaar).

Verwijderd

Topicstarter
Wat willen jullie nu allemaal weten van mijn pc?
welke specs?
En hoe kan ik de specs makkelijk vinden zodat ik ze makkelijk kan laten zien!

Alvast bedank van de vorige informatie _/-\o_

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-12 06:40

drooger

Falen is ook een kunst.

Start->Run->DxDiag, evt. dan nog verder naar 'more info->MSInfo'.

Ik heb de md8080xl in techsolo tc-70 kast met een arctic cooling super silent 4 ultra tc en q-tec 400w en hij's wel redelijk stil hoor. Ik hoor wel een constante blaas van de ventilatoren in de voeding, maar voor de rest stil genoeg.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
Processor, mobo, hoeveel en wat voor fans je in je computer hebt, harde schijf, opticals, voeding, videokaart (als ik wat vergeten ben post ik het nog wel :)).

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 10-01-2006 13:28 ]

• Jazekerrrrr
je kunt ook cpu z downloaden http://www.cpuid.com/cpuz.php kun je moederbord en processor en geheugen in terug vinden.

Verwijderd

Ik heb zoiets ook wel vaker. Je kunt (bij een asus mobo tenminste) de optie Q-fan aanzetten. De ventilator draait harder naarmate de temp hoger wordt. Je kunt ook een referentietemp instellen in de bios. Als je processor daar aankomt begint de koeling volle kracht te werken. Als deze temp bijv op 60 ingesteld staat en je proc schommelt onder hevige belasting op 59-60 graden verklaart dit het harde blazen van de koeler... want 59 graden betekend ongeveer 1500rpm en 60 2000 rmp (bij een Zalman 7700).

Dus ff temp hoger zetten in de bios!

Verwijderd

Topicstarter
Gewoon ff doen :9
Maar ik ben niet zo super in computers dus weet ik allemala niet wat ik moet doen. :/
Dus kan er dan voor de rest niks gebueren met mijn computer.?
Kan je dan aub even vertellen wat ik precies moet doen ? O-)

• Jazekerrrrr
zoal ik al eerder heb gevraagd heb je een aldi pc?

zoja kun je niet veel veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb geen aldi pc:P Ik heb een compaq gekocht bij office center.
Ik heb een compaq presario SR1270NL
http://h10025.www1.hp.com...l&docname=c00505992&lc=nl

Verwijderd

welk merk moederbord heb je?

edit: had je laatste post niet gezien....asus dus...

Ga naar de bios en zoek de optie hardware monitor.... als het goed is staat de optie "q-fan" aan. Onder in het lijstje kun je een gewenste processor temp instellen... zet deze 1 stapje hoger.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2006 12:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee kan ik niet zien :|

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 13:41

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Compaq, HP en ander OEM computers hebben vaak een aangepaste BIOS waar de eindgebruiker bijna niets kan instellen. dus q-fan kan niet worden ingesteld, ook al is het een recent asus moederbord.

Dat de ventilator van de voeding / CPU aan gaat als je de computer belast (lees: een zwaar spelletje, bestanden in/uitpakken enz.) is normaal, want zwaarder belaste computer-onderdelen gebruiken meer energie, en produceert meer warmte dan wanneer ze niet veel te doen hebben.

De computer heeft een ingebouwde temperatuur sensor, die er voor zorgt (simpel gezegt) dat de ventilator snel laat draaien als die sensor een te hoge temp meet, en de ventilator langzamer zet als de temp weer "normaal" is. Dit wordt gedaan zodat jij niet constand met herrie zit, maar dat de computer onderdelen toch genoeg koeling krijgen wanneer dit nodig is.

Op jouw vraag, van wat je er aan kan doen, dat het niet meer gebeurd, zijn er een paar oplossingen.
- een extra ventilator inbouwen (= iets meer herrie, en de zorgmakende ventilator gaat minder vaak harder blazen)
- de zorgmakende ventilator vervangen door een stiller exemplaar
- grotere / betere koellichamen plaatsen (koelribben / heatsinks)
- niet meer de computer belasten (dus geen spellen meer spelen) :Y)
- of een combinatie hiervan.

[ Voor 23% gewijzigd door Abomination op 17-01-2006 12:54 ]

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
als het een custom bios is, maar hetzelfde mobo, dan kan je er toch een normale bios overheen flashen?

hmm PTGD1-LA vind ik niet terug... alle LGA775 bordjes beginnen met P5...
De P5GD1 bestaat wel... zou het daar vergelijkbaar mee zijn?

edit: volgens deze link kan je de fanspeed met speedfan aanpassen...

[ Voor 57% gewijzigd door MeMoRy op 17-01-2006 13:11 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-12 19:27

Croga

The Unreasonable Man

MeMoRy schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:03:
als het een custom bios is, maar hetzelfde mobo, dan kan je er toch een normale bios overheen flashen?
Over het algemeen zijn het niet exact dezelfde moederborden. Je zult het typenummer wat je op de HP website ziet waarschijnlijk ook niet terugvinden op de site van Asus....

• Abomination

Abomination

MeMoRy schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 13:03:
Dat zou ik zelf nooit doen, en voor de TS moederbord ( PTGD1-LA ) is er geen "normale" BIOS te krijgen vanaf de asus site (zie: hier)

[ Voor 4% gewijzigd door Abomination op 17-01-2006 13:12 ]

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Op de HP site is wel een bios beschikbaar van 09-2005. Al geprobeerd?

• Alm4riC
  • Laatst online: 23:16
Het kan ook zijn dat het je grafische kaart wordt, waarvan de fan harder gaat blazen als de GPU boven een bepaalde temperatuur uitkomt.

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 20:11

JF_

Ik doe een gokje, is het toevallig een 'ouwe' AOpen-kast met 300W voeding? Die hadden een waardeloze tweetraps temperatuurregeling (koud==fan stil, warm==fan voluit, niets ertussenin), en fan voluit was een onacceptabele berg herrie.
Oplossing? Andere voeding erin, de nieuwe 300/350W AOpens (120mm fan aan onderzijde, gaas aan achterkant) zijn stil. Geld overigens voor zo ongeveer elke voeding met 120mm fan, fabrikanten zijn er inmiddels achter dat een herrie-bak niet goed is voor je verkopen.

[edit - laat maar, topic niet gelezen, 't is geen AOpen bak]

[ Voor 8% gewijzigd door JF_ op 21-01-2006 16:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is het toch mijn dvd drive:( Want ik als ik een spel speel met dvd dan gaat hij kei hard blijven.

• Alm4riC
  • Laatst online: 23:16
Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 14:16:
Volgens mij is het toch mijn dvd drive:( Want ik als ik een spel speel met dvd dan gaat hij kei hard blijven.
Daar kan je niets aan doen. Volgende keer eerst even goed kijken voordat je een topic start ;) :9

// Zet gewoon je geluid wat harder als je aan het gamen bent dan heb je er geen last meer van :)

• Abomination

Abomination

Daar kan je dus wel wat aan doen, met nero drivespeed
Zie CD Speed Homepage

Daarmee kan je de maximum leessnelheid aanpassen van een cd/dvd drive, waardoor die wat stiller wordt.

Pagina: 1