Discussie over Harddisk keuzes nieuw systeem (SATA2, Raid)

Pagina: 1
Acties:

• Koelie73
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-01 16:55
Voor mijn nieuwe systeem ben ik aan het brainstormen welke harddisks ik wil kopen en in welke setup ik ze ga plaatsen.

Systeem wordt gebruikt voor algemeen gebruik: WinXP met toepassingen als Office, Internet, Video rendering, Branden etc. Daarnaast voor opslag van veel muziek, foto's, documenten, die al dan niet intern (raid) of extern makkelijk ge-backup-ed moeten kunnen worden. Daarnaast ruimte voor veel nieuwe games, waarbij snelheid weer belangrijker is dan betrouwbaarheid.

Optie 1:

150 GB WD Raptor (SATA) i.c.m. twee Maxtor 250 GB Sata-II schijven in Raid 1 (Mirroring) opstelling. De 150 gig Raptor voor winXP, alle programma's en games en de 250 gig's voor opslag.

Optie 2:

3 of 4 Maxtor Sata-II schijven in Raid 5 opstelling, waarbij dus bij uitval van 1 schijf alle
data blijft bewaard en bij 4 schijven de som van 3 schijven dataopslag beschikbaar is.

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1. Echter is deze setup voor een nieuw systeem en kan ik dus meteen gaan voor SATA-II. Helaas ondersteund de Raptor alleen Sata-I. Maar draait ie dus wel op 10.000 toeren. Wat weegt nou zwaarder: Sata-II voor snellere doorvoer, of 10.000 toeren voor snelle access. Dit dus vooral i.c.m. WinXP, Appz en games.
Of zijn er betere ideeen voor een HD-setup?

(Ik noem specifiek Maxtor omdat ik er al twee 250 gig's van heb. Ben me bewust van de Nforce4 issue)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het verschil tussen S-ATA en S-ATA II is verwaarloosbaar kwa snelheid, alleen dingen als native command queueing en dergelijke kunnen interessant gaan. Dat de Raptor S-ATA is en geen S-ATA II zou ik niet zien als argument om je te weerhouden van de aankoop.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je moet doen wat jouw voorkeur heeft.
ik zou optie 2 wel interessant vinden. Je houdt meer ruimte over en het is betrouwbaar. Het hangt er dus vanaf wat jij belangrijk vindt.

Voor gewoon gebruik is het voordeel snellere schijven niet echt van groot belang. Ja, de boot gaat wat sneller en applicaties starten wat sneller, maar erg veel voordeel levert het niet op voor een doorsneu computergebruiker. Al blijft dat ook weer een mening. Iemand anders kan dit tegen gaan spreken en een andere ervaring hebben.

Verwijderd

Ligt er denk ik ook aan wat je er precies mee wilt.
Ben je een download freak en wil je elke nieuwe film bewaren enzo, ja dan is de keuze snel gemaakt.
Ben je meer een gamer, zou ik toch voor optie 1 gaan, gezien het net wat sneller laden van levels enzo..
Buiten dat zijn de overige specificaties van belang, maar over het algemeen is denk ik de harde schijf toch wel een bottleneck, maar dat zullen de experts al dan niet kunnen bevestigen.