Op zondag 21 januari 2001 16:38 schreef Herman het volgende:
Zou het effe niet weten, ben vandaag niet zo bij.
Ideale dikte hangt sowieso af van de warmteinput (meer=dikker) en van de oppervlakte van de core (kleiner = dikker).
Bovendien van de warmtegeleidingscoeff. van met metaal (hoger=dunner)
Je komt dan op zoiets uit:
warmteinput/(opp core * warmtegel.coeff.)
Zelf naar smaak andere coeff, machtsverheffingen etc toevoegen. :):)
Persoonlijk zou ik gevoelsmatig voor 3mm gaan. Dan is er genoeg dikte om een fatsoenlijk deel van de warmte horizontaal te verplaatsen. Zie ik met 1mm niet zo bijzonder gebeuren.
Verder hangt het ook af van de dikte van de bodem van de heatsink. Als deze dik is, dan heb je weer minder coldplate nodig.
Reken ze,
Herman
sorry herman, ik weet niet hoe die formule van jou bedoeld is, maar hier heb je in ieder geval helemaal niets aan. in jouw formule tellen alle parameters even zwaar mee voor het eindresultaat, en bovendien neem je maar even aan dat ze het resultaat lineair beinvloeden. dit lijkt waarschijnlijk niet eens op de werkelijkheid.
precies uitrekenen is echt lastig, zal wel een hoop gedoe worden met integralen, differentiaalrekening etc.
vakken met warmteleer etc heb ik nog niet gehad, die zullen volgend jaar of zelfs later nog in mijn opleiding (werktuigbouwkunde) wel komen.
over het schatten: ik denk dat dunner dan 3 mm niet echt slecht is qua warmtegeleiding. warmte verplaatst zich beter naarmate het temperatuurverschil hoger is. stel dat je een hele dunne coldplate neemt. de zijkanten, waar de core geen warmte afgeeft, worden door de peltier behoorlijk koud gemaakt. het warmteverschil met het midden van de coldplate zal dan groot zijn, met als gevolg een grote warmteverplaatsing.
3mm lijkt me trouwens best aardig, je moet natuurlijk ook niet hebben dat het ding krom gaat trekken onder de druk van de koeler ofzo (een plaatje koper van 1 mm is niet al te sterk)