Mijn harde schijf is ingedeeld in 2 partities, C: en D:. De C-schijf is echter maar enkele gigabytes groot. Nu krijg ik vaak de melding van u heeft onvoldoende schijfruimte vrij op de C-schijf . Is het mogelijk om in te stellen dat er geheugen van D: gebruikt moet worden in plaats van de C: ?
Swap-file op D zetten in plaats van C, dat zal waarschijnlijk veel schelen (of swap-file gewoon minder groot instellen).
The devil is in the details.
je kan met partitionmagic de partities vergroten en verkleinen onder de bestanden door... maak je D een beetje kleiner en C een beetje groter
mensen die het hebben over "geheugen" op de D: en C: kunnen beter niet zelf aan de slag gaan met dingen als PQMagic. Ik zou de TS willen aanraden om het probleem voor te leggen aan iemand uit zijn kennis kring die wel verstandheeft van computers. Ik denk dat dat de snelste, makkelijkste en veiligste manier is. (voordat we hier morgen weer een "HELP! Computer start niet meer op!" topic hebben.)
"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami
Pas de grootte van je prullenbak maar eens aan naar 1%. Windows reserveert die hoeveelheid namelijk standaard, dus als je een partitie van 100GB heb, zal windows standaard 10GB reserveren, en al beginnen te piepen als je nog 10 GB vrij hebt. Zet de prullenbakgrootte vervolgens op 1% en Windows piept pas als er nog maar 1 GB vrij is
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Da Fox schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 15:00:
mensen die het hebben over "geheugen" op de D: en C: kunnen beter niet zelf aan de slag gaan met dingen als PQMagic. Ik zou de TS willen aanraden om het probleem voor te leggen aan iemand uit zijn kennis kring die wel verstandheeft van computers. Ik denk dat dat de snelste, makkelijkste en veiligste manier is. (voordat we hier morgen weer een "HELP! Computer start niet meer op!" topic hebben.)
Ja okeej, ik kan het vanavond wel ff iemand vragen. Maar kan er iets mis gaan dan met dat partition magic? Heb hem bijna gedownload dus
partition magic staat erom bekend dat hij het meestal vernaggeld op een ofa ndere manier. Sowieso backups hebben van alles dat je niet kwijt wil raken.Verwijderd schreef op Saturday 07 January 2006 @ 15:03:
Ja okeej, ik kan het vanavond wel ff iemand vragen. Maar kan er iets mis gaan dan met dat partition magic? Heb hem bijna gedownload dus
Verwijderd
Je kan je schijf naar je grootje helpen
Ik zou zeggen, gewoon proberen. je leert niets bij als je nooit wat probeert, en zo verschrikkelijk moeilijk is het niet. Lees anders even de manual door, schrijf desnoods de stapjes op een apart blaadje en ga er dan voor... veel succes alvast
ik heb het een keer gebruikt voor het zelfde probleem als TS (mompelt iets over visual studio dat alles behalve het main programma gewoon op c: zet als je d: selecteerd als drive...)Terw_Dan schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 15:06:
[...]
partition magic staat erom bekend dat hij het meestal vernaggeld op een ofa ndere manier. Sowieso backups hebben van alles dat je niet kwijt wil raken.
Er waren een aantal bestanden beschadigd maar niets rampzaligs.
Ja maar het gaat hier om m'n laptop en hier staan al mijn belangrijke bestanden op, dus ik probeer liever niet zomaar wat
Is dat met die swapfile op de D-partitie zetten ook gevaarlijk, of kan daar niets bij misgaan? en hoe doe ik dat?
En dan nog een vraagje. Het valt mij net opeens op dat bij taakbeheer system idle process de cpu constant bijna op 100 staat. Is dit normaal of heb ik dan een virusje of iets?
En dan nog een vraagje. Het valt mij net opeens op dat bij taakbeheer system idle process de cpu constant bijna op 100 staat. Is dit normaal of heb ik dan een virusje of iets?
Verwijderd
Dat is normaal, dat is als je cpu niks aan doen is, *lees uit z'n neus zitten te eten*.
Leeg je temp mappen eens in Documents and settings\Gebruikersnaam\Local settings, verwijder wat programma's waar je toch niks mee doet en minimalizeer het gebruik op je C schijf.
Leeg je temp mappen eens in Documents and settings\Gebruikersnaam\Local settings, verwijder wat programma's waar je toch niks mee doet en minimalizeer het gebruik op je C schijf.
Bij deze wil ik je wel waarschuwen dat je een groot risico hebt als je eerst d:\ kleiner gaat maken. Ik vraag me zelfs af of je die ruimte vervolgens toe kan wijzen aan c:\. Hoe dan ook kan het afraden om er mee te gaan kloten, kijk een partitie verwijderen en bijvoorbeeld d:\ groter maken is nog niet zo een groot risico.
Maar wat jij voorstelt is een risico, ALS je het doet maak eerst een volledige backup van al je data. Het is beslist niet de eerste keer dat ik hoor dat niks meer werkt(Windows start niet). In het ergste geval is het praktisch omogelijk om je bestanden terug te halen. Maar hoe dan ook is het makkelijkste je bestanden 1:1 te ghosten naar een andere schijf (of naar een image) en daarna kan je c: en d: opnieuw aanmaken.
Maar als je niet weet wat je doet, gewoon zo blijven doorwerken.
Maar wat jij voorstelt is een risico, ALS je het doet maak eerst een volledige backup van al je data. Het is beslist niet de eerste keer dat ik hoor dat niks meer werkt(Windows start niet). In het ergste geval is het praktisch omogelijk om je bestanden terug te halen. Maar hoe dan ook is het makkelijkste je bestanden 1:1 te ghosten naar een andere schijf (of naar een image) en daarna kan je c: en d: opnieuw aanmaken.
Maar als je niet weet wat je doet, gewoon zo blijven doorwerken.
uhm, ik heb al zo vreselijk vaak succesvol dingen versschoven met PM... tis hier echt nog nooit fout gegaan.Terw_Dan schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 15:06:
[...]
partition magic staat erom bekend dat hij het meestal vernaggeld op een ofa ndere manier. Sowieso backups hebben van alles dat je niet kwijt wil raken.
alleen als je een beschadigde disk hebt is er kans dat het fout gaat afaik... zo risicovol is PM niet.
Verwijderd
zoek even "schijfopruiming" op, deze staat onder "start - alle programma's - bureauaccesoires - systeemwerkset"
1: klik hierop,
2: kies "c:"
3: klik op ok, (hierna even wachten)
4: selecteer in het nieuwe scherm wat allemaal weg mag, (prullenbak, temporary internetfiles enz. , vooral degene die veel ruimte opnemen.
5:klik op OK
6: in het nieuwe scherm: Weet u zeker dat u deze acties uit wilt voeren, Klik op Ja!
Succes,
en idd partitionmagic is niet voor jouw bedoeld, no offence, maar laat dit over aan iemand die iets meer verstand van pc's heeft.
hetzelfde kun je nog een keer doen voor D:, als hier weinig ruimte op is.
1: klik hierop,
2: kies "c:"
3: klik op ok, (hierna even wachten)
4: selecteer in het nieuwe scherm wat allemaal weg mag, (prullenbak, temporary internetfiles enz. , vooral degene die veel ruimte opnemen.
5:klik op OK
6: in het nieuwe scherm: Weet u zeker dat u deze acties uit wilt voeren, Klik op Ja!
Succes,
en idd partitionmagic is niet voor jouw bedoeld, no offence, maar laat dit over aan iemand die iets meer verstand van pc's heeft.
hetzelfde kun je nog een keer doen voor D:, als hier weinig ruimte op is.
Verwijderd
Stroomuitval bij een PM handeling.. nou kan je zeggen wat een ramp is datMcKaamos schreef op Saturday 07 January 2006 @ 15:16:
[...]
uhm, ik heb al zo vreselijk vaak succesvol dingen versschoven met PM... tis hier echt nog nooit fout gegaan.
alleen als je een beschadigde disk hebt is er kans dat het fout gaat afaik... zo risicovol is PM niet.
Het heeft me 3 dagen gekost om m'n data terug te krijgen, het stond in een onbekende formaat waar geen enkel data recovery programma mee aan de slag kon.
jah ok, maar het programma zelf is niets mis mee... slechte omstandigheden (stroomuitval, bad clusters op je disk, brak RAM etc etc etc) kunnen uiteraard zorgen dat het mis gaat.Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 15:18:
[...]
Stroomuitval bij een PM handeling.. nou kan je zeggen wat een ramp is dat![]()
Het heeft me 3 dagen gekost om m'n data terug te krijgen, het stond in een onbekende formaat waar geen enkel data recovery programma mee aan de slag kon.
maar als de stroomvoorziening en de hardware van je PC in orde is, gaat er heus niet zomaar iets mis.
of ga es flink opruimen met bijv. Crap Cleaner
ach...in een volgend leven lach je er om!
Thanx voor alle reacties
Op D: is nog 15 gigabyte vrij, daarom zou ik ook graag de swapfile daarop zetten. Maar hoe doe ik dit en brengt dit risicos met zich mee?
Dit kun je gewoon, dat heeft verder geen consequenties die niet onomkeerbaar zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 15:20:
Thanx voor alle reactiesOp D: is nog 15 gigabyte vrij, daarom zou ik ook graag de swapfile daarop zetten. Maar hoe doe ik dit en brengt dit risicos met zich mee?
bij je systeemeigenschappen het tabblad advanced pakken en hier de performance opties kiezen. Dan kun je gewoon het virtuele geheugen instellen.
Verwijderd
Nou hoeveel is je systeemgeheugen ? Tel daar een kwart van bij op en je hebt daar je Swap grootte. Het zal niet veel schelen of een week later heb je dezelfde melding weer, en kom je erachter dat die handeling vrij nutteloos was. Een swap werkt het beste op het begin van de schijf, no doubt about it, De harde schijf is op het beginstuk sneller dan op het einde van de schijf. Lees mijn post nog eens over cleanup en programma's verwijderen etc etc, daarmee kom je al een heel stuk verder
Of lees de post van Osiris eens.
Of lees de post van Osiris eens.
Dus vóór je gaat klooien met PM: leeg je prullenbak, zet je swap op de andere partitie, verklein de grootte van je prullenbak en bekijk je C-partitie eens met sequiaview(zodat je direct ziet welke bestanden hoeveel ruimte innemen op je harde schijf)
ff de beste oplossingen op een rijtje zetten:
- prullenbak kleiner maken
- swapfile op je D schijf zetten
== R-klik op Deze Computer > Eigenschappen > Geavanceerd > Prestaties > Geavanceerd > Virtueel Geheugen
Klik op D: en kies dan "Automatisch beheerde grootte"
Klik op C: en kies dan "Geen swapfile"
reboot je PC
- Temp mappen legen
Documents and Settings\<username>\Local Settings\Temp (Local Settings kan verborgen zijn, dan typ je'm gewoon ff letterlijk bovenaan in het adresbalkje)
C:\Temp (als die bestaat)
C:\Windows\Temp (als die bestaat)
deze 3 dingetjes kunnen je al redelijk wat koppijn bezorgen en zullen normaal niet echt veel gevolgen hebben.
let op dat je D: schijf geen verwijderbare schijf is als je je virtueel geheugen erop plaatst.
Je kan ook programma's die niet gebruikt worden verwijderen.
- prullenbak kleiner maken
- swapfile op je D schijf zetten
== R-klik op Deze Computer > Eigenschappen > Geavanceerd > Prestaties > Geavanceerd > Virtueel Geheugen
Klik op D: en kies dan "Automatisch beheerde grootte"
Klik op C: en kies dan "Geen swapfile"
reboot je PC
- Temp mappen legen
Documents and Settings\<username>\Local Settings\Temp (Local Settings kan verborgen zijn, dan typ je'm gewoon ff letterlijk bovenaan in het adresbalkje)
C:\Temp (als die bestaat)
C:\Windows\Temp (als die bestaat)
deze 3 dingetjes kunnen je al redelijk wat koppijn bezorgen en zullen normaal niet echt veel gevolgen hebben.
let op dat je D: schijf geen verwijderbare schijf is als je je virtueel geheugen erop plaatst.
Je kan ook programma's die niet gebruikt worden verwijderen.
ASSUME makes an ASS out of U and ME
Mja, dit valt toch allemaal met enige inzet van jou kant op te lossen. Lees Algemene gedragsregels (Netiquette) en Policy: Alle regels die op het forum gelden nog maar eens goed door, voor wat betreft je eigen inzet in topics en basiskennis. In dit topic zijn al ontzettend veel suggesties gegeven, ik denk dat je dmv [google=]Google[/] en de [search=]search[/] wel een antwoord kunt vinden op al je vragen.
Signature
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()