Een tijd lang heb ik me er aan zitten ergeren, zowel prive als online, en vaak heb ik gedacht om eens over dit probleem te babbelen. En aangezien ik nu even tijd over heb ga ik nu maar aan de post beginnen. Ik zal het zo kort mogelijk proberen te houden, dat scheelt jullie en mij ook weer tijd 
Merkliefde, daar bedoel ik mee dat er veel mensen zijn die een bepaalde voorliefde hebben voor 1 of meer bepaalde automerken. Met deze voorliefde is niets mis, smaak valt niet over te twisten toch?
Maar wat is er met die vele mensen die koste wat kost 'hun' merk proberen te promoten om vervolgens ook nog eens andere merken onderuit te halen. Ik zie dit gedrag vaak, heel vaak, zowel online als prive. Ik zal een paar voorbeelden noemen van uitspraken die mij jeuk geven.
Dan nog de verhalen van de mensen die een kennis, melkboer of ouder hebben die merk X rijdt en nog nooooooit problemen heeft gehad afgezien van een standaard APK'tje. Ja, en? Dat is maar 1 ervaring? "Ja, maar ik ken meer mensen die dat hebben", dat zijn er dan nog maar hooguit 10 op de hele groep auto's van merk X.
Kort samengevat: jullie snappen wel wat ik bedoel, ik zoek alleen een verklaring. Gezonde merkliefde heeft iedereen wel, zijn eerste auto'tje of die auto die al heel lang in de familie is. Maar die ongezonde merkliefde waarmee alle andere merken tot slecht verklaard worden kan er bij mij niet in.
Ik rijd nu Golf en ga binnenkort over naar Renault, maar ik heb ook rondgekeken naar Opels, Mazda, Chryslers, Alfa en Mitsubishi's. Elk merk heeft wel mooie en minder mooie modellen met hun eigen rij-eigenschappen. En als 1 model van een merk slecht is, betekent dat niets voor de andere modellen.
Deze rant heb ik geschreven omdat mijn punt in elke autodiscussie naar voren komt. Nooit kunnen de modellen fatsoenlijk besproken worden want altijd worden er urban-legends en andere onwaarheden bijgehaald.
/rant
Merkliefde, daar bedoel ik mee dat er veel mensen zijn die een bepaalde voorliefde hebben voor 1 of meer bepaalde automerken. Met deze voorliefde is niets mis, smaak valt niet over te twisten toch?
Maar wat is er met die vele mensen die koste wat kost 'hun' merk proberen te promoten om vervolgens ook nog eens andere merken onderuit te halen. Ik zie dit gedrag vaak, heel vaak, zowel online als prive. Ik zal een paar voorbeelden noemen van uitspraken die mij jeuk geven.
Een kennis van mij is fanatiek Citroen aanhanger, voor hem bestaat er ook geen andere auto. Op een gegeven moment had hij iets met zijn Xantia waarop ik zeg "heb je geen belang bij een Golf". Ik wilde die van mij verkopen dus een logische opmerking. De opmerking die ik terug krijg: "in zo'n rampbak wil ik dood nog niet gevonden worden".
De man van een oud collega is schadehersteller voor alle merken auto's. Hij wil nooit van zijn leven in een Ford rijden want volgens hem is dat de auto die het slechtst in de lak zit.
Stoplichtverhalen zijn ook leuk. "Ik stond laastst met mijn Dacia Logan 0.3 bij een stoplicht met 2 van die broekies in hun opgeleukte golfje, het enige wat ik nog zag waren 2 koplampjes in de verte". Elk stoplichtraceverhaal gaat bijna over een golfje, het lijkt wel of die golfjes op een brommermotor rijden? Ik geloof meer als de helft iig niet.
Zo zijn er vast nog honderden van dat soort uitspraken. Een aantal zijn ook waar omdat dat gewoon meetbare feiten zijn, maar het overgrote deel is bull.Dan de uitspraken die iedereen blindelings overneemt: Duitsers zijn patserbakken. Golfjes en Astra's zijn de 2 merken waar iedereen in rijd. Japanners zijn grijzen muizen. Alfa roest al in de folder. Fransen en elektronika? Stations zijn familiebakken. Jaguars worden alleen bereden door oude mensen.
Dan nog de verhalen van de mensen die een kennis, melkboer of ouder hebben die merk X rijdt en nog nooooooit problemen heeft gehad afgezien van een standaard APK'tje. Ja, en? Dat is maar 1 ervaring? "Ja, maar ik ken meer mensen die dat hebben", dat zijn er dan nog maar hooguit 10 op de hele groep auto's van merk X.
Kort samengevat: jullie snappen wel wat ik bedoel, ik zoek alleen een verklaring. Gezonde merkliefde heeft iedereen wel, zijn eerste auto'tje of die auto die al heel lang in de familie is. Maar die ongezonde merkliefde waarmee alle andere merken tot slecht verklaard worden kan er bij mij niet in.
Ik rijd nu Golf en ga binnenkort over naar Renault, maar ik heb ook rondgekeken naar Opels, Mazda, Chryslers, Alfa en Mitsubishi's. Elk merk heeft wel mooie en minder mooie modellen met hun eigen rij-eigenschappen. En als 1 model van een merk slecht is, betekent dat niets voor de andere modellen.
Deze rant heb ik geschreven omdat mijn punt in elke autodiscussie naar voren komt. Nooit kunnen de modellen fatsoenlijk besproken worden want altijd worden er urban-legends en andere onwaarheden bijgehaald.
/rant