Toon posts:

klein probleempje html/css/php

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik ben de beheerder van http://www.kbof-wvl.be en ben bezig met een compleet nieuwe layout hiervoor uit te werken, maar ik zit met enkele probleempjes waar ik jullie raad voor wil vragen... het voorlopige "resultaat" kan je hier bekijken.

1. Hoe komt het dat er een kleine ruimte zit tussen de onderkant van mijn header en mijn "menu" en hoe kan ik dit naadloos tegen elkaar zetten?

2. hoe kan ik een border rond mijn volledige website krijgen? (dus header+menu+paginainhoud+footer) zodat je duidelijk kan zien dat alles in 1 geheel is.

3. Wat vinden jullie van de header zelf? (dit is mijn 1ste werkje in photoshop!!! ik ken dat programma amper...)

4. wat vinden jullie van de vernieuwing in het algemeen (geef opbouwende kritiek, ik wil bijleren!)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 00:31

Jimbolino

troep.com

Ik kan helaas alleen antwoord geven op 4:
- Wat een kermis, waarom moeten al die dingen bewegen?
- De uitgeknipte vogel kun je misschien beter vierkant uitknippen, of een ander/beter plaatje voor zoeken.
- Wist je trouwens ook dat nedstatbasic zo nu en dan voor een popup zorgt?

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

1. welk menu?
2. maak van border="0" eens border="1" bij de hoofdtabel
3. Ik zou de zwarte letters met witte randjes een ander kleurtje geven, dat is niet zo duidelijk nu
4. Ik zou beginnen met de marquee tags er uit te halen, die zijn sowieso out-of-date maar echt prettig is het vaak ook niet met lezen (kijk eens naar wat geavanceerdere scripts als je dat scrollen echt wilt, die kunnen tenminste op pauze)
De kleuren passen niet allemaal lekker bij elkaar, kijk eens naar color5k voor wat goede kleurcombinaties (zie google voor websites, er zijn er meerdere)
Voor de rest, ik ga je het div vs. table verhaaltje niet vertellen, er zullen morgen nog wel ladingen anderen zijn die dat met veel plezier vertellen ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Begin eens met je wat te verdiepen in website's maken.
  • Je definieert geen doctype.
  • Tabellen gebruiken we al jaren niet meer om webpagina's op te maken.
  • Je gebruikt het display attribuut (en dus niet visibilty) om iets onzichtbaar te maken.
  • De font tag gebruiken we al jaren niet meer.
  • Je gebruikt javascripts waar dat totaal overbodig en ongewenst is.
  • Je code heeft een totaal onlogische opbouw en is daadoor onleesbaar.
Sorry, iets positiefs kon ik niet vinden.

1) Ik denk dat dat door font-size:100%; komt, maar het zou evengoed aan iets anders kunnen liggen. Isoleer het probleem en je komt erachter. :)

2) border: 1px solid #000000;

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-04 15:36

Acid_Burn

uhuh

Lose the scrollers.. oftwel weg met die scrollende zooi. vreselijk irritant
De vogel is nogal lelijk uitgeknipt.
In de banner is de "voor al..." niet anti-aliased
Teveel lettertypen. Probeer 1 type te gebruiken.

En wat is dit: "Zondag, 8 januari 106. 2006 uur. Goedemorgen."

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Topicstarter
beste,

Mijn bedoeling van de vernieuwing is volgende:
  • dat mijn "menu" een drop-down wordt zoals ik momenteel heb in de vernieuwing.
  • dat mijn volledige site gecentreerd weergegeven wordt met links en rechts een open ruimte (zoals ik momenteel bezig ben)
  • dat ik niet meer met drie frames zit, maar alles in 1 geheel krijg en alles bijgevolg duidelijker en gemakkelijker wordt (geen 2 scrolls meer)...
misschien ben ik op een verkeerde manier bezig (tabellen worden al jaren niet meer gebruikt wordt hier gezegt) maar hoe moet het dan wel?

en nu reactie op onderstaande commentaar:

de marquee zijn verwijderd, behalve die van de update's... ik ga in de loop van volgende week zoeken achter een betere oplossing zoals Wolfboy zei...

De uitgeknipte vogel kwam beter uit op mijn achtergrond. maar om 1 of andere reden is die achtergrond nu plots verdwenen en ik moet nog zoeken hoe dit komt...

De border heb ik nu al rond mijn volledige site gekregen, maar zoals jullie ook kunnen zien, is dit niet volledig goed... (wat doe ik fout?)

De kleuren kan ik nadien aanpassen via css, voorlopig wil ik enkel de structuur in orde krijgen, omdat ik dan nog 150 pagina's moet omzetten... en dit tegen begin maart... dus wil ik zo vlug mogelijk mijn eerste pagina 100% in orde krijgen in verband met structuur...

de zwarte letters kan ik nog aanpassen, ik heb alles nog staan van photoshop... dit was mijn eerste "probeersel" en heb nooit lessen gehad ofzo over photoshop...

Zondag, 8 januari 106. 2006 uur. Goedemorgen is de begroeting, maar blijkbaar klopt deze niet volledig? of is die 106 een tikfout?

ik heb niet echt veel ervaring van webdesign, maar ik wil zeker bijleren. dus graag ook een beetje uitleg hoe het wel moet of beter kan...

mijn enige bron van kennis is
  1. kijken naar anderen hun broncode
  2. 1 boek: HTML 4 van steve callihan dat ik vroeger gekocht heb en mijn basis html uit haal
  3. hulp van derden (forums)
  4. zoeken (google, forums, ...)

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-01 16:11
Ik zou je er eerst in verdiepen (dus idd, boek kopen, google, got search/faq). Anders blijf je tegen problemen oplopen die je zelf "niet op kunt lossen". Ik ga ook geen trui breien wat ik dus niet kan ;) en dan iedere 5 minuten de buurvrouw om hulp vragen :)

Is ook veel leuker als je er wat van begrijpt lijkt me.

Anders moet je je vastleggen op een softwarepakket die geschikt is voor het ontwikkelen van website en je bij de grenzen van dat pakket neerleggen. Misschien heb je wel frontpage in je office pakket zitten of bereidt een programma als dreamweaver te kopen :) Dan nog is iig basickennis erg gewenst en heel erg aan te raden ;) succes

• Acid_Burn
  • Laatst online: 16-04 15:36

Acid_Burn

uhuh

Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 21:58:

Zondag, 8 januari 106. 2006 uur. Goedemorgen is de begroeting, maar blijkbaar klopt deze niet volledig? of is die 106 een tikfout?
Ik heb het direct gekopieerd en gepaste van de website ( ik gebruik Mozilla 1.7.11), dus geen tikfout maar een foute weergave van de pagina. Nu staat er
Maandag, 9 januari 106. 2006 uur. Goedenacht.

[ Voor 9% gewijzigd door Acid_Burn op 09-01-2006 00:30 ]

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Acid_Burn schreef op maandag 09 januari 2006 @ 00:30:
[...]

Ik heb het direct gekopieerd en gepaste van de website ( ik gebruik Mozilla 1.7.11), dus geen tikfout maar een foute weergave van de pagina. Nu staat er

[...]
Maandag, 9 januari 106. n 2006 uur. Goedenacht. <-- zelfde hier, Opera 8.51, Gentoo Linux 2.6.13

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 21:58:
[...]
Nee, da's het gevolg van het rucksightloss copy-pasten van bejaarde javascriptjes zonder je zelf te verdiepen in de techniek. Dit is een script uit het jaar kruik toen getFullYear() nog niet bestond :P

Ga aub niet zomaar scriptjes copy-pasten; 95% van wat je op dat vlak op het web vind is gewoon utter crap en uiteindelijk snij je jezelf in de vingers. Als je geen verstand hebt van javascript, gebruik het dan niet...

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Ga aub niet zomaar scriptjes copy-pasten; 95% van wat je op dat vlak op het web vind is gewoon utter crap en uiteindelijk snij je jezelf in de vingers. Als je geen verstand hebt van javascript, gebruik het dan niet...

dat scriptje heb ik inderdaad ergens van een "webdesign-website" gehaald maar ik weet niet juist mee welke het was... is wel spijtig als je al geen scripts en dergelijke meer kan vertrouwen die aangeboden worden op webdesign-website's... waar moet je ze dan nog gaan halen...?

Misschien heb je wel frontpage in je office pakket zitten of bereidt een programma als dreamweaver te kopen

dreamweaver MX 2004 heb ik ter mijne beschikking maar geen ervaring mee...

Kan er mij iemand concreet helpen met mijn hoofdpagina? enkel deze pagina, als die 100% in orde is met de nieuwe regels en dergelijke dan kan ik mijn 150 andere pagina's zelf aanpassen aan de hand van mijn goeie hoofdpagina... ik zou graag die 150 pagina's klaar hebben tegen begin maart, dan is het voorstelling... maar ik kan pas beginnen als ik een goeie startpagina heb waar ik me kan op baseren...

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 18:41:
dat scriptje heb ik inderdaad ergens van een "webdesign-website" gehaald maar ik weet niet juist mee welke het was... is wel spijtig als je al geen scripts en dergelijke meer kan vertrouwen die aangeboden worden op webdesign-website's... waar moet je ze dan nog gaan halen...?
Gewoon zelf javascript leren ;)

Gevonden scripts zijn leuk om van te leren (in 95% van de gevallen dus leren hoe het niet moet :P ), maar als je zelf al wat kennis hebt ben je ook beter in staat om het kaf van het koren te scheiden en zodoende leer je ook vanzelf wat wel goede scripts en technieken zijn ;)

Intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
ik ga me vanaf maart verdiepen in html/php/javascript en dergelijke, maar mijn grootste zorg is momenteel op tijd klaar geraken met de vernieuwde website...

dus nogmaals :

wie kan me helpen om die eerste pagina ( http://www.kbof-wvl.be/index9.php ) volledig op punt te krijgen zodat ik zo vlug mogelijk kan beginnen aan de rest van de website want ik ga nog veel werk hebben dan...

het is de bedoeling dat het "menu" eruitziet zoals momenteel het geval is EN dat het menu direct aanpasbaar is in 1 keer op de volledige website (dus 1 keer menu aanpassen => directop alle 150 pagina's aangepast)

iemand...? het is dringend !

• Alain
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2006 @ 23:56:
ik ga me vanaf maart verdiepen in html/php/javascript en dergelijke, maar mijn grootste zorg is momenteel op tijd klaar geraken met de vernieuwde website...
Dus je wilt iets af krijgen voor maart en je gaat je er vanaf maart in verdiepen? Volgens mij ben je verkeerd bezig. ;)

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• joint_me
  • Laatst online: 13-04 20:45
als je verschillende onderdelen van je pagina direct wil kunnen aanpassen voor alle pagina's kun je dingen met php includen. Doe ik ook altijd voor mijn menu's.

include is simpel en ziet erzo uit en kun je gewoon in je body van de html toevoegen.
PHP:
1
<?php include("menu.inc")?>

menu.inc is dan een apart bestand en kan er zo uitzien:
PHP:
1
2
3
4
5
<div id="navigatie">
    <span id="navigatie_1"><a href="portfolio.php" <?php if ($thisPage == "portfolio") print("id=\"current\""); ?>>Portfolio</a></span>
    <span id="navigatie_2"><a href="cv.php" <?php if ($thisPage == "curriculum vitea") print("id=\"current\""); ?>>Curriculum Vitea</a></span>
    <span id="navigatie_3"><a href="contact.php" <?php if ($thisPage == "contact") print("id=\"current\""); ?>>Contact</a></span>
</div>

Hoop dat je hier wat mee kunt

p.s. iets meer uitleg in je moerstaal en de google

[ Voor 105% gewijzigd door joint_me op 10-01-2006 00:43 . Reden: ff voor de jonge gegoogled ;) ]

Hello fellow humans

Verwijderd

Het menu kan je voor alle pagina's vastleggen door je menu apart op te slaan in menu.php bijv.
En op al je andere pagina's gewoon je menu te includen.
Maar ik neem aan dat je daar nog niet zoveel van weet. Probeer dat soort simpele dingen eens te googlen.
tabellen zijn voor aantal mensen nogal een 'taboe' ben ik ook achtergekomen ;p.
Maar ik werk nog redelijk vaak met tabellen, omdat ik het gewoon fijn vind. Ben geen doorgewinterde programmeur en/of scripter. Ik richt me voornamelijk op de design.
Ja en als ik eerlijk mag zijn, is de website qua vormgeving nog voor veel verbeteringen vatbaar.
Als je wat meer wilt weten over hoe je een tabel lay-out (voor beginners) goed wilt krijgen kan ik je deze link http://www.handleidinghtml.nl/html/tabellen/tabellen01.html adviseren.

• FragFrog
  • Laatst online: 18-04 14:53
joint_me schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 00:30:
als je verschillende onderdelen van je pagina direct wil kunnen aanpassen voor alle pagina's kun je dingen met php includen. Doe ik ook altijd voor mijn menu's.

include is simpel en ziet erzo uit en kun je gewoon in je body van de html toevoegen.
PHP:
1
<?php include("menu.inc")?>
PHP... Ik vraag me nog steeds af waarom'ie uberhaupt de pagina als php laat renderen, dynamische content zie ik niet... Maar een include is geen slecht plan, en een template gebruiken nog minder. Kost een smak meer tijd, is wel een stuk netter en later ben je er gelukkig mee. Wellicht dat Smarty interessant is om naar te kijken :)

Anyway, die te brede div om je pagina kun je fixen door handmatig een breedte voor je div op te geven
code:
1
div {border: 1px solid #000000; width: 782px;}
(uit m'n hoofd). Menu zelf zijn duizenden manieren voor, maar het stukje menu-code in een losse include zetten (of god betere het, een frame) werkt nog het simpelst :)

By the way.. Je gebruikt PHP maar je hebt 150 losse pagina's..? Ooit gehoord van content management, databasen, etc? :o En ik hoop serieus niet voor je dat je betaalt krijgt om voor maart dit ding online te zetten.. Want als je op deze manier bezig bent (eerst online, dan leren? 8)7) zal de eerste de beste professional die ernaar kijkt z'n kaak van de grond moeten rapen...

[ Voor 27% gewijzigd door FragFrog op 10-01-2006 00:54 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus je wilt iets af krijgen voor maart en je gaat je er vanaf maart in verdiepen? Volgens mij ben je verkeerd bezig

Ik wil gewoon dat de vernieuwde website klaar is tegen begin maart, en doordat het 150 pagina's zijn heb ik dus niet echt een zee van tijd om alles eerst op te zoeken en dergelijke... vandaar dat ik hulp vraag om die 1ste pagina te maken, zodat ik die pagina kan bestuderen om te weten te komen hoe het dan wel juist moet en zo verder de andere pagina's zelf kan herverwerken ...

Die include's heb ik al in gebruik : mijn "header" en "footer" worden zo ingebracht op mijn pagina's.
zie http://www.kbof-wvl.be/index9.php mijn huidige vernieuwing (met include's)

Als je wat meer wilt weten over hoe je een tabel lay-out (voor beginners) goed wilt krijgen kan ik je deze link http://www.handleidinghtml.nl/html/tabellen/tabellen01.html adviseren

bedankt hiervoor, dit ga ik eens bekijken

PHP... Ik vraag me nog steeds af waarom'ie uberhaupt de pagina als php laat renderen, dynamische content zie ik niet...

Maar een include is geen slecht plan, en een template gebruiken nog minder. Wellicht dat Smarty interessant is om naar te kijken

Dit ga ik eens bekijken...

Je gebruikt PHP maar je hebt 150 losse pagina's..? Ooit gehoord van content management, databasen, etc?

Dit is op aanraden van andere personen op ander forum dat ik php begin te gebruiken... Die persoon zei me dit, omdat ik een aanpasbaar menu wou zonder dat ik 150 html-pagina's zou moeten aanpassen... het voorstel was dus .php en includes... maar blijkbaar is dit dan ook niet goed?
wat betreft die content management en databasen ==> nee, wat houd dit precies in?

En ik hoop serieus niet voor je dat je betaalt krijgt om voor maart dit ding online te zetten..

Dit is vrijwilligers werk... ;)

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 18:22:(...) wat betreft die content management en databasen ==> nee, wat houd dit precies in? (...)
Met Content Management System (CMS) wordt meestal een applicatie bedoeld waarmee het handiger zou zijn om een website te beheren. Vaak worst er dan allerlei data opgeslagen in een database. De pagina wordt middels severside script opgebouwd uit de database.

Vaak ik dit een onzinnig en onhandig systeem. Databases zijn niet ontworpen om hele html-lappen in op te slaan. Het kan wel, maar handig is anders.

Vaak kun je beter kiezen voor een heldere mappenstructuur. Bij een website met heel veel pagina's kun je dan heel goed met wat simpele serversidescript een pagina opbouwen (zoals je al doet met php). Opmaak laat je over aan css. Deze manier van werken heeft als voordeel dat je slechts enkele pagina's hoeft aan te passen als je het ontwerp van je site wilt wijzigen.

Overigens, ik zeg niet dat een CMS per definitie slecht is. Ook gebruik van databases natuurlijk niet. Maar er zijn meer tecnieken voor handen waaar je in veel gevallen beter uit de voeten kunt.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb momenteel min of meer het gewenste resultaat, enkel merk ik op dat mijn "header" net dat beetje breder en hoger is dan de rest, en ik dus met een kleine "opening" zit aan de onderkant van mijn header, en aan de rechterkant van de hele site...
hoe kan ik dit oplossen?

voor de rest moet ik enkel nog volgende puntjes uitwerken :
  • zorgen voor een beter script voor de "marquee" die de update's weergeeft (hatelijk bij sommigen)
  • zorgen voor een betere kleur-samengang
  • zorgen voor een beter script die de welkomstgroet weergeeft (gaf blijkbaar fouten bij sommigen)
hebben jullie anders nog opmerkingen (en liefst ook begeleidende suggestie's of oplossingen)?

Verwijderd

Topicstarter
kan iedereen probleemloos het "menu" bekijken of zijn er ook problemen voor sommigen met dit script?

http://www.kbof-wvl.be/index9.php

(nota: de links in het menu zijn nog niet operationeel, die pagina's moet ik nog herwerken naar .php...
enkel de eerste linkpagina "Nationaal" onder de rubriek "kbof" is werkend...

• WillyF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-04-2024
Het menuutje werkt hier (win2000 sp4, mozilla 1.7.12)

Als ik bij het linkje nationaal klik, kom ik inderdaad op nationaal.php.
(Maar ik zie nergens een home/terug linkje?)

The trouble of being a troubleshooter is when trouble starts to shoot back

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Warning: Non-standard document.all property was used. Use W3C standard document.getElementById() instead.
Source File: http://www.kbof-wvl.be/index9.php
Line: 86
Dus je menu zal in ieder geval niet in alle browsers gaan werken...

Intentionally left blank

• Fatamorgana
  • Laatst online: 21-07-2025

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 03:19:
1. Hoe komt het dat er een kleine ruimte zit tussen de onderkant van mijn header en mijn "menu" en hoe kan ik dit naadloos tegen elkaar zetten?
Dit is alleen te zien in Internet Explorer, los het bv op door een <br> achter het plaatje te zetten:
[img]"afbeeldingen/Header799_100.jpg"[/img]<br>

Dan is het weg. Geen idee of het ook op een andere manier op te lossen is.

[ Voor 12% gewijzigd door Fatamorgana op 12-01-2006 10:03 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Fatamorgana schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 10:02:
[...]

Dit is alleen te zien in Internet Explorer, los het bv op door een
achter het plaatje te zetten:

Dan is het weg. Geen idee of het ook op een andere manier op te lossen is.
door je image vertical-align:bottom te geven

Intentionally left blank

• FragFrog
ZeilDude schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 18:53:
Vaak ik dit een onzinnig en onhandig systeem. Databases zijn niet ontworpen om hele html-lappen in op te slaan. Het kan wel, maar handig is anders.
Zonder al teveel offtopic te willen gaan:

Database zijn gemaakt om data snel voorhanden te hebben. Een goed CMS zal de gehele paginaopmaak uit een template halen (bijgestaan door een CSS) met enkel artikel-opmaak uit de database. Een uitstekend CMS zal daarnaast ook nog (veelgebruikte) pagina's cachen voor snelle weergave. Het grote voordeel hiervan is dat je op sites met veel pagina's die een redelijk gelijke lay-out hebben heel veel zut niet uit verschillende files hoeft te halen. Minder file-acces == meer snelheid.

Het CMS waar ik zelf momenteel aan werk slaat daarom bijna alles op in een MySQL database, waardoor snel dingen als menu's, info-blokjes etc online zijn aan te passen. Bijkomend voordeel is dat je niet 150 files in je homedirectory hebt staan :)

Dit ook gezien het bericht van de TS dat'ie 150 pagina's moet converteren.. Als'ie ze direct had opgeslagen in een database was'ie waarschijnlijk een uurtje bezig geweest nadat'ie z'n template en CSS had aangepast met foutjes etc verhelpen en daarna klaar. Nu mag'ie van al die files de lay-out gaan wijzigen. Toegegeven, een CMS is daarvoor ietwat overkill, maar ik krijg de indruk dat'ie vooral baat heeft bij een simpele manier om z'n data op te slaan, als je daarvoor een database gebruikt (wat IMHO de beste manier is) heb je relatief veel kennis nodig om dat goed (en veilig) voor elkaar te krijgen. Een CMS is dan een mooie kant-en-klare oplossing :)
crisp schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 09:52:
Ik meen me te herinneren dat er ten tijde van het uitkomen van IE4 nog geen alternatief voor was en het toen ingevoerd is als noodoplossing. Sindsdien is getElementByID 'uitgevonden' wat inderdaad wel door alle W3C compliant browsers ondersteunt wordt - neemt niet weg dat alle IE's vanaf 4.0 ook nog document.all begrijpen AFAIK :)

Verwijderd

Topicstarter
WillyF schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 09:19:
Het menuutje werkt hier (win2000 sp4, mozilla 1.7.12)

Als ik bij het linkje nationaal klik, kom ik inderdaad op nationaal.php.
(Maar ik zie nergens een home/terug linkje?)
De "home/terug" komt er nog bij
dat komt ofwel :
  • 1. op elke pagina onderaan
  • 2. in het menu zodat je daar op "home" kan klikken
Warning: Non-standard document.all property was used. Use W3C standard document.getElementById() instead.
Source File: http://www.kbof-wvl.be/index9.php
Line: 86
hoe kan ik dit dan exact oplossen? bestaan er voorbeelden van opmaakcode's die wel goed zijn voor elke browser...?
door je image vertical-align:bottom te geven

dit helpt blijkbaar niet, ook valign="bottom" helpt niet... ik heb beide geprobeerd

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

FragFrog schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:19:
[...]
Ik meen me te herinneren dat er ten tijde van het uitkomen van IE4 nog geen alternatief voor was en het toen ingevoerd is als noodoplossing. Sindsdien is getElementByID 'uitgevonden' wat inderdaad wel door alle W3C compliant browsers ondersteunt wordt - neemt niet weg dat alle IE's vanaf 4.0 ook nog document.all begrijpen AFAIK :)
Netscape had het document.layer object model, IE het document.all object model. Daar is later het gestandaardiseerde DOM (Document Object Model) voor in de plaats gekomen welke door alle moderne browsers (IE vanaf versie 5.0) ondersteund wordt. Het is dus gewoon beter om DOM te gebruiken.
Oudere versies Firefox/Mozilla ondersteunen document.all ook niet, en eerlijk gezegd doet het me nog steeds pijn aan het hart dat ze er uiteindelijk toch (beperkte) support voor hebben ingebakken. document.all is hopeloos ouderwets en er kleven een hoop nadelen aan (global namespace vervuiling), daarbij is er geen hond meer die nog IE 4.0 gebruikt. Weg ermee dus... - van mij mag Microsoft het ook gewoon schrappen in IE7 - scheelt performance en het ruimt lekker op op het web :P
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:58:
[...]
hoe kan ik dit dan exact oplossen? bestaan er voorbeelden van opmaakcode's die wel goed zijn voor elke browser...?
Zie boven; door van DOM gebruik te maken (getElementById in dit geval); en ja, daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden ;)
dit helpt blijkbaar niet, ook valign="bottom" helpt niet... ik heb beide geprobeerd
wat heb je precies geprobeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 12-01-2006 18:58 ]

Intentionally left blank

• djluc
  • Laatst online: 18:05
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:58:
[...]
[...]
NOFI maar ik heb het idee dat je echt totaal geen idee hebt waar je mee bezig bent. (opmaakcode terwijl je het over een javascript object hebt?) Denk je nou echt dat de mensen die hier in dit forum rondhangen op dezelfde manier te werk gaan als jij doet? Je post hier een link naar een pagina waar vrijwel niets wordt gedaan op de manier zoals het hoort volgens standaarden of gewoon volgens de kenners.

Uiteraard ben je geheel vrij om je pagina zo te maken zoals jij wilt. Als je echter hulp wilt hebben van de mensen hier die wel tijd steken in het opdoen van kennis is het niet de leuk als jij hier allerlei vragen post die gewoon te beantwoorden zijn door je kennis te ontwikkelen. Dat je dat niet lukt omdat je teveel hooi op je vork neemt om dit voor maart gereed te hebben vind ik danook een beetje jammer.

Wat verwacht je nu precies van ons? Dat we voor jou een pagina in elkaar zetten die wel volledig goed werkt zodat jij weer vooruit kunt? In dat geval ben je hier helaas aan het verkeerde adres, we helpen je graag met je problemen maar het moet niet zo zijn dat jij hier met vrijwel geen kennis alle basisvragen gaat stellen. Dan kan je beter gewoon iemand inhuren die de site voor je maakt.

Als je wel van plan bent om je kennis te ontwikkelen kijk dan voor je weer een vraag plaatst eerst eens waar je nu mee bezig bent. Kijk eens hoe je het goed aanpakt. Lees bijvoorbeeld eens over semantiek en probeer te begrijpen hoe dat werkt. Als je hier aan gaat beginnen zonder kennis is het niet mogelijk dat je een goedwerkend resultaat op gaat leveren, zeker niet als je tijdspanne beperkt is.

Ik zie in dat dit niet een erg "lief" berichtje is om het zo maar te zeggen maar ik denk dat het verstandig is als je eens even goed na gaat denken wat je nu precies aan het doen bent en wat je wilt bereiken.

offtopic:
Als je de layout eenmaal af hebt raad ik je aan om eens goed na te denken hoe je 150 pagina's gaat verwerken. Ik kan alleen maar zeggen dat 150 losse bestanden niet handig is. Maargoed, probeer eerst maar om 1 goede HTML file in elkaar te steken.

[ Voor 6% gewijzigd door djluc op 12-01-2006 19:20 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het ziet er werkelijk waar niet uit. Ik ga niet nog eens herhalen wat er niet goed aan is, dat heb je nu wel in de gaten natuurlijk. Is het niet beter om een kant en klaar cms te installeren. Bijvoorbeeld Mambo of MMbase?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 18:08:
kan iedereen probleemloos het "menu" bekijken of zijn er ook problemen voor sommigen met dit script?

http://www.kbof-wvl.be/index9.php

(nota: de links in het menu zijn nog niet operationeel, die pagina's moet ik nog herwerken naar .php...
enkel de eerste linkpagina "Nationaal" onder de rubriek "kbof" is werkend...
Je menu is niet erg toegankelijjk. In ieder geval moeten de hoofditems (level 1) via het toetsenbord te selecteren zijn, maar dat is niet het geval. Omdat je het menu laat zien als je met je cursor boven een tabladata element bent kun je onmogelijk door je website navigeren zonder muis. Bovendien, als je geen javascript hebt en wel ondersteuning voor css is de site ook onbruikbaar.

Los dit op door de hoofditems links te maken naar "fallback pagina's" die de links bevatten naar de onderliggende pagina's.

• getfirefoxnow
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik wil gewoon dat de vernieuwde website klaar is tegen begin maart, en doordat het 150 pagina's zijn heb ik dus niet echt een zee van tijd om alles eerst op te zoeken en dergelijke... vandaar dat ik hulp vraag om die 1ste pagina te maken, zodat ik die pagina kan bestuderen om te weten te komen hoe het dan wel juist moet en zo verder de andere pagina's zelf kan herverwerken ...
Champ4ever, communiceer tijdig met je opdrachtgever. De opdrachtgever verwacht van jou in maart een goed werkend product en jij hebt onvoldoende kennis en ervaring om aan die verwachtingen te voldoen. Wees daarin eerlijk naar je opdrachtgever toe, als je gewoon eerlijk bent begrijpen ze dat wel.

Doe veel kennis op. Goede tutorials zijn genoeg voorhanden op internet. Verder heeft uitgever Wrox een paar goede boeken bvb. over CSS. Ik zou als ik jou was de basis eerst onder de knie willen krijgen: XHTML, CSS, een beetje php en verder de basis qua grafische opmaak. Gebruik geen javascript of zo min mogelijk, want die kenis heb je nu nog niet.
Het ziet er werkelijk waar niet uit. Ik ga niet nog eens herhalen wat er niet goed aan is, dat heb je nu wel in de gaten natuurlijk. Is het niet beter om een kant en klaar cms te installeren. Bijvoorbeeld Mambo of MMbase?
Een CMS kan interessant zijn voor een opdrachtgever, maar overweeg goed wanneer je een CMS gaat gebruiken, het is niet altijd noodzakelijk, zeker niet als jijzelf de website gaat beheren.

Als je toch een CMS overweegt, kijk dan eens naar phpwcms. (http://www.phpwcms.de/)
Een erg toegankelijk CMS en technisch van goede kwaliteit. Zeker voor beginners een aanrader.

Verwijderd

(knipperdeknip.....)

Kan er mij iemand concreet helpen met mijn hoofdpagina? enkel deze pagina, als die 100% in orde is met de nieuwe regels en dergelijke dan kan ik mijn 150 andere pagina's zelf aanpassen aan de hand van mijn goeie hoofdpagina... ik zou graag die 150 pagina's klaar hebben tegen begin maart, dan is het voorstelling... maar ik kan pas beginnen als ik een goeie startpagina heb waar ik me kan op baseren...
Gast, 150 pagina's ga je toch niet handmatig aanmaken,
ik zou me wat meer verdiepen in het maken van zo'n site met bijvoorbeeld Joomla, en dan op die manier een mooi gestructureerd geheel maken. ik dank dat je anders verdrinkt in de hoeveelheid html die je zit te bewerken.
een paar trefwoorden:
CSS, XHTML, en als je echt zoveel pagina's gaat maken, gebruik dan een Content management systeem, er zijn er genoeg die je geheel vrijlaten qua design en nog gratis ook
(Joomla is daar een voorbeeld van)

edit:
PHPwcms is zeker een erg goed alternatief, er zijn wienig CMS en met zoveel vrijheid op het gebied van ontwerp en layout van je site.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 11:37 . Reden: bevestigen van post boven mij, mee eens ]

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 11:27:
(...) Gast, 150 pagina's ga je toch niet handmatig aanmaken (...)
Waarom niet? Of je nu de content over 150 pagina's in een heldere mappenstructuur met een heldere naamgeving stopt, of dat je ze in een database stopt, je zult de content toch moeten beheren. Natuurlijk scheid je de opmaak en de content dmv css en ook standaardelementen kun je vereenvoudigen met include headers, footers en menu. Je houdt dan dus 150 pagina, met pure content over.
Wanneer je die alle 150 dezelfde structuur geeft, kun je grootschalige veranderingen in de toekomst met batch-tekstwijzigingen te maken.

• FragFrog
ZeilDude schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 13:45:
[...]

Waarom niet? Of je nu de content over 150 pagina's in een heldere mappenstructuur met een heldere naamgeving stopt, of dat je ze in een database stopt, je zult de content toch moeten beheren. Natuurlijk scheid je de opmaak en de content dmv css en ook standaardelementen kun je vereenvoudigen met include headers, footers en menu. Je houdt dan dus 150 pagina, met pure content over.
Wanneer je die alle 150 dezelfde structuur geeft, kun je grootschalige veranderingen in de toekomst met batch-tekstwijzigingen te maken.
1. Database == sneller.
2. Veranderingen zijn simpeler door te voeren.
3. Data is makkelijker beschikbaar (waar de n**k denk je dat SQL voor uitgevonden is ;))
4. Data is makkelijker te backupen en beveiligen.
5. Je code is een stuk simpeler en mooier met een database dan met losse bestanden.
6. Je kan meer extra data simpel toevoegen en opslaan (een 'autheur' veld bijvoorbeeld is in SQL zo gemaakt, hoe wou je dat in losse files gaan doen? In elke file een variabele autheur neerzetten? En wat als je dat even wilt aanpassen, ga JIJ daar de batch bestanden voor schrijven? Mij niet gezien :))
7. Je hebt meer redundancy in het geval van system-crashes.

Er is geen -enkele- reden om met losse bestanden te werken.
</offtopic>

[ Voor 4% gewijzigd door FragFrog op 14-01-2006 00:35 ]

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 10:55

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Beste cham[4ever,

Allereerst welkom op got. Omdat we het graag gezellig en op niveau willen houden hebben we een stel huisregels; die kun je vinden in de FAQ

Ik tel 5 dingen in je topicstart die niet thuis horen op dit forum
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 03:19:
Beste,

we groeten elkaar niet hier op tweakers

Ik ben de beheerder van http://www.kbof-wvl.be en ben bezig met een compleet nieuwe layout hiervoor uit te werken, maar ik zit met enkele probleempjes waar ik jullie raad voor wil vragen... het voorlopige "resultaat" kan je hier bekijken. = spam

wat heb je zelf al geprobeert? wat en waarheb je gezocht?

2. hoe kan ik een border rond mijn volledige website krijgen? (dus header+menu+paginainhoud+footer) zodat je duidelijk kan zien dat alles in 1 geheel is.

wat heb je zelf al geprobeert? wat heb je gezocht?

3. Wat vinden jullie van de header zelf? (dit is mijn 1ste werkje in photoshop!!! ik ken dat programma amper...)

sitecheck

4. wat vinden jullie van de vernieuwing in het algemeen (geef opbouwende kritiek, ik wil bijleren!)

sitecheck 2
vandaar dat ik dit topic opslot gooi

Stoer; Marduq

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 10:55

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

@TS waarom gebruik je niet gewoon de [quote] - tag :?

Stoer; Marduq

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.