[Asrock 939 Dual Sata2] Cool-and-Quiet werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01 17:13
Ik heb net een nieuw systeem samengebouwd wat lekker werkt :9
  • Asrock 939
  • Dual Sata2
  • AMD 4200 X2
  • Artic Freezer 64 Pro CPU Cooler
  • 2x 512 Twinmos PC3200
  • Antec 350W Smart Power
Wat NIET lekker werkt is de Cool-and-Quiet functie.

In de BIOS is deze optie [ENABLED]
AMD CPU Driver geinstalleerd (versie 1.2.2)
Power Management ingesteld op "Minimal Power Management"

Wat ik nu constateer is:
  • De Arctic cooler staat full speed te bleren (verziekt mijn Quiet Antec case opstelling)
  • M.b.v. het AMD-Dashboard zie ik dat beide CPU's continue op 100% snelheid staan, ook als ze 5 minuten uit hun neus staan te peuteren. |:(
Hoe krijg ik dat nu toch aan het werk?

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38
Ik heb afgelopen week een soortgelijk systeem gebouwd (asrock 939dual, AMD 3500+, Arctic freezer64 pro) en krijg CnQ ook niet aan de praat.
Heb de ULI-drivers geinstalleerd van de meegeleverde CD, en later nog apart de AMD processor driver versie 1.2.2. CnQ is enabled in de BIOS.

Nu zie ik dat bij My computer>Properties>Hardware>Device manager>System devices een ALi 7107 Power Management Controller staat waarvan de drivers niet zijn geinstalleerd. Wellicht heeft dat ermee te maken.
Ik ga in ieder geval de laatste ULI integrated drivers nog eens installeren.

• JakeNL
Daaaaf schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 10:59:
Nu zie ik dat bij My computer>Properties>Hardware>Device manager>System devices een ALi 7107 Power Management Controller staat waarvan de drivers niet zijn geinstalleerd. Wellicht heeft dat ermee te maken.
Ik ga in ieder geval de laatste ULI integrated drivers nog eens installeren.
Hmm, ik heb gisterenavond nog alles bekeken in de Device Manager en daar stonden geen rode kruizen/ gele driehoeken 'op te vallen'

Vanavond toch nog eens kijken.

UPDATE:
Met hulp van een elektronica engineer op mijn afdeling zijn we eens de specs van zowel moederbord als CPU fan wezen bekijken. Bij Arctic staat NIET voldoende info, maar in het Asrock manual staat wel hoe de pin layout van de CPU fan is.

De volgorde daar is:
  • Power- (zwart?)
  • Power+ (rood?)
  • Speed control (?)
Ik heb de cooler hier niet bij de hand, maar ik ben HEEL benieuwd hoe de bedrading zit

[ Voor 31% gewijzigd door JakeNL op 06-01-2006 12:03 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:24
jakenl schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 10:42:
Ik heb net een nieuw systeem samengebouwd wat lekker werkt :9
  • Asrock 939
  • Dual Sata2
  • AMD 4200 X2
  • Artic Freezer 64 Pro CPU Cooler
  • 2x 512 Twinmos PC3200
  • Antec 350W Smart Power
Wat NIET lekker werkt is de Cool-and-Quiet functie.

In de BIOS is deze optie [ENABLED]
AMD CPU Driver geinstalleerd (versie 1.2.2)
Power Management ingesteld op "Minimal Power Management"

Wat ik nu constateer is:
  • De Arctic cooler staat full speed te bleren (verziekt mijn Quiet Antec case opstelling)
  • M.b.v. het AMD-Dashboard zie ik dat beide CPU's continue op 100% snelheid staan, ook als ze 5 minuten uit hun neus staan te peuteren. |:(
100% CPU is not OK. Welke processen gebruiken de CPU zo zwaar dan? Kijk eens met taakbeheer.
Verder gaat je fan echt niet langzamer draaien, tenzij hij temperature controlled is (is ie niet) of als je die optie in het BIOS aanzet. Cool 'n Quiet heeft niets te maken met fan-aansturing. Bij Asus heet dit Q-fan, die dit verzorgd.

Verwijderd

biosupdate?

• JakeNL
The__Virus schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:46:
[...]

100% CPU is not OK. Welke processen gebruiken de CPU zo zwaar dan? Kijk eens met taakbeheer.
Verder gaat je fan echt niet langzamer draaien, tenzij hij temperature controlled is (is ie niet) of als je die optie in het BIOS aanzet. Cool 'n Quiet heeft niets te maken met fan-aansturing. Bij Asus heet dit Q-fan, die dit verzorgd.
Sorry, ik drukte me misschien niet helemaal in vloeiend Nederlands uit: ik bedoelde dat de CPU's op 220x10 200x11 lopen. Ik weet namelijk niet of bij QnQ het 220x"lager dan 10" 200x"lager dan 11" of dat het "lager dan 220"x10 "lager dan 200"x11 is.

[ Voor 10% gewijzigd door JakeNL op 06-01-2006 13:37 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

jakenl schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:07:
Sorry, ik drukte me misschien niet helemaal vloeiend uit: ik bedoelde dat de CPU's op 220x10 lopen. Ik weet namelijk niet of bij Q&Q het 220x"lager dan 10" of dat het "lager dan 220"x10 is.
Bij CnQ gaat de multiplier omlaag naar 5 en het voltage naar 1.1V. Dus van 200x11 naar 200x5. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-02 21:46
Je moet eens even kijken of je computer werkelijk de amd driver gebruikt. Klik met de rechtermuisknop op 'Deze Computer'. Kies dan het tabblad 'Hardware'. Klik dan op de knop 'Apparaatbeheer' en klik dan je processor aan. Klik dan op het tabblad 'Stuurprogramma' en klik op de knop 'Stuurprogrammagegevens'. kijk dan even of hij echt het sturprogramma van AMD gebruikt. Bij mijn Turion met Powernow gebruikte hij namelijk op gegeven moment de driver van Microsoft en klokte hij ook niet meer terug. Ik moest hem toen zelf 'vertellen' waar de driver van AMD stond en dat hij de driver van AMD moest gebruiken. Succes ;).

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38
boaty schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:27:
Je moet eens even kijken of je computer werkelijk de amd driver gebruikt....
Verhip 8)7 . Bij mij gebruikte hij inderdaad nog de Microsoft driver. Heb hem de AMD-driver laten zoeken, en in Control Panel bij Power options gekozen voor Portable/Laptop.
Nu klokt hij inderdaad meteen terug naar 1000 MHz (volgens WCPUCLK).
Bedankt!

• boaty
Ik heb mijzelf toen ook een paar dagen suf gezocht wat het kon zijn, maar mooi dat ie et nu doet :9.

[ Voor 65% gewijzigd door boaty op 06-01-2006 15:29 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Verwijderd

jakenl schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 10:42:
Wat ik nu constateer is:
Heb je dat probleem ook na een COLD BOOT ? PC uitzetten en dan terug aanzetten met de knop ?

Ik heb zelf een Gigabyte bordje K8NS 250 ultra 939 bordje en daar heb ik exact hetzelfde probleem mee na een reboot.

Start ik mijn pc met de knop dan werkt C&Q perfect, reboot ik echter dan doet het niks meer, blijft de fan full speed draaien en cpu speed blijft ook 100%.

• JakeNL
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:43:
[...]

Heb je dat probleem ook na een COLD BOOT ? PC uitzetten en dan terug aanzetten met de knop ?

Ik heb zelf een Gigabyte bordje K8NS 250 ultra 939 bordje en daar heb ik exact hetzelfde probleem mee na een reboot.

Start ik mijn pc met de knop dan werkt C&Q perfect, reboot ik echter dan doet het niks meer, blijft de fan full speed draaien en cpu speed blijft ook 100%.
Het probleem doet zich nu in 100% van de gevallen voor, met of zonder cold boot. Vanavond, over een uur :9 , ga ik eerst de oplossing van de AMD driver bekijken

• JakeNL
boaty schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:27:
Je moet eens even kijken of je computer werkelijk de amd driver gebruikt. Klik met de rechtermuisknop op 'Deze Computer'. Kies dan het tabblad 'Hardware'. Klik dan op de knop 'Apparaatbeheer' en klik dan je processor aan. Klik dan op het tabblad 'Stuurprogramma' en klik op de knop 'Stuurprogrammagegevens'. kijk dan even of hij echt het sturprogramma van AMD gebruikt. Bij mijn Turion met Powernow gebruikte hij namelijk op gegeven moment de driver van Microsoft en klokte hij ook niet meer terug. Ik moest hem toen zelf 'vertellen' waar de driver van AMD stond en dat hij de driver van AMD moest gebruiken. Succes ;).
Boaty, bedankt! _/-\o_ Bij mij was ook dit de oplossing voor het 'terugschakelen' van de CPU.

Bij het moederbord wordt helaas geen software geleverd om de CPU-Fan te regelen. De temperatuur is nu wel laag, maar de CPU-Fan staat nog steeds op full speed te loeien. :(

Is dat op te lossen i.c.m. dit moederbord (Asrock 939 Dual Sata II)?

• boaty
jakenl schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 12:33:
[...]

Boaty, bedankt! _/-\o_ Bij mij was ook dit de oplossing voor het 'terugschakelen' van de CPU.

Bij het moederbord wordt helaas geen software geleverd om de CPU-Fan te regelen. De temperatuur is nu wel laag, maar de CPU-Fan staat nog steeds op full speed te loeien. :(

Is dat op te lossen i.c.m. dit moederbord (Asrock 939 Dual Sata II)?
Heeft de fan zelf wel de mogelijkheid langzamer te gaan draaien als de processor minder warm is? Moet je anders geen software voor de fan zelf installeren? En heb je de nieuwste drivers van het moederbord al geinstalleerd, misschien maakt dat uit?

Pagina: 1