Toon posts:

[XP] Taakbalk verdwenen en traag opstarten programmas*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Twee vragen.

1. Wanneer ik via het Startmenu of een snelkoppeling op mijn bureaublad een programma wil uitvoeren (word, outlook etc.) duurt het minimaal zo'n 5 tot 8 sec. totdat Windows XP daadwerkelijk het programma opstart.

2. Mijn taakbalk is van het één op het andere moment verdwenen. Soms zie ik hem nog wel bij het opstarten, maar wanneer de meeste programma's geladen zijn (hetzij op de achtergrond) dan is de taakbalk weg. Echter: als ik op de windowsknop op mijn toetsenbord druk, komt het startmenu nog wél gewoon naar boven.

Ik heb al lopen zoeken in eerdere posts. Vaak als oplossing gegeven: opnieuw winXP installeren. Maar dat vind ik wel een erg radicale oplossing.
Wie heeft de oplossing voor mijn probleem?
Mijn dank alvast,

groeten, Bob.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kijk eens bij de properties van je taakbalk. Heb je toevallig 'auto hide' aangevinkt, of always on top, uitgevinkt.

Het eerste probleem weet ik niet. Misschien gewoon brakke windows installatie, veel spyware, weinig geheugen, veel actieve processen o.i.d.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waarschijnlijk spyware --> Hitman Pro!

• Sneak[3G]
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2023
Heb je SP2 en heb je de firewall aan staan? Heb je een firewall aan staan in je router? Heb je een software firewall zoals zone-alarm? Als je dit allemaal niet hebt, is de kans groot dat je computer geinfecteerd is met spyware/malware en moet je zoals Laukui aangeeft spyware removal sofware installeren en deze de computer laten scannen.... Ook met firewalls kan er spyware doorheen glippen :)

Kun je eens een plaatje laten zien van je program files map en van de root van je C:? Als daar veel zooi in staat dan weet ik al genoeg...

[ Voor 17% gewijzigd door Sneak[3G] op 06-01-2006 16:59 ]

Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM

Verwijderd

Topicstarter
nou het probleem met de taakbalk heb ik verholpen door een herstelpunt van een maand geleden terug te zetten. Dat was niet de opzet, maar ik trok het niet meer. Echter weet ik nog steeds niet de juiste oplossing daarvoor.
Het probleem met de trage opstart van een programma heb ik nog wel.

Ik heb inderdaad SP2 en geen windows firewall aanstaan, althans hij staat op ingeschakeld, maar gebruikt BitDefender. (volgens mij is dat nu geintegreerd of niet? Dus dat je ziet staan ingeschakeld, maar dat ie dat dus doet omdat ik BifDef. heb geinstalleerd. Iemand anders met een andere firewall zou dat dus ook zien denk ik).

Op mijn router staan alleen aangevinkt: Firewall Enable en Prevent network attack.

Even een screenshot (In de root staat niets bijzonders):

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~b.lauckhart/tw/tw.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2006 00:07 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Herstelpunt terugzetten was misschien niet nodig geweest als je mijn post had gelezen. Ik merk hieruit op dat je hier niet naar hebt gekeken??

Hoe zit het verder met spyware, virussen? Zijn er veel actieve processen? Heb je overigens gezocht op got? Ik zit namelijk nu voor jou te zoeken vind enorm veel dingen waar je naar kan kijken. Hieronder gewoon een copy paste uit enkele topics, gezocht op 'xp + traag'.
-en welke processor zit in het systeem? moederbord drivers?

-Al gekeken of DMA optie aangevinkt staat in je device manager?

-check je geheugen met bijvoorbeeld memtest

-Test je geheugen eens met Memtest, en test je HD met de desbetreffende hd-tools (beiden in de PMG FAQ te vinden)

-Daarnaast moet je nog even een virusscan draaien (alleen voor die piepjes in windows, tijdens opstarten heeft misschien niets met virussen te maken) en neem voor de zekerheid dit even door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

-Is er een proces bij dat veel CPU time vreet? Post anders je Task Manager eens...

-Het zou een brakke IDE controller kunnen zijn (op m'n werk diverse keren meegemaakt, mobo vervangen met nieuw identiek model en weer razendsnelle windows boots).

-Brakke drivers zou kunnen of je HDD wordt via PIO benadert i.p.v. DMA.

-Het zou ook gewoon een brakke HDD kunnen zijn of, zoals ook al gesuggereerd is, een vervuilde windows installatie.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat het OS in je topic titel staat - let hier aub ook zelf op :)
Pagina: 1