Het lijkt mij een behoorlijke FAQ-vraag te zijn, maar ik heb gezocht en het blijft mij onduidelijk: wat mist een HD-Ready TV precies dat het zich niet HDTV mag noemen?
Volgens Wikipedia dient een HD-Ready TV minimaal te hebben:
- display dat tenminste 720 beeldlijnen heeft in 16:9 formaat;
- kan HD-input verwerken, zowel analoog als via DVI of HDMI;
- kan zowel 720p als 1080i verwerken;
- ondersteund HDCP
De HDTV uitleg op Wikipedia heb ik ook nog doorgelezen. Onder andere staat daar het zinnetje:
Het lijkt er voor mij daardoor op dat er geen minimale resolutie-eis is voor HDTV, als het maar hoger is dan SD-TV.
Op GoT heb ik ook nog een topic gevonden over HDTV. Hier staat als zinnetje in:
Iemand die het verschil wat duidelijker kan maken?
Volgens Wikipedia dient een HD-Ready TV minimaal te hebben:
- display dat tenminste 720 beeldlijnen heeft in 16:9 formaat;
- kan HD-input verwerken, zowel analoog als via DVI of HDMI;
- kan zowel 720p als 1080i verwerken;
- ondersteund HDCP
De HDTV uitleg op Wikipedia heb ik ook nog doorgelezen. Onder andere staat daar het zinnetje:
Ofwel, een HDTV hoeft niet alle resoluties te ondersteunen.Most HDTV systems support some standard resolutions and frame or field rates. The most common are: (gevolgd door een plaatje met resoluties)
Het lijkt er voor mij daardoor op dat er geen minimale resolutie-eis is voor HDTV, als het maar hoger is dan SD-TV.
Op GoT heb ik ook nog een topic gevonden over HDTV. Hier staat als zinnetje in:
Dit suggereert een minimale resolutie-eis van 1280x720 voor HDTV. Echter, HD-Ready heeft ook een minimale resolutie-eis van 1280x720. Ik begrijp dat ook niet wat een HD-ready scherm nog precies mist.Wat maakt High Definition materiaal anders in vergelijking met een DVD? Het grote verschil zit hem in de videoresolutie. De videoresolutie van HD kan 1280 beeldpunten en 720 lijnen (1280x720) of 1920 beeldpunten en 1080 lijnen (1920x1080) zijn (...)
Iemand die het verschil wat duidelijker kan maken?