Toon posts:

Mambo kan MySQL niet vinden op Fedora *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wou van een oude amd een servertje maken dus ik fedora core 4 erop gezet alles werkt apche en php ook.
maar nu wou ik ff voor het testen mambo erop zetten en toen kon hij mysql niet vinden.

ik heb alles geprobeert mysql is ook opgestart zegt hij.

ik weet niet zogoed of het hier wel thuis hoort maar ik vraag het hier toch maar.

wie weet waar ik mysql kan instellen ofzo want hij moet werken eerder kan ik niet verder
alvast bedankt

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kun je niet even een handleiding doornemen? Staat gerust wel wat over op de mysql of fedora site. Dit is toch zeker geen helpdesk hier ;)

Verwijderd

Topicstarter
klopt daar heb ik ook al gekeken ik heb een howto van internet afgehaalt hoe je alles moest doen enzo alles werkt ook behalve dat en met de handleiding kwam ik weining verder

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-07 16:01
Check je config van Mambo eens, en kijk eens of je vanaf de cli op je fedora back mysql kunt testen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
ik zit op het moment met het zelfde probleem
alles lijkt te werken, ook mysql is opgestart, maar bij de installatie van Mambo krijg ik de melding dat Mysql unavailable is.

ik kan geen foute instellingen/wachtwoorden vinden en volgens mysql draaid alles gewoon.

ik kom er niet uit

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-08 00:19

silverstorm

tearing me apart

kan je wel connectie maken met mysql-tool? (gebruik zelfde usernaam en passwd als je in mambo gebruikt). Maak eens een php-script die de databaseverbinding test.

PHP:
1
2
3
4
<? 
  $dbverbinding = mysql_connect("servernaam", "usenaam", "wachtwoord") or die("Kan geen verbinding maken met de databaseserver" . mysql_error());
mysql_select_db("databasenaam", $dbverbinding);
?>

[ Voor 10% gewijzigd door silverstorm op 08-01-2006 12:28 . Reden: ?> is wel zo netjes ]

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik heb zelf geen fedora gehad, maar altijd Slackware... heb je de database geinitialiseerd? (kan dmv het commando "mysql_install_db" als root uit te voeren)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu niet thuis maar zodra ik thuis ben zal ik het ff weer proberen.

Verwijderd

Dit hoort hier inderdaad niet thuis. Move PNS > SA

Probeer graag iets meer initiatief te tonen en wat minder topics te openen. Dit is nu al het zoveelste topic dat je start over je servertje en dat begint nogal overdreven te worden. Het is op dit forum niet de bedoeling zomaar elk probleem dat je tegenkomt in een (apart) topic te posten.

• OliverBB
silverstorm schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 16:21:
kan je wel connectie maken met mysql-tool? (gebruik zelfde usernaam en passwd als je in mambo gebruikt). Maak eens een php-script die de databaseverbinding test.

PHP:
1
2
3
<? 
  $dbverbinding = mysql_connect("servernaam", "usenaam", "wachtwoord") or die("Kan geen verbinding maken met de databaseserver" . mysql_error());
mysql_select_db("databasenaam", $dbverbinding);
dezelfde naam als in mambo lukt dus niet, omdat mambo niet geinstalleerd wil worden ivm MySQL die niet beschikbaar zou zijn.
Ik ben gistermiddag nog even een beetje aan het prutsen geweest, en toen bleek wel dat MySQL soms wel maar soms ook niet wil opstarten.
verder heb ik alles prima aan het draaien volgens mij; Apache, PHP

Ondertussen lees ik in het grote Mambo topic het volgende:
.........
Apache
MySQL
PHP (version 4.1.2 or higher)http://www.php.net

SERVER CONFIGURATION
"You MUST ensure that PHP has been compiled with support for MySQL and Zlib in order to successfully run Mambo.
While we have reports that Mambo works on IIS server we recommend Apache for running Mambo on Windows."
Ook is het handig om Gif Draw (GD) werkend te hebben want dat wordt door veel uitbreidingen gebruikt.
Ik kan nu even niet met de server knoeien, zal waarschijnlijk morgen weer worden. Maar misschien dat de PHP versie niet de juiste is.
zodra ik meer weet laat ik het horen.

btw, ik ben een noob op php gebied, maar wat ik graag zou willen weten, is wat is de juiste manier/programma om de code zoals hierboven te bewerken en te testen?
heb al een beschrijving gevonden: http://www.phphulp.nl/php/faq/#9
ik heb wel wat geprobeerd maar dat ging allemaal niet zoal het zou moeten.

[ Voor 18% gewijzigd door OliverBB op 08-01-2006 12:55 ]

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-08 00:19

silverstorm

tearing me apart

OliverBB schreef op zondag 08 januari 2006 @ 12:24:
dezelfde naam als in mambo lukt dus niet, omdat mambo niet geinstalleerd wil worden ivm MySQL die niet beschikbaar zou zijn.
Het mysql-username+wachtwoord van mambo werkt niet? Probeer dan een de user root en wachtwoord daarvan.
Of heb je nog geen user die naar de database kan connecten?

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• OliverBB
het probleem doet zich al voor, voor het installeren van Mambo.
dat doet ie een check en zegt ie dat MySQL not available is. dus een wachtwoord gebruiken is nog helemaal niet aan de orde.
Als inlognaam voor MySQL heb ik gewoon het standaard genomen.
Localhost root en dan mijn wachtwoord daarmee krijg ik MySQl gewoon aan het draaien.

Verwijderd

Topicstarter
maar ligt het probleem nou aan mambo of aan onze mysql instellingen :)

zoizo blijf ik denk ik niet bij mambo want de mogelijkheden vind ik tog te klein

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 15:55:
maar ligt het probleem nou aan mambo of aan onze mysql instellingen :)

zoizo blijf ik denk ik niet bij mambo want de mogelijkheden vind ik tog te klein
Doet je mysql het nu wel of niet? Kun je wel gewoon met andere scripts/tools (b.v. mysqlfront of phpmyadmin) verbinding maken met je mysql-server? Heb je andere versies van Mambo getest?

offtopic:
zoizo? hehe leuke spelling, die kende ik nog niet.

Verwijderd

Topicstarter
met geen enkel programma werkt het joomla, phpbb2, mambo hij zegt unavaileble

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoe weet je dan zo zeker dat MySQL draait?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

heb je nou al mysql_install_db gedraaid?
mayb dat je de rechten op de DB files nog moet chmodden naar de user mysql, ipv root, nadat je dat commando hebt gedraait.

na mysql_install_db krijg je ook nog een paar instructies op het scherm over hoe je ee root password instelt voor inloggen zowel lokaal als remote.
die moet je ook doen, anders komt mysql niet uit safe mode, en kan je er dus niet heen connecten.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1