Toon posts:

[XP] Hoe groot Windows partitie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb altijd gewerkt met gewoon 1 C: partitie, en wil vanaf morgen m'n systeem gaan indelen in meerdere partities.

Ik heb een 160 GB harddisk, dus ik zat te denken om 3 partities te maken. 1 voor Windows, 1 voor Data en 1 voor Mp3's.

Nu zou ik graag willen weten hoeveel GB ik moet gebruiken voor de partitie waar Windows op komt te staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 23:35 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zoveel GB als jij nodig acht? :P
Mijn Windows partitie is ongeveer 10GB, zodat ik in ieder geval nog genoeg ruimte heb voor eventuele dingetjes die ik op mn Windows partitie wil zetten.

• RefleXion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 10:30
Windows zelf is maar 1,66 GB. Maar op dezelfde partitie komen ook je program files. Als je al je programmas op een andere schijf zet zou 3 GB genoeg moeten zijn. Maar je "mijn documenten" map en je bureaublad komen er ook allemaal op. Dus 10 GB is eigenlijk wel het minimum.

[ Voor 28% gewijzigd door RefleXion op 06-01-2006 23:39 ]

58x PV Enphase IQ8+, 16x PV SolarEdge, 2x PV los, 9x Marstek Venus E V3, Peugeot e-208

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
als je alleen windows op je C hebt (en je program files ergens anders) dan is 8gb genoeg

A wise man's life is based around fuck you

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik denk dat 5 a tien genoeg is voor windows alleen. Als je echt al je data op de andere partities opslaat is volgens mij rond de 5 voldoende.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-03 23:50

Cis

RefleXion schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 23:37:
Windows zelf is maar 1,66 GB. Maar op dezelfde partitie komen ook je program files. Als je al je programmas op een andere schijf zet zou 3 GB genoeg moeten zijn.
Zet je pagefile en je tempmappen ook op een andere schijf en 2GB is meer dan voldoende... :)

Het is maar net waar de TS voor wil kiezen. Ikzelf heb 20GB toegewezen, maar dat is vooral een luxe-probleem...

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-03 10:52
pak zo'n 10-15gb voor windows. kan je tenminste nog s wat programma's installeren. 15gb raakt hier snel vol.

verder zou ik data en mp3 samenvoegen. mp3 is toch ook data? is alleen maar weer lastig als je op een paritie net weer een beetje ruimte tekort komt.
gewoon mapje 'mp3' aanmaken, werkt prima.

ik heb verder wel mn games op een apparte partitie

• RefleXion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 10:30
Misschien is het eigenlijk wel niet zo slim om alles in te delen in partities. Je systeem wordt er niet echt veel sneller van en je moet er ruimte voor opofferen. Alleen een kleine extra partitie om spullen op te backuppen bij een format is erg handig.

58x PV Enphase IQ8+, 16x PV SolarEdge, 2x PV los, 9x Marstek Venus E V3, Peugeot e-208

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 12:21
Ik gebruik op dit moment 8,45 GB voor Windows. Dit is alleen XP met redelijk wat programma's .
Het hangt er eigenlijk een beetje vanaf hoe je je schijfruimte gebruikt.

Als je net als ik alleen Xp en programma's erop zet, moet 20 GB wel meer dan genoeg zijn.

Wazaa?

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:50

Tomatoman

Fulltime prutser

RefleXion schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 23:37:
Windows zelf is maar 1,66 GB. Maar op dezelfde partitie komen ook je program files. Als je al je programmas op een andere schijf zet zou 3 GB genoeg moeten zijn. Maar je "mijn documenten" map en je bureaublad komen er ook allemaal op. Dus 10 GB is eigenlijk wel het minimum.
Als ik het goed begrijp wil hij Mijn Documenten juist in een aparte partitie zetten. In de praktijk vind ik dat erg lekker werken. Geen mixup van persoonlijke data en programma's, ook erg gemakkelijk bij backups.

Enne: wat is het onderscheid tussen MP3 en data? Ik zou gewoon een map MP3 in de datapartitie zetten. :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RefleXion schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 23:41:
Misschien is het eigenlijk wel niet zo slim om alles in te delen in partities. Je systeem wordt er niet echt veel sneller van en je moet er ruimte voor opofferen. Alleen een kleine extra partitie om spullen op te backuppen bij een format is erg handig.
Het is maar net wat je handig vind. Zodra je Windows opnieuw moet installeren is dit erg makkelijk te doen indien je OS op een aparte installatie staat, geen troep of andere vage bestanden blijven hangen, je kunt immers een simpele format doen. Sommige mensen geloven ook in het defragmenteren, dat is ook makkelijker te organiseren als je disk is verdeeld in partities.
Als je Internet Explorer gebruikt wordt je Windows partitie als cache gebruikt, ook als je Download-cache. Dus indien je een file van 10GB met Internet Explorer download moet er 10GB vrij zijn op de Windows partitie. Indien je dezelfde file op je bureaublad wilt opslaan heb je 20GB ruimte nodig (cache+file zelf, IE schrijft downloads niet direct naar de lokatie weg zoals Opera & Firefox).
Zelf heb ik 4,5GB ruimte gereserveerd voor mijn Windows 2000. De 'documents and settings' map staat hierin, de 'Program files' ergens anders. De pagefile van 1,5GB staat ook op deze partitie. Ik gebruik Opera als webbrowser. Over het algemeen heb ik genoeg ruimte aan de 4,5GB, alhoewel ik soms in Adobe Photoshop documenten moet sluiten omdat zijn temp-dir vol zit, Photoshop gebruikt een map in de 'Documents and Settings' als temp-dir.
Ik zou minimaal 10GB vrij houden voor XP maar dan wel voor zo veel mogelijk programma's installeren op een andere partitie.

[ Voor 3% gewijzigd door kamerplant op 06-01-2006 23:56 ]

🌞🍃

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-03 14:18
5GB Is ruim voldoende voor windows. Heb ik namelijk ook, en heb nu nog ca. 2GB vrij van de 5 dus daarmee kan je het makkelijk doen. Alleen heb ik Pagefile wel op een andere schijf staan.. anders had`k een gigje minder ruimte vrij gehad. ;)

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-03 10:38
Mijn laptop kwam van de uni standaard met 20 GB aangeleverd.
Na het verwijderen van wat programma's zoals matlab en 3D Studio Max is er nog maar 4,5 GB gebruikte data bij :P

Ik heb m'n My Documents samen met alle andere data op D:\ staan. Dan kan ik redelijk rücksichtlos C:\ formatteren als het misgaat (zoals afgelopen weekend).

Dus ik hou een kleine partitie voor windows en de rest als data.
Mijn advies:
C:\ 15GB
D:\ De rest van de schijf, en zoals hierboven gezet, fiets daar ook je mp3's op, er is geen reden om die apart op te slaan :?

Verwijderd

Ik heb hier mijn C partitie op 40GB staan, hier staat dan wel Windows + alle software enz op (inclusief tijdelijke bestanden, documents & settings enz) de "mijn documenten" map heb ik wel naar een andere partitie gezet (handiger als een format C nodig is ;) )

waarom ik 40 GB heb genomen? omdat de huidige games toch allegauw meer als 1.5GB innemen (veel zelfs 2-4.5GB)... Van deze 40GB is er nog slechts +- 6GB vrij, maar dat is dus niet veel als ik nog wat software wil instaleren (dan staat dat immers zo vol)

data en mp3 zou ik inderdaad op 1 partitie zetten, tenzij je zo veel mp3's hebt, dat het bijna een volledige HD is, dan zou ik die mp3's inderdaad op een aparte partitie zetten (maar dan ook ineens op een fysiek aparte HD) maar aangezien dit wijnig waarschijnlijk is zou ik gaan voor 1 software en 1 data partitie (20 GB voor software + windows moet genoeg zijn tenzij je veel games hebt)

just my 2 cents

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:57

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Ikzelf heb voor Windows, Program Files en 2 games (speel(de) ik veel dus die zet ik liever op de snelste schijf) na twee jaar toch al 25 Gig in gebruik op de C schijf. Kortom, hangt er dus vanaf wat je naast Windows nog meer op de partitie kwijt wilt.

EDIT:
Net een minuutje na een soortgelijke post van bubbelbad2004 ;) Ik heb alle apps op C staan en de meeste games (op 2 na dus ) ergens anders. Ook mijn My Documents staan trouwens op een andere schijf.

[ Voor 31% gewijzigd door Ray-zor op 07-01-2006 02:11 ]

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-03 21:15
Het maakt niet zoveel uit hoe groot je hem maakt...

MAAR! Als je bijvoorbeeld spelletjes speelt á la Battlefield 2, dan hebben deze ruimte nodig op de C: om te installeren.

Bv de laatste patch van BF2 heeft 3,2gb op de C nodig voor het installeren zelfs als je spel op een andere schijf staat, uiteraard is er een work-around, maar denk eraan, beter iets teveel C dan te weinig (je kan altijd ff een deel van je MP3's erop verplaatsen als je veel ruimte over heb op je C)

User Error -- Please Replace User

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-03 15:55

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zie het nut niet echt om programma's op een andere partitie te installeren, 95% van deze gebruiken registry keys en moeten dus bij een herinstallatie van windows ook opnieuw. Ik neem voor de windows/programma's altijd zo'n 40 gig en zet de data op een andere partitie.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Pagina: 1