RealTek 8139 troubles

Pagina: 1
Acties:

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb problemen met een RTL8139 kaartje. Ten eerste wordt deze momenteel herkend als RTL8129. Dit is op zich geen probleem, want hij deed het wel.
Nu doet hij het echter niet meer. Het 10 mbit/s LEDje brandt continu (ook zonder kabel) en als ik de kabel aansluit brandt het 100 mbit/s LEDje ook (terwijl hij is aangesloten op een 10 mbit/s hub. Als ik bij IP config kijk is het adapter adres a5:a5:a5:a5:a5:a5. In rset8139 is het soms 00:00:00:00:00:00. Weet iemand wat hier aan de hand is?

Ik heb het idee dat het kaartje gewoon kapot is of dat het ROM het niet meer doet en dat hij daardoor zijn adres niet meer kan onthouden. Weet iemand misschien of hier nog iets aan te doen is? Het kaartje is ondertussen meer dan een jaar oud, dus ik heb geen garantie meer.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RealTek is nou niet echt het beste merk op het gebied van NIC's, ik zou gewoon een ander kaartje proberen en dit kaartje even in een andere pc testen.
Je komt soms de vaagste dingen tegen, zeker bij dit soort kaartjes, vaak is gewoon proberen het beste, want bv. Compaq werkt 'soms' erg twijfelachtig met dit soort spul.

Verwijderd

Lul niet zo on-ge-love-lijk slap, wat nou realtek is slecht dit realtek is slecht dat, kom dan tenminste met goede argumenten als je zoiets roept....

Maar goed sorry ik denk niet dat ik je verder kan helpen Olaf.

Verwijderd

Op netwerk gebied heb je 2 merken. Realtech en 3com klaar. maar als je nu even de juiste drivers probeert kan dat een oplossing zijn..

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 10:32

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Op zondag 21 januari 2001 00:29 schreef jorus-aap het volgende:
Lul niet zo on-ge-love-lijk slap, wat nou realtek is slecht dit realtek is slecht dat, kom dan tenminste met goede argumenten als je zoiets roept....
Realtek netwerkkaartjes zijn gewoon low-budget netwerkkaartjes, da's algemeen bekend. En ja, dat betekend simepelweg dat ze in zowel performance als levensduur als kwaliteit veeel slechter zijn dan bijvoorbeeld intel of 3com...

en om ff ontopic te komen, waarschijnelijk is je kaartje gewoon kapot, heb ook al vaker gehad dat die dingen het spontaan begaven.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Probeer es een ander kaartje (3COM?).

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

Realtek is kei goed
ik heb 10 kaartjes in 10 verschillende pc's
waaronder een k6, p3, athlon, p2 en een celeron...
met windows98, 95, ME, NT, linux
en het werkt allemaal
je bent gek als je een 3com of intel gaat kopen, ze zijn duurder door de naamsbekendheid...
mazzels Jim

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• TheGhostInc
  • Niet online
FEITEN:
Als je 2 merken kaarten (10/100Mbit) met een switch of cross aansluit dan zullen ze standaard op 10Mbit half duplex staan.
Alleen als je een complete set van 1 merk hebt dan gaat dat goed en komen ze op 100Mbit fullduplex uit.
Bij 3com werkt dit (bijna) altijd, Intel en Xircom redelijk vaak, bij realtek zelden of nooit.
Je moet ze dan forseren op 100Mbit.
Werkt ook wel, maar geeft wel aan dat over sommige dingen bij 3com langer is nagedacht.

Ik vind realtek niet zo zeer slecht, maar het komt gewoon vaker voor dat een systeem er niet mee werkt dan met een kaartje van 3com, meestal worden mobo's zelfs getest met een 3com kaartje. Dat is een voordeel van een bekend merk, de helpdesk kent het ook.

Verwijderd

sorry 2 x geklikt

Verwijderd

Realtek netwerkkaartjes zijn gewoon low-budget netwerkkaartjes, da's algemeen bekend. En ja, dat betekend simepelweg dat ze in zowel performance als levensduur als kwaliteit veeel slechter zijn dan bijvoorbeeld intel of 3com...
Realteks mogen dan stukken en low-budget zijn, maar dat verhaal over performace en levensduur is gewoon gelul. Ik heb zelf ook alleen realteks om 1 reden: de prijs, waarom zou ik dure 3coms nemen terwijl realteks het ook prima doen? En kom dan niet met zoiets als 3com is bekend en 3com heeft meer marktaandeel want dat heeft er echt geen ene hol mee te maken. Realteks zijn echt prima kaartjes waar vooral qua prijs gewoon bar weinig op aan te merken valt.

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Waarschijnlijk kaartje defect. Geen IRQ conflict? Windows of Linux OS?
Wel vreemd dat ie als 8129 herkend wordt.
Over 3com, intel en dat ander geklets ben ik het met jorus-aap eens, heb namelijk allemaal (5x) Edimax-Realtek kaartjes 10 en 10/100Mb die goed werken en als belangrijkste IK heb er 4 voor de prijs van één 3com. :)
En dat de proc belasting wat hoger ligt en de performance iets minder is, who cares in mijn thuis netwerk.

? weet jij wat.

• TheGhostInc
  • Niet online
Er is 1 ding op aan te merken:
Het gaat goed zolang de pc waarin je ze gebruikt volledig standaard is, zodra er 'vage' dingen in zitten zijn het vaak deze wat goedkopere kaartjes die het eerst problemen geven.

Moet wel toegeven dat 100Mbit relax is, en dat het altijd fijner werkt dan 10Mbit met 3com's :). Maar als je ooit de keuze hebt, ga dan voor 3com (ook fijn voor troubleshooting), in de paar gevallen dat er een probleem ontstaat is dat vaak weg als je een 3com kaart gebruikt (als het aan de kaart/systeem ligt)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Windows. Hij wordt als 8129 herkend in drie verschillende installaties. Nadat ik het kaartje er even uitgehaald had en in hetzelfde slot weer had teruggeplaatst deed hij het weer. Ik heb ook geen IRQ conflict gezien (dat zou trouwens geen hardware storing moeten veroorzaken).

• TheGhostInc
  • Niet online
MMmmmh, windows is idd. soms wat vaag.

Ach ja, weer wat geleerd :)

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ik gebruik al jaren alleen RealTek. Ben prof. sysop en gebruik RealTek in Compaqs (alle soorten en maten, o.a. DeskPro 2000, 4000, EX, EXD, Proliant, enz.), in Dells, eigen baksels enz.. Ik kan me niet herinneren ooit gemerkt te hebben dat 3Com sneller is dan RealTek.

RealTek verhoudt zich tot 3Com als AMD tegenover Intel.

Bloed, zweet & koffie

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op zondag 21 januari 2001 14:55 schreef wHiTeRaZoR het volgende:
hoeveel realtechs heb jij er al door gejaagd in je leven?
enige voordeel dat 3com heeft is garantie.. levenslange garantie, dat 3com beter zou zijn is echt nonsens.. dat ene kaartje dat bij realtech eerder brak gaat dan een 3com stelt procentueel niks voor..
maar met een levenslange garantie bij 3com zit je wel goed voor't leven natuurlijk.. maja, wie doet er nu gans ze leven met 1 nic

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 20:11

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op maandag 22 januari 2001 12:32 schreef Vilenin het volgende:

RealTek verhoudt zich tot 3Com als AMD tegenover Intel.
Precies, daarom het ik ook voor realtek gekozen, want wees nou eerlijk, zo'n kaart gaat echt niet snel kapot.

Voordeel bij #com is wel de lveneslange garantie, maar dat heb je op een netwerkkaartje echt niet nodig.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• TumbleCow
  • Laatst online: 21-07 10:32

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Op maandag 22 januari 2001 12:41 schreef poohbeer het volgende:

[..]
hoeveel realtechs heb jij er al door gejaagd in je leven?

enige voordeel dat 3com heeft is garantie.. levenslange garantie, dat 3com beter zou zijn is echt nonsens
Nouja, ik heb er dus echt een stuk of 3 netwerkkaartje van realtek gemold, terwijl ik van 3com er nog niet eens ooit eentje kapot heb ZIEN gaan..

verder is het ook zo dat realtek's een VEEL hogere processorbelasting hebben, niet dat je dat merkt op de huidige generatie pc's, maar het geeft wel aan dat realtek gewoon minder geld in de chips op het kaartje gestoken heeft..

en dan hebben we het nog niet eens over de incompatiblity problemen met realtek's,
lees maar eens een willekeurige netwerkkaart roundup, and you'll see..

• iGadget
  • Laatst online: 24-08 13:02

iGadget

Wowsers!

Realteks hebben idd een hogere belasting voor je CPU. Ik heb zelf meegemaakt dat realteks (vooral de 8139) het onder linux in een 486dx2-66 na een beetje load al voor gezien houden. Stop ik er een iNtel 100mbit in, dan heb ik totaal geen problemen. Maar voor simpele clients boeit het idd vrij weinig, ik heb zowel realtek (8139) als AMD als iNtel als 3Com (905c) in m'n bak gehad, zonder merkbaar verschil.
Ik hou dus altijd strikt deze scheiding aan: realteks voor m'n clients, merkkaarten voor m'n servers.

Wat ook onwijs uitmaakt bij realteks is de driver die je gebruikt. Zo was er destijds een hele brakke 8029 driver in omloop (de standaard win95 of 98 driver geloof ik), die gewoon dataverminking veroorzaakte.

Over dat full-duplex verhaal: Slap gelul. Ik kan 3com, amd, intel en realtek gewoon door elkaar heen en aan elkaar aansluiten, het werkt altijd. Wat echter tot m'n stomme verbazing problemen veroorzaakt is bij ons de 3Com SuperStack II 3000 Switch! Een harstikke dure bak, manageable en alles, maar zo instabiel als de pest. 1 poort deed het vanaf het begin al niet (ging dood na een beetje load) en gister heb ik 'm alweer moeten resetten omdat een andere poort 'ineens' geen traffic meer doorliet. Ook kan 'ie voor geen meter met onze andere switches overweg, hij zet alles doodleuk op 100mbit half-duplex, ook als je overal in de instellingen expliciet aangeeft dattie full-duplex moet gebruiken, terwijl de ouwe SOHO switch die we vroeger gebruikten (brakke voeding, daarom vervangen) hier totaal geen problemen mee had. Deze crashte ook pas als je ging pingflooden naar het broadcast adres, maar dat vind ik ook niet echt vreemd voor een SOHO bak zonder 'broadcast storm control' enz. Ik ga die 3Com nog wel inruilen voor een nieuwe, maar dan zitten we dus wel weer een tijd zonder fatsoenlijke backbone :(
Tot nu toe zijn m'n ervaringen met 3Com spul dus niet echt positief...
Service? Hoef je van 3Com niet te verwachten. Engelstalige support 'yes well I'm sorry sir, but if you don't have a business contract then I can only offer you a dial back service from one of our engineers, which will cost you aproximately 300 pounds per call.' en een website met een FAQ waar NET niet jouw probleem op staat. En als je dan vraagt of je je probleem kan mailen naar ze is het antwoord 'no I'm sorry sir, but you need a business contract for that. Just look on our site if you can't find the answer to your question there'. Nee fijn.

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Verwijderd

hmm met de RTL8029(as) heb ik alleen maar positieve ervaringen.. alleen dan dat er inderdaad een driver was die in alleen in windows98 dataverminking bracht... maar dat zegt meer over de os dan de hardware!! :D

wat ik wel heb is dat mijn peeceetje het heel lastig vind om een RTL8029 en een RTL8139b naast elkaar te hebben komt dat wel eens voor? driverprobleem lijkt mij?

wel vind ik dat 3com kaarten onder elkaar altijd gezellig zijn en komt er een rtl kaartje bij... ja dan word dat soms nogal lastig!

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Lekker belangrijk: minder processorbelasting en een betere garantieregeling. Daar heb ik wel 150 pieken voor over hoor :)

Edit >>

Ik bedoel, ik vind het makkelijker om naar de MediaMarkt te rennen en snel een nieuwe Realtek te halen voor 35 piek dan om mijn 3Com helemaal in te gaan pakken en te versturen, drie weken te wachten, enz..

Ik vind die 150 piek zonde van m'n geld.

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1