Toon posts:

Multiculturaliteit in spelletjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoewel veel spelletjes in Westere landen gemaakt worden vind ik maar heel weinig terug van de verschillende culturen in spelletjes. Als voorbeeld The Sims (1) is natuurlijk heel westers. Ik ben opzoek naar games die gebruikt zouden kunnen worden voor de ontwikkeling van Engelse taalvaardigheid maar ook geschikt zijn voor "gemengde" scholen. Het is bijna schrikbarend hoe weinig aandacht andere culturen in games krijgen. Weet iemand nog games waarin niet alleen de Westere cultuur dominant staat maar ook andere culturen op een waardige manier aanbod komen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2006 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 09:13
Battlefield 2 ?

:7

[ Voor 84% gewijzigd door secoh op 07-01-2006 09:40 ]

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Civilization reeks? Bijkomend voordeel, veeeeel Engelse teksten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Als je een nieuwe game gaat ontwikkelen op basis van een bestaand, of zelfs een modificatie, dan boeit echt 0% hoe het originele spel omging met cultuur. Wat veel belangrijker is om naar te kijken:

1) Is het spel modificeerbaar (zo nee, laat het links liggen)
2) Welke engine wordt er gebruikt
3) Welke engine kan je betalen
4) Welke systeemeisen heeft het originele spel
5) Welke systemen heeft de school waar het spel op moet draaien (waarschijnlijk iets zonder echte grafische kaart, zodat veel 3D spellen van nu al compleet afvallen)

Wat je eigenlijk eerst nodig hebt en wat nog veel belangrijker is:

1) Wat voor soort spel wil je gaan maken (RPG, FPS, Action, etc.)
2) Wat is het verhaal van het spel (storyline, welke locaties worden bezocht, etc.)
3) Welke gameplay elementen moeten er in verwerkt worden

En zo zijn er nog veel meer vragen die je moet stellen, nog voor je gaat kijken naar op welk spel je het gaat bouwen.

En voor het geval je dit niet weet: Als jij een commercieel product maakt, wat zeer waarschijnlijk is, of als jij iets maakt wat zeer veel gebruikt gaat worden, dan zal je problemen kunnen krijgen met de maker van het originele spel. Deze problemen krijg je als je geen licentie neemt op de engine, de artwork, whatever else je gaat gebruiken van het origineel tenzij je het origineel laat kopen door de scholen zelf en je een modificatie ervoor maakt.

[ Voor 20% gewijzigd door GambitRS op 07-01-2006 09:51 ]

MechWarrior || Monsters Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GambitRS schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 09:47:
Als je een nieuwe game gaat ontwikkelen op basis van een bestaand, of zelfs een modificatie, dan boeit echt 0% hoe het originele spel omging met cultuur. Wat veel belangrijker is om naar te kijken:
Ik wil geen spel maken...Ik ben opzoek naar bestaande games die gebruikt kunnen worden voor de onderbouw van de middelbare school als hulpmiddel om op een leuke manier toch je Engels te oefenen (denk bv aan adventure games zoals ik die vroeger speelde, o.m. Space Quest). Alleen bestaat de middelbare school in de grote steden allang niet meer uit alleen maar 'blanke westerse' leerlingen, maar ook uit een boel andere afkomsten en religies. Het is leuk en eerlijk als leerlingen ook iets van hun eigen er in terug zien. En niet alleen maar de dominante westerse cultuur zoals bij The Sims of Sim City (kun je geloof ik niet een Moskee of Belwinkel in bouwen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Command & Conquer Generals. Met het "Global Liberation Army" en "China" dek je gelijk een grote lading culturen.

Maar even serieus, ik denk dat spellen die niet speciaal voor educatieve doeleinden gemaakt zijn geen goede lesstof is. Te beperkt in taalgebruik en vaak ook nog eens te plat.

Een grote opdracht met het onderwerp naar keuze waarbij leerlingen informatie moeten opzoeken op internet lijkt me al stukken handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:38
dus je zoekt een bestaand spel, met veel engelse spraak/text. moet draaien op schoolcomputers en ook nog politiek correct zijn.

ik ken niks dat hier aan voldoet.

Paar ideen als alternatief die voor mij zelf heel goed werkte:
1) een soort MMO spel, dat je dan de hele klas tegelijk laat spelen. maar sta ze alleen toe in het engels te communiceren.
2) (moderne) engelstalige films laten zien, met engelse ondertitels. wat hiervoor erg geschikt zou zijn is engelstalige (comedie) series. gratis en legaal te downloaden en past makkelijk in 1 les. (1 aflevering zonder reclame duurt 22 min of 44 min)
wel belangrijk dat ze nog niet in NL op TV geweest zijn natuurlijk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou eens kunnen kijken naar het volgende:

1) Het spel is *nog* niet uit, maar dat duurt niet lang meer (deze lente) - Ankh. Over een jonge Egyptenaar die een feestje bouwt in een oude graftombe en daardoor een vloek oploopt. Erg veel (zwarte - no pun intended) humor. In Duitsland is het al een tijdje uit en daar krijgt het goede kritieken.
Screens en meer info op ankh-game.de

2) Law en Order - op basis van de TV-serie. Veel leerlingen zullen de serie wel kennen, en er spelen ook niet-blanken in redelijk belangrijke rollen. Justice is Served ligt bij Bart Smit voor 5 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2006 17:27 ]

Pagina: 1