Toon posts:

SQL expression builder access

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor school moet ik met mijn projectgroepje een boekingsagenda maken voor een theater. We hebben besloten dit in access te doen omdat we daar enige ervaring mee hebben.
We lopen nu echter tegen een probleem op waar we geen oplossing voor kunnen vinden, vandaar deze post op dit forum ;)
Wanneer er een boeking geplaatst wordt moet het systeem automatisch kunnen zien of de tijd nog beschikbaar is of niet. Wanneer dit niet het geval is moet er een melding komen dat de tijd al is ingeboekt voor een andere voorstelling (dit is een functionaliteit die perse aanwezig moet zijn). De optie "no duplicates" werkt niet want er moet tussen twee tijden gekeken worden. Iemand boekt een zaal bijvoorbeeld tussen 16:00 en 18:00. De zaal mag nu dus tussen 16:00 en 18:00 niet meer beschikbaar zijn.
Met de expression builder zou je hier door middel van sql commando's iets mee moeten kunnen. We weten dat we iets met "if exist" en "between" moeten doen maar verder komen we niet.
Graag jullie hulp! Alvast bedankt!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:49

Boss

+1 Overgewaardeerd

Inderdaad. Met een
code:
1
NOT IN (SELECT bla FROM bla WHERE bla BETWEEN bla AND bla)
als criterium in de query builder zou het wel moeten lukken.

Alleen weet ik verder niet hoe je queries en tabellen eruit zien, dus dat is een beetje moeilijk raden zo.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie. De tabel waar de criteria in moet plaatsvinden ziet er als volgt uit:

ZAAL

Z_boekingsnr
Z_zaalnr (3 verschillende zalen)
Z_dag
Z_maand
Z_jaar
Z_begintijd
Z_eindtijd