Toon posts:

UTP-kabel werkt binnen wel; naar garage niet *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Heb een heel raar probleem, heb 5 clients aangesloten binnen een netwerk, router (livebox wanadoo)zorgt voor mn internet. Hierop staat DHCP ingeschakeld, en alle pc hebben gewoon netwerk.

Maar zodra ik de pc verplaats naar de garage (gewoon hetzelfde utp touwtje 20mtr is het probleem dus ook niet) dan krijg ik door het touwtje geen 100mbit. Collusions :| Deze 20 mtr utp is gewoon getest binnen en daar geeft het utp touwtje gewoon 100mbit aan.

Dus krijg nooit een ip nummertje van mn router omdat hij de 100mbit niet pakt, kan het wel 10 half duplex instellen en dan een vast ip nummertje geven. Dan heb ik gewoon netwerk. Zodra ik hem op 100 full/half zet krijg ik geen netwerk verbinding.

Zodra ik dus een utp door mn tuin (pvc pijp eromheen) naar dr garage trek dan trekt hij de 100mbit niet meer. Dit met meerdere utp geprobeerd, en het is gewoon cat 5e.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen??

Gr. Emperador

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Dat kan te maken hebben met interferentie van andere bronnen. Elektriciteitskabels in de muren of onder de grond, noem maar op.
Oplossingen? STP kabels, je UTP beter shielden of je kabel ergens anders neer leggen.

Verwijderd

Topicstarter
Okey, ja idd. Hoe moet ik hiermee te werk gaan? Of gewoon een shielded utp kabel kopen?? dan ben je meteen van alles af natuurlijk? Of heb ik het verkeerd?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je hebt volgens mij drie gradaties: UTP, FTP en STP.

U=Unshielded
F=Foiled
S=Shielded

Shielded heeft een dikkere metalen "schild" om de aders zitten dan Foiled en bied daarom beter bescherming tegen interferrentie van buitenaf. UTP heeft helemaal geen bescherming.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 06-01-2006 00:04 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Shielded wil wel eens werken idd. Ik zou echter eerst eens gaan kijken waar de storing vandaan komt, voor je een andere kabel koopt. je bent tweaker of niet he ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
He thanx, ja idd maar zou niet weten waar het vandaan kan komen. Alleen de dikke groene coax kabels die onder het huis lopen kunnen wel is voor de storing zorgen mischien.

En anders ja een STP kabel kopen, ben al wat wezen zoeken. Maar een mycom of iets dergelijks heeft dit niet. Iemand een idee waar zn kabel te bestellen is?

Gr. Emperador

Verwijderd

Titelfix.

Ik zou eerst eens een nieuwe UTP kabel proberen te leggen. Kan me haast niet voorstellen dat je last hebt van interferentie. Zomaar een 230V-leiding of coax kan daar niet verantwoordelijk voor zijn. Dat begint pas met krachtstroom/stevige magnetische velden van elektromotoren etc.
Ik denk dat je het in een draadbreukje of een slechte stekker moet zoeken.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-04 10:28
mee eensch, een stroomkabel die van ergens naar ergens loopt zal niet 1 2 3 een gigantische storing veroorzaken, anders had ik allang geen netwerk meer gehad

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04 00:23

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wellicht 1 van beide kanten niet geaard en gaat de UTP nu als aardedraad werken.....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

UTP kan niet als aarde werken omdat de RJ-45 connectors van UTP geisoleerd zijn. Daarvoor heb je FTP/STP connectors nodig.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Controleer nog eens grondig of je kabels wel goed zijn..

Het is namelijk belangrijk dat je de aderpaartjes niet door elkaar haalt.. je hebt dan wel een elektrische connectie tussen de juisten pennetjes op je connectoren maar bij hogere snelheden en/of storing van buitenaf werkt het voor geen meter meer..

Als je de paartjes uit elkaar haalt werkt het principe van twisted pair niet meer, die paartjes ontvangen namelijke elke storing symmetrisch terwijl het data signaal differentieel is.

Het moet dus zijn :

Pair 1 - Pin 1&2 (Oranje/wit / Oranje)
Pair 2 - Pin 3&6 (Groen/Wit / Groen)
Pair 3 - Pin 4&5 (Blauw / Blauw/Wit)
Pair 4 - Pin 7&8 (Bruin/Wit / Bruin)

Een andere optie is fiber transceivertjes gebruiken.. moet je alleen ergens een fiberpatchkabel scoren.. 1 heb nog 2 van die boxjes liggen hier, mail me maar als je intresse hebt.

IP Rocks

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-04 07:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

redguy schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 10:16:
Controleer nog eens grondig of je kabels wel goed zijn..
idd (verhaal staat ook de faq)

En als de volgorde niet klopt zal hij soms wel soms niet werken. Met name als je data over de kabel gaat pompen ga je ondekken dat hij toch niet werkt. Gevolg: heel traag of "cable disconected"meldingen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 14:09

DinX

Motormuis

redguy schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 10:16:

Het moet dus zijn :

Pair 1 - Pin 1&2 (Oranje/wit / Oranje)
Pair 2 - Pin 3&6 (Groen/Wit / Groen)
Pair 3 - Pin 4&5 (Blauw / Blauw/Wit)
Pair 4 - Pin 7&8 (Bruin/Wit / Bruin)
Makkelijker is gewoon de volgorde geven zoals ze in het stekkertje moeten :p

wit-oranje, oranje, wit-groen, blauw, wit-blauw, groen, wit-bruin, bruin

:)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Maar als de kabel niet goed is waarom werkt deze dan wel als hij binnenshuis word gebruikt??

Precies dus ik denk dat het niet in de kabel ligt maar toch een andere storings factor.

Is er een andere weg naar je Garage?? Niet ondergronds maar bovengronds en hoe werkt dit?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 10:27 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 23:39:
Hey,

Heb een heel raar probleem, heb 5 clients aangesloten binnen een netwerk, router (livebox wanadoo)zorgt voor mn internet. Hierop staat DHCP ingeschakeld, en alle pc hebben gewoon netwerk.

Maar zodra ik de pc verplaats naar de garage (gewoon hetzelfde utp touwtje 20mtr is het probleem dus ook niet) dan krijg ik door het touwtje geen 100mbit. Gr.

• Qman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2021

Qman

Tha Lup

Makkelijker is gewoon de volgorde geven zoals ze in het stekkertje moeten :p

:)
Helaas is dit niet zoals de IEEE standaard beschrijft. Uiteraard is het wel de makkelijkste manier, maar volgens de standaarden is de volgorde (van links naar rechts, clipje naar achter gericht):
ow - o - gw - bl - blw - g - brw - br (straight)

voor cross doe je aan 1 zijde van de kabel:
gw - g - ow - bl - blw - o - brw - br

Nu verder on-topic, aangezien je aangeeft dat dezelfde kabel in een andere situatie wel werkt, blijft een aantal mogelijkheden over:
  • Interferentie / magnetische storing
  • Buitenmantel beschadigd en ligt stiekum ergens in een plasje water
Als tip, heb je ook geprobeerd om de UTP "kaal" door de tuin te leiden, of alleen via een PVC buis onder de grond? Zet de PC eens in de tuin ipv de garage zelf en kijk of dat uitmaakt.
Schakel de stroom in de garage uit en gebruik een verlengkabel vanuit het huis (om uit te sluiten dat de elektriciteit voor troubles zorgt).

Succes!

Verwijderd

Dat is precies de volgorde die hij beschrijft en inderdaad wél de IEEE-standaard.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 14:09

DinX

Motormuis

DinX schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 10:21:
[...]
Qman schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 10:33:
[...]
ow - o - gw - bl - blw - g - brw - br (straight)
Buiten dat ik het wit-x noem ipv x-wit zie ik niet bepaald verschil hoor :?
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 10:36:
Dat is precies de volgorde die hij beschrijft en inderdaad wél de IEEE-standaard.
;)

[ Voor 19% gewijzigd door DinX op 06-01-2006 10:40 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-04 10:28
misschien gewoon een kabel met een eigen wil

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1