(excel) Rij automatisch aanpassen door ingeven datum

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sunthere
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09-2019
Ik ben een simpele sheet aan het maken om aantal uren van winkelpersoneel in te voeren. Ik heb daarvoor 1 rij met 31 kolommen met de cijfers 1-31 (noem voor gemak rij A ). Als ik invul de maand (noem ff B ) waar de uren betrekking op hebben moet er bij de cijfers van rij A de eerste twee letters van de dag komen welke horen bij de betreffende ingevulde maand (B ).

Ik heb weinig verstand van excel. Maar als ik een suggestie krijg kan ik weer verder. Ik zat te denken aan een "als-dan" waarbij een hele rij wordt ingevuld vanuit een hulpsheet aan de hand van de ingevulde maand (B ). Maar toe nu toe is mij dit nog niet gelukt.

Heeft iemand een tip?

Alvast bedankt!!

Verwijderd

Uitgaande van het volgende:
  • Maand staat in cel A2
  • Dagnummers beginnen in cel B1 en lopen tot AF1
Zet B1 de volgende forumule (ik heb de correcte nederlandse termen niet gecontroleerd omdat ik hier alleen de engelse versie heb):

=LINKS($A2,2)&TEKST(KOLOM(B1)-1,0)
  • LINKS neemt de eerste twee karakters van de maand. Let op de $ tekens om A2 absoluut te maken. Dit zorgt ervoor dat je zometeen de formule over alle andere dagnummers kan kopieren
  • De & combineert de karakters van de maand met het dagnummer
  • TEKST zet een getal om naar tekst
  • KOLOM geeft je het nummer van de kolom waar de formule in staat. In dit geval kolom B dus 2
  • De -1 zorgt ervoor dat je het correcte dagnummer in de kolom krijgt
  • De 0 zorgt ervoor dat het dagnummer als een gewoon nummer wordt weergegeven
Nu nog deze formule kopieren naar C1 t/m AF1 en je bent klaar

Voor het geval mijn nederlandse vertaling niet correct is hier de engelse formule:
=LEFT($A$2,2)&TEXT(COLUMN(B1)-1,0)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hij wilde de 2 letters van de _dag_ van de betreffende datum, niet de 2 letters van de maand ;)

even snel iets uit mijn hoofd:
Cell A1 geef je de maand op in cijfers (1-12)
Cell A2 geef je de maand dan op in tekst

dan gecombineerd met Moosehead formule in cel B1:
=DATUM(2006;$A$1;(KOLOM(B1)-1))
doorvoeren tot AF (kolom32?)

Ga naar cel-eigenschappen van de cellen voor die 31 dagen, tabblad getal en kies "aangepast".

Vul daar "dd ddd" in en druk ok.
resultaat: 2 cijfers + 2 letters van de dag.
(wil je maar 1 cijfer, gebruik dan "d ddd")

Je kan nu zelfs nog die 2006 ook nog later verwijzen naar een cel, wat jij wil :)

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 06-01-2006 17:32 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• sunthere
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09-2019
allebei ontzettend bedankt :*) !

nog een kleine aanvulling voor eventuele anderen:

de cel met het dagnummer krijgt dus deze formule "=DATUM(2006;$A$1;(KOLOM(B1)-1))"
waarbij de -1 aangepast wordt zodat het dagnummer klopt.

Verwijderd

Het was hier in Canada nog vroeg in de ochtend... 8)7