[RAID1] Werkt wel maar toch niet

Pagina: 1
Acties:

• Webaccess
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02 20:23

Webaccess

Garmin Epix 2

Topicstarter
Wie kan me helpen met het onderstaande verschijnsel.

De hardware (voor zover van toepassing):
Moederbord : DFI LanParty UT nF4 SLI-DR, S939, 4xDDR, ATX
Harde Schijf : 2 * Western Digital Raptor 74.0Gb, 10Krpm, 8Mb, SATA
Harde Schijf : 2 * Maxtor DiamondMax 10, 300Gb, 7200rpm,16Mb SATA150

Configuratie:
Mirror - Raptors op de NVidia RAID controller
Stripe - Maxtors op de NVidia RAID controller.

Volgens mij moet ik met de mirror één van de twee schijven los kunnen halen en zonder foutmeldingen in Windows door kunnen blijven werken. Tevens zou ik met een prograama als HD Tune geen fouten op de mirror mogen constateren (deze zouden immers door de RAID-controller afgevangen moeten worden). Ik heb de disken, voordat ze in de mirror zijn geplaatst, getest en deze bevatten geen fouten

Punt1: Met HD Tune krijg ik wel degelijk de melding dat er 'Damaged Blocks' zijn geconstateerd.
Iemand misschien een verklaring hiervoor?

Punt2: Als ik in Windows van één van de disken de spanning afhaal gebeurt er niets. Of zoals verwacht draait Windows gewoon door. Als ik echter de tweede disk in de mirror loskoppel dan crashed Windows direct. Als het systeem wordt uitgeschakeld en weer wordt ingeschakeld is het ook niet mogelijk om Windows op te starten (Boot Disk Failure)

Ik kan niet verklaren waar dit vandaan komt. Misschien dat hier iemand mij kan helpen.

Update 06-10-2006 12:15:
Bedankt voor de reacties. Ik zie echter dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest.
Uiteraard werkt Windows niet zonder harddisks. Ik haal echter niet beide HDD's gelijktijdig los. Eerst een van de HDD's losgehaald (systeem werkt zonder problemen verder). systeem afgesloten, alles weer aangesloten, gewacht tot het systeem 'System Healthy' aangaf. Windows weer opgestart en vervolgens pas met de andere HDD getest wat er gebeurde als ik deze loshaalde. Dat ging dus mis. M.a.w. ik kan één specifieke HDD in de mirror verliezen en dan werkt alles naar behoren door, maar als ik de andere HDD verlies, bij bijvoorbeeld een crash, dan doet de mirror ook niets meer. Volgens is dat niet geheel de bedoeling.

M.b.t. de 'Damaged Blocks' zal ik de Mirror verwijderen en de disken eens een-voor-een laten checken met HD Tune. Dit heb ik al eens gedaan maar het kan geen kwaad dit nogmaals te doen om het zeker te weten. Ik blijf echter met de vraag zitten hoe kan je in een mirror 'Damaged Blocks' te zien krijgen met HD Tune. De driver zou dit namelijk op moeten kunnen vangen met de gegevens van de tweede HDD. Het verbaast mij dus niet zozeer dat een HDD 'Damaged Blocks' kan geven maar dat dit ook bij Mirror kan.

Goed punt over het loshalen van de HDD in een werkende omgeving. Dat is wellicht niet de meest ideale situatie maar niet anders dan bijvoorbeeld een spanningsuitval. Punt blijft uiteraard dat het systeem ook met één HDD op moet kunnen starten. Dit gebeurt bij mij dus ook niet (afhankelijk van welke HDD is losgehaald). Afhankelijk van welke HDD ik loshaal start het systeem wel op of krijg ik de melding 'Boot Disk Failure' terwijl in mijn beleving het systeem altijd van één HDD op moet kunnen starten.

PS: thanx voor de titelfix

Update2 06-01-2006 13:00:
Windows XP opnieuw geïnstalleerd zonder de Raptors in RAID1 te plaatsen. Een van de disken blijkt inderdaad 'Damaged Blocks' te bevatten. Wellicht dat dat het probleem is maar ik ga de komende dagen nog wel testen

[ Voor 46% gewijzigd door Webaccess op 06-01-2006 13:00 ]

Verwijderd

als je eerst 1 disk van de mirror en daarna de 2e loskoppelt dan crasht windows en daar zoek je een verklaring voor?

damaged blocks, doe eens een surface scan met scandisk of equivalent.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Punt2: Als ik in Windows van één van de disken de spanning afhaal gebeurt er niets. Of zoals verwacht draait Windows gewoon door. Als ik echter de tweede disk in de mirror loskoppel dan crashed Windows direct.
Da's niets meer dan logisch. Windows heeft minimaal 1 harddisk waar het OS op staat nodig om te kunnen draaien. Probeer maar eens Windows te opstarten met alle harddisks ontkoppeld :+
Punt1: Met HD Tune krijg ik wel degelijk de melding dat er 'Damaged Blocks' zijn geconstateerd.
Iemand misschien een verklaring hiervoor?
Verklaring: OM FAQ / Beleid » Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de harddisk?
Oplossingen: OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

Titelfix RAID0 » RAID1

[ Voor 35% gewijzigd door BalusC op 06-01-2006 08:57 ]

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Webaccess schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 00:54:

Punt2: Als ik in Windows van één van de disken de spanning afhaal gebeurt er niets. Of zoals verwacht draait Windows gewoon door. Als ik echter de tweede disk in de mirror loskoppel dan crashed Windows direct. Als het systeem wordt uitgeschakeld en weer wordt ingeschakeld is het ook niet mogelijk om Windows op te starten (Boot Disk Failure)

Ik kan niet verklaren waar dit vandaan komt. Misschien dat hier iemand mij kan helpen.
Als ik het zo lees heb je geen hotswap drivecages maar trek je gewoon het stroomstekkertje los van de disk en daar zijn ze niet op gemaakt voor je het weet maak je sluiting met alle gevolgen van dien.

Het zou me niets verbazen als daardoor sluiting hebt veroorzaakt en de disk daardoor beschadig raakt wat resulteerd in damage blocks en dus Windows niet meer wil starten (Boot Disk Failure).

Als je wilt proberen om te starten van 1 disk van de mirror, doe dat dan met de stroom uit of gebruik hotswap units.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship