Verschil HD vs HD-Ready

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:10
Het lijkt mij een behoorlijke FAQ-vraag te zijn, maar ik heb gezocht en het blijft mij onduidelijk: wat mist een HD-Ready TV precies dat het zich niet HDTV mag noemen?

Volgens Wikipedia dient een HD-Ready TV minimaal te hebben:
- display dat tenminste 720 beeldlijnen heeft in 16:9 formaat;
- kan HD-input verwerken, zowel analoog als via DVI of HDMI;
- kan zowel 720p als 1080i verwerken;
- ondersteund HDCP :(

De HDTV uitleg op Wikipedia heb ik ook nog doorgelezen. Onder andere staat daar het zinnetje:
Most HDTV systems support some standard resolutions and frame or field rates. The most common are: (gevolgd door een plaatje met resoluties)
Ofwel, een HDTV hoeft niet alle resoluties te ondersteunen.
Het lijkt er voor mij daardoor op dat er geen minimale resolutie-eis is voor HDTV, als het maar hoger is dan SD-TV.

Op GoT heb ik ook nog een topic gevonden over HDTV. Hier staat als zinnetje in:
Wat maakt High Definition materiaal anders in vergelijking met een DVD? Het grote verschil zit hem in de videoresolutie. De videoresolutie van HD kan 1280 beeldpunten en 720 lijnen (1280x720) of 1920 beeldpunten en 1080 lijnen (1920x1080) zijn (...)
Dit suggereert een minimale resolutie-eis van 1280x720 voor HDTV. Echter, HD-Ready heeft ook een minimale resolutie-eis van 1280x720. Ik begrijp dat ook niet wat een HD-ready scherm nog precies mist.

Iemand die het verschil wat duidelijker kan maken?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:21

voodooless

Sound is no voodoo!

een HD-ready scherm mist alleen een apparaat dat in staat in om een HD signaal aan te voeren ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

HD Ready: Kan HDTV weergeven, zegt verder niks over de resolutie van de tv zelf, alleen dat deze minimaal 720 beeldlijnen moet hebben.
Dan heb je nog de zgn true HDTV's, deze kunnen de hoogste resolutie native weergeven.

Dat is wat ik er van begrepen heb, correct me if i'm wrong.

[ Voor 5% gewijzigd door CrashOne op 06-01-2006 11:27 ]

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:15

DarkSide

theres no place like ::1

HD-Ready betekend dat de tv 720p en 1080i signalen aankan en verwerken. Dan wel d.m.v up-/downscalen. Deze signalen moet hij zowel analoog als digitaal kunnen verwerken.
En er moet een HDMI aansluiting op zitten.
De TV moet een breedbeeld verhouding hebben en minsten 720 lijnen aankunnen.

Sommige oudere tv's werken nog met een lagere resolutie. Kunnen misschien best HD materiaal aan maar hebben niet de vereiste minimale 720 beeldlijnen. Andere missen een HDMI aansluiting. Of kunnen HD materiaal niet verwerken via DVI etc.

Voldoe je aan al deze creteria dan mag je het label HD-Ready dragen.
In feite weet je dan als consument dat je alle HD content hoe dan ook kan afspelen op deze TV.
Alleen is het zo dat 1080p nog niet echt ondersteund wordt. Vanwege de te grote hoeveelheid bandbreedte die er nodig is om dat uit te zenden is het geen officiele standaard en hoeft een tv het niet aan te kunnen. De gedownloade films die wel 1080p zijn die je op je Media center hebt staan hoeven dus niet afgespeeld te kunnen worden op een HD ready tv.

Dit is wat ik ervan begrijp.

p.s schermen die een native resolutie hebben van 1920x1080 worden ook wel true HD genoemd. En zijn eigenlijk gewoon HD ready schermen. Ook deze schermen hoeven geen 1080p weer te kunnen geven.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.