Toon posts:

PC Assemblage - Is dit als nOOb te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai hier nu een paar jaar een PIV 2,5 ghz @ 2,7
ASUS P4PE
Sapphire 9600xt 500mhz @ 540 mhz
300mhz @ 320 mhz
Omdat ik graag game en wel eens wat in photoshop rommel ben ik begonnen met een nieuw systeem. Nu kan ik wel op de site van Dell een grappig systeem in elkaar rammen maar is het niet veel goedkoper om een eigen systeem te bouwen? En zo ja, is dit dan te doen voor een jochie van 14? :) Zonder mijn gloednieuwe 7800 GT of Athlon te mollen? Voor de specs; ik zat te denken aan een systeem dat veel weg heeft van die uit de BBG Game Systeem. Ik heb nog nooit eerder een systeem gebouwd maar eens moet de eerste keer zijn. Ik heb al eerder een dvdbrandertje vervangen en de grafische kaart.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 09:12 ]

Verwijderd

Ik zou aanraden om niet van Dell te kopen (heb ik wel gedaan en wordt veel te duur)
Een eigen systeem is in de meeste gevallen wel goedkoper.

Als je een eigen systeem wil bouwen kun je op internet tutorials zoeken enz. Maar als je iemand kent die het al een keer gedaan heeft kun je daar tips aan vragen.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 09:13 ]

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Wat meer achtergrondinfo zou denk ik wel handig zijn:
heb je überhaupt wel eens een PC van binnen gezien
heb je wel eens een of meerdere componenten zelf vervangen

Kortom: wat voor ervaring heb je al met het 'prutsen' aan pc's :)

[ Voor 5% gewijzigd door TheRookie op 06-01-2006 09:12 . Reden: eejj, niet stiekum editen :P ]

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:20

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ik dacht eerst ook dat het moeilijk was, maar eigenlijk stelt het niets voor, gewoon voorzichting dingen inpluggen, vastschroeven en aansluiten :)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al aangegeven heb heb ik al wel eens wat vervangen van het binnenwerk. De grafischekaart is door mij vervangen en de dvdbrander. Verder heb ik beetje zitten overklocken maar dat zegt natuurlijk niet zo veel ;)

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Welnee is niet moeilijk. Als je het voor de eerste keer doet, gewoon netjes de gebruiksaanwijzingen volgen, alles staat erin. Als je een beetje secuur werkt is het geen probleem.

Eigelijk zou natuurlijk altijd iedereen de gebruiksaanwijzingen moeten lezen maar volgens mij doet niemand dat ;-) Die dingen zitten er niet voor niets bij ;-)

Bij vragen is er trouwens ook genoeg info te vinden of verkrijgen op GoT...

[ Voor 11% gewijzigd door Foxfire op 06-01-2006 09:18 ]

Dat dan weer wel......

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-02 20:24

WiD

Angeloonie schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 09:12:
Ik dacht eerst ook dat het moeilijk was, maar eigenlijk stelt het niets voor, gewoon voorzichting dingen inpluggen, vastschroeven en aansluiten :)
En oppassen voor statische ontladingen, zeker in de winter met al die warme fleeces :(

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Het enige waar je mee moet uitkijken is het moederbord. ( heb ik onlangs gesloopt door verkeerde plaatsing }:O ) Heel voorzichtig. Alle afstandbusjes gebruiken. Je processor installeren met boxed koeler. Je grafische kaart standaard koeler. ( allemaal minder gekloot.) Als je later zegt dit levert niet de gewenste prestaties of iets in die trend kun je verder kloten en dan allee koelers vervangen.
( ik heb alles geleerd met een P3 moederbordje. Ik kan nu overklokken doormiddel van pinnetjes. Het enige is als je je moederbordje verkloot. Dan blijkt in een keer dat mooie moederborden heel zeldzaam zijn. Uiteindelijk wel gevonden een mooie dual processor slot 1 met alles erop en eraan. :*) )

[ Voor 28% gewijzigd door Touchdomex op 06-01-2006 09:31 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
WiD schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 09:18:
[...]

En oppassen voor statische ontladingen, zeker in de winter met al die warme fleeces :(
Welneej gewoon kachel opstoken en in je onderbroek bouwen :P

Dat dan weer wel......

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de reacties zo lees dan durf ik het best aan. _/-\o_

Verwijderd

Nou dan kun je het systeem gaan samenstellen en bestellen.

• afterparty05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07-2023
Heb laatst ook voor het eerst mn pc gebouwd, best uitgebreid, met andere CPU koeler, sata schijfen, HD silencer etc. Het was best een makkie, je moet gewoon geduld hebben, rustig aan stapje voor stapje (mobo in kast bouwen, dán pas voedingkabels, dán pas datakabels, dan pas de vooraansluitingen). Er kan niet veel mis gaan. Katoenen kleding en stevige zolen (als je tapijt hebt), en regelmatig ff een verwarmingsbuis vastpakken als je gaat bouwen zorgt ervoor dat statische electriciteit geen probleem is.
Moet eerlijk zeggen dat ik (uit interesse) wel tig keer foto's van het mobo en handleidingen van de andere onderdelen heb gelezen voor ik het in huis had. Misschien best een goed idee, dan is het niet allemaal nieuw als je het hebt gekocht, en kan je al gelijk zeggen wat waar en hoe moet. Succes!

Verwijderd

jah,...ik had em al gelezen,..vraag tips of anders,....RTFM zoals wij bij XForce.nl zeggen >:)

Read
The
Fokking
Manual :+

verder denk ik dat het je best zal lukken :7

suc6 -Jin-

Verwijderd

voeg me anders maar toe op msn( ga ervan uit dat een 14 jarige msn heeft :+ ) leg ik je wel uit hoe je dat moet doen ;)

edit: niet meer nodig, en laat me msn niet voor iedereen staan :9

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 19:18 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 09:11:
Ik zou aanraden om niet van Dell te kopen (heb ik wel gedaan en wordt veel te duur)
Een eigen systeem is in de meeste gevallen wel goedkoper.

Als je een eigen systeem wil bouwen kun je op internet tutorials zoeken enz. Maar als je iemand kent die het al een keer gedaan heeft kun je daar tips aan vragen.
brul dat niet te hard, als je net op het goeie moment een goede aanbieding ziet... ik heb ook door meerdere 'handige kortingen' een systeem (zie sig etc.) weten te krijgen dan ik zelf had kunnen samenstellen

maar back ontopic, als je je er in verdiept is het allemaal makkelijk te doen kijk alleen wel even uit dat je niet statisch geladen bent en onthoud, als het niet wil of lijkt te passen neem vooral de tijd en forceer niet, vragen mag altijd :)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-01 10:44
Het is ook wel kicken als ie het doet.

Bij mijn laatste (3e) zelfbouw had ik hem in elkaar, XP cd erin, voor de eerste keer aangezet en deed het gelijk!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 13:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je niet een wat meer ervaren vriend/kennis/familielid? Het is met handleidingen enzo prima te doen, maar ik vond het zelf in het begin toch altijd wel fijn om iemand te hebben die je wat tips geeft en over je schouder meekijkt en je zou weerhoudt blunders te begaan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-02 13:21
ik zou het er niet op gokken (als je iemand hebt die je helpt wel)
maar alleen niet, dan kun je beter voor 20 euro oid assemblage bijkopen ;)

I've GoT a solution

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 13:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

roelke schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:13:
ik zou het er niet op gokken (als je iemand hebt die je helpt wel)
maar alleen niet, dan kun je beter voor 20 euro oid assemblage bijkopen ;)
Dat kan je inderdaad ook nog doen, wel helemaal zelf je systeem samenstellen bij een webshop ofzo en het vervolgens wel door hun in elkaar laten zetten. Is waarschijnlijk ook al goedkoper dan Dell.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Prima zelf te doen, en de drie belangrijkste zaken zijn al genoemd:
- zorg dat je niet statisch geladen bent;
- lees de handleidingen, vooral het moederbordboekje;
- geduld! (om eventueel je vraag hier te stellen)

Succes :Y)

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Zoek ook even op google o.i.d. voor tutorials over PC's bouwen. Ik kan me er zo een aantal herinneren, vaak met vele foto's ter illustratie. Zo uit het hoofd weet ik geen URL's, maar dat zal niet moeilijk te vinden zijn. Volgens mij stond er zelfs een op Tom's Hardware Guide of een andere grote site.

Assemblage kan je er in de winkel inderdaad ook bijkopen, maar als je jezelf toch tweaker vindt kan je beter de koe bij de horens vatten en het eindelijk eens leren, toch?
Een tussenoptie is om je hardware bij een kleinen vriendelijke computerboer-op-de-hoek te bestellen, inclusief assemblage, en dan vragen of je mag toekijken hoe zij het doen.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Verwijderd

Als je je gezonde verstand gebruikt, (en je schoolkennis als het aanwezig is), zul je zien dat het wel degelijk kan als leek, het is heel simpel, als je maar geen statische elektriciteit door je onderdelen jaagt. maak een ijzerdraadje aan de verwarming vast als aarde, en ontlaad daarmee jezelf en de kast, sleep je kast ook niet over tapijten ect. dat veroorzaakt ook statische elektriciteit.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-02 19:21
mss ff nog een tip die niet altijd in het moboboekje staat: Ik monteer eerst altijd de cpu, koeler en het geheugen op het moederbord voor wanneer ik het moederbord in de kast monteer. Ik vijs ook de cd/dvd's en HD's al in men kast en dan pas monteer ik het moederbord.

Dan moet je niet meer op het bord liggen drukken wanneer dit in de kast zit en dat is toch enigzins prettiger/gemakkelijker.

[ Voor 22% gewijzigd door FragileM64 op 06-01-2006 17:39 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

was het trouwens niet zo dat je beter aan je pc kon sleutelen met stekker in het stopcontact om een geladen kast te voorkomen? (of zeg ik nu wat doms :X meen het ergens opgevangen te hebben)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

GoldenSample schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 17:41:
was het trouwens niet zo dat je beter aan je pc kon sleutelen met stekker in het stopcontact om een geladen kast te voorkomen? (of zeg ik nu wat doms :X meen het ergens opgevangen te hebben)
Klopt, dan heb je wel aarde. Meestal zet ik servers op het werk ook zo in elkaar als het polsbandje in gebruik is. HP Dl380's enzo, daar wil je natuurlijk geen risico mee lopen, dus meestal gewoon ff met polsbandje in het stopcontact. Dan weet je iig zeker dat je ontladen bent :)

-edit-

Ik weet verder niet hoever je van Groningen zit, maar je kan me ook toevoegen aan MSN als je wil op whizzatgfx (apenstaartz0rz) hotmail.com

:)

[ Voor 13% gewijzigd door WhizzCat op 06-01-2006 17:47 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• afterparty05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07-2023
WhizzCat schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 17:46:

Ik weet verder niet hoever je van Groningen zit, maar je kan me ook toevoegen aan MSN als je wil op whizzatgfx (apenstaartz0rz) hotmail.com

:)
LOL, ik woon ook in Groningen en wou ook al voorstellen om hem te helpen alsie in de buurt woont (stond nix in TS z'n sig), maar dacht "nah, die woont vast gewoon in de randstad" :)

Als je hulp nodig hebt TS: ik woon in Grun, maar ben in de weekenden regelmatig in Utrecht, en kan je zeker helpen als je wilt :*)

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_ Bedankt voor de reacties op deze voor jullie vaak veelste makkelijke vragen :) Met m'n school kennis zit het wel snor; ik kan lezen en schrijven en ben in het bezit van een 'veterstrikdiploma' :+ >flauw< :P Ik woon ook idd in de randstad dus groningen is niet zo handig. De rest van mijn vriendenkring en familie heeft niks met welke vorm van electronica dan ook en vaak moet ik hen helpen dus daarom deze vragen. Als deze pc me lukt dan heb ik nog meer aanzien :P :r

Maar weer ontoppic, bedankt voor de reacties en ik durf het wel aan (heb geen statische katten ofzo) en denk dat ik wel op de handleidingen af kan gaan. _/-\o_
Pagina: 1