Toon posts:

holografische CD's DVD's met mega capaciteit.

Pagina: 1
Acties:
  • 82 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zo goed waar ik dit topic moet plaatsen vandaar dat ik dit hier maar doe.

De nieuwste ontwikkeling op het gebied van DVD's zijn de Blu-ray-disks.
Ik las vandaag dat TDK hoogstwaarschijnlijk een 100 GB HD Blu-ray-disk gaat maken.
Een andere ontwikkeling is de HD-DVD waarvan ik vandaag las dat hier de max capaciteit 60 GB is.

Nu meen ik me te herinneren dat ik ooit eens een documentaire heb gezien over de ontwikkeling van een zogenaamde holografische CD of DVD. (laten we voor het gemak zeggen een holografische schijf) Deze zou iets van 360 GB aan capaciteit kunnen hebben.

Wat ik me nu afvraag.

Heb ik dit gedroomd?
Is dit simpelweg niet mogelijk?

Of hebben nog meer mensen hier ooit eens van gehoord?

En zo ja waarom word die ontwikkeling niet verder uitontwikkeld?
Zijn de kosten hier niet rendabel van?

Dit heb ik namelijk in de begintijd van DVD ook gehoord.
Toen werd er gezegd dat er nooit een betaalbare DVD brander zou komen voor consumenten omdat de kosten voor productie van zo'n brander simpelweg te hoog zouden worden.

Ooit iemand gehoord over deze holografische schijven?????

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Holographic Versatile Disc (HVD)

meer info

[ Voor 38% gewijzigd door Neobahamuth op 06-01-2006 12:07 ]

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:51

Standeman

Prutser 1e klasse

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Topicstarter
een opslagcapaciteit van 1000 gigabyte, oftewel 1 terabyte.

DAMN!!!! DAT ZIJN NOG EENS SCHIJVEN!!!

een 40 keer snelle doorvoersnelheid hebben dan de DVD, wat neerkomt op ongeveer 1 gigabit per seconde.

eh... ik denk niet dat mijn pctje die 1gig per seconde kan verwerken.

Het technisch comité heeft dan ook als eerste opdracht een 200GB recordable schijf en een 100GB read-only schijf te ontwikkelen.

Voor mij geen Blu-ray / HD-DVD. Ik wacht wel op die HVD.

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/u/7361.jpg

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

Hij ziet er ook veel leuker uit met dat 3d licht schijnsel :P

• XNightmare
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-10-2023
ja tis amaal wel heel erg mooi en leuk enzo, maar wie gaat dat nou serieus kopen, ik bedoel een harde schijf van 500gb ligt al rond de 250 euro, laat staan een schijfje van 1tb, ik denk dat die HVD's meer gebruikt gaan worden door bedrijven(als in archief enzo) dan door de doorsnee consument.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

XNightmare schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:22:
ja tis amaal wel heel erg mooi en leuk enzo, maar wie gaat dat nou serieus kopen, ik bedoel een harde schijf van 500gb ligt al rond de 250 euro, laat staan een schijfje van 1tb, ik denk dat die HVD's meer gebruikt gaan worden door bedrijven(als in archief enzo) dan door de doorsnee consument.
jaja hoho, maar een harde schijf is niet geschikt voor opslag voor de lange termijn (bewaren).

En films dan? Denk je dat mensen harde schijven met films erop kunnen gaan kopen ofzo? Dat is niet praktisch. Als de technologie zo ver komt dat er zulke opslagcapaciteiten nodig zijn voor films, dan slaat zoiets echt wel aan hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Dacht men dat eerst ook niet van de DVD? dat deze nooit voor de consument beschikbaar zou worden i.v.m. de kosten.

De technologie staat voor niets dat weten we nu ondertussen wel.

Ik geloof dat zelfs meneer Gates (kan me vergissen over de persoon en de exacte uitspraak) ooit eens heeft gezegt dat het intern geheugen van een pc nooit boven de 64kb zou komen. En kijk nu eens. Wat is het een factor 60.000 groter?

Ik kan me zelfs nog herinneren hoe enthousiast ik destijds was over de CD.

zo'n 700 mb aan opslag i.p.v. 1,44 mb per diskette.
Geen 14 diskettes meer nodig voor windows. alles paste op 1 cd.

Nu hebben we niet 700 mb per schijfje maar al 9 gig per schijfje.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 12:30 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:51

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:25:
Dacht men dat eerst ook niet van de DVD? dat deze nooit voor de consument beschikbaar zou worden i.v.m. de kosten.

De technologie staat voor niets dat weten we nu ondertussen wel.

Ik geloof dat zelfs meneer Gates (kan me vergissen over de persoon en de exacte uitspraak) ooit eens heeft gezegt dat het intern geheugen van een pc nooit boven de 64kb zou komen. En kijk nu eens. Wat is het een factor 60.000 groter?

Ik kan me zelfs nog herinneren hoe enthousiast ik destijds was over de CD.

zo'n 700 mb aan opslag i.p.v. 1,44 mb per diskette.
Geen 14 diskettes meer nodig voor windows. alles paste op 1 cd.

Nu hebben we niet 700 mb per schijfje maar al 9 gig per schijfje.
Het was 640Kb en hij heeft het nooit gezegd ;)

* Standeman wacht gewoon op de HD-HVD van 100TB :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
XNightmare schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:22:
Je denkt toch niet dat de productiekosten van een gebakken plastic schijf hoger liggen dan die van een HD met 4 platters en leesarmen? ;)

Verder zal de ontwikkeling naar dit medium natuurlijk gewoon doorgaan, maar aangezien blueray en HD-DVD eerst nog aan de man moeten worden gebracht zal het nog wel 5 - 10 jaar duren voordat dit even verkrijgbaar is als de hedendaagse duallayer dvd.

Overgens is de houdbaarheid van een CD ook niet veel meer dan 50 jaar ofzo?

• Geuze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-04-2024
50 jaar dat zou kunnen voor gebakken cd's.
voor zelfgebrande cd's is veeal dat na een jaar de data verloren is.
Ook al zit de cd mooi weg in een donkere ruimte.

en ja 1 tb is nog steeds een grote hoeveelheid ruimte.
maar ik zeg er zeker niet nee tegen. Dan kan ik in plaats van 1 film enkele 10 tallen films op 1 schijf zetten dat bespaart weer een massa ruimte.

It is Good to be Bad || Battle.net tag

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit is zeker een mooie ontwikkeling. Het zal alleen nog wel lang duren voordat de schijfjes voor ons bruikbaar zijn. Bijna alle grote elektronica bedrijven hebben ingezet op HD-DVD of Blue-ray. Omdat ze daar zoveel in hebben geinvesteerd zullen ze er niet snel vanaf stappen.
Holografische schijven worden op dit moment ontwikkeld door twee groepen bedrijven. InPhase, Hitachi en 6 bedrijven in de HVD Alliance. Hitachi is van IBM en dat is een zeer grote speler.
Kortom als al die bedrijven nu eens samen werken dan kunnen we makkelijker opboksen tegen blue-ray en hd-dvd. Als de technologie echt zo goed als ze beweren moet dat toch goed lukken.
Verder is het vooral belangrijk dat er 1 standaard komt. Niet alleen voor de bedrijven, maar ook voor de consument. De 1tb schijven moeten ook gewoon leesbaar zijn in spelers die gemaakt zijn toen er nog 200gb schijven waren.

Een zeer interessante technologie met een hoop potentie.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom dumpen mensen zaken toch steeds in het verkeerde subforum :?

Overige Hardware is geen dumpbak, als je ook maar de moeite doet drie subfora van Harde Waren te bekijken zie je waar dit moet staan. Maar dan nog, als je op T.net gekeken had, had je het betreffende artikel al gevonden :Z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.