Overclocken: "Medion"

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008

• Elm0
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-01 12:04
ik heb vorig jaar maart deze computer uit de MediaMarkt gekocht ... nu bijna een jaar later, wil ik toch graag deze computer overclocken, ik heb het forum doorgezocht, maar werd er niet veel wijzer van (mijn excuses als deze topic niet veroorlooft is dan). Nu is mijn vraag, hoe kan ik op een (vrij) simpele manier mijn systeem overclocken...

Systeem
Naam: Intel Pentium 4 550 (3.4 GHz, HT, 1mb cache)
Code Naam: Prescott
(zit nieuwe koeler op; Artic Cooler (nogwat)
RAM: 1 GB dual channel 400 MHz (2x512 mb)
MoBo: MS-7091

Multiplier 17x
FSB: 199.5
Bus Speed: ~798.0 MHz

Voltage ~2.080 (Op dit moment)

MVG, Geert, danku voor uw help.

[ Voor 3% gewijzigd door Elm0 op 06-01-2006 23:15 . Reden: tekst klopte niet ]

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Bij het overclocken van een PC (maakt bijna niet uit welke PC) is eerst goed lezen van behoorlijk belang, de kans dat iets misgaat is vrij groot, er zitten wel beveiligings manier op, maar met een Medion weet ik dat niet...

Leesvoer wat heel erg handig is om te beginnen is dit:

DOC Faq

Staat alles in wat je moet weten, en ook natuurlijk handig voor beginners...

Een tip is, lees goed, weet wat je doet, hou de boel koel, doe geen dingen waar je niet zeker van bent want garantie na overclocken ben je kwijt...

En ik zou zeggen, google of GoT search is naar: Overclock Medion... je komt echt zoveel tegen met informatie wat je nog niet weet, en kom je ook dingen tegen wat je kan helpen, suc6 met het overclocken van je PC en heel veel plezier :)

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-02 23:11
2.080 volt is volgens mij veeeelste hoog o0, ik lees op verschillende sites 1.25 - 1.4 Volt af.

• Elm0
is het te hoge voltage een probleem, of kan dit serieuse problemen opleveren ?

• WillemJanJansen
  • Laatst online: 08-10-2025
Ik weet wel zeker dat dat voltage niet klopt, een presscot @ 2 volt wordt met een Phase change koeler nog 70 graden :P

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11-2025

AES

Wat heb je niet begrepen van alle info over OC? Dan kunnen we dat mss verhelderen. Wat zijn de temps van CPU, MoBo? Hoe lees je nu uit, en dan bedoel ik met name Vcore?
Medion?? Welk type? Bij mijn weten zijn alle nieuwere Medions zeer compact met weinig airflow. En als laatste vraag, waarom wil je overclocken? Geen onaardige CPU, die je hebt.

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:24

DaWaN

'r you wicked ??

KAN je uberhaupt wel overklokken met dat mobo 8)7

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• AES

AES

DaWaN schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 23:40:
KAN je uberhaupt wel overklokken met dat mobo 8)7
Dat weet ik niet, want ik ga niet opzoeken wat Mediamarkt vorig jaar maart verkocht. Laat me raden: niet via BIOS. Dus proggies als ClockGen?

• WillemJanJansen
Als je al kunt overklokken zou ik eerst kijken wat je temps zijn. Meestal worden die Medion PC's maar "netaan" gekoeld. Als je op temps van 65 graden zit zou ik niet gaan overklokken als ik jou was.

• AES

AES

WillemJanJansen schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 23:51:
Als je al kunt overklokken zou ik eerst kijken wat je temps zijn. Meestal worden die Medion PC's maar "netaan" gekoeld. Als je op temps van 65 graden zit zou ik niet gaan overklokken als ik jou was.
TS reageert (nog) niet, dus wat doen wij hier. Waar haal je die 65 graden vandaan? Als die daar nu al op zit, moet TS zeker niet aan OC denken. Overigens alle Prescotts uit de 500 en 600 series gaan vanzelf "stotteren" om hitteproblemen te voorkomen.

• Elm0
WillemJanJansen schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 23:28:
Ik weet wel zeker dat dat voltage niet klopt, een presscot @ 2 volt wordt met een Phase change koeler nog 70 graden :P
voltage klopt wel, is nu wel wat hoger geworden, maar check het maar
Afbeeldingslocatie: http://img262.imageshack.us/img262/8546/2v0so.jpg

ok ... *feels like big noob* how kan ik zien hoe hoog de temeratuur is van mijjn processor??

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-02 15:33
2,2 volt?! Dat is echt veeel te hoog..

@ de temperatuur: Zoek eens naar speedfan -> http://www.almico.com/speedfan.php

[ Voor 53% gewijzigd door Peter op 07-01-2006 00:59 ]

• WillemJanJansen
AES schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 00:06:
[...]

TS reageert (nog) niet, dus wat doen wij hier. Waar haal je die 65 graden vandaan? Als die daar nu al op zit, moet TS zeker niet aan OC denken. Overigens alle Prescotts uit de 500 en 600 series gaan vanzelf "stotteren" om hitteproblemen te voorkomen.
Waar haal ik die 65 Graden vandaan? Uit andere topics, uit eigen ervaring, een vriend zijn vader en moeder hebben ook een Medion met een 3.2 GHz processor. Die dingen worden best wel warm, dat is gewoon een feit. Die Boxed koeler die daarbij hoort is eigenlijk een beetje te mager om zo'n heethoofd te koelen. En ja ik ben bekend met het Throttlen van een P4, maar als het ding toch gaat throttlen (je weet dat het ding te warm is) WAAROM zou je dan willen overklokken? Je prestatie gaat er juist door achteruit. Die 2.2 volt kan gewoon niet kloppen, dat is VEEL te hoog. Dat kan dat mobo nieteens leveren. Een Presscot loopt op 1.2~1.4 volt. Geef dat ding maar eens 2 volt met de boxed koeler, dan mag dat ding HEEL hard gaan throttlen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:21

Thandor

SilverStreak

En men gelooft die uitlezing van CPU-Z ?
Ik zou zeggen, neem een ander programma. (Of configureer de sensoren)
Als er daadwerkelijk 2,2V op die CPU stond had je die screenshot niet eens kunnen maken 8)7

Het overclocken moet overigens softwarematig gebeuren.
Misschien werkt CPUCool met jouw moederbord :)
Maar zoals reeds gezegd heeft het overclocken met een hoger temperatuur niet veel nut.

[ Voor 19% gewijzigd door Thandor op 07-01-2006 01:10 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
of wat er gezegd wordt: vertrouw de meting van je mobo niet en zet er een multimeter op.

Niet zomaar natuurlijk: je moet de voltagemeetpunten vinden en daar draden op solderen. Dan moet je die op een connector solderen waar je je multimeterstiften in kan steken (voorzorg om geen kortsluiting te veroorzaken!)

Ik weet niet wat de prescott mag, maar 1,6 volt lijkt me al heel veel.

Ik zou ook (als je goed wil gaan verklokken) je koeler vervangen door een grotere (arctic silencer freezer 7 pro hoeft niet zo duur te zijn. maar kies gerust iets anders) en je koelpasta te vervangen door een betere (bijv. arctic silver 5 = niet zelfde bedrijf als arctic cooling)

edit: lees net dat je al die nieuwe cooling hebt......

lees iig die DOC...in de FAQ :P

[ Voor 33% gewijzigd door MeMoRy op 07-01-2006 01:44 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Elm0
ik heb nu net dat SpeedFan gedownload/geïnstalleerd;

Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/7404/speedfan1hg.jpg

er staan 3 vuur 'dingen' voor Temp2,3,1; lijkt me niet echt goed :(

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 21:49
voor een medion wel die zijn meestal behoorlijk warm mischien eerst een betere koeling maken en dan gaan overklokken :)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 09:48
temp3 klinkt als de maximum waarde (van -127 tot +128) van een bepaald register, lijkt me gewoon een leesfout ofzo, kun je niets mee, maar ik zou me er zeker geen zorgen over maken.
Mijn oude Medion is nog wel een beetje over te klokken via CPUFSB (originele cpu: 2.6Ghz, vervangen door 3.06Ghz CPU, die nu op 3.4Ghz loopt. Niet wereldschokkend, maar toch :) )

[ Voor 34% gewijzigd door 0siris op 07-01-2006 11:51 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Temp 2 is je CPU, waarschijnlijk.. Hij is te warm, niet overclocken...

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:08

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Er zijn veel mensen die naast hun medion koelers ook de medion kast vervangen vanwege de airflow in de medion kasten. Ik kan hier niet eerlijk over oordelen want ik heb geen medion. Ik moet het doen met mijn dual p3tje.

Als cpu koeler zou ik een zalman aanraden. Zit ook in een van de pctjesin ons huis. Zeer goed. Houd onze prescot 3.0 @3.3 op 50 graden.

[ Voor 25% gewijzigd door Touchdomex op 07-01-2006 12:00 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Elm0
dan maar niet... *baalt beetje*

iig bedankt :)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsja... dit had je ook gemakkelijk kunnen vinden door de FAQ van DOC door te lezen :) Dan had je zelf al achter alle dingen gekomen. Dit is toch wel erg basic, vandaar dat dit op slot gaat...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.