[NT] Toshiba laptop + Xircom netwerkkaart: No go

Pagina: 1
Acties:

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Topicstarter
Ik heb hier een Toshiba Satellite 4030CDS laptop staan, met daarin een Xircom RealPort Ethernet 10/100 + Modem 56 netwerkkaart.

Eerst heeft op deze laptop Windows 98 gestaan, zonder netwerkkaart. Nu is het de bedoeling dat er Windows NT op komt met uiteraard een netwerkverbinding zodat het op bedrijfsnetwerk gebruikt kan worden.

Echter wil dit niet lukken: Bij installatie van de driver krijg ik óf een blauw scherm, óf het scherm wordt zwart, en als ik gelukt heb, wordt de netwerkkaart wél geinstalleerd; maar geeft vervolgens geen teken van leven (weigert verbinding te maken).

Het volgende heb ik al geprobeerd:
  1. Netwerkkaart installeren tijdens installatie Windows NT
    Resultaat: Blauw scherm en herstart
  2. Netwerkkaart installeren nà installatie Windows NT
    Resultaat: Idem
  3. Netwerkkaart installeren nà Windows NT en nà Service Pack 6a (na installatie netwerkkaart ook de Service Pack opnieuw gedaan)
    Resultaat: Netwerkkaart wordt geinstalleerd; maar weigert vervolgens verbinding te maken
  4. Om te testen of de netwerkkaart niet kapot is, Windows 2000 geinstalleerd
    Resultaat: Netwerkkaart werkt gewoon (dus netwerkkaart is OK)
  5. Zelfde 'tests' als 1, 2 en 3 maar dan met Toshiba PCMCIA driver (zie hieronder)
    Resultaat: In plaats dat ik een blauw scherm krijg, wordt het scherm zwart
Het lijkt dus gewoon een driver probleem; ik maak overigens gebruik van de drivers van de site van Intel, waar ik twee versies heb geprobeerd: XEM_270-1 en XEM_270-2.

Verder heb ik ook de PCMCIA driver van Toshiba gedownload, maar dit mocht ook niet baten.

Met Google en GoT kon ik geen oplossing vinden, wellicht dat hier iemand op GoT een idee/tip heeft of zelf ervaring heeft met een soortgelijk probleem met een Toshiba laptop uit deze serie of Xircom netwerkkaart...

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 12:48
Als het goed is, laat het blauwe scherm ook zien welke driver de boosdoener is. Dat lijkt me een goed startpunt om een andere driver voor te vinden.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:08
Is het geen optie om Windows 2000 er op te laten staan ? Kijk anders eens of je een beetje kunt spelen met de bios instellingen, bijvoorbeeld van de PCMCIA controller en de PNP instellingen (Configured by OS). Heb zelf ook een oud Toshiba laptopje (2520CDT) waarop ik 98, NT4 en 2000 heb geprobeerd, draai nu met 2000 omdat ik dat toch 't fijnste vind draaien (en omdat er geen NT4 driver beschikbaar is voor m'n wireless kaartje :) ).

/edit: Had je ook het Utilities pakket geinstalleerd ?

[ Voor 34% gewijzigd door Nielson op 08-01-2006 12:27 ]

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Topicstarter
Nielson schreef op zondag 08 januari 2006 @ 12:08:
Is het geen optie om Windows 2000 er op te laten staan ?
Heb zelf ook een oud Toshiba laptopje (2520CDT) waarop ik 98, NT4 en 2000 heb geprobeerd, draai nu met 2000 omdat ik dat toch 't fijnste vind draaien (en omdat er geen NT4 driver beschikbaar is voor m'n wireless kaartje :) )
Dat heb ik nu dus ook maar gedaan, betekend alleen wel dat ik het geheugen mag uitbreiden (zit nu 64mb in; dan is 2000 toch wat moeilijk voor hem) en een duurdere licentie moet aanschaffen.
Kijk anders eens of je een beetje kunt spelen met de bios instellingen, bijvoorbeeld van de PCMCIA controller en de PNP instellingen (Configured by OS).
Had je ook het Utilities pakket geinstalleerd ?
Denk dat het probleem zat in de driver voor de PCMCIA lezer; onder Windows NT word deze, ondanks de driver (en utilities) van Toshiba, gezien als een "Intel generic". Onder Windows 2000 word dit gezien als Toshiba spul. Op blauwe scherm stond iets van IRQ problemen; die driver van Toshiba voor NT zou dat juist moeten oplossen :+ .

Maar goed, probleem is nu opgelost door er dan maar 2000 op te zetten...