Keuze Opteron 246 Systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:11
Ik wil graag weten of deze combinatie heb samen gesteld ook goed gaat werken. Ik ben niet zo heel erg bekend met Opteron processoren. Heb onderhand heel veel gelezen over de CPU's waaronder ook veel op dit forum.

Ik draai veel programma's tegelijk. Daarnaast draait gaat CAD2006 draaien op dit systeem en in de toekomst zal ook Inventor 10 hier op gaan draaien. En zo nu en dan speel ik affentoe nog wel eens een spelletje.

Nu wil ik het volgende gaan Upgraden aan mijn pc.

Tyan, Tiger K8W S2875ANRF - AMD 8151 - Dual socket 940 - 400 MHz (DDR) - - Sound. Gigabit-LAN. FW. SATA-RAID € 250,00

2 maal AMD, Opteron 246 - 2000 MHz - 1024 KB - 800 MHz (HyperTransport) - socket 940 - CPGA. Sledgehammer - OEM / tray € 262,00

Kingston ValueRAM, DIMM 2 GB Kit - voor PC - PC3200 - 3-3-3 - - DDR400 € 185,00

Hier aan wil ik een 2 tal SATA maxtor schijven in RAID 0 hangen. welke weet ik nog niet denk van 80 Gig. Daar bij komt mijn huidige SATA maxtor schijf (250GB) te hangen voor eventuele data.

De reden waarom ik voor dit TYAN bordje heb gekozen is omdat ik al in het bezit ben van een Geforce 6600GT AGP kaart met dual DVI OUT en deze nog niet zo heel oud is.

Mijn grootste vraag is kan dit geheugen met dit moederbord en opteron CPU's?? Dit is non-ECC geheugen. Nu lees is in de Specs van het moederbord dat hij dit ook niet nodig heeft. Teminste dat denk ik door de volgende regel: Supports up to 8GB of Registered DDR memory. Hier mee ga ik er van uit dat het kan maar niet nodig is.

Maak ik nu nog verder denk fouten bij het samen stellen van dit systeem? of gaat dit allemaal prima werken?

Graag reactie met een uitleg van wat ik fout gedaan heb zodat ik hier van kan leren.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 21:36
Je hebt wel registered geheugen nodig voor dat bord. Waarom neem je geen dualcore Opteron? De Opteron 170 heeft 2 cores met 1MB cache en 2GHz, zelfde als die Opteron 246 dus. Die Opteron 170 is socket 939, dus je kunt elk s939 moederbord gebruiken. Dat scheelt je heel wat kosten, en je kunt gewoon (niet-ECC) geheugen gebruiken.

Dato DUO synth voor twee

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Je bent veel goedkoper uit met een Socket 939, neem een dual core en je zal het verschil niet merken (alleen in de buidel!). Verder kun je een Asrock Dual Sata nemen, heb je AGP én PCI-e, schijnt een erg goed bordje te zijn. Weet je ook zeker dat non-ecc geheugen werkt. Kan eventueel wel ECC worden, zolang het niet registered is.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 08:20
Als je van plan bent later te upgraden naar 2 x dual core opterons, dan kun je idd beter het dual bord houden. Maar dan zou ik wel voor een pci-e bord gaan, want je zult de komende tijd wel vooruit kunnen met zo'n config, en ik weet niet zo zeker of er zolang ook nog AGP kaarten worden gemaakt. Tenzij je over 5 jaar nog steeds met een 6600GT wil draaien....

Als je dus een dual bord neemt, dan zul je het (duurdere) Registerd ECC geheugen moeten nemen. Zelf heb ik ook een dual 246 setup draaien, maar dan met de Tyan K8WE. Kun je voorlopig nog vrolijk blijven upgraden. (2x pci-e 16x sloten, max 16 GB aan ram, pci-x sloten voor SATA/SCSI raid kaarten, etc...)

Als je budget toch een issue is, koop dan nu een leuk AGP bord met een aardige Athlon X2 cpu, dan kun je over 2-3 jaar altijd nog een nieuwe config inelkaar zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door -krekel- op 06-01-2006 21:24 ]

• Nelisj
Okee dat zijn duidelijke antwoorden waar ik wat aan heb en die mij aan het denken hebben gezet.

Ik wil dus zeker Dual hebben. Een optie naar een opteron 170 is inderdaad een optie maar als ik naar 1 enkele DualCore CPU zou gaan zou kan ik toch ook een X2 CPU nemen. Hier op het forum kom ik tegen dat nagenoeg dezelfde CPU's zijn allen dat de opteron beter getest zou zijn waardoor de optie tot overclocken beter is. Nu ben ik van plan om dat niet te gaan doen.

Daarnaast maakt -krekel- een goede opmerking over het feit hoelang AGP zal bestaan. Dus heb ik eens gekeken naar PCI-Express.

Met jullie commentaar ben ik op het volgende terecht gekomen:

Kingston ValueRAM, DIMM 2 GB Kit - voor PC - PC3200 - 3-3-3 - - DDR400 € 185,00

AMD, Athlon 64 X2 3800+ - 2000 MHz - 2x 512 KB - 1000 MHz (HyperTransport) - socket 939 - OPGA. Manchester - tray € 355,00

XFX, 6600 GT - 128 MB GDDR3 - GeForce 6600 GT - PCIe x16 - TV-Out. 2x DVI - Retail € 145,00

MSI, K8N Neo4 Platinum - NVIDIA nForce4 Ultra - socket 939 - 400 MHz (DDR) - - Sound. G-LAN. FW. 2x SATA RAID € 129,00

Als ik bij het vorige idee ander geheugen neem wat wel op het MB zou werken moet ik daar ongeveer 289 euro neer tellen in plaats van 185.

met dat bedrag zou dit systeem 200 euro goed koper zijn. Toch leuk als het even snel is.

Ik gaan hier zeker nog even goed over nadenken.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 08:20
in de start post zie ik dat je maxtor schijven overweegt (en hebt), let dan wel even goed op dat de nforce4 chipset compatabiliteitsproblemen met maxtor's DM10 schijven heeft. De nforce4 chipset is een erg goede chipset, dus als je DM10's overweegt, dan zou ik dat dus niet doen en bijvoorbeeld Western Digital schijven nemen. Die zijn redelijk vergelijkbaar in prijs/qualiteit.

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
En zou je nog voor een PCI-e/AGP combo boardje kunnen gaan zodat je geen nieuwe 6600 hoeft aan te schaffen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:33
Mijn voorstel is dat je jouw AGP kaart verkoopt en dat geld gebruikt om deels een nieuwe PCI-e garfische kaart te bekostigen. S939 bord met X2 3800+ of 4200+ en twee 1GB PC3200 DIMM's en je hebt een systeem wat minstens zo goed presteert als een dual Opteron 246 maar duidelijk goedkoper is :)

Ik zou iig niet voor een bord gaan met AGP en PCI-e; doe het nu gewoon in één keer goed, dan heb je ook veel meer keuze qua moederbord.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Nelisj
Abbadon schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 10:33:
Ik zou iig niet voor een bord gaan met AGP en PCI-e; doe het nu gewoon in één keer goed, dan heb je ook veel meer keuze qua moederbord.
Ben ik met je eens en ga dit ook zeker doen. Gaat dus een bordje worden met PCI-e.
en twee 1GB PC3200 DIMM's
Zou je mij kunnen uit leggen waarom je voor 2maal 1GB en niet 1 maal 2GB. Prijs technich is 1 keer 2 GB goedkoper.
in de start post zie ik dat je maxtor schijven overweegt (en hebt), let dan wel even goed op dat de nforce4 chipset compatabiliteitsproblemen met maxtor's DM10 schijven heeft. De nforce4 chipset is een erg goede chipset, dus als je DM10's overweegt, dan zou ik dat dus niet doen en bijvoorbeeld Western Digital schijven nemen. Die zijn redelijk vergelijkbaar in prijs/qualiteit.
Dit was mij niet bekent. Overgens wel spijtig dat dit een probleem is. De meeste MSI bordjes hebben allemaal nforce4 chipset. Maar wat is dan exact het probleem? worden de schijven niet herkent?

Reden van MSI bordje is gewoon dat deze mij nog nooit in de steek hebben gelaten en het altijd zonder problemen draaien/gedraait hebben. Geld net zo goed voor de Maxtor schijven. Nu heb inderdaad al een bestaande Maxtor schijf die er aan zal moeten kunnen.

Dan maar opzoek naar een ander vergelijkbaar moederbord.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Nelisj schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 11:29:
[...]
Zou je mij kunnen uit leggen waarom je voor 2maal 1GB en niet 1 maal 2GB. Prijs technich is 1 keer 2 GB goedkoper.
Omdat er geen reepjes van 2GB bestaan voor DDR1, althans, niet de 'gewone' reepjes en groter dan 1GB wordt dus ook door de Athlon64 niet ondersteund. En 2x 1GB geeft je ook nog eens het voordeel van dual channel, een snelheidsverdubbeling wat geheugendoorvoersnelheid betreft.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 22:04
Als je geen PCI-E nodig hebt koop als je blieft een Supermicro H8DCE board. Deze is in Amerika al te koop voor $330,- zonder shipping met tax. Maaar die plank heeft alles wat je wilt, nforce 4-chipset, 3 pci, 2 pci-e 4x sloten, en Numa :).
En je hebt 8 sata poorten er op , die allemaal via de snelle doch cpu-zuinige Nforce 4 chipset gaan.
Pagina: 1