Toon posts:

[laptop] in 3 jaar 3 harde schijven kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik heb een Compaq Evo n400c laptop.

In drie jaar is hiervan 3 x de harde schijf kapot gegaan (!) (Uiteraard drie keer een andere, nieuwe harde schijf)

Weet iemand hoe dit kan?

De vorige 2 keer was het binnen de garantie (business guarantuee). Nu helaas niet meer..

De harde schijf welke zojuist is gecrashed is van Hitachi. Ik weet de merken van de harde schijven daarvoor niet. Wel zijn alle drie de schijven door HP (sinds een tijd eigenaar van Compaq) binnen de garantie geplaatst, dus dat moet toch redelijke kwaliteit zijn neem ik aan.

Zou het ergens anders aan liggen i.p.v. steeds de harde schijf? En zal ik het risico nemen en er nog eentje plaatsen? Of kan ik dan wachten op de volgende crash?

Alvast ontzettend bedankt! ( Ik mis mn laptoppie nu al ... :| )

(p.s. ik neem aan dat ik dit in het goede topic heb geplaatst, omdat het wellicht niet alleen om de HD gaat..?)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 23:36 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik weet niet of jij je notebook op rare manieren gebruikt, maar 3 schijven in zo'n korte tijd is niet echt normaal. Natuurlijk kun je gewoon pech hebben of zijn ze bij HP aan het prutsen geweest bij het maken van die dingen.
Ik zou gewoon een nieuwe disk erin zetten en kijken hoe die werkt. Waar crashen die dingen eigenlijk aan? headcrash? print die doorbrandt?

Verwijderd

Kan van alles zijn lijkt me. Van een interne oorzaak in de laptop, tot de manier waarop jij ermee omgaat.

Moderne laptops worden sowieso erg warm is mijn ervaring, en HD's kunnen daar nog weleens slecht op reageren, zelfs als ze ervoor gemaakt zijn.

Verwijderd

Mischien een hitte probleem, defecte/slecht werkende volt regulator die de schijf van spaningen vorziet. Veder kan he took nog door het gebruik gebeuren, laptop 24uur aan laten staan, aan laten staan tijdens het vervoeren /en of er er niet voorzichtig mee omgaan.

Verwijderd

Misschien een dom voorstel.
Maar zelfs al is een laptop er om mobiel te zijn, laptoppen in bijvoorbeeld een denderende trein, auto, whatever lijkt me niet echt gezond.
Misschien handig om gebruik uit te kunnen sluiten?

Verwijderd

Topicstarter
Poeh, ja daar zeggen jullie me wat.. (en sne! :))

1. Bij elke schijf heb ik al gelijk van het begin gehad dat'ie soms raar klikte gedurende het gebruik. Maar omdat dit ook gebeurde bijv. de eerste dag wanneer de schijf er al inzat, leek met dit er dan maar 'bij horen'.

2 Ik gebruik 'm echt niet abnormaal wat mij betreft. Tuurlijk, ik loop er wel eens mee rond als ie aanstaat, maar daar is het toch een laptop voor? En het is echt niet zo dat ik er elke dag mee rond loop.

3 om heel eerlijk te zijn; bij deze laatste crash stond'ie op een vensterbank boven een verwarming die wel aanstond...... Maar de vorige 2 schijven zijn niet zo gecrashed (die deden het na crashen zelfs nog sporadisch, deze laatste helaas niet meer; al mn gegevens weg).

Kortom, ik kan voorzichtiger met een laptop omgaan, maar ik denk dat mijn gebruik echt niet de reden is. Of zijn die dingen echt zo kwetsbaar?

p.s. headcrash, printcrash; ik weet echt niet wat dat betekent... zou je dit willen toelichten? Ik krijg een foutmelding bij opstarten : Disk I/O error. Aan de buitenkant van de hd is iig niets te zien.

p.s.2. tuurlijk wil ik er 1 inzetten en weer doorgaan! Alleen, dan moet ik wel eerst een hd kopen.. En ik ben bang dat ik na verloop van tijd weer een nieuwe crash krijg en het verhaaltje weer van voren af aan begint (en ik tevens weer mn gegevens kwijt ben).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 23:52 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-02 16:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Harde schijven zijn de meest kwetsbare onderdelen van een computer en daarom wel een reden om er extra voorzichtig mee te zijn. Ik kan je in ieder geval sterk aanraden niet met de laptop rond te lopen als deze aanstaat. Klap em dan eerst even dicht zodat ie in standby gaat en dus eigenlijk gewoon uitstaat. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Maw, ze kunnen aardig wat hebben.

Ik heb hier wat spare E7K60's liggen, (ja 7200rpm laptop harddisken) en ik heb er 1 in mijn X31 zitten, kan er de gekste dingen mee doen en hij blijft draaien :)

Maargoed, haal je hdd er ff uit, en kijk of de printplaat nog goed is, als dit het geval is heb je weer een headcrash, if so, zou ik je aanraden om als volgende schijf een 7K100 te pakken, deze heeft een hoge schokweerstand.
Hoewel het inderdaad wel beter blijft om hem helemaal niet te verplaatsen terwijl hij aanstaan. (maar ik doe het lekker toch :+ )

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Echter, ik zat net die 7k100 - schijfjes te bekijken en vond ze toch best prijzig..

Wat denken jullie; zou het mogelijk zijn om een externe HD te kopen? En dan geen vaste schijf in mn laptop aan te houden.

Dit zou tevens handig zijn aangezien ik geen cd-romspeler oid heb in mijn laptop..

• Roberto
Het is technisch mogelijk.
Echter heeft zon USB interface wel z'n nadelen

• Latency
• CPU load
• Max transfer rate
• Betrouwbaarheid (Windows hangt welleens op USB disken bij zeer intensief gebruik
• USB 1.1 of USB 2? Met USB 1.x zou ik er niet eens aan willen beginnen

Maar... het is mogelijk, want jouw laptop kan vanaf USB booten :)

Verwijderd

Topicstarter
Roberto schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 20:14:

Maar... het is mogelijk, want jouw laptop kan vanaf USB booten :)
Goh, je hebt er wel veel verstand van, Roberto :) Top! :Y)

Ik vrees dat ik dan toch maar weer voor een interne schijf ga, want wat je hierboven opsomt zijn heel wat nadelen...

Bedankt iig!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 22:34 ]

• Roberto
Tja... dat moet ook wel ;)
dat ik er veel vanaf weet

Geen probleem :)
Welke hdd ga je kopen?

Verwijderd

Topicstarter
Wel, ik zag een advertentie van iemand staan:

2,5" 40gb hdd van seagate voor 49 euro's. nieuw in verpakking.

En wat mij vooral aantrok :Y) : garantie tot october 2009

Dat schijfje wat jij aanraadde lijkt me zeker wat, maar kost weer minstens het dubbele.
Ik heb geen ervaring met seagate, maar zoals gezegd, die garantie komt me wel goed uit ;)

Daarbij heb ik ook maar meteen een IDE (3,5"en 2,5") to USB converter gekocht, zodat ik:

1. Wat vooral van mij van pas komt: Ik zo tijdelijk een CDromspeler op mn laptop aan kan sluiten voor installaties e.d. Want die zit er standaard niet op (maar dat wist je waarschijnlijk dan ook al wel :) )
en 2. zo'n ding eigenlijk sowieso wel handig is. en dat voor maar 25 euro..

• Roberto
Inderdaad :)

Heel handig, ook omdat je er een normale hdd op kunt aansluiten, en zo makkelijk back-ups kunt maken :)

Let je nog wel op het toerental? :) een 4200rpm is imho not done als je de laptop op redelijke basis gebruikt, maar aan de andere kant, dat is persoonlijk,.

Verwijderd

Topicstarter
In de haast had ik er totaal niet op opgelet..:O. Maar hij blijkt 5400 rpm te zijn.

Helaas heb ik nog helemaal geen reactie van die vent gehad. Ik vrees dus dat ik toch op zoek moet naar een ander schijfje...

Aanbiedingen (alleen incl garantie ;)) zijn welkom!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op Saturday 07 January 2006 @ 20:02:
In de haast had ik er totaal niet op opgelet..:O. Maar hij blijkt 5400 rpm te zijn.

Helaas heb ik nog helemaal geen reactie van die vent gehad. Ik vrees dus dat ik toch op zoek moet naar een ander schijfje...

Aanbiedingen (alleen incl garantie ;)) zijn welkom!
5400 rpm is helemaal niet zo gek voor een laptopschijf. Ik durf wel te beweren dat je vorige schijven niet sneller waren. Dus het lijkt me een prima aanbieding. Tuurlijk een wat langere laadtijd, maar snel genoeg denk ik zo.

Verwijderd

Topicstarter
jup, dat denk ik ook.

Maar zou 4200 rpm tov 5400 rpm dan wel echt verschil maken?

En dan bedoel ik bij mijn laptop, dus een p3 850 mhz met 512 mb intern geheugen.

• Roberto
Ow... enof je dat gaat merken ;)

Ik heb anders nog wel een Hitachi E7K60 (40gb 7200rpm) hdd.
Gooi maar eens een mailtje mijn kant op.
Pagina: 1