Toon posts:

[excel] Waarden keuzelijst in bestelformulier beperken*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.931 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met iets in excel wat me niet helemaal wil lukken, en kan ook niet zo 123 een oplossing vinden via de search.

Nu ben ik zowieso niet zo'n ster met excel, maar ben voor me werk bezig met een projectje. voorbeeldje heb ik even online gezet. dan wordt het allemaal een stuk duidelijker.

voorbeeld

Ik heb 3 tabbladen.
1e heet "artikelen"
2e heet "leveranciers"
3e heet "bestelblad leverancier 1"
De bladen daarom zijn het zelfde als de 3e

Op het eerste blad staan dus "artikelnummers", "omschrijving", "verpakt per", "leverancier" en zelf maak ik er een "groep" van. Deze 5 kolommen zijn te sorteren. In de kolom "leverancier" kun je aan klikken welke leverancier er bij het artikel hoort.
Elke kolom heeft een eigen lijst naam.

Op het tweede blad "leveranciers", staat de "bedrijfsnaam", "adres", "telefoon", "fax" en "contact persoon".
deze kolommen zijn ook te sorteren, en van elke kolom is weer een lijst naam gemaakt.

Dan het derde blad.
Staat boven aan "onderdelen bestelling bij:"
Dan kun je uit een lijstje de "bedrijfsnaam" aan klikken.
En wordt daaronder de "contact persoon" en "telefoon nummer" gezet.

Daaronder staan 5 kolommen. met het "nummer", "artikelnummer", "omschrijving", "verpakt per" en het "aantal".

Nu de vraag.
Als ik op het derde blad. bij "onderdelen bestelling bij:" heb gekozen voor bijvoorbeeld. "bedrijf 2"
dan zou ik graag willen dat ik in idere cel in de kolom "artikelnummer" (nog op het zelfde tabblad) een lijst krijg met alleen de "artikelnummers" van dat bedrijf, die je weer aan kan klikken, en dan daarna gelijk de "omschrijving" en "verpakt per". ingevuld worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2006 17:09 . Reden: topique titel vergeten af te maken |:( ]

Verwijderd

Met deze indeling kan het misschien ook, maar wat ik een keer heb gemaakt is:
1 tabblad met artikelen van 3 bedrijven (en bijhorende prijzen, eventueel een omschrijving)
1 tabblad waar je artikelen kunt kiezen (aan de hand van 1e blad) en de hoeveelheid erbij kunt zetten
1 resultaat blad waar 'de uitkomtst' op komt te staat, hier kun je bijvoorbeeld zien welk bedrijf het goedkoopst is als je zoveel producten koopt.

Dit had ik gemaakt door middel van verticaal zoeken. Ook kun je met draaitabbellen werken. Ik snap wel hoe het werkt maar dat valt zomaar niet uit te leggen. Als je dit al weet en je bent een fan van hoofdpijn: veel plezier! Anders kun je Googelen of op GoT zoeken op verticaal zoeken of draaitabbelen.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zou je middels Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif een suggestie willen geven voor een betere titel? dit zegt natuurlijk helemaal niks over je probleem ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de titel-change en even 3 paatjes ter verduidelijking
Afbeeldingslocatie: http://www.lexxx.nl/blad%201.JPG
blad 1
Afbeeldingslocatie: http://www.lexxx.nl/blad%202.JPG

blad 2
Afbeeldingslocatie: http://www.lexxx.nl/blad%203.JPG
blad 3

Als ik op blad 3, cel B8 valideer en dan op geef lijst =artikelnummer krijg ik mooi een lijst met alle artikelnummers, maar dus van alle bedrijven en is dat inderdaad te beperken aan de hand van de cel die in de lijst staat naast de lijst artikelnummer?

nu ben ik ook nog bezig geweest met de =ALS functie. (ook weer op blad 3 cel B8)
=ALS($B$2<>0;ZOEKEN($B$2;leveranciersgroep;artikelnummer);0)
met deze formule krijg ik wel 1 artikelnummer van het gekozen bedrijf. wijzig ik het bedrijf wijzigt ook de cel mee met een artikelnummer van het gekozen bedrijf, dus dat klopt wel.
maar sleep ik deze formule naar beneden, krijg ik steeds het zelfde artikelnummer.
is deze formule ook te gebruiken bij valideren? zodat ik dus een lijst te zien krijg met alleen de artikelnummer van het gekozen bedrijf?

Verwijderd

Ik kan je een voorbeeld opsturen, helaas heb ik dat alleen maar op mijn werk op de pc staan. Is het goed als ik je morgen (maandag) dit bestand toemail als voorbeeld? Dan stuur ik het naar je adres dat in je profiel staat.

Want volgens mij gaat het zo met ALS formules niet lukken, het kan wel maar dan word de constructie erg ingewikkeld.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 14:41:
Ik kan je een voorbeeld opsturen, helaas heb ik dat alleen maar op mijn werk op de pc staan. Is het goed als ik je morgen (maandag) dit bestand toemail als voorbeeld? Dan stuur ik het naar je adres dat in je profiel staat.

Want volgens mij gaat het zo met ALS formules niet lukken, het kan wel maar dan word de constructie erg ingewikkeld.
Ja is goed stuur maar even door, misschien ben ik wel te gericht op me =ALS formule. aangezien ik daarmee ook andere dingen aanroep in me bestandje. maar goed alvast bedankt dan.

ik heb ook al zitten denken om van iedere leverancier een eigen tabblad te maken, dus dat alleen de artikelen van die leverancier in dat tabblad staan. misschien dat dat het wel makkelijker maakt.
maar is dit nog makkelijk als ik meer dan 10 - 15 leveranciers heb.

maar er moet ook een hoofdblad zijn met alle artikelen er op. die ik op alfabet kan sorteren enzo.

Verwijderd

Topicstarter
tevens even een verse vraag erbij.

als ik valideer. en geef op "lijst" en daaronder =lijstnaam

dan krijg ik mooi een lijst met alles wat in een bepaalde kolom staat.
maar nu staan er in die kolom, een aantal de zelfde waardes (tekst, dus dezelfde naam steeds). en krijg ik dus ook in me cel, die ik gevalideerd heb een lijst met een aantal de zelfde keuzes.

is er een optie dat ie alleen unieke waardes geeft?

Verwijderd

Topicstarter
klein kickje....

ik denk dat ik het toch anders wil gaan proberen.
gewoon voor iedere leverancier een eigen tabblad. met daarop de artikelen, en omschrijving etc.
dan 1 hoofdtabblad. waar ik dan alle artikelen van alle leveranciers onder elkaar krijg.

maar met wat voor een formule is dat te realiseren?
zeg maar 10 tabbladen precies het zelfde ingericht. en de gegevens wil ik onder elkaar krijgen in 1 tabblad.

dan zou het wellicht wat makkelijker worden, om in me bestelblad, de gegevens op te halen.
als ik dan gekozen heb voor leverancier 1 op me besteltabblad dat ik dan alleen de artiekelen uit uit het tablad van die leverancier krijg in een keuze lijst bij artikelnummer op me besteltabblad.

maar hoe krijg je dat voor elkaar? ik kan als ik valideren doe, en zeg dat het een lijst is. alleen maar een lijst aangeven. geen formule ofzow.

Verwijderd

Ik heb mijn voorbeeldje net naar je mailadres gestuurd. Die vragen die je nu stelt kan ik helaas geen antwoord op geven. Wat betreft de indeling ik heb niet zomaar hiervoor gekozen. Mijn kennis van Excel is niet supergoed (je kunt echt van alles met dat programma), en dit was de enige werkende indeling die ik kon bedenken.

Edit: met mijn Excel kennis is dat niet te realiseren, maar als je er echt alles vanaf weet is ook die indeling die jij noemt zeker te realiseren.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2006 18:08 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:44
Je originele idee is zonder enig probleem te doen.
De oplossing is een hulpkolom in "Artikellen", voor je artikelen. Met een If(bedrijf=bedrijf in derdetabblad, max(alles erboven)+1,0) formule krijg je een lijstje met 1,2,3 etc voor de artikelen die je moet laten zien. Dit veranderd dus met je invoer in het derde blad.
In dat derde blad vraag je de artikelen op met een vlookup (vert.zoeken) functie. En klaar.
(Ik heb een voorbeeldje naar je hotmailadres gestuurd.)

Verwijderd

Topicstarter
inmiddels een heel eind gekomen met me sheetje, bedankt voor de hulp tot zo ver.
maar heb nog twee vraagjes.

1 een vrij simpel vraagje denk ik.

als ik een formule invoer bijvoorbeeld de =ALS formule :
=ALS($B$3<>0;ZOEKEN($B$3;naam;telefoon);0)

en er staan dan in B3 niks in gevuld krijg ik een 0 te zien.
maar ik zou het graag zo willen dat er dan gewoon niks staat een lege cel dus.
nu heb ik al geprobeerd de 0 te vervangen in me formule maar er beurt niks.

dan me 2e vraagje.
als ik wil samen voegen via : DATA > SAMENVOEGEN
dan wil dat niet helemaal lukken.
nu heb ik al meerdere sheets met exact de zelfde indeling. (gekopieerd) dus die zijn wel het zelfde. alleen diverse waardes in de kollomen zijn veranderd.

weet iemand waar ik op moet letten als je hiermee werk?
dus ik wil meerdere sheets met de zelfde indeling, daarvan de gegevens samen in 1 sheet hebben.

heb al diverse dingen geprobeerd. als ik dit doe kies ik bij functie voor SOM bij verwijzing selecteer ik dan het tabblad en dan de gegevens dus laat maar zeggen 6 kollomen en dan 100 rijen.(zitten een aantal legen bij, aan het einde voor het geval dat er nog wat toegevoegd wordt in het blad waar uit samengevoegd gaat worden)
in de bovenste 3 rijen staan me labels met wat welke kolom is. die selecteer ik mee. moet dat?
en bij labels gebruiken in vink ik bovenste rij aan. (maar ik heb 3 rijen met labels boven aan, snaptie dat dan wel?)

en moet de sheet waar naar je alles wil samenvoegen leeg zijn? of moet dat de zelfde indeling hebben als de sheets die je er in wilt samenvoegen?

Verwijderd

Ik heb alleen even snel een antwoord op vraag 1:

Dit moet worden:

=ALS($B$3<>0;ZOEKEN($B$3;naam;telefoon);"")

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 22:43:
Ik heb alleen even snel een antwoord op vraag 1:

Dit moet worden:

=ALS($B$3<>0;ZOEKEN($B$3;naam;telefoon);"")
Bedankt, had echt al van alles geprobeerd. maar dat werk nu.

alleen vraag 2 nog.
als iemand weet hoe ik de inhoud van meerdere tabbladen onder elkaar krijg op 1 tabblad hou ik me aanbevolen.
Pagina: 1