2 x RAID-0 op een moederboard, krijg ik problemen?

Pagina: 1
Acties:

• sventagon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 22:27
Beste mede-tweakers,

Wat vragen aangaande RAID configuraties e.d.:

Ik ben zelf in het bezit van een Asus A7N8X-E DeLuxe moederboard met een geïntegreerde Silicon Image Sil 3112A RAID controller. Binnenkort schaf ik een Adaptec 1210SA (PCI sata RAID controller) aan. Ik ben met beide controllers van plan om twee RAID-0 arrays te maken.

1x met 2 MAXTOR 120.0Gb SATA als primaire array (c:\) via de Sil 3112A
1x met 2 MAXTOR 200.0Gb SATA secundaire array (d:\) via de 1210SA

Verder hang ik er nog een 160.0Gb ATA (IDE) HDD bij als een extra Back-up- en dataschijf. Dit doe ik via een van de primary IDE aansluitingen op het MB.

Mijn vragen zijn:

Kan je 2 raid-0 configuraties naast elkaar draaien en levert dat in mijn situatie geen problemen op (bijvoorbeeld bij het booten ofzo)?

Zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben. Ik hoor het graag, voordat ik aan dit avontuur begin.

Alvast bedankt!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik heb nog steeds trauma's van mijn 3112A perikelen, maar dat lag aan het moederbord, niet de controller zelf. (moederbord was een 8RDA+ en 8RDA3+, later met een A7N8X-E ging het wel goed met RAID0.)

Aan je toekomstige setup zie ik verder geen problemen. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
je moet alleen goed opletten dat je de juiste raid 0 config pakt tijdens het booten, anders wil het wel eens een beetje mislopen :)

Owja, en vergeet niet de drivers voor je kaart te downloaden (mocht je die nog niet hebben) van welke je gaat booten (dus de raid 0 van je c:\). Je moet tijdens je windows install F6 indrukken en dan de driver installeren, anders kom je nog nergens...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat moet technisch gezien gewoon probleemloos werken :) Zolang je de bootvolgorde goed instelt en de schijven/partities juist indeelt en activeert. Om problemen te vóórkomen zou je OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? kunnen doornemen :Y)

edit:
je moet alleen goed opletten dat je de juiste raid 0 config pakt tijdens het booten, anders wil het wel eens een beetje mislopen :)
Gewoon die andere RAID0 config ontkoppelen zou afdoende zijn :Y)

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 06-01-2006 13:55 ]

• sventagon
Ik denk dat ik het zo ga aanpakken:

Eerst alles loskoppellen en met de primaire HD / array op de sil 3112A beginnen. OS installeren (eerst F6 en drivers laden :) ). Als dat loopt de Adaptec kaart erin en dan daarop de tweede RAID-0 configureren. Als laatste de IDE schijf erbij hangen.

Als ik nu boot geef ik in de BIOS aan dat ik via SCSI boot. Ik hoop dat dat namelijk goed gaat. Via welke controller gaat het MB dan eerst booten? Je kan niet SCSI1 of SCSI2 selecteren. Ik ga er van uit dat het MB bij geintergreerde controller begint, het OS "ziet"en gaat booten. Maar zeker weten doe je dit natuurlijk niet :?

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
dat gaat -zoals je het nu beschrijft- misschien een probleem vormen. Ik kan bij mijn mobo gewoon sata-raid kiezen EN scsi.... dus wellicht dat het op jouw mobo ook kan?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Volgens OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? » "Bootvolgorde" hoef je slechts de bootpartitie te activeren en overige partities inactief laten (WindowsXP activeert de bootpartitie al uit zichzelf, dus dat kun je zo laten). Wanneer de PC weigert van de SiL3112 te starten, dan moet je even naar de host adapter instelling kijken. Of je installeert Windows dan op de Adaptec :Y)

• sventagon
Bootvolgorde" hoef je slechts de bootpartitie te activeren en overige partities inactief laten (WindowsXP activeert de bootpartitie al uit zichzelf, dus dat kun je zo laten)
Bedankt, dat wist ik dus niet zeker.
dat gaat -zoals je het nu beschrijft- misschien een probleem vormen. Ik kan bij mijn mobo gewoon sata-raid kiezen EN scsi.... dus wellicht dat het op jouw mobo ook kan?
SCSI op mijn MB houdt denk ik in: scsi of andere soort controller. Aangezien het MB alleen via de sil 3112A een bootpartitie "ziet", zal het MB (nu ik aanneem) daar van gaan booten en de Adaptec met rust laten. Zo niet, dan hoop ik dat in de BIOS van de Adaptec te kunnen instellen. Verwachting gebaseerd op een stukje uit de FAQ hier onder gequot:
Wanneer je wil booten van een 3rd party ATA/SATA/RAID controller, dan moet je de bootvolgorde in de BIOS op "SCSI" zetten. Wanneer je meerdere 3rd party controllers hebt, dan wordt er afgescand naar de waarde van Host Adapter instelling (ook wel Controller Order genoemd). Deze waarde kun je gewoonlijk in de BIOS van de controller instellen. Anders moet je in geval van problemen even de kaarten in alle PCI slots uitproberen.

[ Voor 3% gewijzigd door sventagon op 06-01-2006 14:52 ]

Pagina: 1