[Ubuntu/smbfs] Charset support

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-09 23:19
Op mijn muziekspeeldoos (MPD draaiend op Ubuntu 5.10) heb ik een mount naar een Samba share op mijn Windows XP SP2 machine. Op deze machine staat de muziek. Nou heb ik een issue met die samba mount, namelijk de charset klopt niet. Als ik een directory heb met accenten (Björk), dan geeft zegt ls: 'Bj?rk'. Als ik cd Bj en dan <tab> doe, komt er 'Bjrk' te staan bij de suggestions, ogenschijnlijk zonder een karakter er tussen. Ik ben er niet achter hoe ik daadwerkelijk naar die directory kan cd'en, zonder gebruik te maken van wildcards. Het gedrag bij filenames is hetzelfde, ? met een ls, niks bij de suggestions. Uiteraard geeft dit allerhande problemen in MPD, waaronder het kunnen vinden of het niet correct kunnen tonen van namen. Als ik MPD gebruik in UTF-8 mode, worden alle bestanden met accenten overgeslagen, als ik MPD gebruik in iso8859-1 mode, komen er overal blokjes of verkeerde karakters te staan ipv de correcte tekens.

Ik heb de share in de fstab staan, als volgt:
code:
1
//winxppc/music /usr/share/mpd/music smbfs credentials=/home/ubuntu/.smbmountpasswd 0 0
Ik heb redelijk wat geprobeerd, zoals een codepage (850 of cp850) en/of een iocharset (UTF-8 of iso8859-1) achter de credentials, maar er is tot nu toe niks wat het gedrag ook maar veranderd heeft.

Nu ben ik absoluut niet thuis in linux, maar kan vooralsnog niet veel andere zinnige zaken vinden over dit probleem, zowel op Google niet, als hier niet. De enige suggesties waren de codepage en iocharset, maar die helpen niet of ik gebruik ze verkeerd.

Sidequestion: kan ik de share zoals deze in de fstab staat, re-mounten? Iedere keer rebooten als ik de fstab verander gaat me vervelen, het is nml. niet de snelste hardware :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:03
Voor de charsets weet ik niet, maar je side question kan ik wel beantwoorden:
umount /my/share && mount /my/share
(zorg wel dat er eerst geen processen meer gebruik maken van de mount, anders zal ie niet willen umounten)

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:05
Ik heb exact hetzelfde gehad, zowel met bjork als met tiësto. De oplossing ligt in je smb.conf. Je moet daar aangeven dat Samba een vertaling maakt tussen je Linux charset en de windows charset. Hiervoor heb je de parameter unix charset. In mijn config staat die nu op:
code:
1
unix charset = ISO-8859-1
en dat werkt, zowel in Linux als via de share zie ik nu de speciale karakters correct :).

Ajj, ik zie dat je het probleem andersom hebt... Je MP3's staan op de windowsmachine. Ik zal ff voor je kijken. Je kunt met mount / umount overigens gewoon entries uit je fstab mounten en unmounten zonder te rebooten:
code:
1
2
~$ umount /usr/share/mpd/music
~$ mount /usr/share/mpd/music

[edit]Het meeste succes tot nog toe heb ik nog behaald met deze opties:
code:
1
codepage=unicode,iocharset=utf8,unicode
Dan zijn alleen de speciale karakters verziekt, maar wel gewoon bruikbaar zonder wildcards.

[ Voor 42% gewijzigd door T-MOB op 07-01-2006 12:15 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Over je SMB probleem weet ik niets, maar remounten kan ook in 1 opdracht:
code:
1
mount /usr/share/mpd/music -o remount

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Toch een bumpje, ik heb de zaken van T-MOB geprobeerd, maar ik heb het idee dat de dingen die ik verander in de config, niks uithalen. Ik heb iig geen enkel verschil gezien tussen UTF-8 of ISO-8859-1, de karakters blijven in dezelfde - verkeerde - mapping staan. Is er een manier om van een share te zien welke mapping er op staat? Of heeft iemand anders nog suggesties?

Iig werkt de umount & mount. De remount kreeg ik niet aan de praat, maar dat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Ok, ik had het eigenlijk opgegeven, maar heb het toch nog een keer geprobeerd... En het werkt... De oplossing:

De fstab:
code:
1
//winxppc/music /usr/share/mpd/music smbfs rw,uid=bgirin,credentials=/home/ubuntu/.smbmountpasswd,iocharset=utf8,codepage=cp850 0 0

Hiermee komen de rare tekens als utf8 binnen, en deze worden correct door MPD geinterpreteerd, ook al heb ik niks opgegeven in de mpd.conf over UTF8.
Pagina: 1