Muis mx5000 werkt niet onder linux

Pagina: 1
Acties:

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 20:55
Ik heb een vreemd probleem . Ik heb hier een terminal server staan met 4 thin clients (HP Compaq 5125) met daarop een linux variant (kernel 2.4.25). Ik heb hierop Logitech MX 5000 Cordless desktops aangesloten (via een USB dongle). De toetsenborden werken prima, maar de muis wil alleen omlaag en omhoog gaan, ook als ik verbind met de terminal server. Ik kan verder geen dingen wijzigen behalve links of rechtshandig of de snelheid van de muis in de settings van de thin client.

Ik moet dus iets in Linux aanpassen waardoor deze muizen wel gaan werken (een vaste muis werkt wel gewoon prima). De keyboards werken wel prima op een thin client met windows ce erop.

Volgens mij staan de laatste bios 1.02a en de laatste OS versie geïnstalleerd. In de Bios heb ik USB mouse support ge-enabled (dit stond default uitgeschakeld) maar ook dit mocht niet baten.

Ik heb op internet niets kunnen vinden behalve 1 thread op de hp forums zelf

http://forums1.itrc.hp.co...answer.do?threadId=987490

Daar heeft iemand een losse microsoft muis die ook alleen maar op en neer gaat. En ook daar geen oplossing.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Uhm, ik weet dat je op Debian (ik heb niet echt ervaring met andere distro's / thin-clients) je X server kan aanpassen voor dit soort dingen, bijvoorbeeld met 'dpkg-reconfigure xserver-xfree86' en dan kom je ook in een sectie voor je muis. Just a hint to find a config file?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

/etc/X11/xorg.conf al gezien?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 20:55
Ik heb zelf helaas niet zoveel kaas gegeten van linux, de thin client start direct op met xserver, daarna valt er niet veel te configureren. Vanavond kijkt er iemand naar 1 van die thin clients die wat meer verstand heeft van linux.

Bij booten zie ik wel snel dat hij een Logitech logitech BT device zite op 2.4.0 usb poort via die bluetooth dongle zitten dus het keyboard en de muis. Ik denk dat er een default mouse driver wordt geladen aangezien er maar 2 knoppen werken op de muis (niet de goed functie). Logitech heeft geen speciale linux drivers maar claimt dat elk van hun producten gewoon moet werken onder linux.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

KaMiKaZe schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:04:
Ik heb zelf helaas niet zoveel kaas gegeten van linux, de thin client start direct op met xserver, daarna valt er niet veel te configureren. Vanavond kijkt er iemand naar 1 van die thin clients die wat meer verstand heeft van linux.

Bij booten zie ik wel snel dat hij een Logitech logitech BT device zite op 2.4.0 usb poort via die bluetooth dongle zitten dus het keyboard en de muis. Ik denk dat er een default mouse driver wordt geladen aangezien er maar 2 knoppen werken op de muis (niet de goed functie). Logitech heeft geen speciale linux drivers maar claimt dat elk van hun producten gewoon moet werken onder linux.
Je kan zelf e.e.a. mappen maar je kan ook in je X config file (/etc/X11/xorg.conf of /etc/x11/XF86config(-4)) ook de "ZAxisMapping" aangeven. Hiermee kan je vaak defineren hoeveel knoppen een muis heeft.
Waarschijnlijk:
 Option          "ZAxisMapping"          "4 5"

Met jouw muis.

De hele muis sectie ziet er ongeveer zo uit:

Section "InputDevice"
        Identifier      "Configured Mouse"
        Driver          "mouse"
        Option          "CorePointer"
        Option          "Device"                "/dev/psaux"
        Option          "Protocol"              "ImPS/2"
        Option          "Emulate3Buttons"       "false"
        Option          "ZAxisMapping"          "4 5"
EndSection

Daarbij zie je dat in dit voorbeeld het device staat naar /dev/psaux

Probeer dan eens op die computer in een console: (pas het aan naar je eigen device uiteraard)

cat /dev/psaux

Waarna je naar links en rechts met de muis gaat bewegen. Zie je dan output verschijnen?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein