[Game input] Monitor of muis vertragende factor?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-09 21:00
Ik was mijn nieuwe Dell 24" breedbeeld monitor aan het uittesten en nu ben ik op een paar dingen gestuit waarvan ik niet waar het aan licht.

Wanneer ik Battlefield 1942 speel heb ik af en toe het gevoel (vooral wanneer ik man-to-man een gevecht heb en snelheid essentieel is) dat mijn monitor lichtelijk hapert. Het valt nauwelijks op maar ik zie dat hij in 3 delen ververst wordt (boven, midden en onderkant van het scherm) en dit zorgt ervoor dat ik steeds mijn cursor net naast mijn vijand mik.

Nu heb ik wat onderzoek gedaan en ben tot de volgende conclusie's gekomen.

Ik had een MX 700 muis waarmee ik dus het gevoel had dat ie traag liep (Alsof mijn muisinput een fractie later geregistreerd wordt) dus heb ik het met een MX1000 geprobeert die sneller zou moeten zijn. Ik merkte geen verschil.

Hierna had ik de frames per seconde gecheckt. Ten tijde van zulke intensieve momenten zakt hij naar 37 frames per seconde dus het zou misschien hieraan kunnen liggen.

Op mijn CRT though, raakte ik alles wel goed. Een verschil echter is dat ik op mijn 24" met 1600 x 1200 speel en op mijn vorige CRT op 1280 x 1024.

Nu denk ik dat het of ligt aan mijn videokaart (hij kan 1600 x 1200 net niet aan) of aan mijn monitor (dat die 16 ms toch te veel is met gamen)

Nog ter verduidelijking, ik beweeg mijn muis en zie een fractie van een seconde later movement. Op drukke momenten zie ik mijn scherm in 3 delen (chronologisch maar niet tegelijk) van elkaar verversen. Het valt niet heel erg op maar voor mij wel.

Waar zou het aan kunnen liggen?

(ik ga het nu nog heel even proberen met een muis aan een draad en als het beter gaat zal ik dit posten)

EDIT: Nee, de cursor beweegt iets trager, lomer en lijkt minder exact.

[ Voor 3% gewijzigd door killingdjef op 07-01-2006 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Over wat voor videokaart hebben we het hier?
Lijkt me stug dat dit soor het scherm veroorzaakt wordt, lijkt me een probleem met de aansturing/beeldverwerking (videokaart dus). Het scherm is aangesloten met een DVI kabel neem ik aan?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 11-09 15:58

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dit heeft waarschijnlijk te maken met een buffer die vol loopt. Zoals je al aan geeft kan je videokaart de monitor eigenlijk niet aan, het lijkt me dan ook niet zo gek dat 'ie op een dergelijke hoge snelheid dit soort lagg veroorzaakt. Andere optie zou natuurlijk kunnen zijn de muisdrivers, wellicht even met een reguliere Logitech Mouseman oid proberen?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Helemaal vergeten te vermelden!

Het gaat om een Geforce 4 TI 4600 (i.c.m. een Athlon-M 2500+ op 1,5 Ghz)
de CRT zat aan de analoge en mijn TFT zit aan de DVI.

EDIT: In windows heeft hij hier minder last van voor mijn gevoel maar wel een klein beetje.(Als ik snel mijn muis beweeg en dan zo snel mogelijk een scrollbar probeer te pakken). Hier staat hij echter op 1920x1280.

[ Voor 40% gewijzigd door killingdjef op 07-01-2006 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 11-09 15:58

LauPro

Prof Mierenneuke®

Is dat bij 800x600 ook het geval? Zo ja dan ligt het voor 99,9% aan je muis of de drivers (of USB hub, wellicht aan een 1.1-poort hangen oid?).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
LauPro schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 03:58:
Is dat bij 800x600 ook het geval? Zo ja dan ligt het voor 99,9% aan je muis of de drivers (of USB hub, wellicht aan een 1.1-poort hangen oid?).
Ik heb het bij 800 x 600 ook geprobeert (16 bits, 32 bits) en nog steeds reageert mn muis trager als toen ik mn CRT eraan had.

Ook gecheckt of het aan de sensitivity van mn muis ligt omdat hij langzamer beweegt maar dit helpt niks. In windows merk ik ook dat hij iets langzamer is.

Of mijn kaart heeft moeite om een 1920 x 1280 native res. scherm aan te sturen (ongeacht de res in het spel)
Of de DVI uitgang zorgt voor deze "lag"
Of mijn scherm is te traag om te gamen (en dat hoop ik echt niet want dan heb ik een miskoop gedaan vind ik)
Of het ligt eraan dat ik USB 1.1 gebruik (dit lijkt mij heel sterk omdat voorheen alles ook prima werkte)

Het probleem kwam gewoon eigelijk toen ik mn CRT afsloot en mn TFT aansloot.

Wat ik vanavond nog effe ga proberen is mijn CRT monitor aansluiten op de analoge verbinding en kijken of dat beter gaat. Dan sluit ik mn TFT ook aan op de analoge port om te kijken of er merkbaar verschil is en dan weet ik iedergeval dat punt 2 het wel of niet kan zijn

Als er nog suggesties zijn ;(

[ Voor 3% gewijzigd door killingdjef op 07-01-2006 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt toch ook allemaal shit zoals V-Sync instellen? Ga daar eens mee expirimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
met LCD-monitor op 100 hertz en scaling uitgezet wanneer ik een game speel lijkt het minder te zijn.. maar nog steeds is er een beetje aanwezig

V-Sync hielp niet zo heel veel.

[ Voor 11% gewijzigd door killingdjef op 12-01-2006 14:34 ]

Pagina: 1