[Mailserver] Het bos niet meer zien

Pagina: 1
Acties:

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-08 11:33

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Hey

Ik heb de search gebruikt en Google ook maar er zijn zo veel mail servers dat ik niet meer weet welke ik nou moet kiezen. Ik draai Windows XP Pro (jaja ik weet 't) samen met Apache/2.0.54, PHP/4.4.0 en MySQL.

Ik heb in de PHP.ini al wat getest met SMTP via GMail enzo maar dit wil niet werken vreemd genoeg en ik wou toch al iets met een mailserver gaan doen dus hierbij. Ik had al 2 progjes getest maar die vielen niet echt goed (ben helaas de namen kwijt) en ik hoop dus dat jullie mij wat kunnen sturen als beginnend user.

B.v.d

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Beginnende gebruikers moeten niet met servers beginnen, en al helemáál niet met mailservers. Ik zou verder niet weten wat je met gmail zou willen doen, aangezien je een SMTP server nodig hebt. Het is niet vreemd dat dat via gmail niet wekt. De SMTP server van je eigen provider (van je internetverbinding) moet je gebruiken. Dus bijboorbeeld smtp.xs4all.nl.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:58
Als je zelf een mailserver wilt installeren (en ik zeg als, omdat je het voor PHP mailscripts helemaal niet nodig hebt), dan zou je eens kunnen kijken naar HMailserver. Gratis en erg eenvoudig.

omniscale.nl

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 17:48:
Beginnende gebruikers moeten niet met servers beginnen, en al helemáál niet met mailservers. Ik zou verder niet weten wat je met gmail zou willen doen, aangezien je een SMTP server nodig hebt. Het is niet vreemd dat dat via gmail niet wekt. De SMTP server van je eigen provider (van je internetverbinding) moet je gebruiken. Dus bijboorbeeld smtp.xs4all.nl.
Waarom niet? Alsof een beginnende gebruiker (qua servers dan he!) niet zou weten wat de (beveiligings) risico's zouden zijn e.d. Of wat zou jouw argument zijn dan om bijvoorbeeld mij geen home servertje te laten draaien? Maar dat laatste wist ik niet nee. Ik had gevonden dat smtp.gmail.com gewoon zou moeten werken maar goed dan ga ik eens proberen of het via mijn provider wel werkt. Bedankt.
posttoast schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 17:57:
Als je zelf een mailserver wilt installeren (en ik zeg als, omdat je het voor PHP mailscripts helemaal niet nodig hebt), dan zou je eens kunnen kijken naar HMailserver. Gratis en erg eenvoudig.
Bedankt. Maar ik ga toch eerst nog ff via m'n provider proberen :)

Verwijderd

TommyGun schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 18:05:

Waarom niet? Alsof een beginnende gebruiker (qua servers dan he!) niet zou weten wat de (beveiligings) risico's zouden zijn e.d. Of wat zou jouw argument zijn dan om bijvoorbeeld mij geen home servertje te laten draaien? Maar dat laatste wist ik niet nee. Ik had gevonden dat smtp.gmail.com gewoon zou moeten werken maar goed dan ga ik eens proberen of het via mijn provider wel werkt. Bedankt.
Ja, het kán misschien ook wel via Google, maar dan moet je dus inloggen. De standaard mail functie gaat uit van een smtp server die zonder verdere vragen jouw mail wil relayen.

En waarom de beginnende gebruiker geen mailserver moet hebben draaien? Omdat die beginnende gebruiker helemaal niet beseft wat hij kan aanrichten. Een open relay server kan gigantische partijen spam sturen. En dat gebeurt ook.

Als je geen ervaren computergebruiker bent, weet je helemaal niet genoeg om überhaupt te beseffen wat voor overlast je kunt veroorzaken. Het is niet moeilijk om een mailserver fout te configureren. Het is ook niet moeilijk om te kunnen voorspellen wat er allemaal fout kan gaan. Maar daarvoor moet je wel even alle benodigde kennis in huis hebben. Het kunnen instellen van een e-mail accountje is dan echt niet voldoende.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 18:11:
[...]

Ja, het kán misschien ook wel via Google, maar dan moet je dus inloggen. De standaard mail functie gaat uit van een smtp server die zonder verdere vragen jouw mail wil relayen.

En waarom de beginnende gebruiker geen mailserver moet hebben draaien? Omdat die beginnende gebruiker helemaal niet beseft wat hij kan aanrichten. Een open relay server kan gigantische partijen spam sturen. En dat gebeurt ook.

Als je geen ervaren computergebruiker bent, weet je helemaal niet genoeg om überhaupt te beseffen wat voor overlast je kunt veroorzaken. Het is niet moeilijk om een mailserver fout te configureren. Het is ook niet moeilijk om te kunnen voorspellen wat er allemaal fout kan gaan. Maar daarvoor moet je wel even alle benodigde kennis in huis hebben. Het kunnen instellen van een e-mail accountje is dan echt niet voldoende.
Misschien dat het zo overkomt in de OP maar ik ben geen beginnende user qua computers / hardware / software. Alleen qua webservers / mail servers. En ja ik wist niet dat je voor standaard php mailscripts geen mailserver nodig had maar dat dacht ik dus aangezien het niet lukte via GMail.

Maar ik ben dus ff aan het uitzoeken waar Chello op draait want dit verschilt nogal per site. De ene zegt smtp.chello.nl en de ander mail.chello.nl. Port kan ik ook niet vinden op hun site of is dit gewoon standaard 25? (Heb ze er iig over gemaild.)

B.v.d

Verwijderd

http://www.chello.nl/Support/Instellingen/chello_servers/

Dat is dus mail.chello.nl. Een poort hoef je zelden of nooit in te vullen.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

TommyGun schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 18:15:
[...]

Misschien dat het zo overkomt in de OP maar ik ben geen beginnende user qua computers / hardware / software. Alleen qua webservers / mail servers. En ja ik wist niet dat je voor standaard php mailscripts geen mailserver nodig had maar dat dacht ik dus aangezien het niet lukte via GMail.

Maar ik ben dus ff aan het uitzoeken waar Chello op draait want dit verschilt nogal per site. De ene zegt smtp.chello.nl en de ander mail.chello.nl. Port kan ik ook niet vinden op hun site of is dit gewoon standaard 25? (Heb ze er iig over gemaild.)

B.v.d
Ik neem aan van wel, standaard 25 ja, maar het zou best kunnen dat ze die geblocked hebben

Overigens wil ik ook even kwijt dat je met vallen en opstaan moet leren. (richting andere users). Zo hebben jullie ook geleerd met pc's om te gaan, wie niet? Dus, gewoon proberen! Als je fouten maakt merk je dat vanzelf wel :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Chello heeft gewoon een smtp op poort 25 natuurlijk. Wat veel providers doen is verkeer naar andere servers verbieden over die poort. Ook blokkeert/filtert een aantal providers die poort inkomend. Gmail draait uitgaand op poort 465 als ik me niet vergis, en je moet wat opties instellen.

Kijk hier even voor de instellingen, zal je even moeten zien hoe je dat in je phpscripts bouwt :P

[ Voor 10% gewijzigd door sanfranjake op 06-01-2006 18:40 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Bedankt beide. PHP.ini ingesteld en nu de mail functie in IPB maar dan moet ik daar wel mijn wachtwoord tentoon stellen :X

Afbeeldingslocatie: http://gamergun.mine.nu/files/1/mail.PNG

Dat is wel minder aangezien ik niet de enige admin ben daar. Niks aan te doen? :(

En even nog een screen van de PHP.ini

Afbeeldingslocatie: http://gamergun.mine.nu/files/1/mail2.PNG

[ Voor 90% gewijzigd door TommyGun op 06-01-2006 20:28 ]

Pagina: 1