RefleXion schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 23:41:
Misschien is het eigenlijk wel niet zo slim om alles in te delen in partities. Je systeem wordt er niet echt veel sneller van en je moet er ruimte voor opofferen. Alleen een kleine extra partitie om spullen op te backuppen bij een format is erg handig.
Het is maar net wat je handig vind. Zodra je Windows opnieuw moet installeren is dit erg makkelijk te doen indien je OS op een aparte installatie staat, geen troep of andere vage bestanden blijven hangen, je kunt immers een simpele format doen. Sommige mensen geloven ook in het defragmenteren, dat is ook makkelijker te organiseren als je disk is verdeeld in partities.
Als je Internet Explorer gebruikt wordt je Windows partitie als cache gebruikt, ook als je Download-cache. Dus indien je een file van 10GB met Internet Explorer download moet er 10GB vrij zijn op de Windows partitie. Indien je dezelfde file op je bureaublad wilt opslaan heb je 20GB ruimte nodig (cache+file zelf, IE schrijft downloads niet direct naar de lokatie weg zoals Opera & Firefox).
Zelf heb ik 4,5GB ruimte gereserveerd voor mijn Windows 2000. De 'documents and settings' map staat hierin, de 'Program files' ergens anders. De pagefile van 1,5GB staat ook op deze partitie. Ik gebruik Opera als webbrowser. Over het algemeen heb ik genoeg ruimte aan de 4,5GB, alhoewel ik soms in Adobe Photoshop documenten moet sluiten omdat zijn temp-dir vol zit, Photoshop gebruikt een map in de 'Documents and Settings' als temp-dir.
Ik zou minimaal 10GB vrij houden voor XP maar dan wel voor zo veel mogelijk programma's installeren op een andere partitie.
[
Voor 3% gewijzigd door
kamerplant op 06-01-2006 23:56
]