Crashes Topline Amicus 3600

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hi,

Ik heb hier een notebook liggen die ik voor iemand moet oplappen.
Het ding is in het verleden al een grote ramp geweest (keer of 5 terug naar de shop, problemen bleven).
Sindsdien heeft het ding een jaartje of anderhalf stilgelegen, waarna ik heb onder handen kreeg om er eens naar te kijken.
Toen heb ik het hele ding open gehad. Koelblok bleek diepe krassen te hebben. Even gepolijst, en zag er weer redelijk uit. beetje nieuwe pasta, en gaan.
Daarnaa heeftie het een paar maand weer redelijk gedaan, met erg weinig crashes.
Pasgeleden is de crashfrequentie weer drastisch omhoog gegaan... soms kan je er nog geen uur op werken, voordat alles freezed of BSOD't.

Toen het ding hier stond kwam ik niet eens in windows. BSOD: Inaccessible Bootdevice.

Ding weer open getrokken, koeling gecheckt: alles OK.
Memtest86: geen errors
Fujitsu Drive Diagnostics tooltje: no errors.
ERD Commander CD -> NTFSCheck: paar kleine errors en die zijn gefixt.

Daarna was het ding weer te starten, hoewel na NTFSCheck de cursor nog knipperde maar ik niets meer kon invoeren. ff reboot, en gaan.

Hij wil nu dus wel starten, maar het is verre van stabiel, en er is ook niet echt een reden aan te wijzen welke software het misschien zou kunnen doen. Er staat ook compleet andere software op als destijds.
OS is destijds compleet re-installed. Win98SE er af, W2K Pro SP4 er op.

Mijn gok was dat het de harddisk is geweest, maar aangezien het ding geen errors krijgt bij de drivediagnostics en slechts een paar marginale foutjes bij NTFScheck lijkt de HDD me OK.

Misschien dat de hardwarespecs nog wat interessants zijn:
Intel Celeron 766Mhz (66Mhz FSB)
8MB Shared videokaartje
192MB RAM
10GB Fujitsu HDD
24X Teac CDROM
Asus 11G wireless PCMCIA kaartje (kortgeleden nog bijgeplaatst)

Iemand nog een briljant idee? Anders ben ik genoodzaakt om deze notebook voor dood te verklaren. Wel lullig enzo, want de dame van wie het ding is, heeft hem hard nodig voor haar studie.

edit: ik heb trouwens ook ff een multimeter op de voeding gezet om het voltage te testen.
er staat op de voeding 19v en er komt 19.5 uit zonder belasting. moet OK zijn toch? als je er belasting aan hangt, dropt het voltage altijd een beetje.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 06-01-2006 19:16 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

En verder de installaties gaan wel goed? Totdat je in windows zit?

Dan zou ik toch kijken naar dat Wireless kaartje denk ik, omdat ik laatst ook zo'n soortgelijk voorgeval had, was met dat als de laptop starte en in windows aankwam het _helemaal_ vastliep, ook met het inbrengen van de Wifi kaart hetzelfde geval, wat bleek nou ? Windows ME drivers op een XP installatie :/ 8)7

Dus ja ik gok op je wireless kaart :P Doe die installs eens zonder die wifi.

maar dat vertelde ik je op msn allemaal :P

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 19:04:
En verder de installaties gaan wel goed? Totdat je in windows zit?

Dan zou ik toch kijken naar dat Wireless kaartje denk ik, omdat ik laatst ook zo'n soortgelijk voorgeval had, was met dat als de laptop starte en in windows aankwam het _helemaal_ vastliep, ook met het inbrengen van de Wifi kaart hetzelfde geval, wat bleek nou ? Windows ME drivers op een XP installatie :/ 8)7

Dus ja ik gok op je wireless kaart :P Doe die installs eens zonder die wifi.

maar dat vertelde ik je op msn allemaal :P
na de wireless kaart heeftie het nog een tijd goed gedaan.
ook als ik die er uit trek en de drivers de-install blijft het probleem, dus lijkt me sterk dat het daar aan ligt.
Installatie gaat meestal wel goed, hoewel het ding dan ook wel eens wil freezen.
Het is ook niet beperkt tot windows... ook wanneer ik van een bootCD start, met een dosimage er op (zie NTFSCheck) wil hij de neiging hebben om te gaan hangen.

Verwijderd

Het kan ook de CD-Rom drive zijn die z'n beste tijd heeft gehad, en een soort I/O timeout creert, waarop je laptop vastloopt. Zelfde geval als met een computer Zonder floppy drive met in de bios deze aan te hebben en je schijf te benaderen in Win98, het systeem hangt echt voor een tijd en doet het daarna weer. Heb je zoiets al gechecked of is het helemaal vast?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 19:08:
Het kan ook de CD-Rom drive zijn die z'n beste tijd heeft gehad, en een soort I/O timeout creert, waarop je laptop vastloopt. Zelfde geval als met een computer Zonder floppy drive met in de bios deze aan te hebben en je schijf te benaderen in Win98, het systeem hangt echt voor een tijd en doet het daarna weer. Heb je zoiets al gechecked of is het helemaal vast?
ja hij hangt echt compleet. niets reageert meer... ook als ik em een uur laat staan.
Lijkt me trouwens ook sterk dat de CDROM het probleem is... waarom zou hij het anders nog een tijd weer goed gedaan hebben?

• McDutch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-06-2024

McDutch

[N]ooitgedeugd

Heb je de biosinstelling gecontroleerd, aansluitingen van de apparatuur nagekeken [omdat je de laptop open hebt gehaald ] ?

installeer anders windows 98se nog eens [ gezien dat het vorige os was ] en kijk of dat geen problemen geeft.

If I ever meet u, I'll Ctrl + Alt + Del u ! :: A train stops at a trainstation, a bus stops at a busstation. I own a workstation...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
McDutch schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 21:35:
Heb je de biosinstelling gecontroleerd, aansluitingen van de apparatuur nagekeken [omdat je de laptop open hebt gehaald ] ?

installeer anders windows 98se nog eens [ gezien dat het vorige os was ] en kijk of dat geen problemen geeft.
biosinstellingen gecheckt, alles goed ingesteld.
apperatuur aansluiting nagekeken: alles goed vast e.d. geen vuil oid.

W98SE installeren is geen optie. Ik zou de boel moeten formatteren en er staat belangrijke studie data op de schijf.
W98SE gaf destijds trouwens ook problemen. Daar voor draaide er ME op. Ook weer dezelfde symptomen. OS gerelateerd is het dus niet.

Verwijderd

Ik weet niet of je zo'n Laptopschijf naar IDE converter hebt liggen, anders draai je een backup, en maak je opnieuw partities aan en probeer het nog eens. Mischien dat de MFT overhoop ligt op een vage manier en het OS erop vastloopt.

Maar ja het blijven maar goks.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 21:43:
Ik weet niet of je zo'n Laptopschijf naar IDE converter hebt liggen, anders draai je een backup, en maak je opnieuw partities aan en probeer het nog eens. Mischien dat de MFT overhoop ligt op een vage manier en het OS erop vastloopt.

Maar ja het blijven maar goks.
sja, maar waarom was het bij de vorige 2 OS-sen dan ook? en als de MFT dan zo gauw overhoop raakt, dan zou er wat mis moeten zijn met de schijf, maar tests zeggen dat de schijf OK is.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
topic nog maar ff een laatste kick geven...

heb zonet opgebeld naar de eigenaresse. het lijkt er gewoon op dat dit ding niet meer goed gaat komen. ik denk gewoon een rot mobo oid. case closed... oudjes gaan een andere oplossing zoeken. mayb dat ze dan de oude PC van haar oudjes krijgt, en haar oudjes een nieuwe aanschaffen.

Verwijderd

McKaamos schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 22:17:
topic nog maar ff een laatste kick geven...

heb zonet opgebeld naar de eigenaresse. het lijkt er gewoon op dat dit ding niet meer goed gaat komen. ik denk gewoon een rot mobo oid. case closed... oudjes gaan een andere oplossing zoeken. mayb dat ze dan de oude PC van haar oudjes krijgt, en haar oudjes een nieuwe aanschaffen.
R.I.P |:(

1 is genoeg

[ Voor 22% gewijzigd door Laurent op 07-01-2006 01:58 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
jah tis geen HK hier hoor :+

maja niks aan te doen... ding heeft al sinds het begin dezelfde problemen. zowel de shop als ik hebben niks kunnen uithalen om het ding permanent stabiel te krijgen...
heb het gewoon helemaal opgegeven... deze notebook zal nooit goed gaan werken.
denk dat het laatste wat ik er aan doe is dat ik de HDD in mijn USB case prop en dan ff de belangrijkste data backup en op CD/DVD zet.

Pagina: 1