Infrarood naar draad naar infrarood.....kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 23:07
Ik heb al jaren een infrarood ontvanger op me pc aangesloten (via compoort) en dit werkt echt perfect om vanuit me bed mp3tjes af te spelen, vanaf de bank bsplayer op pause te zetten etc.

nu is het zo dat ik ga verhuizen en mijn pc dan in een andere kamer als mijn slaap en woonkamer komt te staan.
hoe zorg ik er nu voor dat ik toch vanuit bijv. de slaapkamer mijn pc op dezelfde manier kan bedienen?
bestaat er zoiets als infrarood ontvanger met een draad (wat dan bijv. door de muur kan) en dan aan de andere kant een infrarood zender. zodat het signaal gewoon doorgezonden wordt naar de infrarood ontvanger op de pc?

tips of opmerkingen zijn welkom :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-02 22:39

SA007

Moderator Tweaking
Simpel...

Je pakt een IR ontvanger, een ir led, en een voeding.

Je zet de voeding op de ontvanger, die zet dan de infraroodsignalen om naar een kabel , en daar kan je met een transistor ook weer je led aangooien....

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
er zijn van die apparaten die via radio golven een tv en geluid signaal door kunen sturen. sommig zijn ook uitgerust met een ir-verlenger. kijk maar eens naar de apparaten van philips, meestal de iets uurdere kunnen het.

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Mad_Cow schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 02:27:
er zijn van die apparaten die via radio golven een tv en geluid signaal door kunen sturen. sommig zijn ook uitgerust met een ir-verlenger. kijk maar eens naar de apparaten van philips, meestal de iets uurdere kunnen het.
Nou ja, de iets duurdere, die van Medion die ik heb (50 euro, jaartje oud) kon het ook al: aan de ene kant een snoertjes dat je op de IR-ontvanger van je apparaten kunt hangen en op de andere een IR-ontvanger.

Maar in principe is het dus zeker ook te bouwen met minder kosten zoals reeds gezegd.

• J!M!B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-02 18:41
Je kan toch gewoon een verleng kabel pakken voor je com-poort? (als je in de buurt van Deventer woont heb ik er nog wel 2 liggen [5m]).

Als je toch nieuw spul wilt kopen kan je denk ik het best voor een Remote Wonder (2) gaan, die gaat door muren en plafonds :P +/- 10, meter bereik.
edit:
Er staat er nog één in de pricewatch voor € 24,95.

[ Voor 12% gewijzigd door J!M!B op 07-01-2006 08:49 ]

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-02 22:28
Hey,

Ik ben hier zelf ook heel erg in geïntereseerd. Mijn DVD-recorder zit in een kast, en dat wens ik zo te houden. Maar ik vind het vervelend om die kast te openen als ik een DVD wil bekijken/opnemen. Dus dacht ik op een discrete plaats een (onopvallende) infrarood ontvanger te plaatsen, die via een kabeltje het signaal doorgeeft tot in de kast en dan weer via infrarood het signaal tot mijn DVD-recorder brengt.

Gezien mijn technische (on)handigheid zou een kant en klare oplossing geweldig zijn.

@ILUsion: Kan je iets meer uitleg geven over het apparaat van Medion? (vb. de specifieke naam, kan ik Googlen)

[edit]
Na lang zoeken, heb ik een mogelijke oplossing gevonden:
Hot Link Pro van Microsmith. Dat is een heuse kit met een IR-ontvanger, dat het IR-signaal via een kabel naar maar liefst 6 verschillende IR-zenders doorstuurt. Die IR-zenders kan je dan bevestigen op de IR-ontvanger van vb. je DVD-speler (schema).

Het ding kost ongeveer 100 €. Kent er iemand goedkopere alternatieven? Ik moet vb. geen 6 IR-zenders hebben, een één op één apparaatje is prima. Dit apparaat is precies ook alleen maar in de U.S. leverbaar.

[ Voor 38% gewijzigd door DriesA op 08-01-2006 00:08 ]

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• PuckStar
SA007 schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 02:16:
Simpel...

Je pakt een IR ontvanger, een ir led, en een voeding.

Je zet de voeding op de ontvanger, die zet dan de infraroodsignalen om naar een kabel , en daar kan je met een transistor ook weer je led aangooien....
het klinkt handig. maar kzou niet weten hoe ik het zou moeten maken. zijn er sleutelwoorden waar ik op kan zoeken op internet?

wat J!M!B noemt is wel een goeie optie als je maar naar 1 plek wilt verlengen.
maar ik wil dus en vanuit de slaapkamer, en vanuit de woonkamer kunnen bedienen.
dus dat lukt zo niet echt.

de Remote Wonder ziet er opzich wel aantrekkelijk uit, maar kan ik dan alle knoppen ook zelf gaan instellen wat ze doen? zoja dan denk ik dat dat nog de beste optie is. btw die in de pricewatch is versie 1 denk ik.

• J!M!B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-02 18:41
Een Remote wonder kan eigenlijk alles wat je maar kunt indenken; je muiscursor besturen, en dmv plugins kun je alle gangbare multimedia programma's aansturen, zie oa hier. Tevens kun je dmv van een plugin je Remote Wonder met WinLIRC compatible maken, waarme infeite alles met je RM kunt wat ook met WinLIRC kan (ook Girder).
De meeste plugins werken al zoals je zou willen/verwachten "out of the box", maar je kunt ook naar hartelust configgen naar eigen smaak :).

Die RM in de pricewatch is inderdaad de eerste editie, maar ik weet niet echt wat, behalve groter bereik, de wezelijke verschillen zijn met de Remote Wonder 2, en de Remote Wonder Plus...
Hier staat een overzichtje.

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-02 22:28
Ik ga eens kicken voor mijn IR-vraag.
Samengevat: mijn DVD-recorder zit in een kast. Hoe kan ik die dan toch bedienen met mijn IR-afstandsbediening?

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• PuckStar
J!M!B bedankt weer voor je reactie. Helaas denk ik toch niet dat ik voor de Remote Wonder optie ga vanwege het feit dat ik dan die afstandsbediening naar elke ruimte moet zeulen.
Momenteel werkt elke ab op de IR ontvanger die op me pc zit.

dus heeft iemand een schema, of weet iemand een kant en klaar product wat een IR signaal aan de andere kant van een muur krijgt?

• PuckStar
*schop*

iemand nog een idee? tip?

ik zal toch niet de enige zijn die dit wil realiseren lijkt me
Pagina: 1