Heel veel lurken, heel weinig posten..
Probeer anders een in windows (Mac ken ik niet) CMD -> Ipconfirg /release -> ipconfig/renew
check de volgende instellingen
zijn de volgende Mac instellingen hetzelde als die van de pc?
tcp - subnetmasker
tcp - router
tcp - DNS server
Proxy - web proxy
Proxy - negeer proxy-instellingen
Het adres van tcp - ip adres, is dat anders dan bij je pc ( moet n.l)
Maar deze moeten wel in de zelfde groep ( subnet ) vallen.
enne welke os gebruik je? OSX
Jij spreek over dat je het op automatich heb staan. Heb je dan een dhcp server draaien?
Zo niet dan, bij automatisch, verzint iedere computer/app/device er zelf een. En dan kan het zijn dat de pc b.v toevallig in de zelfde ip groep een adres verzint als je router/modem whatever, en b.v de Mac niet.
Check dit even.
R
En dat daardoor je met de andere pc IP problemen krijgt wat normaal is als je van uw provider maar 1 IP krijgt.
oplossing: routertje kopen
Bij voorkeur met ingebouwde switch; ben je meteen van wat snelheidsellende mbt collisions af doordat je hub alle verkeer op alle poorten uitstuurt
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het is een HUB. Zo te horen heb je een kabelmodem / adsl-modem. Dat ding deelt 1 IP uit aan de aangesloten computer, tenzij je vanuit je provider de beschikking hebt over een of meer vaste IP's.
Ik denk dat we eerst moeten te weten te komen wat voor soort verbinding hij gebruikt. PPP of tcp naar zijn ISP.
Wat je schrijft is n.l niet altijd zo. Hangt van het type modem af. Er zijn, de meeste trouwens, kabel en adsl modem die een router en een dhcp server hebben. Ook een adsl/kabel modem deelt geen IP adres uit, dat doet een dhcp of bootp server die eventueel in de modem zit. Deze modems hebben zelfs twee IP adressen een voor het interne netwerk en een voor extern netwerk.
En hij schrijft in zijn onderwerp dat hij een router heeft.
R
[ Voor 5% gewijzigd door rvamerongen op 07-01-2006 14:53 ]
- Systeemvoorkeuren -> Delen -> Internetdeling moet zijn uitgeschakeld. Anders gaat de Mac zelf voor router spelen en stuurt je lokale netwerk in de war.
- Systeemvoorkeuren -> Netwerk -> Ingebouwd Ethernet -> TCP/IP moet je eerst proberen op DHCP. Als je internetrouterhubje geen DHCP lease geeft (oftewel: als je ziet dat je geen IP nummer krijgt als je op de 'Pas Toe' knop heb geklikt) dan kun je proberen om 'm op handmatig te zetten en de daarbij de netwerkinstellingen van je PC over te nemen (IP nummer met 1 verhogen, zelfde netmask, zelfde router/gateway, zelfde DNS servers).
Addit:
rvamerongen hiervoor beschrijft goed hoe zo'n lokaal netwerk meestal is opgebouwd. En het kan inderdaad ook het geval zijn dat de internetverbinding met het PPP-protocol wordt opgebouwd (en dat je internethub dus helemaal geen lokaal netwerkje maakt met NAT). Dat lijkt me alleen niet het geval omdat TS schreef dat er 4 netwerkpoorten in de hub over waren.
[ Voor 40% gewijzigd door benoni op 07-01-2006 15:35 ]
Iemand kan namelijk op zijn/haar modem wel 10 hubs aansluiten, en toch maar 1 ppp verbinding hebben. Het kan n.l ook nog zo zijn dat hij in windows internet sharing aan heeft staan waardoor de linux box kon werken die toevallig in het zelfde subnet zit.
Echter zal SPEEDDRAGON eerst meer moeten vertellen wat hij bezit als modem/router, en de instellingen ervan.
Dus SPEEDDRAGON laat wat van je lezen.
R
Volgende vragen.
Heb je de check gedaan die ik eerder aangaf ( zie boven )?
Welk os gebruik je? OSX?
Wat was verschillend?
Weet je welk IP adres je modem heeft ?
Veel modems gebruiken standaard 10.0.0.138 als IP adres.
Echter gebruikt wannado ook wel 192.168.1.1 als IP.
Is dit bij jouw ook zo?
Je kan in je dos prompt intypen : 'IPConfig'.
Er zal onderaan denk ik ergens staan standaardgateway met een IP adres. welke is dat?
Begint dat met 10 of 192? Of...?
We gaan eerst even checken of je modem benaderd kan worden door de Mac.
poging 10.x.x.x
Stel in regelpanelen > netwerk > tcp/ip > configureer IP op handmatig
geef bij IP adres 10.0.0.100 in
subnetmask 255.255.255.0
router 10.0.0.138
geef bij dns servers de dns IP's in 194.134.5.5 en 194.134.5.55
klik 'pas toe'
open safari en type 10.0.0.138
Niets? Probeer volgende
poging 192.x.x.x
geef bij IP adres 192.168.1.100 in
subnetmask 255.255.255.0
router 192.168.1.1
klik 'pas toe'
open safari en type 192.168.1.1
wat doet het nu? Zie je je modem configuratie scherm?
R
[ Voor 24% gewijzigd door rvamerongen op 07-01-2006 16:04 ]
dit geeft ip config aan.
ip:82.157.95.164
subnetmasker:255.255.252.0
standaardgateway:82.157.92.1
en o ja mijn onderwerp klopte nioet want het is een cisco micro hub 1501 maar ik dacht dat het een router was mijn modem is een motorola van wanadoo de zwarte nieuwe
[ Voor 42% gewijzigd door Speeddragon op 07-01-2006 16:34 ]
dus zoner router/hub ertussen
wat bedoel je hiermee? [edit] Ok nu weet ik wat je bedoeld. Ik begreep dat je hub alleen een hub was, maar de router part was even..
ip:82.157.95.164
subnetmasker:255.255.252.0
standaardgateway:82.157.92.1
Je bent trouwens erg spaarzaam met gegevens. Wil je aub de andere vragen ook beantwoorden.
[edit] ook nu deels duidelijk
Als je in je browser van je PC 82.157.92.1 intypt krijg je dan de modem configurator?
Welk type modem heb je? Wanadoo en KPN leverde er verschillende.
Heb jij ooit deze IP adresen zelf ingegeven of heb je deze automatich toegewezen gekregen?
Of had je je externe IP adres ( 82.157.92.1 ) ook in je modem gezet ergens?
Het gebeurde vroeger, 5 jaar terug of zo, dat de modem zijn externe adres doorgaf naar binnen maar dan had je toch de mogelijkheid om een eigen ip adres in de 10.x.x.x of 192.x.x.x te configureren aan je PC.
Als je in de mac het op DHCP had staan welke IP adressen kreeg je?
[ Voor 37% gewijzigd door rvamerongen op 07-01-2006 16:58 ]
het ip heb ik niet zelf ingesteld dat is automatisch.
zover ik weet is het instelling scherm gelocked
het probleem is dat de mac zegt dat het ip al in gebruik is.
ik hoop dat ik duidelijk ben
Probeer dit ( met PC aan ):
subnetmask 255.255.252.0
router 82.157.92.1
of nog beter probeer
Stel in regelpanelen > netwerk > tcp/ip > configureer IP op via dhcp met handmatig IP
Weet je of je b.v na drie dgn PC uit of zo of je een ander IP adres krijgt als gateway?
R
[ Voor 48% gewijzigd door rvamerongen op 07-01-2006 17:38 ]
of
ik kreeg vroeger als ik me pc opnieuw installeerde dat ik 3 dagen moest wachten voordat ik op internet kon maar dat is al een tijd niet meer.
of probeer
Stel in regelpanelen > netwerk > tcp/ip > configureer IP op via dhcp met handmatig IP
geef bij IP adres 82.157.95.165 in
Mocht het niet werken wat ik nog als suggestie gaf, dan denk ik dat alleen nog mogelijk is om windows te laten sharen ( hangt er vanaf welke win versie je hebt ) en je pc niet meer uit te zetten.
En dan moet je je Mac naar de PC als router/gateway laten verwijzen.
O ja en wat je ook kan doen is de PC uit en de Mac alleen aan met DHCP aan. Dit zal ook werken. Probeer dit ook even i.g.v.
Toch ben ik benieuwd wat de linux box aangeeft aan IP adressen, of je tweede PC.
Tussen twee haakjes. Eigenlijk mag je zelf geen 82.x.x.x toewijzen, omdat misschien een ander persoon dat nummer toegewezen gekregen heeft. Zou confilcten kunnen geven. Enne gebruik jij soms een cable modem? Want je hebt nog steeds niet aangegeven welke modem je gebruikt.
R
[ Voor 19% gewijzigd door rvamerongen op 08-01-2006 12:49 ]
ik weet niet meer of ik een wisselend ip heb moet ik eerst eens kijken
en hij zegt dat hij een verbinding heeft.
maare alles wat je eerst zei (een van de eerste berichten die dingen heb ik al weggehaald en alleen je nieuwe dingen laten staan)
en als ik dit ip instel (laatste bericht:)82.157.95.165
dan geeft hij niks bij router maar verander ik de laatste twee cijfer in 00 dan staat er dit bij router:
82.157.92.1
mijn modem is een wanadoo cable modem
ik kan geen foto op internet er van vinden
[ Voor 86% gewijzigd door Speeddragon op 08-01-2006 14:03 ]
Toch vreemd dat je niet kan vertellen wat voor modem je hebt. Heel vreemd. En ik ben nog steeds benieuw wat voor IP adressen je te zien krijgt als je linux of de andere PC erbij gebruikt. Ook je opmerking over 'wat je eerst zei', sorry dat schiet niet erg op. Niemand zal weten waar je het over hebt.
Het enige wat er op zit is wat ik eerder zei over sharing en de PC als router gebruiken. Of de een aan en andere uit. Of een losse router kopen en deze tussen je modem en je hub plaatsen.
Het vreemde is dat een vriendin van mij op haar kabelmodem drie computers ( sun, mac en IBM ( win ) )heeft plus een printer die ze kan bereiken via het internet, en het perfect werkt. Anders raadpleeg wanadoo. Ik weet wanadoo is niet erg succesvol met tech info en betrouwbaarheid, maar dit moet gewoon kunnen werken.
R
na veel gezoek op de modem kon ik dit vinden:
motorola SB5100E
surfbroadband
cable modem
hier genoeg aan?
En dat je in je browser niets te zien krijgt hoeft helemaal niet op iets specifieks te wijzen. Wat betreft het troubleshooten is je browser wel het laatste waar je naar moet kijken (applicatie niveau). Kijk eerst op netwerk en OS niveau.
Zoals al eerder is opgemerkt heb je onder "System preferences" (Systeem voorkeuren?), bij "Network" -> "Built-in Ethernet" de optie om te configureren via DHCP. Zodra je dat hebt gekozen en klikt op "Apply" (Pas toe?) hoort je Mac een request te gaan doen voor een geldig IP adres. Dat hoor je in dat zelfde scherm al te kunnen volgen.
Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst daarvan.
Liege, liege, liegebeest!
[ Voor 11% gewijzigd door sanfranjake op 10-01-2006 11:31 ]
Als die bak letterlijk een bruggetje is en niet routeert dan kan je het inderdaad vergeten... Totdat je zelf er een routertje tussen hangt...
* Liegebeest is blij alvast te weten waar hij bij Casema aan toe is.
Ik zal in elk geval geen problemen krijgen met 'n Airport Express als wifi AP + routertje....
Verklaart alleen niet waarom de TS zegt dat het wel werkt als hij twee Windows bakken tegelijk aansluit...
[ Voor 44% gewijzigd door Liegebeest op 10-01-2006 11:39 ]
Liege, liege, liegebeest!
Misschien op de mac een zoekdomein oid ingevuld bij dhcp?
Werken de twee Windows-pc's beiden tegelijkertijd? Welke ip's heb je dan in ipconfig /all? Twee keer wanadoo?
he SURFboard cable modem can be used as a gateway to the Internet by a maximum of 32 users on a Local Area Network (LAN). When the Cable Modem is disconnected from the Internet, users on the LAN can be dynamically assigned IP Addresses by the Cable Modem DHCP Server. These addresses are assigned from an address pool which begins with 192.168.100.11 and ends with 192.168.100.42. Statically assigned IP addresses for other devices on the LAN should be chosen from outside of this range
Verwijderd
Zat jij nu al niet heel de tijd te beweren dat elke modem een router was tegenwoordig ?rvamerongen schreef op zondag 08 januari 2006 @ 15:57:
Het enige wat er op zit is wat ik eerder zei over sharing en de PC als router gebruiken. Of de een aan en andere uit. Of een losse router kopen en deze tussen je modem en je hub plaatsen.
wie kan me eentje aanbevelen hij mag niet te duur zin maar wel goed zijn
Verwijderd
En deze vraag kun je echt makkelijk zelf beantwoorden.
Dit topic is gesloten.
![]()