Amd 1 GHz 61c idle??

Pagina: 1
Acties:

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ik heb een Aopen hx-08 met boven de voeding 2 fans die naar buiten blazen, onderin aan de voorkant een fan die de lucht naar binnen zuigt, een Super Orb met koelpasta op mijn niet overgeklokte 1 gig thunderbird, een fan op mijn asus v7700 en natuurlijk in de voeding een fan.

Nu is het in mijn kast ongeveer 25-27 graden warm, in mijn kamer 19-20 en mijn processor idle rond de 61 graden!!! (gemeten met ASUS probe de nieuwste versie en met kast open, maakt btw niet uit of ie open of dicht is!!)
Met spellen kan dit oplopen tot de 72 graden en soms hoger!!

Ik heb op dit moment om uit te zoeken waardoor het komt nog dit in mijn kast zitten:
Asus v7700, sblive value, miro tv card, 3com netwerk, 1xcdrom,1xdvd,1xbrander en een floppydrive en natuurlijk mobo+cpu :) en alle coolers, het maakt dus nix uit of ik alles erin heb zitten of dingen eruit haal.
Het maakt ook niet uit of ik mijn kast open zet of dicht houdt.

Is dit normaal, zoja: ok :) , zo nee: wat kan ik hier aan doen??

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

Verwijderd

Dan heb je denk ik je cooler d'r niet goed opzitten.
Die van mij wordt iets meer dan 50 graadjes..STRESSED en ook nog eens 200mhz overclocked.

Dus check je cooler ff na

Verwijderd

Inderdaad, ga jij effe die koeler nakijken... Heb je er wel mooie pasta tussen zitten ??? Sinds Gisteren een SuperORB waardoor mijn Duron 600 zonder problemen op 950 draait... 44 graden stressed...

Verwijderd

Mijn T-bird 1000@1100 drait met en chrome orb maar 44 graden stressed kast open.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Jah cooler zit er zeker wel goed op, ik heb er zoals ik al zei koelpasta tussen zitten maar hij blijft gewoon godse heet, ik weet nu eigenlijk geen oplossing meer :(

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

Verwijderd

Wat je even moet doen is het volgende:

- laat je compu compleet afkoelen
- start de computer op en ga meteen in de bios naar je temperatuur gegevens

als het goed is is er meteen na het opstarten een temperatuur verschil van 5graden tussen je moederboard en de processor. Als de processor veel warmer is dan weet je dat de temperatuur die de asus probe aangeeft niet klopt

Verwijderd

heb je het stikkertje wel van de onderkant gehaalt kan ook zijn dat daar een stukkie tape zit eraf slopen die zooi

Verwijderd

Het komt wel vaker voor dat de temperatuur te hoog wordt aangegeven.

Het hangt trouwens ook van je omstandigheden af. Als je computer tegen de verwarming aan staat en het is 20 graden in je huis, dan wordt dat ding toch aardig warm ja...

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:25

GekkeR

key = key

Alpha PAL+Computer Nerd 7300~ rpm fan

Stressed 38c (Compu staat tegen de verwarming)

Volgens mij verschilt t per cpu..

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Inderdaad.. ff PC uurtje laten staan ofzo, aanzetten en meteen naar je BIOS toe. CPU zal dan iets warmer zijn dan kamer temp.

Mijn TB900@1050Mhz, VCORE 1.91V wordt met een Alpha+Delta60MP+Artic Silver niet warmer dan 40 graden stressed, maar 1x heb ik hem op 41 graden gezien. Dit alles wel in een Antec SX-1030BEC met zeer goede airflow, en 4x80mm fan waarvan er 2 direct achter de CPU zitten.

Als ik van mijn werk kom en mijn PC aanzet en direct het BIOS in ga (KT7), dan is de systeem temp 18 graden en CPU 19 - 20 graden.

Als jij je PC aanzet als hij echt 'koud' is en er zit direct een mega verschil tussen de systeem temp (kamer temp) en je CPU dan klopt de sensor niet. Echter is het verschil tussen CPU en systeem 5 graden of minder maar wordt hij binnen enkele minuten 61 graden op Idle dan is er echt iets niet goed.

Maak je kast open, kijken of dat scheelt. Slechte airflow zou heel goed de oorzaak kunnen zijn. warme lucht kan niet weg uit je kast en wordt dus alleen maar warmer. Hoe warmer die lucht, hoe slechter deze warmte opneemt .. hoe minder warmte er wordt opgenomen door de lucht, hoe warmer je heatsink blijft die daardoor ook minder warmte gaat opnemen van je CPU core.. die dus ook weer warmer wordt.

Helpt dit alles niet dan zou ik echt ff een andere CPU koeler halen en die proberen! Misschien maakt deze gewoon niet goed contact, zit hij misschien niet helemaal horizontaal op je CPU core waardoor 1 kant niet optimaal contact maakt?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Op maandag 22 januari 2001 00:25 schreef dirkster het volgende:
heb je het stikkertje wel van de onderkant gehaalt kan ook zijn dat daar een stukkie tape zit eraf slopen die zooi
Uhm, die zal er moeilijk af te halen zijn, heb ik gelijk de eerste dag omdat mijn vorige cooler het niet goed deed laten smelten :)
Ik zette mijn compu aan, hoorde geen fan, trok de stekker eruit, haalde de cpu los en het stikkertje was een smeltende massa geworden :)
Maar kan dat echt zoveel uitmaken??

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Weet al iemand het antwoord inmiddels?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 31-08 11:05
Eehhmm..
Lees ik nou hierboven dat je een laagje plastic tussen je processor en je koeler hebt?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:00

Klippy

Still Game

Hen je wel dat stickertje er eerst afgetrokken?? Je weet wel zo'n stukje plastic dat je eerst van die koelprut af moet halen :?
Anders komt het daar dus door, en of gesmolten plastic nu zo makkelijk van zo'n core afkomt betwijfel ik >:)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

:o je zal de koeler er af moeten halen en zorgen dat die plastic troep HELEMAAL weg is. Schoonmaken dus. En voorzichtig dat je niets op de CPU kapotmaakt. Gebruik maar nagellak remover of zo en een doekje.

Ik vindt het wel een stunt hoor >:)

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Allemaal bedankt MAAR nogmaals: nee op de bovenkant niet, daar zit helemaal geen plastic, maar ONDEROP de cpu ergens zat een code van AMD met gegevens erop en een soort streepjescode, tussen die pinnetjes weet je wel :)
Aan de bovenkant van mijn cpu heeft nog nooit plastic gezeten, en op mijn vorige cooler wel maar op deze niet, dus kan er nix tussen de cooler en cpu zitten behalve die koelprut (weet ik zeker!!)
dus nogmaals de vraag: maakt dat stikkertje aan de ONDERKANT!!! ( je weet wel als je je mobo plat neerlegt met processor erop en dan beneden/onderkant/laagste punt van je cpu) wat uit kwa warmte??

Als het nog niet duidelijk is maak ik wel een tekening voor jullie :)

Verwijderd

Hee Taro, same CPU, same problem. Ik wijt het ook nog aan mijn voeding die niet de juiste voltages afgeeft, ff checken dus met ASUS Probe of een multimeter of de voltages wel goed zijn.
Mijn kast + voeding ga ik ruilen en een nieuwe kopen, dan ga ik meteen die koeling eens stevig aanpakken, heb nu een coolermaster (standaardje) en een extra 80mm fan. Evt. plaats ik nog een 120mm fan bij, heb ik nog oud liggen.

Dus: checken die voeding!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 16:37

Mex

Even stoer doen >:)
Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~rschouten/temp.jpg
Duron 600 met koelermeester.

Verwijderd

Net een gebouwd met de A7V133 TB 1000 en een spire Orb koeler en 3 blowers in de kast.
Helaas 68 graden en niet naar beneden te krijgen.

Verwijderd

Op donderdag 25 januari 2001 19:20 schreef Mex het volgende:
[afbeelding]
Is niet stoer want dat betekend waarschijnlijk dat je geen }:O hebt lopen.

Verwijderd

}:O zuigt

• Semetrix
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07
61 C haalt die van mij MAXIMAAL. Loopt op dit moment op 41 C.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op donderdag 25 januari 2001 19:20 schreef Mex het volgende:
[afbeelding]
Tering waarom heb je je Core voltage zo hoog staan? Op hoeveel loopt je 600 eigenlijk?
Ennuh ja hij is erg koel dat wel :)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Op donderdag 25 januari 2001 18:14 schreef Taro het volgende:
Allemaal bedankt MAAR nogmaals: nee op de bovenkant niet, daar zit helemaal geen plastic, maar ONDEROP de cpu ergens zat een code van AMD met gegevens erop en een soort streepjescode, tussen die pinnetjes weet je wel :)
Aan de bovenkant van mijn cpu heeft nog nooit plastic gezeten, en op mijn vorige cooler wel maar op deze niet, dus kan er nix tussen de cooler en cpu zitten behalve die koelprut (weet ik zeker!!)
dus nogmaals de vraag: maakt dat stikkertje aan de ONDERKANT!!! ( je weet wel als je je mobo plat neerlegt met processor erop en dan beneden/onderkant/laagste punt van je cpu) wat uit kwa warmte??

Als het nog niet duidelijk is maak ik wel een tekening voor jullie :)
Dat stickertje onderop zal het probleem niet wezen. Als het al wat zou doen, kan het alleen maar de temp. aflezing verlagen, als het in de weg van dat sensortje onder de chip in de cpu voet zou zitten.

Ik denk meer aan een bug in het ASUS Probe programma. Probeer eens de officiele VIA Hardware monitor -> http://www.soltek.com.tw/downloads/drivers/vhm205.zip
(Hoewel dat ding op de server van Soltek staat, werkt het goed, ook op mijn abit kt7raid. t'is de officiele via hardware monitor))

Een tekeningetje zou trouwens altijd wel leuk zijn hoor, waarderen we best wel. Hoe artistiek begaafd ben je ... :P

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 15:49

duderuud

Sliden is koel

Via Hardware Monitor geeft bij mij meer aan dan mijn bios...dus welke van de 2 nou liegt:)

Ik heb een KT7 trouwens...

Motor-Forum.nl

Verwijderd

Op vrijdag 26 januari 2001 10:36 schreef Duderuud het volgende:
Via Hardware Monitor geeft bij mij meer aan dan mijn bios...dus welke van de 2 nou liegt:)

Welke dan? waar kijk je naar ? Idle of stressed. Ik heb een KT7-RAID. HWmonitor geeft hetzelfde aan als MBprobe, Sisoft Sandra...

De temp idle is lager en stressed is hoger dan de BIOS. Logisch, want onder Windows loopt Powermanagement mee zodat'ie idle lager is.

En in de BIOS wordt de CPU niet belast, dus geen stressed waarde. Dus BIOS zit normaal ergens tussen idle en stressed in.

Tenzij je de powerManagemnt in de BIOS aan hebt staan, en een tijdje wacht, gaat de CPU ook in slaapstand.

En tijdens het booten heeft de CPU het druk, dus is 'ie altijd warmer na het booten.
:Z

Verwijderd

Heb ook veel temperatuurproblemen gehad, heb ook altijd 61 idle en zelfs 68 stressed. Tenminste, dat zegt Asusprobe. Heb Sisoft Sandra erop gezet en zit nu spontaan idle op 53 en stressed op 58, ziet er een stuk gezonder uit. Heb 't getest; wanneer Probe 68 zegt en Sandra 58, snel gereset en in de bios gekoekeloerd, en jawel, bios geeft dezelfde waarden als Sandra, volgens mij is die Probe niet helemaal fris...

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-08 16:43

Sharky

Skamn Dippy!

Op vrijdag 26 januari 2001 10:36 schreef Duderuud het volgende:

als je van je bios naar windows gaat moet windows starten, dat kost je cpu natuurlijk gigantisch veel moeite. dus is hij als je ondertussen in windows zit een stuk warmer.

als je je compi opnieuw opstart wanneer je in windows zit en de bios is (veel) lager dan weet ik het ook niet

This too shall pass

Pagina: 1