Toon posts:

Twijfels bij het kopen van geheugen, heb julie advies nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste GoT’ers,

Ik heb een aantal maanden geleden een nieuw systeem in elkaar gezet, ik heb alles nieuw aangeschaft behalve het geheugen. Nou is mijn vraag natuurlijk, wel geheugen moet ik in godsnaam nemen en wat krijg ik ervoor?

Ik zal eerst even de specs plaatsen van het systeem wat ik heb aangeschaft:

- Asus A8N5X Motherboard (ongeveer gelijk aan de A8N-E)
- AMD Athlon 64 3800+ X2 Dual core processor
- Asus Nvidia 7800 GTX 256mb Graphic Card

Ik denk jullie genoeg informatie hebben om mij te kunnen helpen, harde schijven, geluidskaarten etc vermeld ik daarom maar niet en het meeste staat in mijn sig.

Ik ben nu al een tijdje aan het twijfelen tussen deze merken met verschillende specificaties en prijzen:

- OCZ 2x1GB PC4000 EL Gold Dual Channel Kit voor € 321,-
http://www.icomputers.nl/...ID=774&SS_ID=774&S_ID=412

- OCZ 2x1GB PC4000 Platinum EB Series Dual Channel Kit voor € 375,-
http://www.icomputers.nl/...ID=774&SS_ID=774&S_ID=412

- Mushkin 2x1GB HP3200@232 DDR SDRAM Dual pack voor € 285,-
http://www.icomputers.nl/...ID=759&SS_ID=759&S_ID=412

De rede dat ik zo twijfel is omdat ik nog nooit van deze types geheugen modules heb zien presteren in een systeem en daarom niet weet wat ik ervan kan verwachten. Ik heb nu 2 x 512 mb Geil Value Ram pc3200 400mhz in mijn systeem zitten die voor mijn gevoel mateloos presteren en totaal niet te overclocken zijn.

Ik heb heel veel reviews gelezen over deze modules, op google gezocht en natuurlijk hier op GoT. Heb geprobeerd zoveel mogelijk informatie te krijgen over wat het nou precies met het systeem zal doen, maar kan er maar niet uitkomen. Ik heb er het geld wel voorover, maar om nou 375,- uit te geven voor iets waarvan ik niet zeker weet of ik nou echt zo vooruit zal gaan met het gene wat ik nu bezit.

Ik ben een echte gamer en ondervind nu met spellen zoals F.E.A.R performance problemen, zoals het blijven hangen bij levels wat mateloos irritant is. Overclocken heb ik eigenlijk weinig gedaan omdat mijn systeem steeds blijft hangen of niet eens in windows kan komen, maar wil er dus wel mee gaan beginnen.

Dus mijn vraag is, is het het waard om het dure OCZ geheugen te nemen, de goedkopere variant van OCZ aan te schaffen of naar de Mushkin voor € 285,- ?

Of hebben jullie misschien andere suggesties voor andere merken of modules? En misschien kunnen jullie je eigen verhaal vertellen over de prestaties in jullie systemen na het upgraden naar snellere geheugen modules?

Alvast bedank voor jullie advies! :)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
1 Het verschil tussen de A8N5X en de A8N-E is dat de -E de Ultra versie van de nForce 4 heeft en de 5X de "normale" versie
2 imo doe je echt iets verkeerd als je performance problemen hebt op dat systeem
3 PC4000 is sowieso alleen interessant als je wilt gaan overklokken, lage latency's zijn in een AMD systeem leuk, maar als je het mij vraagt geen enorme berg geld waard.

Verwijderd

Enige wat ik je wel kan vertellen is dat je het geld beter in je zak kan laten zitten en het opsparen voor evt.vid kaart processor whatever. Met alleen snel geheugen kopen kom je er echt niet.
Ik zou gewoon standaard bankjes bij Mycom oid kopen en hetgeen wat ik uit spaar ergens anders aan besteden.
Het is echt geldverspilling zolang je niet wil gaan OCen.

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 20:55
Als je pc3200 geheugen wil kopen maar je kan voor het zelfde geld pc3500 gehuegen kopen met de zelfde timings kun je dat dan beter doen ook al gaat je moederplank niet harder? Moet je moederplank dit geheugen ondersteunen of is het maar een richtlijn van hoe hard het geheugen gaat?

[ Voor 24% gewijzigd door The_Priest op 06-01-2006 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
GH45T schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 14:37:
1 Het verschil tussen de A8N5X en de A8N-E is dat de -E de Ultra versie van de nForce 4 heeft en de 5X de "normale" versie
2 imo doe je echt iets verkeerd als je performance problemen hebt op dat systeem
3 PC4000 is sowieso alleen interessant als je wilt gaan overklokken, lage latency's zijn in een AMD systeem leuk, maar als je het mij vraagt geen enorme berg geld waard.
Het is niet echt zo dat ik nou erge performance problemen heb, het loopt allemaal erg goed en snel. Maar als ik alles op high zet in F.E.A.R blijft het spel vaak hangen als ik bijv door een deur loop. Ik heb hier gelezen dat mensen na het upgraden van hun geheugen dit probleem hebben opgelost.

Igg bedankt voor je advies :)

• The_Priest
Volgens mij moet je PC dan even laden van je HD het zou ook swappen kunnen zijn dan helpt meer geheugen wel ook al heb ik laatst in een review gelezen dat het verschil tussen 1GB en 2GB minimaal is :

http://tweakers.net/nieuws/40377/?highlight=1gb+2+gb

Verwijderd

Topicstarter
Dus jullie zeggen eigenlijk dat het kopen van deze modules eigenlijk helemaal geen zin heeft behalve als je die-hard overclocker bent? Oke dat is goed om te weten, want dan koop ik voor dat idd liever wat anders. :)

Maar zou het dan niet verstandig zijn om er in elk geval wat geheugen bij te plaatsen of misschien gewoon goedkoper geheugen erin te zetten maar dan wel wat meer?

Bijvoorbeeld deze?

DDR DRAM PC3xxx / 1GB PC3200 DDR (Merkloos)

pricewatch: 1GB PC3200 DDR (Merkloos)
The_Priest schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 14:46:
Volgens mij moet je PC dan even laden van je HD het zou ook swappen kunnen zijn dan helpt meer geheugen wel ook al heb ik laatst in een review gelezen dat het verschil tussen 1GB en 2GB minimaal is :

http://tweakers.net/nieuws/40377/?highlight=1gb+2+gb
Ik had dit nog niet gelezen bedankt, maar ik vind het zo raar dat ik toch die problemen hebt met gamen, in principe hoor ik dit dus niet te hebben.

Ik heb de afgelopen weken ook steeds opnieuw alle drivers van Nvidia er weer op gezet en met geen van alle wordt mijn probleem verholpen. ook heb ik de laatste chipset drivers (6.70) van Nvidia geinstalleerd.. En met en zonder de ide drivers, maar ook geen verschil.

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10-2025
Nu er dan toch een topic is over advies van geheugen.

512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL1.5 (GeIL, GOS1GB3200DC)

Was ik van plan te kopen omdat ik extreem (phase change met een ingeschatte overclock van rond de 50%-70%) wil overclocken. Nu weet ik niet of dit het beste is om hiervoor te gebruiken (is er misschien nog beter in dezelfde prijsklasse? (240 euro).

op DDR400 presteert deze een timing van 1,5-2-2-5 DDR600 was ietsje langzamer. Strakkere timings ben ik niet tegengekomen in various reviews en hij wordt erg geprezen. Wat ik dan weer vreemd vind is dat bijna niemand deze in zijn PC heeft. (Er zit overigens ook de Samsung TCCD's (Handpicked) in)

Hiernaast zat ik ook te twijfelen aan 2x 1 GB modules.. maar die lijken mij allemaal veels te traag als je goed wil overclocken.

• The_Priest
Als je een andere kamer binnen loopt zou het kunnen zijn dat bepaalde bestanden van je schijf moeten worden gelezen. Ik heb FEAR nog nooit gespeeld dus ik weet het niet. Als dit de oorzaak is heeft iedereen hier 'last' van en kun je het alleen verhelpen door een snellere schijf te kopen waardoor de laadtijd iets korter wordt.

Verwijderd

Topicstarter
The_Priest schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 16:03:
Als je een andere kamer binnen loopt zou het kunnen zijn dat bepaalde bestanden van je schijf moeten worden gelezen. Ik heb FEAR nog nooit gespeeld dus ik weet het niet. Als dit de oorzaak is heeft iedereen hier 'last' van en kun je het alleen verhelpen door een snellere schijf te kopen waardoor de laadtijd iets korter wordt.
De schijf waar fear op draait is een maxtor diamondmax 250 gb met 16 mb cache sata. Die zou toch snel genoeg moeten zijn om de laadtijd bij te houden? :?

Had toch even moeten vermelden wat voor schijf ik erin heb zitten, sorry :) Heb mijn sig nog niet helemaal up-to-date

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 16:19 ]

• The_Priest
Ja die is ook snel genoeg maar ik vraag me dus eigenlijk af of die laadtijden bij het inlopen van een deur niet in het spel horen en dat iedereen hier dus mee te maken heeft, als iemand anders dus ook FEAR speelt vertel eens over je ervaringen.

Verwijderd

Als je een echte gamer bent is 2x1gb zeker geen miskoop!!!!

Ik wil jouw deze modules adviseren: pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2 (G.Skill, F1-3200PHU2-2GBZX)

Doen als je wil gaan overklokken 3-3-2-8 op 250mhz stabiel dat is dus PC4000 omgerekend.

Voor de rest zou je bijvoorbeeld winst kunnen halen door een WD raptor harddisk te halen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 16:33 ]

Verwijderd

Ik speel FEAR best veel maar bij mij laad deze alleen aan het begin van het Level maar daarna niet meer het kan misschine komen doordat FEAR op mijn raptor staat maar dat lijkt me sterk bij vrienden met een normale 7200 RPM schijf draait het ook goed zonder tussentijds laden.

Heb je alle driver wel geinstalleerd ook de idee en sata drivers anders boet je flink in op de preformance van de schijf.

• PathFindeR_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:51
Als je veel gamed is 2x1GB zeker geen miskoop. Steeds meer spellen hebben profijt van 2GB. Je ziet in diverse reviews dat het aantal FPS er op vooruit gaat en dan bedoel ik niet met 1. De laadtijden worden korter en ook met photoshop en videobewerking heb je er baat bij.

Ga je niet of maar een beetje overclocken is PC4000 gewoonweg overkill. Ik heb zelf ook voor de eerdergenoemde G-skill 2x1GB pc3200 ZX set gekozen, die is betaalbaar, strakke timings en klokt goed over. Het is zeker geen verspilling van je geld.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op, we hebben niet voor niets de FAQ...

PMG FAQ

Kijk gewoon even welke DIMMs ondersteund zijn door je bord (Asus heeft testresultaten op hun site), kies uit de daar vermelde repen de beste formaat/timing/prijsverhouding :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.