Toon posts:

2e hands TV, waar op letten?

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond iedereen!

Nu er zoveel LCD en HDTV's uitgebracht worden, worden er lekker veel "oude" CRT breedbeeld tv's 2ehands verkocht voor redelijke prijzen.
Nu ik zelf niet bijzonder verlegen zit om een LCD of HDTV is zo'n tv natuurlijk voor mij een leuke koop daar ik nu met oudere 38cm tv zit.

Nu heb ik een leuke tv gevonden, namelijk een Panasonic TX-28PX10 van zo'n anderhalf jaar oud.
Natuurlijk wordt mij toegezegd dat hij 100% in orde is, maar om het zekere voor het onzekere te nemen wil ik natuurlijk wel even de tv goed testen aangezien hij dan wel net geprijst is voor 2ehands, maar nog steeds niet gratis ;)

Nu komt de vraag dus:
Waar kun je het beste op letten bij het aankopen van een 2e hands tv, en misschien dat kenners van deze tv iets speciaals aanbevelen om goed op te letten.

Zelf heb ik natuurlijk al even gedacht aan de simpele dingen als gewoon even rondzappen en naar beeldkwaliteit (lekker subjectief en afhankelijk van de kwaliteit kabel daar) en of het geluid het netjes doet (geen kapotte boxen door te harde bassen + volume). even de afstandsbediening aflopen qua knopjes alsmede de knopjes op de tv.

Maar ik kan me niet voorstellen dat hier geen handige trukjes voor zijn waarmee je redelijk goed kunt zien of hoe het gesteld is met de tv. (testbeeld? misschien heeft de tv zelf zo'n optie in z'n menu? etc)
Dus bij deze mijn vraag of iemand misschien tips heeft :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 17:34 ]

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

zet hem op het testbeeld van de kabel boer
daar zitten veel verschillende zenders tussen dus kan je makkelijk kijken of er verkleuring en deregelijke in zitten

ook opletten of het mogelijk is om de TV intestellen qua kanalen enzo.
ik heb hier een hele mooie Philips staan met afstands bediening. maar ik kan mijn TV niet meer instellen want de afstandsbediening heeft geen groene knopjes meer

Verwijderd

op degene die hem verkoopt (persoon zelf).
zoals het aloude gezegde: als de plee vies is is het eten niet kosjer.

is het wel de oorspronkelijke koper van het apparaat (let op hoe hij met de tv omgaat)

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02 00:33

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 17:33:
Zelf heb ik natuurlijk al even gedacht aan de simpele dingen als gewoon even rondzappen en naar beeldkwaliteit (lekker subjectief en afhankelijk van de kwaliteit kabel daar) en of het geluid het netjes doet (geen kapotte boxen door te harde bassen + volume). even de afstandsbediening aflopen qua knopjes alsmede de knopjes op de tv.
De beeldkwaliteit kan door de kabel erg omlaag gaan dus ik zou daar niet teveel op letten. Laat ze liever een dvdtje draaien die je wel is op een ander soorgelijke tv hebt gezien. Zo kan je kleuren vergelijken.

[LTS][MTS][HTS]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:25
En een tijdje aan laten staan is ook niet verkeerd. Sommige oude tv's scheiden er na een paar minuten mee uit. Vrij lastig als je daar later achter komt

Verwijderd

let erop hoe krom het beeld word getrokken in de hoeken,
of je het logo van een zender tijdens de reclames nog ziet(ingebrand gebeurd alleen met oudere tv's).
en kijk hoe de instellingen nu staan, licht/contrast, als 1 ervan nu erg hoog staat heb je binnenkort een donkere of fletse tv.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk kan je in het service menu zien hoeveel branduren hij er al op heeft zitten. :)

Quote van Kieskeurig.nl:
Via internet ben ik er achter gekomen hoe je in het service menu kunt komen
(voor monteurs). daar kun je nog veel meer instellen. Heb daar alleen nog niet
aangezeten omdat ik niet weet wat welke instelling exact doet. Het zijn volgens
mij de fabrieksinstellingen (nul waarden) die je daar kunt wijzigen. De methode
is als volgt (in het duits):
1. Im Audio-Menü Bass auf Maximum und Höhen auf Minimum einstellen.
2. Vorne am TV-Gerät die Taste '-/V' und gleichzeitig auf der Fernbedienung
Taste Index drücken.
3. Service-Menü erscheint am Bildschirm:
- Einstelloptionen anwählen: rote und grüne Taste der Fernbedienung
- Optionswerte ändern: gelbe und blaue Taste der Fernbedienung
- Neu eingestellten Wert speichern: STR-Taste auf Fernbedienung
4. Service-Menü beenden: 'N'-Taste drücken
(zo moet het bij de tx-32px10, maar volgens is het enigste verschil de beeldbuisgrootte)

[ Voor 90% gewijzigd door Satch op 06-01-2006 18:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
even reageren dan maar !
SimplyMe schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 17:36:
zet hem op het testbeeld van de kabel boer
daar zitten veel verschillende zenders tussen dus kan je makkelijk kijken of er verkleuring en deregelijke in zitten

ook opletten of het mogelijk is om de TV intestellen qua kanalen enzo.
ik heb hier een hele mooie Philips staan met afstands bediening. maar ik kan mijn TV niet meer instellen want de afstandsbediening heeft geen groene knopjes meer
bedoel je met dit testbeeld het kanaal waar je verschillende kanalen tegelijk kunt zien? Of zit er in de kabel ergens ook nog een kanaal met zo'n "klassiek" testbeeld welke wel eens te zien was als er iets mis was met een zender?

ga inderdaad zowiezo even de afstandsbedining helemaal langs.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 17:38:
op degene die hem verkoopt (persoon zelf).
zoals het aloude gezegde: als de plee vies is is het eten niet kosjer.

is het wel de oorspronkelijke koper van het apparaat (let op hoe hij met de tv omgaat)
het is (als het goed is) de oorspronkelijke koper.. het klonk allemaal zeer beschaafd en netjes. Als hij de tv aan slaat met een stuk houd zal ik me idd wel flink achter de oren krabben :p
emiel1984 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 17:38:
[...]

De beeldkwaliteit kan door de kabel erg omlaag gaan dus ik zou daar niet teveel op letten. Laat ze liever een dvdtje draaien die je wel is op een ander soorgelijke tv hebt gezien. Zo kan je kleuren vergelijken.
dat ben ik me bewust. Ik weet echter (nog) niet of er een dvd speler tot mijn beschikking staat om hem daar mee te testen, dus wellicht zijn dat de riemen waarmee ik moet roeien.
Is er een dvd-tje wat je kunt downloaden ofzo waarop een soort test zit? (dus met basiskleuren en wat testbeelden oid) dat zou wel super makkelijk zijn!
418O2 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 17:41:
En een tijdje aan laten staan is ook niet verkeerd. Sommige oude tv's scheiden er na een paar minuten mee uit. Vrij lastig als je daar later achter komt
tnx voor de tip! simpel om even te doen!
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 18:01:
let erop hoe krom het beeld word getrokken in de hoeken,
of je het logo van een zender tijdens de reclames nog ziet(ingebrand gebeurd alleen met oudere tv's).
en kijk hoe de instellingen nu staan, licht/contrast, als 1 ervan nu erg hoog staat heb je binnenkort een donkere of fletse tv.
ik heb al gelezen dat de tv bij 4:3 naar breedbeeld in de zijkanten "krom" gaat bij de standaardinstellingen, maar dit is te verhelpen via het menu. Op het logo zal ik zeker even letten! ook de helderheid/contrast had ik niet aan gedacht!
Metal schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 18:05:
Waarschijnlijk kan je in het service menu zien hoeveel branduren hij er al op heeft zitten. :)

Quote van Kieskeurig.nl:

[...]

(zo moet het bij de tx-32px10, maar volgens is het enigste verschil de beeldbuisgrootte)
he! das een supertip!
Weet je of je er ook de branduren mee kan zien? of moet ik dat dan maar gewoon even uitzoeken?
even een vertaling van mijn kant (duits is bagger.. en het is knullig als het zo niet lukt )

1. in audio-menu bass op maximum en trebble op minimum instellen
2. voor op tv toestel de knop "-/V" en gelijktijdig op de afstandsbediening de knop "index" indrukken
3. service menu verschijnt op beeldscherm:
-instellingopties selecteren: rode en groene knop op afstandsbedining
-opties veranderen: gele en blauwe knop op afstandsbedinging
-nieuw ingestelde ??? : str-knop(wat is dat? ) op afstandsbedining
4. service menu beeindigen: "N"-knop indrukken.

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 19:02:
ik heb al gelezen dat de tv bij 4:3 naar breedbeeld in de zijkanten "krom" gaat bij de standaardinstellingen, maar dit is te verhelpen via het menu. Op het logo zal ik zeker even letten! ook de helderheid/contrast had ik niet aan gedacht!
Dat is een feature van Panasonic die je niet aan kunt passen. In deze zoommode wordt het centrum van het beeld, waar je voornamelijk, naar kijkt onveranderd gehouden en worden de randen steeds iets meer uitgerekt. Ondertussen worden er van boven en onderkant een klein stukje weggesneden. In eersten instantie lijkt dit raar, maar het blijkt al snel prettiger dan een normale zoom. De vervorming valt minder op...
Het toestel heeft echter ook andere zoom opties.

Als hij nog goed is, is het een heel goede aanschaf trouwens; heel goed toestel...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-02 15:05
Even ruiken of hij niet stinkt naar verbrand stof, en letten op de helderheid. De fosforen branden in, en de bariumoxide in het elektronenkanon verslijt, waardoor de helderheid afneemt met het verouderen, en aangezien hier niets aan te doen is kan je er best op letten.

Verder kan ik je aanraden om een cursus TV-techniek te volgen, dan ken je alle fouten van een beeldbuisTV, en zie je ze ook. In meer of mindere mate bij alle TV's, ook de extreem dure.
Die fouten zijn (zo uit het hoofd):
-interpolatie klopt niet helemaal, het beeld wordt in 2 keer afgetast (2 keer de helft van de beeldlijnen), en de 2e keer begint hij in het midden, dat moet netjes tussen de andere beeldlijnen zijn.
-allerhande storingsfactoren die een helderheidsafwisseling veroorzaken, let bij PAL op diagonale strepen van helder-donkerder beeld. (die langzaamaan verschuiven), en verder op gewone afwijkingen in helderheid (midden van het beeld moet even helder zijn als de buitenkanten)
-slechte aansturing van de electronenkannonen, daardoor zal je rechts naast horizontale lijnen (vooral met groot contrast) de lijn wat zien doorlopen, dat mag niet (slechte kwaliteit)
-scherpte van het beeld. Dat zie je bijna niet in kleur, maar als je hem op zwart-wit zet (saturatie aanpassen) kan je perfect zien of het beeld scherp is (daarom dat professionele videocamera's altijd zwart-witte zoekers hebben)/.

Dat bovenstaande help je een beetje waar je op moet letten, maar het beste meetinstrument zijn je ogen. Kijk naar het beeld, wees niet te kritisch (als je erop let zie je op elk scherm afwijkingen), en veel kijkplezier.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1