[WC]ontluchting in reservoir

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ik heb i-spider de afgelopen week uit elkaar gehaald om te beginnen met de laatste wijzigingen, afwerkingen en onderdelen, en 1 daarvan is het reservoir.
Het probleem is dat daar 2x 1048 pompen op aangesloten staan. het water spuit nu dus letterlijk tegen de bovenkant aan. Met als gevolg dat alles klotst en het water direct weer wordt afgezogen en de lucht dus niet kan ontsnappen.

Ik wil dus een gleufje in de zijkant dremelen en er vervolgens een 3mm dun acryl strookje in steken welk een soort van obstakel moet vormen tussen in en uitgang. Maar ik zit zelf in twijfeling:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/61c771763ca879c251dcc67815300d3b/full.jpg

Het schuine strookje in het reservoir wil ik dus toevoegen. Rechts staat die afgebeeld. De afmeting ervan is 4x15cm. Rondom de in en uitgangen heb ik lijntjes getekend, daar wil ik sowieso acryl houden omdat anders al het water er daar doorheen gaat. Het stroomt daar immers hard en wordt geforceerd. Maar bij de plekken daarnaast moet het water er dus langs kunnen. Nu zijn er 2 opties:
- Gewoon grote gaten maken
- Een hele boel kleine gaatjes (1mm OID)

Het zuurstof in het water zijn allemaal hele kleine belletjes, niet van die belletjes die meteen opstijgen als je de pompen uitzet. Nu was dat ook wel te wijden aan het feit dat ik best veel koelvloeistof had toegevoegd, wat het water dus een beetje verontreinigd achtig maakt, er zat altijd een schuimkop op het water. Als je de pompen uit zette was het net een vers getapt glas bier ;) Het zuurstof/verontreiniging steeg langzaam op en vormde een schuimlaag. Daarnaast zat er een hoop witte prut in mijn koelblok, ik vrees dat dat al-cu oxidatie was, okal is het aluminium geanodizeerd. Volgende keer neem ik wel waterwetter ;)

Maargoed, meningen, ideeen en wellicht voorbeelden zijn welkom :) Ik ben dus benieuwd wat beter het zuurstof er uit filtert, grote gaten met langzame stroming door de gaten of kleine waarbij het water /zuurstof mengsel dus kortstondig versnelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 16:47
Als je je reservoir horizontaal houd, dan krijg je idd veel gedoe.

Is het misschien niet handiger om het reservoir op verschillende hoogtes te vullen en te laten opnemen. Als je zorgt dat het water aan de bovenkant naar binnen stroomt en dan naar beneden "valt" en dan daarna langs onder afzuigt dan heb je het probleem een stuk minder denk ik.

Een manier om van van de bellen af te komen is misschien een soort van filter te plaatsen?? een mooie witten linnen zakdoek tussen 2 plexi plaatjes drukken dat het water daar doorheen moet?

Een zwanenhals maken?? maar dan moet je ingang krachtig genoeg zijn om het water over het randje van de zwanenhals te duwen. Maar dan heb je denk weer wat verlies in kracht in je systeem omdat het water ergens in gepushed moet worden. (meer slijtage aan je pomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ik kan niet echt veel wijzigingen aan het reservoir maken; Er is amper plek, en de indeling vind ik wel mooi. Daardoor kan ik het niet zomaar even verticaal bouwen helaas. Ik heb eerder een horizontaal reservoir gehad, maar die is zo'n 25cm lang waardoor de stroming veel minder is.
Op zich zat ik ook te denken aan het zwanenhals idee, maar ik denk dat de stroming daarbij ruiger is dan een verdeling in 2 kamers waarbij het water van de ene naar de andere kant stroomt, DMV kleine gaatjes. Want ik denk dat die spreiding/verdeling van de stroom het belangrijkste is. Bij een zwanenhal hou je veel stroming omdat het water niet gedwongen wordt de hele horizontale lengte te benutten. Een beetje weerstand door al die gaatjes vind ik niet zo erg, het zijn 2 flinke pompen en ze hoeven elk maar 1 warmtebron te koelen ;)

edit: ik hoop dus eigenlijk dat kleine gaatjes hetzelfde effect hebben als zo'n doek: een beetje tegendruk geven waardoor het water niet massaal op dezelfde plek(rondom in+uitgang) stroomt maar over de gehele lengte rustig stroomt.

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 06-01-2006 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 16:47
Denk dat al die kleine gaatjes het zelfde idee is als een doek er tussen ja, maar ik denk dat allemaal kleine gaatjes een hels aantal keer boren is :) Ook zal lucht er dan nog steeds doorheen gaan.

Ik ben niet zo'n expert hoor, maar ze maken niet voor niets gebruik van goede filters in motoren enzo, om gruis en luchtbellen eruit te halen. Dus het zal denk ik iets minder effectief zijn, maar voor het huis/tuin gebruik wat wij doen in de computer zal het denk ik meer dan voldoende effect hebben.

Wel denk ik dat een groot aantal gaatjes er cooler uit zal zien dan mijn doek idee. tenzij je dat ook weer goed oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizyB
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-09 15:17
Ik werk zelf ook met 2 loops met een zelfde soort reservoir als die van jouw. Ik heb em alleen verticaal geplaatst. en had hierdoor ook ontzettend veel last van de door jouw genoemde belletjes.Nu bleek dat als ik de oppervlakte rustig kan houden er geen belletjes meer ontstaan. Mijn oplossing was, om naar een aquarium zaak te gaan waar je van die groffe blauwe filters kan krijgen en deze net onder de waterspiegel te plaatsen. Hiermee demp je de deining in het water waardoor nu juist de belletjes ontstaan. Bijkomend voordeel is dat beide loops geen hinder (dus weerstand) ondervinden van de door mij voorgestelde opslossing. Als je het probeert geef ff een berichtje of het geholpen heeft. Waardeer ik zeer !

Greetz,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
OK! bedankt voor je reply, ik heb er nu een strookje plexi in gestoken voorzien van zo'n 50 gaatjes a 2mm diameter. Als dat niet werkt kan ik er nog altijd van die filterwatten in steken. Ik ben benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizyB
Nu nog wat ledjes in het plaatje plaatsen. Vallen de gaatjes goed op !!! Laat maar es wat foto's achter om te zien hoe het geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/113970c1d8be7c683a89b0fe78d47b40/full.jpg
Het plaatje zit er nu IIG in, na het maken van die foto dichtgelijmd en gevuld met water om te kijken of hij waterdicht is. Moet nog wel al het zaagsel er uit spoelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jado
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Jado

Californication

_ferry_ schreef op zondag 08 januari 2006 @ 19:00:
[afbeelding]
Het plaatje zit er nu IIG in, na het maken van die foto dichtgelijmd en gevuld met water om te kijken of hij waterdicht is. Moet nog wel al het zaagsel er uit spoelen :P
Ziet er leuk uit,werkt het plaatje nu ook naar wens ?En kokmt er nog een update voor de I-spider aan ?
Het ziet er echt mooi uit (zie ik daar ook ledjes ? B) ), maar dat zijn we ondertussen al wel van je gewend ;)

If you want to be rocked so hard that your teeth shatter than Wolfmother are the band for you...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Geen idee of het werkt :P :X Daarvoor moet hij eerst weer ingebouwd worden enzo. Hoop van wel, en anders ga ik een nieuw reservoir bouwen.

Die ledjes zaten er al in om de randen op te laten gloeien, en ja, er komen nieuwe updates. Nog even wat meer werk doen zodat ik deze week een goeie update kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizyB
tis jammer dat ik niet ff een fotootje kan posten omdat ik alleen met mijn backup comp kan werken. Wat ik de vorige keer vergeten ben te vertellen. doe ik dan bij deze. Ik heb een vert res met de beide inlets bovenin en outlets natuurlijk onderin. in eerste instantie had ik het filter tussen de in en uitgang geplaatst. Dit bleek niet goed te werken. nadat ik het filter of wellicht in jou geval het plexiglazen filter boven de inlets en net onder de waterspiegel had geplaatst zag ik al snel dat het water niet meer zo onrustig was en begonnen al snel de belletjes te verdwijnen. Maar het ziet er bij jouw ook prima uit. Nu alleen hopen dat het werkt. Leuk dat we zo snel een foto te zien kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterkoud
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als ik het goed begrijp zit je ontluchting in je reservoir en lukt dit niet goed omdat het water te hard stroomt en de lucht gelijk weer je slangen ingepompt wordt. Misschien helpt het dan ook wel om je flow tijdelijk wat te beperken door de slangen wat af te knijpen. Heeft bij mij ook wel eens geholpen.
Pagina: 1