Toon posts:

[2003] Alle bestanden read-only

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen

Als eerst zal ik de structuur beschrijven waar het probleem zich voordoet.

Ik heb 1 server met daarop Windows Small Business Server 2003 en hier draait AD, DHCP, DNS, RRAS en deze dient tevens als file server.

Ik heb nu een zeer vaag probleem, want zowel de server als alle clients (windows XP pro) hebben het probleem dat alle mappen en files worden gezien als read-only!! Zelfs de admin kan dit attribuut niet uitschakelen, want wanneer ik dat doe en vervolgens opnieuw ga kijken of het ook daadwerkelijk is uitgeschakeld, dan zie ik gewoon dit attribuut weer aangevinkt.

Het vreemde is dat alle mappen op de server ook read-only zijn. Ik heb dit gecheckt met mijn VMware Windows 2003 server en daar was dat ook zo... Ik kan hier alleen geen verklaring voor vinden, maar het vreemde is dat alle mappen op de clients ook read-only zijn.

Het volgende probleem doet zich dan ook voor:
Wanneer 1 gebruiker een map aanmaakt en daar Excel bestanden in stopt dan kan diegene deze mappen en files gewoon bewerken (logisch, diegene is de owner van het bestand), maar andere gebruikers kunnen dit bestand niet meer aanpassen (ook logisch want het bestand is read-only), alleen ik heb deze mappen nooit read-only gemaakt.

Is er een virus die dat doet? of is het een instelling binnen Windows die om een onverklaarbare wijze ingeschakeld is?

Ik zit echt met een raadsel, vandaar dat ik jullie expertise nodig heb. Ik heb zelf al even gekeken op google, maar buiten de betaalsite (experrt-exchange.com of zoiets, waar ik niet op kan komen) heb ik niets gevonden wat mijn probleem oplost.

Het vreemde wat het melden waard is, is dat het pas sinds 1 week aan het rommelen is. Ik heb overigens niets gehoord van een virus die dit kan realiseren..

Ik hoop via jullie dit probleem op te kunnen lossen.

groeten, Jeroen

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zeker weten dat het niet deze is?
Windows Operating Systems - FAQ

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
lijkt me sterk dat dit jouw probleem veroorzaakt, daar het 'by design' is en iedereen het heeft

* Zwelgje denkt dat het gewoon een kwestie is van ntfs rechten wat bij jouw scheeft staat

doe eens een chkdsk op je volume (nadat je je files hebt gebackupped natuurlijk)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Zwelgje schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 19:02:
lijkt me sterk dat dit jouw probleem veroorzaakt, daar het 'by design' is en iedereen het heeft

* Zwelgje denkt dat het gewoon een kwestie is van ntfs rechten wat bij jouw scheeft staat

doe eens een chkdsk op je volume (nadat je je files hebt gebackupped natuurlijk)
Ja dat ga ik maar even testen, maar ik heb 2 groepen aangemaakt en 1 groep daarvan heeft lees en schrijf rechten op die map.. dus tja wat kan daar fout aan zijn.

• Zwelgje
Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 19:34:
[...]

Ja dat ga ik maar even testen, maar ik heb 2 groepen aangemaakt en 1 groep daarvan heeft lees en schrijf rechten op die map.. dus tja wat kan daar fout aan zijn.
geen idee, laat maar zien dan (plaatje)

rechten op shareniveau staan goed (change of fullcontrol) letwel: default share is readonly!

Verwijderd

Bij experts exchange moet je trouwens even naar beneden scrollen en dan zal je alsnog oplossingen vinden :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Geef nog even precies aan hoe je rechten staan op die folders (de NTFS permissies) en vertel ons even hoe de rechten staan op je share :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op zondag 08 januari 2006 @ 10:02:
Geef nog even precies aan hoe je rechten staan op die folders (de NTFS permissies) en vertel ons even hoe de rechten staan op je share :)
Hoe bedoel je?
Er zijn twee groepen en op die share heeft 1 groep lees en schrijf rechten en de andere helemaal niets. En in die ene groep met wel rechten zitten een aantal gebruikers die met die map moeten werken.
Wanneer ik onder een andere gebruiker een excel document open (wel uit dezelfde groep) in die map, dan wordt die automatisch read-only..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2006 15:02 ]

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Het schijnt inderdaad zo te horen dat alles op read-only staat:
[rml][ XP] ALLE mappen (ook nieuwe) op Read Only?![/rml]

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat klinkt indd bekent, maar hoe kan je dan verklaren waarom bepaalde gebruikers een map op de server niet meer kunnen bewerken? Of dat een excel document wanneer deze wordt geopend ook echt aangeeft dat deze read-only is?

dat is toch wel vreemd!!!

• Zwelgje
smb signing.. zet dat eens uit

http://support.microsoft.com/kb/814112/en-us

Pagina: 1