Computer start niet op, Celsius de boosdoener ?

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Beste tweakers,

De zoveelste van de "mijn computer start niet meer op" topics maar toch weer een met een unieke situatie. Allereerst even mijn specs:

Gigabyte GA-K8NNXP nForce3 150 chipset - AMD64 3200 - 1 Gig Geheugen -Radeon 9800XT - Audigy 2 ZS - Pinnacle PCTV Rave - Sata 10000 rpm 32 Gig - Maxtor 7200 120 Gig - Antec Voeding 430 Watt - Creative 6x dvd - Plextor 708A dvd brander - Windows XP

Probleem:
Sinds gister wil mijn computer niet meer opstarten. Het lijkt sterk op een temperatuur probleem. Met een koude start komt hij soms in het startscherm van xp. Dan na een aantal seconden gekrijs valt ie uit of hij start automatisch opnieuw op. Vanaf dan valt ie binnen 10 seconden elke keer uit.

Gedane moeite:
1- Ik had er een waterchill koeler inzitten en dacht dat dat het probleem was dus haalde hem er uit en zette ff de fan er weer op maar de situatie blijft onveranderd. Met een koude start heb ik tijd genoeg om in de bios te komen en zie ik dat de cpu temperatuur 45 word en dan valt ie uit. Zeer vreemd dus want 45 graden is niks. :?

2- Om er zeker van te zijn dat de computer koud blijft heb ik de fan eraf gehaald en de cpu bloot gelaten. Vervolgens heb ik zo'n grote waaier vol in mn kast gezet maar tervergeefs. 8)7

3- Vervolgens gaf ik de schuld aan de voeding. Ik had nog een andere voeding liggen die het moet doen maar weer hetzelfde probleem. :'(

Ik heb nu dus echt geen idee. Het lijkt voor mij verdacht veel op een temperatuur probleem die je in de zomer nogal veeltegenkomt. Dan gooi ik er de grote fan tegenaan en doet ie het weer maar nu heb ik echt geen idee.

Iemand een idee ?

Alvast bedankt voor de moeite

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-01 01:12

Jazzper

BB4E^Guerilla

Isoleren is de key (figuurlijk)

temps zijn het dus waarschijnlijk niet

voedingen zijn 100% goed?
alle standaard oplossingen al geprobeerd? Dus condensatoren die rot zijn. Lijkt me haast niet maar goed.

Andere verdachte is de videokaart. Ik heb recentelijk enorme berg gezeik gehad (vastlopers vlak na inloggen) met mijn Ati 9700Pro. En ja die deed het altijd prima.. Nooit uitsluiten.

Doe er een een andere videokaart in.

Nog een recentelijke wijziing gehad? Updates/drivers/andere hardware/meer geheugen/etc

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• McDutch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-06-2024

McDutch

[N]ooitgedeugd

kortsluiting op moederbord [losgeraakte schroefjes, draadje wat net contact maakt]
defecte geheugenmodule [ probeer het eens met 1 module ]
edit:
voeding was al genoemd

is de processor beschadigd tijdens het verwisselen van de koelers [gecrushte core, verbogen pinnetjes] ?

probeer ook eens op te starten met enkel geheugen, videokaart en 1 harde schijf.

[ Voor 21% gewijzigd door McDutch op 07-01-2006 21:41 ]

If I ever meet u, I'll Ctrl + Alt + Del u ! :: A train stops at a trainstation, a bus stops at a busstation. I own a workstation...

• michielvz
Het geheugen is niet de boosdoener.Ik heb drie modules en heb ze alle drie los getest. (Condensator heeft betrekking het geheugen toch? weet niet precies wat condensatoren zijn) De videokaart doe ik morgen. Heb nu namelijk geen reserve waarmee ik kan testen.

Belangrijk is dus wel dat de computer met een koude start langer werkt dan met een warme start. Het is dus geen draadje of schroefje. Dan zou die meteen uit moeten slaan.

Morgen laat ik weten ofikverder ben gekomen. Alvast bedankt !!!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

HDD gecheckt? ik had pas een soortgelijk iets... PC van iemand die bij het bootscherm van XP rebootte... bleek de HDD echt zwaaar vern**kt te zijn... stapels brakke sectoren, niet normaal.

nieuwe HDD er in, spullen ff ghosten, en dan een check er overheen halen om de partitie weer in orde te krijgen, en het werkte weer.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• michielvz
Ik heb nu alleen nog de voeding het moederboord, ram module en natuurlijk de processor aangesloten.Verder alles eraf gehaald en nog steeds hetzelfde probleem. Zou het kunnen dat gewoon het moederbord of de processor gaar is. De ram modules werken namelijk goed en ook een andere voeding werkte niet. En die batterij op het moederbord.Kan die niet leeg zijn ? Ik heb geen flauw idee waar die voor dient.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
michielvz schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 23:03:
Het geheugen is niet de boosdoener.Ik heb drie modules en heb ze alle drie los getest. (Condensator heeft betrekking het geheugen toch? weet niet precies wat condensatoren zijn) De videokaart doe ik morgen. Heb nu namelijk geen reserve waarmee ik kan testen.

Belangrijk is dus wel dat de computer met een koude start langer werkt dan met een warme start. Het is dus geen draadje of schroefje. Dan zou die meteen uit moeten slaan.

Morgen laat ik weten ofikverder ben gekomen. Alvast bedankt !!!
Nee, een condensator is een elektronisch onderdeel dat een elektrische lading enige tijd kan bewaren. Het zijn cilinder vormige buisjes, met een metalen bovenkant met vaak een soort kruisje erin. Als deze stuk zijn is de bovenkant bol en komt er een soort gele/bruinen smurrie uit.
(Ze bevinden zich veelal rond de processor)

Wat je kan doen is alles uit de kast halen en op bijvoorbeeld een houten tafel te gaan testen. Eerst alleen de voeding, het moederbord, het geheugen en de videokaart. Zo lang het werkt ga je een voor een componenten toevoegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Kawaii op 08-01-2006 11:58 ]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

no offence maar als je al niet weet waar het batterijtje voor dient zou ik zeker niet alle onderdelen uit de kast gaan halen enzo ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

Dat batterijtje dient voor het opslaan van de gegevens van het BIOS als de pc uitstaat. Dat die leeg is lijkt mij onwaarschijnlijk, hij wordt namelijk constant opgeladen als de computer aanstaat.

• michielvz
Jazzper schreef op zondag 08 januari 2006 @ 12:01:
no offence maar als je al niet weet waar het batterijtje voor dient zou ik zeker niet alle onderdelen uit de kast gaan halen enzo ;)
Dude,ik heb die computer zelf in elkaar gezet. Heb alleen nog nooit een reden gehad om me af te vragen waar dat ding precies voor diende. Het is ook absoluut niet nodig om te weten waar die batterij voor is om een computer uit- en in elkaar te zetten. Als je er dan ook maar vanaf blijft. En dat doe ik...

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

[quote]michielvz schreef op zondag 08 januari 2006 @ 12:10:
[...]Dude,ik heb die computer zelf in elkaar gezet. [/quote]
zie ook de 'no offence' in mijn zin. Dat wist ik niet. Ik speculeer alleen batterij=basiskennis(imo), maar weten we dat ook weer

• michielvz
Kawaii schreef op zondag 08 januari 2006 @ 11:56:
[...]

Nee, een condensator is een elektronisch onderdeel dat een elektrische lading enige tijd kan bewaren. Het zijn cilinder vormige buisjes, met een metalen bovenkant met vaak een soort kruisje erin. Als deze stuk zijn is de bovenkant bol en komt er een soort gele/bruinen smurrie uit.
(Ze bevinden zich veelal rond de processor)

Wat je kan doen is alles uit de kast halen en op bijvoorbeeld een houten tafel te gaan testen. Eerst alleen de voeding, het moederbord, het geheugen en de videokaart. Zo lang het werkt ga je een voor een componenten toevoegen.
Ik heb hetmoederbord met processor en voeding getest op een houten tafel en weer hetzelfde probleem.Toen haalde ik de processor eruit (niet wetende of dit wel kon maar toch) en toen bleef het zaakje dus het moederboord alleen wel draaien. Hetlijkt er dus op dat mn processor brak is. Het kloptook wel denk ik als ik kijk naar het feit dat een koude start langer werkt dan een warme start.Zoiets heeft dan vooral betrekking op de processor.

Ik moet dus helaas een nieuwe processor aanschaffen. Iemand enig idee of er een zaak in regio denhaag vandaagopen is die processoren verkoopt ?

• wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
michielvz schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 21:30:
Beste tweakers,

Gedane moeite:
1- Ik had er een waterchill koeler inzitten en dacht dat dat het probleem was dus haalde hem er uit en zette ff de fan er weer op maar de situatie blijft onveranderd. Met een koude start heb ik tijd genoeg om in de bios te komen en zie ik dat de cpu temperatuur 45 word en dan valt ie uit. Zeer vreemd dus want 45 graden is niks. :?
Misschien is 45 graden niet veel maar wél als je dat al hebt bij een koude start!
Meestal zit je dan pakweg rond de 30 graden als je meteen in het bios gaat kijken.
Ik gok dus op een cpu probleem.
Overigens al een andere videokaart geprobeerd?

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

paar haken en ogen

Wat was de setup precies? mobo/proc/geheugen/voeding neem ik aan. Video en of onboard ook neem ik aan. Maar verder: had je er een harde schijf aan en een pc speaker? Dat zonder de processor dingen gingen draaien duidt alleen maar op het feit dat het zaakje stroom krijgt. Je moet eigenlijk even kijken of je iemand zo gek krijgt je een AMD64 cpu te lenen zodat je dat kan testen.

Je kan ook nog eens het CMOS/BIOS resetten:
stekkers eruit, batterijtje (jawel!) eruit. Eventueel kijken of er nog een jumper (meestal vlak bij het batterijtje) kort gesloten moet worden.
Jumper weer terug zetten, batterij erin, stekker en pc kijkt weer fris tegen de hardware aan.

Klote met dit soort dingen blijft het uitsluiten van het probleem. Zoveel factoren....

• michielvz
Jazzper schreef op zondag 08 januari 2006 @ 12:39:
paar haken en ogen

Wat was de setup precies? mobo/proc/geheugen/voeding neem ik aan. Video en of onboard ook neem ik aan. Maar verder: had je er een harde schijf aan en een pc speaker? Dat zonder de processor dingen gingen draaien duidt alleen maar op het feit dat het zaakje stroom krijgt. Je moet eigenlijk even kijken of je iemand zo gek krijgt je een AMD64 cpu te lenen zodat je dat kan testen.

Je kan ook nog eens het CMOS/BIOS resetten:
stekkers eruit, batterijtje (jawel!) eruit. Eventueel kijken of er nog een jumper (meestal vlak bij het batterijtje) kort gesloten moet worden.
Jumper weer terug zetten, batterij erin, stekker en pc kijkt weer fris tegen de hardware aan.

Klote met dit soort dingen blijft het uitsluiten van het probleem. Zoveel factoren....
Video is niet onboard en heb dus niet mn beeldscherm aangesloten.Verder ook geen hdd en geluid aangesloten. Alles is echt eruit.Puur mn moederbord. Maar zodra ik de processor erin plug valt ie telkens uit.Duid dit niet gewoon op een gare processor ?

Batterij eruit gehaald en na een minuutje weer ering gedaan maar weer met processor hetzelfde probleem.

Maar het feit dat het uitvallen van de hardware verschilt met een koude start en een warme start. Wat maak jij daar uit op.Dat moet toch de processor zijn ?

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Met een warme start bedoel je een reboot terwijl de stroom er al op staat (softwarematig dan wel resetknop)?

verschil heeft te maken met spanningslijnen enzo geloof ik maar dat is heel lang geleden voor mij. Dit lijkt me een typisch gevalletje voor een BalusC etc ;)

Ik zou in een laatste poging nog dit doen:
Andere videokaart al geprobeerd?
Andere cpu al geprobeerd?

Ik ben knetter eigenwijs en schrijf hardware pas af als ik het bewijs voor ogen heb en niet op aannames :)

• michielvz
Jazzper schreef op zondag 08 januari 2006 @ 13:08:
Met een warme start bedoel je een reboot terwijl de stroom er al op staat (softwarematig dan wel resetknop)?

verschil heeft te maken met spanningslijnen enzo geloof ik maar dat is heel lang geleden voor mij. Dit lijkt me een typisch gevalletje voor een BalusC etc ;)

Ik zou in een laatste poging nog dit doen:
Andere videokaart al geprobeerd?
Andere cpu al geprobeerd?

Ik ben knetter eigenwijs en schrijf hardware pas af als ik het bewijs voor ogen heb en niet op aannames :)
Misschien gebruik ik de term warme/koude start verkeerd. Ik bedoel koude start (tijdje niet aangeweest dus cpu is koud) en warme start (cpu is nog warm)

Geen idee wat BalusC is maar videokaart is toch niet het probleem. Ik bedoel zonder videokaart werkt het ook niet. Morgen ga ik wel naar een computer winkel en haal wel ffkes een nieuw moederbord en cpu met de zekerheid dat ik het mag terugruilen. Als het goed is, werkt een van de twee nog wel naar behoren. Dan kan ik ook wat andere combinaties proberen.Dus mijn cpu met een nieuwe moederbord en andersom. Ik laat morgen weten hoe het ervoor staat. Voor meer ideen sta ik altijd open.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
michielvz schreef op zondag 08 januari 2006 @ 12:57:
[...]

Video is niet onboard en heb dus niet mn beeldscherm aangesloten.Verder ook geen hdd en geluid aangesloten. Alles is echt eruit.Puur mn moederbord. Maar zodra ik de processor erin plug valt ie telkens uit.Duid dit niet gewoon op een gare processor ?

Batterij eruit gehaald en na een minuutje weer ering gedaan maar weer met processor hetzelfde probleem.

Maar het feit dat het uitvallen van de hardware verschilt met een koude start en een warme start. Wat maak jij daar uit op.Dat moet toch de processor zijn ?
Maar zodra ik de processor erin plug valt ie telkens uit

Ben ik nu zo gek?

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

BalusC is een moderator hier op GoT die nogal van de hardware is ;)

"zonder videokaart werkt het ook niet."
geen enkele pc werkt zonder videokaart.. dan verplaats je het probleem of krijg je er een probleem bij.
Je ziet: videokaart eruit, doet ook niets
oorzaak: video kaart stuk? mobo start neit zonder videokaart? etc etc etc
dat zegt dus niets.

• michielvz
Jazzper schreef op zondag 08 januari 2006 @ 14:34:
BalusC is een moderator hier op GoT die nogal van de hardware is ;)

"zonder videokaart werkt het ook niet."
geen enkele pc werkt zonder videokaart.. dan verplaats je het probleem of krijg je er een probleem bij.
Je ziet: videokaart eruit, doet ook niets
oorzaak: video kaart stuk? mobo start neit zonder videokaart? etc etc etc
dat zegt dus niets.
Je begrijpt het verkeerd. Met videokaart erin heb ik dit probleem. Haal ik de videokaart eruit dan krijg ik hetzelfde probleem. Een pc kan gewoon draaien zonder videokaart dus khoef hem niet te vervangen om te kijken of de videokaart stuk is.Ik haal hem er gewoon uit.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
En een processor kun je er wel uitlaten?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:49
michielvz schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 21:30:
...
2- Om er zeker van te zijn dat de computer koud blijft heb ik de fan eraf gehaald en de cpu bloot gelaten. Vervolgens heb ik zo'n grote waaier vol in mn kast gezet maar tervergeefs. 8)7
...
Lees ik dat goed, zonder koeler ff je CPU testen 8)7 OK, de recente processoren zouden er in princpe tegen beveiligd moeten zijn, maar dan nog is het erg ongezond voor je proc.
Weet je zeker dat je je koeler goed geplaatst hebt? Als je al zonder koeler gaat proberen, lijkt het me dat je geen besef hebt van de nood om een processor te koelen, er moet een fijn laagje koelpasta op de proc, de koeler moet goed geplaatst zijn, en de clips (of andere bevestiging) moet(en) netjes de koeler op de proc drukken.
Laat eventueel de lokale PCboer, of een kennis met ervaring, de CPU eens opnieuw plaatsen met de koeler (of meteen de CPU testen), dan weet je zeker dat je geen 200€ betaald omdat je de plastic beschermkap van je koeler hebt vergeten te verwijderen (nofi, no flame intended. Ik probeer je dus zeker niet te beledigen, alleen te helpen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• michielvz
naftebakje schreef op zondag 08 januari 2006 @ 14:47:
[...]

Lees ik dat goed, zonder koeler ff je CPU testen 8)7 OK, de recente processoren zouden er in princpe tegen beveiligd moeten zijn, maar dan nog is het erg ongezond voor je proc.
Weet je zeker dat je je koeler goed geplaatst hebt? Als je al zonder koeler gaat proberen, lijkt het me dat je geen besef hebt van de nood om een processor te koelen, er moet een fijn laagje koelpasta op de proc, de koeler moet goed geplaatst zijn, en de clips (of andere bevestiging) moet(en) netjes de koeler op de proc drukken.
Laat eventueel de lokale PCboer, of een kennis met ervaring, de CPU eens opnieuw plaatsen met de koeler (of meteen de CPU testen), dan weet je zeker dat je geen 200€ betaald omdat je de plastic beschermkap van je koeler hebt vergeten te verwijderen (nofi, no flame intended. Ik probeer je dus zeker niet te beledigen, alleen te helpen).
Op een gegeven moment wordt je idd wat wanhopig en ga je gekke dingen doen maar kdraai heel kort zonder koeling (dan blaas ik dus met een grote fan mn kast in dus is er wel goede airlfow). Dat moet geen probleem zijn. Er zit nog koel pasta op en ja met koeler er goed tegenaan gedrukt doet ie het nog niet.

Als je goed leest zie je dat ik al een tijd goed draai met waterkoeling wat ik er ook zelf ingebouwd heb. Aangezien dat voor de meeste mensen onbegonnen werk is kan ik wel zeggen dat ik wel degelijk enig verstand van computers heb.

Ik begrijp dat je niet aan t flamen bent. Ik weet idd niet alles van computers maar weet genoeg om zelf dit probleem op te lossen. De processor kan wel wat hebben als het maar niet te lang duurt.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-01 14:44
michielvz schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:39:
[...]

Op een gegeven moment wordt je idd wat wanhopig en ga je gekke dingen doen maar kdraai heel kort zonder koeling (dan blaas ik dus met een grote fan mn kast in dus is er wel goede airlfow). Dat moet geen probleem zijn. Er zit nog koel pasta op en ja met koeler er goed tegenaan gedrukt doet ie het nog niet.

Als je goed leest zie je dat ik al een tijd goed draai met waterkoeling wat ik er ook zelf ingebouwd heb. Aangezien dat voor de meeste mensen onbegonnen werk is kan ik wel zeggen dat ik wel degelijk enig verstand van computers heb.

Ik begrijp dat je niet aan t flamen bent. Ik weet idd niet alles van computers maar weet genoeg om zelf dit probleem op te lossen. De processor kan wel wat hebben als het maar niet te lang duurt.
Hmm, ik gok dat je cpu wel aardig dood is eigenlijk. Voor zover ik weet werkt die beveiliging alleen als je fan uitvalt en niet als je helemaal geen koelblok erop zet. Dan is het na een paar seconden wel einde cpu.

Dus probeer die cpu in een ander moederbord. (Kijk je computerboer eens aardig aan. (Die wil je ook wel een nieuwe verkopen dus zo moeilijk zal dat niet zijn.))

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• michielvz
Daar ben ik weer. Mochten er nog mensen geintereseerd zijn. Het bleek uiteindelijk mijn moederbord te zijn. Ik heb een nieuw moederbord gekocht en daar mn cpu op gezet en het liep perfect. Ook heb ik een nieuwe cpu op mn oude moederbord gezet en voila, hij deed het niet.

Wat er precies mis is met mn bord weet ik niet maarja. Alles doet het weer al heeft het wel enorm veel tijd gekost. Zo is het gegaan.

Vrijdagavond-> WTF is wrong met mn comp
Zaterdag-> Alles geprobeerd, tweakers ???
Zondag-> Ik kom er niet uit. Iets is stuk. WInkels dicht...balen....
Maandag-> Moederbord en CPU gekocht -> Na veel klooien erachter dat het het moederbord was al werkte mn videokaart niet goed op dat bord. Andere comp erbij gepakt om videokaart te testen. Few hij doet het. Moederbord met andere videokaart doet het ook. OMG hoe kan dat. Nou ja......
Dinsdag-> Moederbord en CPU terug geruild maar helaas hadden ze geen passend moederbord. Ik zoeken naar een andere zaak. Dynabyte (we verkopen geen moederborden) Toen naar een andere zaak (ja hoor hier heb je er een alsjeblieft) Kom ik thuis ahhhhh geen AGP slot maar PCI GDVDMME
Weer terug (oke maar we hebben niks anders) Ik weet niet waar ik heen moet dus terug naar huis en op zoek naar andere zaak. Bellen bellen bellen, ja hoor eindelijk gevonden, en gaan!!! Dus ik met het moederbord naar huis, en toen ging alles weer lekker. Nu zit ik weer heerlijk achter mn eigen pc. Helaas 4 dagen geduurd maarja....

Iedereen bedankt voor de hulp !!! _/-\o_
Pagina: 1