Waarom de buren verderop wel 20Mbit en ik niet?

Pagina: 1
Acties:

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:42
Naar aanleiding van [rml][ nieuw internet abo] Geen ADSL2 dekking, wat nu?[/rml] heb ik de volgende vraag.

Ik heb een huis gekocht in een nieuwbouwwijk. Door deze nieuwbouwwijk loopt een straat die daar ook al was voordat de nieuwbouwwijk werd aangelegd. Aan deze straat staat 1 huis.
Met de postcode van dit huis kun je alle ADSL abonnementen (volgens internetten.nl wel 177 stuks) krijgen die je wil, bijv ook de 20Mbit van Wanadoo. Echter, door de afstand van de wijkcentrale (circa 3 km) garanderen ze maar 4-8 Mbit.

Jullie raden het al, mijn huis staat even verderop in de nieuwe wijk en ik kan maximaal 12 abonnementen (snelste is een 1500/256) krijgen. Al deze 12 abonnementen gaan via het KPN netwerk, terwijl diensten van BBned, Tiscali en Versatel wel worden gegeven @ oude straatje.

Hoe kan dit? Ik dacht altijd dat de wijkcentrale de bepalende factor was, maar mijn huis heeft dezelfde centrale als het huis aan die 'oude' straat. Wie kan me uitleggen waarom ik niet dat snelle internet kan krijgen? Alle helpdeskmedewerkers (m.n. die van wanadoo) komen niet verder dan:
"Omdat U volgens de postcode-check niet in aanmerking komt voor dat abonnement"
8)7

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Het kan zijn dat bij jouw glasvezel ligt tot aan de deur en dan is er veel minder mogelijk.
Tevens wil de ene BBned provider wel zeggen dan ADSL beschikbaar is terwijl de ander zegt van niet. (heb ik namelijk gehad met speedlinq en quicknet)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Red devil
klaasbram schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 13:12:
Het kan zijn dat bij jouw glasvezel ligt tot aan de deur en dan is er veel minder mogelijk.
Tevens wil de ene BBned provider wel zeggen dan ADSL beschikbaar is terwijl de ander zegt van niet. (heb ik namelijk gehad met speedlinq en quicknet)
Nou, tegen een glasvezeltje zeg ik geen nee :)
Toevallig weet ik dat er langs de wijk allemaal glasvezel ligt, echter dit is alleen voor instellingen als bibliotheken, en wordt ook gebruikt om hoge resolutie beelden over te sturen om de brug op afstand te bedienen. Voor particulieren is het echter nog niet beschikbaar.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-02 12:03
Op zich heb je gelijk, als je op dezelfde centrale zit, kan je dezelfde abo's krijgen. Er zijn echter wat beperkingen: ergens loopt de grens tussen de centrales, ergens zitten dus twee buren op een verschillende centrale en hebben dus (mogelijk) een totaal verschillend aanbod in internetmogelijkheden. Daarnaast zou het zo kunnen zijn dat jouw internet wel van dezelfde centrale komt als dat van je buurman, maar via een andere route, waardoor de afstand veel groter is, en de snelheid dus lager.

Maar goed, daar heb je allemaal niets aan. De reden dat providers zo halstarrig vasthouden aan die postcode check is, vermoed ik, dat ze gewoon geen zin hebben om veel tijd (=geld) te investeren in 1 klant. Ze vinden het risico waarschijnlijk gewoon te groot dat er veel gedoe komt met een aansluiting die niet door de postcodecheck komt. En gedoe kost veel geld voor een provider.

Je zou de provider van je keuze een brief kunnen sturen waarin je de situatie uitlegt, misschien dat de afdeling die brieven beantwoord wat meer kan/mag/wil dan het callcentre

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 18:07

BHQ

Postcodechecks gaan op km's idd. Je snelheid is afhankelijk van je afstand en of je dslam al 2+ kan.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoe kan dit?
Omdat altijd ergens een grens getrokken wordt of omdat jouw lijn daadwerkelijk compleet anders loopt of omdat er in jouw wijk veel problemen zijn of omdat..... Dit weten wij niet. Probeer je niet teveel te frustreren, neem gewoon een abo wat je kan krijgen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Red devil
Rrob schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 14:12:
Op zich heb je gelijk, als je op dezelfde centrale zit, kan je dezelfde abo's krijgen. Er zijn echter wat beperkingen: ergens loopt de grens tussen de centrales, ergens zitten dus twee buren op een verschillende centrale en hebben dus (mogelijk) een totaal verschillend aanbod in internetmogelijkheden. Daarnaast zou het zo kunnen zijn dat jouw internet wel van dezelfde centrale komt als dat van je buurman, maar via een andere route, waardoor de afstand veel groter is, en de snelheid dus lager.
We zitten op dezelfde centrale.
Maar goed, daar heb je allemaal niets aan. De reden dat providers zo halstarrig vasthouden aan die postcode check is, vermoed ik, dat ze gewoon geen zin hebben om veel tijd (=geld) te investeren in 1 klant. Ze vinden het risico waarschijnlijk gewoon te groot dat er veel gedoe komt met een aansluiting die niet door de postcodecheck komt. En gedoe kost veel geld voor een provider.
Vind ik raar, een nieuwe wijk = nieuwe klanten. Waarom als provider daar niet op in spelen en adsl aanbieden?
Je zou de provider van je keuze een brief kunnen sturen waarin je de situatie uitlegt, misschien dat de afdeling die brieven beantwoord wat meer kan/mag/wil dan het callcentre
Het rare is dat ik afgelopen week iemand van de helpdesk van mijn oude provider aan de lijn had. Deze persoon, i.t.t. zijn collega's @ wanadoo, was wel actief qua meedenken. Hij zei zelfs dat ik gewoon de postcode in moest vullen van dat huis van de oude straat, de aanvraag vervolgens uit te printen, en dan de postcode handmatig te veranderen!

Een kennis van mij heeft het zo ongeveer gedaan, maar die kreeg de aanvraag linea recta weer terug (bij dezelfde provider, surfsneladsl via internlnet via BBned that is). Aaargh!
JvS schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 14:46:
[...]
Omdat altijd ergens een grens getrokken wordt
Hoezo grens, dat huis in die oude straat staat hemelsbreed gezien het verst van de centrale!
Nu kun je nooit weten hoe kabels onder de grond precies lopen, maar ik kan me niet voorstellen dat
de lengte van de lijn zoveel meer is dan die van dat huis in de oude straat.
of omdat jouw lijn daadwerkelijk compleet anders loopt of omdat er in jouw wijk veel problemen zijn
De wijk is net nieuw, nieuwe telefoonlijnen, nieuwe apparatuur, en dan zeker allemaal problemen?
Probeer je niet teveel te frustreren, neem gewoon een abo wat je kan krijgen.
Ik kan er niks aan doen, maar ik word er wel gefrustreerd van, ik bedoel voor 30 euro kun je nu 20/1 krijgen, zou jij dan genoegen nemen met 1500/256 !?

Volgens mij heeft het allemaal te maken met de postcode-checks van de verschillende network operators (bijv KPN, BBned, Tiscali etc etc). KPN is er kennelijk als de kippen bij, want alle abonnementen die ik kan krijgen zijn alleen via het KPN netwerk te verkrijgen.
Waarom zou het wel via KPN kunnen en niet via BBned? Is KPN beter in het verkrijgen van een signaal op lange afstanden? Lijkt me niet, dus dan blijft er maar 1 ding over, dat is gewoon de administratieve rompslomp die er is met nieuwe postcodes/wijken.

En dat is ..... idd erg frusterend!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
In die postcode databases zitten postcode en huisnummer reeksen.
Dikke kans dat de nieuwe postcodes/huisnummers nog niet in de database staan. En niet in de database is automatisch een nee.

[ Voor 15% gewijzigd door Coen Rosdorff op 08-01-2006 02:45 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
little_soundman schreef op zondag 08 januari 2006 @ 02:45:
In die postcode databases zitten postcode en huisnummer reeksen.
Dikke kans dat de nieuwe postcodes/huisnummers nog niet in de database staan. En niet in de database is automatisch een nee.
Hier zet ik ook m'n fishes op in. Dit huisnummer komt gewoon nog niet voor bij alle ISP's op dat postcode en die geven daarom geen dekking aan.

En in het ergeste geval gaat jou lijn niet naar dezelfde centrale toe en is er werkelijk geen DSL dekking van die andere netwerken/ISP's.

't Is begrijpelijk dat mensen niet hun postcode + huisnummer op een forum geven. Maar in dit geval is het een vrij loze discussie zo zonder die gegevens eigenlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door bjck op 08-01-2006 02:55 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:26
Alles draait om de lijnlengte, hoe langer dezeis des te minder snelheid.
Vraag via het storingsnummer van KPN of het mogelijk is een 4-tel meting
uit te voeren, dan krijg je een lijnlengte, volgens zijn er voor particulieren geen kosten aan verbonden. Sommige providers zijn dan iets meer behulpzaam
Met een gemeten lijnlengte zoals bij mij van 3660 meter kan je nog 465KB down halen.
Voor mijn postcode geldt dat het eerste huis en laatste huis 1400 meter binnen de
postcode uit elkaar staan, en een postcodecheck geeft meestal 1 waarde voor de gehele poscode.
In het verleden hanteerde BBNED een maximale afstand van 3000 meter,
daarboven wordt alleen nog maar 512/256 geleverd of dat nog zo is kan men op dit forum wel terug vinden, bij sommige ISP krijg je dan alle abbo's te zien, maar dat veranderd op het moment dat je contact opneemt met de eerste lijn, tenzij je een zeer fanatieke eerste lijnmedewerker hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 08-01-2006 12:01 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Red devil
bjck schreef op zondag 08 januari 2006 @ 02:54:
[...]

Hier zet ik ook m'n fishes op in. Dit huisnummer komt gewoon nog niet voor bij alle ISP's op dat postcode en die geven daarom geen dekking aan.

En in het ergeste geval gaat jou lijn niet naar dezelfde centrale toe en is er werkelijk geen DSL dekking van die andere netwerken/ISP's.

't Is begrijpelijk dat mensen niet hun postcode + huisnummer op een forum geven. Maar in dit geval is het een vrij loze discussie zo zonder die gegevens eigenlijk.
Ik wil best iemand mijn postcode + nr geven, maar wat zou het nut daarvan zijn? Die postcode checks invullen kan ik zelf nl ook wel. Of zijn er tweakers met betere lijntjes die met meer info?
Domba schreef op zondag 08 januari 2006 @ 11:58:
Alles draait om de lijnlengte, hoe langer dezeis des te minder snelheid.
Vraag via het storingsnummer van KPN of het mogelijk is een 4-tel meting
uit te voeren, dan krijg je een lijnlengte, volgens zijn er voor particulieren geen kosten aan verbonden. Sommige providers zijn dan iets meer behulpzaam
Met een gemeten lijnlengte zoals bij mij van 3660 meter kan je nog 465KB down halen.
Voor mijn postcode geldt dat het eerste huis en laatste huis 1400 meter binnen de
postcode uit elkaar staan, en een postcodecheck geeft meestal 1 waarde voor de gehele poscode.
In het verleden hanteerde BBNED een maximale afstand van 3000 meter,
daarboven wordt alleen nog maar 512/256 geleverd of dat nog zo is kan men op dit forum wel terug vinden, bij sommige ISP krijg je dan alle abbo's te zien, maar dat veranderd op het moment dat je contact opneemt met de eerste lijn, tenzij je een zeer fanatieke eerste lijnmedewerker hebt.
Thanks, zal ff die 4-tel meeting proberen. Heb nu via Solcon (BBned, KPN, versatel en babyXL netwerk) en Scarlet (BBned en misschien ook KPN) trouwens gevonden dat ik daar wel een snelle internetverbinding kan aanvragen. Die van scarlet lijkt wel interessant, voor 5 tientjes een 4/1 Mbit verbinding + telefonie zonder KPN kosten.

4-tel meting gedaan (ze waren erg behulpzaam bij KPN) en de lijnlengte bedraagt: 3270 meter.
Zou dan verklaren waarom ze bij BBned geen lijn willen aanbieden?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:54

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Uit de lijnmeting komt volgens mij een attenuation getal, bij mij is dat 42dB voor ruim 3km en ik haal nog makkelijk 11Mb/s via Versatel.
De lijnkwaliteit bepaalt uiteindelijk hoe snel de verbinding werkelijk is.
Weet je dat getal toevallig ook, een vuistregel die ik ergens vond is 1km per 10dB en dan nog 10dB als marge eraf, zodat ik op ruim 3km uit kom.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Red devil
Speedy-Andre schreef op zondag 08 januari 2006 @ 12:35:
Uit de lijnmeting komt volgens mij een attenuation getal, bij mij is dat 42dB voor ruim 3km en ik haal nog makkelijk 11Mb/s via Versatel.
Weet je dat getal toevallig ook, een vuistregel die ik ergens vond is 1km per 10dB en dan nog 10dB als marge eraf, zodat ik op ruim 3km uit kom.
Nee niet echt, ik heb nog gevraagd of er nog meer informatie beschikbaar was maar dit was het enige wat ze me gaf. Nog maar keertje bellen dan?

Had hiervoor de standaard storingsdienst, die konden me alleen de lijn lengte geven. De adsl afdeling is nu gesloten... morgen maar even bellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Red devil op 08-01-2006 13:01 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:26
Red devil schreef op zondag 08 januari 2006 @ 12:56:
[...]
Nee niet echt, ik heb nog gevraagd of er nog meer informatie beschikbaar was maar dit was het enige wat ze me gaf. Nog maar keertje bellen dan?

Had hiervoor de standaard storingsdienst, die konden me alleen de lijn lengte geven. De adsl afdeling is nu gesloten... morgen maar even bellen.
De storingsdienst kan je daar niet bij helpen, die waarde is afhankelijk van meer factoren.
Het attenuation getal alleen geeft onvoldoende info. Toevallig is deze van mij ook 42dB met een
Margin van 6dB.

Ik ben benieuwd naar de lijnlengte van de poster op postcode, dat is namelijk goed nieuws daar versatel aanvankelijk 2,5 km als max hanteerde voor ADSL2+. Want 11Mb/s effectief voor een lijnlengte van 3 km is volgens mij nog steeds uitzonderlijk goed.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Speedy-Andre schreef op zondag 08 januari 2006 @ 12:35:
Nu draai je het helemaal en zo kan je niet redeneren.

Een 4-tel meting kan KPN doen op een telefoonnummer om een goede indicatie te krijgen van de werkelijke lengte en aansluitfouten bij jou thuis of onderweg in de lijn.

De attenuation (signaaldemping) is te zien met een ADSL verbinding. Maar dit is ook geen 'keiharde' waarde omdat het door je modem en de dslam (modem andere kant) wordt gecommuniceerd. Sluit je een ander modem aan kan het ook een paar dB hoger of lager worden gegeven.

De indicatie werkt redelijk, maar wel alleen andersom. Je kan aan de atttenuation op de downstream van een DSL verbinding een schatting maken van de lengte van de lijn door voor elke 10 a 12dB 1000m koperlijn te rekenen.

Als een lijn van 500m van beroerde kwalteit is of koppelingen ergens zijn niet optimaal kan dit ook gemakkelijk 40dB geven. Neem een stuk telefoonsnoer thuis en knijp de RJ11 plugjes er vrij beroerd aan en je kan de waardes al beinvloeden.
Domba schreef op zondag 08 januari 2006 @ 13:56:
[...]

Ik ben benieuwd naar de lijnlengte van de poster op postcode, dat is namelijk goed nieuws daar versatel aanvankelijk 2,5 km als max hanteerde voor ADSL2+. Want 11Mb/s effectief voor een lijnlengte van 3 km is volgens mij nog steeds uitzonderlijk goed.
Dat is het inderdaad, gemiddeld zal je dit niet zien op 3000m koperlijn.

Kijk ook uit met de lijnlengtes in postcode checks. Hier staat (zoals boven al aangegeven) per postcode 1 afstand in de tabel vaak. Het kan zomaar 25, 50% en in sommige gevallen een 100% afwijking hebben van de werkelijke koperlijn lengte in de grond.

[ Voor 20% gewijzigd door bjck op 08-01-2006 14:05 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Red devil
Laatste strohalm, gebeld met de helpdesk en die wist mij te vertellen dat er op 18/1 een groot onderhoud (adsl1 naar adsl2 kaarten o.i.d.) gepland stond voor de regio waar ik woon.
Wellicht dat ze dan ook gaan uitbreiden in de centrales (dat kon nl wel eens een reden zijn waarom onze postcodes niet aanwezig waren). Ik wacht wel even tot de 18e-20e en ga dan nog wel eens kijken.

Wel irritant dat ze daar ook geen exacte informatie hebben van BBned, over evt uitbreidingen e.d.

Oh ja, boven de 3 km is gewoon mogelijk bij BBned.

[ Voor 6% gewijzigd door Red devil op 09-01-2006 13:56 ]

• Red devil
Nou ja zeg, dat de oplossing zo simpel was, uit de faq van bbned.
Alle huizen in mijn straat kunnen DSL ontvangen, echter de nieuwbouwhuizen die sinds kort bewoond worden nog niet; hoe kan dat? In dit geval kunt u een e-mail sturen naar contact@BBned.nl, dan gaan we voor u na of de nieuwe huizen geactiveerd kunnen worden.
Niet helemaal waar natuurlijk, het gaat bij ons niet om een x aantal nieuwe huizen in een bestaande wijk maar goed, het was het proberen waard.

Et voila!
Geachte heer Devil R.,

Ik heb nogmaals contact opgenomen met KPN en gevraagd hoe het kan dat u dan wel al een telefoonlijn heeft. Ze hebben nogmaals gezocht en konden de gegevens nu wel terugvinden. Ik heb de postcode aan onze database laten toevoegen en hier geldt ook voor dat u binnen 2 weken kunt bestellen bij een van onze providers.

Met vriendelijke groet, BBned
Het was namelijk zo dat mijn postcode niet in de database van KPN voorkwam, dat betekent dus formeel dat er geen telefonie verkeer e.d. mogelijk is. Dat klopte voor geen meter, aangezien ik al een week lang telefonie had. Dus na wat gezeur met KPN en heen-en-weer-gemail met BBned is nu alles geregeld.

En aardig dat ik ben, heb ik ook gelijk de overige postcodes van de buren verderop mee gestuurd B).
Pagina: 1