Toon posts:

2 routers - SpeedTouch510 v3 - Linksys BEFW11S4 v3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
we hebben een ADSL abonnement van Tiscali. Nu is Tiscali overgenomen door Planet, dus moest ik mijn inloggegevens aanpassen. Dit heb ik gedaan en alles werkt naar behoren, internet werkt tenminste :)

Nu vond ik het meteen een mooie tijd om mijn portmapping probleem eens op te lossen. Nu heb ik heel de dag gezocht op google en verschillende forums, maar kwam er niet echt uit. Ik kan mijn poorten namelijk niet (werkend) forwarden. Nu weet ik dat dit komt omdat ik 2 apparaten heb staan, met de router functie ingeschakeld.

Ik heb een SpeedTouch510 v3 en een Linksys BEFW11S4 v3 en heb daarvan meteen de juiste firmware erop gezet. Daaraan kan het dus niet liggen.

Ik moet dus de routerfunctie van één van de twee aparaten uitschakelen. Nu heb ik gelezen hoe dit moest, maar ik twijfel of het de juiste manier. Dit is namelijk door de DHCP-functie uit te schakelen. Ik wilde dit doen op de SpeedTouch510 v3, zodat deze aan kan blijven staan op de Linksys BEFW11S4 v3. Dit leek mij handig, omdat er 4 computer zijn aangesloten op het draadloze netwerk, en die kunnen dan automatisch een IP verkrijgen.

Nu moet ik de Linksys BEFW11S4 v3 instellen op een statische IP. Die gegevens die ik daar voor moet hebben verkrijg ik door mijn Pc direct aan te sluiten op de SpeedTouch510 v3. Vervolgens open ik de DOS-prompt en typ ik
code:
1
ipconfig /all

De gegevens die dan verschijnen moet ik hieronder invullen.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/cenoatsra/got/linksys.JPG

Alleen weet ik niet welke DNS gegevens ik moet pakken, er staat echter wel dat men die nodig hebt. Hoe kom ik aan die DNS-gegevens? :?

Als ik al die gegevens vervolgens toe pas, werkt alles behalve het internet. Ik kan wel pingen naar beiden apparaten zonder pakketverlies. Alleen internet werkt niet.

:? Wat doe ik verkeerd, en waarom werkt het niet? :?

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik ook nog gevonden:
2.1. Wel pingen geen internet.

Je kan dus nu intern wel pingen, het is nu van belang om eerst vast te stellen of je nu ook naar buiten kan pingen. We voeren daarom nogmaals het programma ping uit maar nu pingen we naar een server op het internet. Hiervoor is het handig dat we een goede degelijke server gebruiken. Hieronder volgt een lijstje van goede servers voor dit doel:

216.239.51.99 (Google)

195.121.1.34 (Planet Internet)

213.84.253.16 (XS4ALL)

213.239.154.35 (Tweakers)

Doe nu een ping naar een van de boven genoemde ipadressen met het commando ping [ip]. Wat is het resultaat van ping ip?

1. Request timed out.

2. Reply from=195.121.1.34 ...
Dit ga ik nog even testen
2.3. DNS settings.

Aangezien het nu wel mogelijk is om te pingen naar een server op het internet, maar jij nog steeds niet kan internetten, heeft dit vaak zijn oorzaak in een onjuiste dns instelling. DNS wordt gebruikt voor het vertalen van ip adressen naar domeinnamen en omgekeerd. Het is gebruikelijk dat je twee of meer dns servers opgeeft voor je internet verbinding. Bij een modem en kabel verbinding worden deze doorgaans ingesteld door je provider. Bij een ADSL aasluiting ligt het een beetje aan de configuratie. Hoe weet ik nu of ik wel een DNS server heb ingesteld? Hiervoor gebruiken we weer het commando ipconfig /all (NT/W2k/XP) of winipcfg (W9x/Me). Als er nu bij DNS servers niets ingesteld staat dan moet je deze toevoegen via je netwerk instellingen. Als de DNS servers staan ingesteld, kan je nu wel pingen op hostname (ping www.xs4all.nl) en ip.

1. Ja, maar kan nog steeds niet
surfen.

2. Ja, alles werkt weer!

3. Nee
Ik ben eruit! :>

Ik moest mijn pc rechtstreeks aansluiten op de modem, en dan
code:
1
ipconfig /all

vervolgens zie ik eens DNS server, deze invullen bij Linksys en het werkt!

Nog even op modem DHCP server uitzetten en poorten forwaren op de Linksys.