Asus A7V +12V lijn == 0.30V ??

Pagina: 1
Acties:

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
Een collega van me heeft een probleem met m'n moederbord/voeding. Volgens de hardware monitor op het bios is de 12V lijn maar 0.30V :| De computer loopt hierdoor niet bepaald lekker :P

• De search levert veel problemen over de Asus A7V op maar niemand heeft dit.
• Google levert ook geen resultaten.
• Andere voeding is ook geprobeerd. Levert hetzelfde resultaat.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen :? BVD :)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:47

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Heel simpel: de sensor is brak. Ik kan me niet voorstellen dat een moederbord zonder 12V lijn uberhaupt in het bios kan komen. Je zou eens op een lege molex (zo'n stekker die naar de harde schijf gaat) de spanning tussen geel en zwart kunnen meten, met een goede voltmeter. Zwart is de nul, en geel zou 12V moeten zijn. Tussen rood en zwart zou je 5V moeten meten.

[ Voor 8% gewijzigd door DrivinUCrazy op 07-01-2006 16:11 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Welke 12V lijn loopt op 0,3V ?
Overigens lijkt het mij eerder een slechte uitlezing als een andere voeding hetzelfde 'probleem heeft'. Mijn +5V wordt bijvoorbeeld uitgelezen als +4,7V.

Als ik na ga meten met een multimeter blijkt er toch netjes +5V op te staan. Zoek dus even een andere betrouwbare manier van meten. Die waardes die het BIOS/Moederbord uitspuugt kloppen namelijk niet altijd ;)

Overigens wordt er in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nog het één en het ander vermeldt over voedingen en de bijbehorende voltages :)
In die troubleshooter worden nog meer zaken behandeld die jouw probleem kunnen verhelpen. (Immers liep de computer niet goed)

[ Voor 30% gewijzigd door Thandor op 07-01-2006 16:14 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Wat versta je onder "niet bepaald lekker"? Welke symptomen?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Topicstarter
Ik heb helaas geen voltagemeter tot m'n beschikking. Maar ik heb hem in het bios op Ignore gezet dus hij start nu zonder biosfoutmeldingen op.
Kaassoevlee schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 16:13:
Wat versta je onder "niet bepaald lekker"? Welke symptomen?
Geluidskaarten die niet werken, GeForce 2 MX videokaart werkt half (hangt bij booten, wel beeld op het begin), TNT2 videokaart werkt wel.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

heel simpel. als de 12 volt echt 0,3 zou zijn werkt de pc gewoon helemaal NIET (uuh misshcien alleen de bios dan, maar hd zal niet opspinnen etc). Afin dit is een bekend probleem over het uitlezen. Er is maar 1 oplossing namelijk METEN. even naar de gamma 8 euro neerklatsen en je hebt een multimeter. Mijn 12 volt wordt trouwens ook structureel 1 volt te laag uitgelezen (asus k8vse)

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 07-01-2006 16:21 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

babba schreef op Saturday 07 January 2006 @ 16:18:
Ik heb helaas geen voltagemeter tot m'n beschikking. Maar ik heb hem in het bios op Ignore gezet dus hij start nu zonder biosfoutmeldingen op.
Een multimeter zal niet zo veel kosten en kan altijd van pas komen; kopen dus! ;)
Geluidskaarten die niet werken
Wat voor geluidskaarten ?
Deze zou je kunnen troubleshooten, kijk of er ervaringen te vinden zijn met 'die geluidskaarten' en jouw moederbord. Probeer een andere PCI slot of duik het BIOS in op zoek naar PCI gerelateerde instellingen.
GeForce 2 MX videokaart werkt half (hangt bij booten, wel beeld op het begin), TNT2 videokaart werkt wel.
De kaart werkt in een andere PC wel goed?
Zijn het beide AGP4x kaarten ?
Bekijk eens of de hardware wel goed samen kan werken. Als die GeForce 2 MX een AGP4x kaart is en men stelt 'Enable AGP2x' (Of Disable AGP4x ;)) in, in het BIOS kan het inderdaad problemen opleveren.

Loop overigens de troubleshooter helemaal door. Check bv. de condensatoren voor de zekerheid :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1