Statische katten leiden tot een effectieve systeem-reboot

Pagina: 1
Acties:
  • 1.014 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Topicstarter
Statische katten? Ja statische katten!

Nu met de koude winterdagen komt mijn kat af en toe via het raam van mijn poezelige pc-kamertje binnen om mij te begroeten. Dan loopt zij met haar lichaam langs mijn pc-kast en plof >>> windows reboot! Keer op keer. Vervelend! En idd je krijgt af en toe een statisch schokje als je haar aait.

Hebben meer mensen hier ook last van. En hoe kan het verkomen worden.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zit de PC op een ge-aard stopcontact? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-12 07:31

oshiro

Chill, dude.

Mijn god, dit is echt een meesterlijke topic-titel en -start :+

Misschien kun je de kat aarden, door een antistatisch halsbandje oid, of het raam aarden zodat de kat zich ontlaadt als hij daarlangs gaat :D

Even serieus :)

Ik heb twee katten, en die willen zich soms wel eens achter mijn pc verstoppen, maar dan gebeurt er niets. (de katten zijn ook niet statisch geladen)

Maar ik denk dat iets van aarden de problemen dan misschien wel zal verhelpen, zoals Atlas ook zegt.
Is het toevallig een PC met metalen zijpanelen en dergelijke? Misschien, als het aarden niet helpt, de PC op een lastige plek neerzetten (dat je er zelf nog wel bij kan, ok :))
Of de kat uit de kamer houden.

Toch maf :/

[ Voor 13% gewijzigd door oshiro op 05-01-2006 23:23 ]

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Verwijderd

De PC aarden inderdaad, dat zou moeten werken volgens mij.

Krijgt die kat trouwens ook niet steeds een optater als hij langs je PC kruipt? Wellicht dat het beest daarvan leert als je het nog zo door laat gaan. ;)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Pc aarden moet altijd werken, omdat je pc-kast een soort kooi van Faraday is. :)

{signature}

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-12 09:07

Martijn02

/* No Comment */

idd.. gewoon 230v op je kast zetten, dan leren ze het wel af om in de buurt van je pc te komen :)

Oh, euhm, dit was niet de HK? sorry! :P

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-12 11:34

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Heb je in je pc-kamer tapijt liggen? Kan het daardoor komen. Maar zoals hierboven al gezegd effe de aarding checken.

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

of de fanguards eraf schroeven })

Aunt bunny is coming to get me!

Verwijderd

Mocht je geen aarding hebben, draad in je stekkerblok aan de aarding monteren en die aan een verwarmingsbuis. Dat zou moeten werken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon je PC aarden inderdaad :+
draad in je stekkerblok aan de aarding monteren en die aan een verwarmingsbuis
Dit kán gevaarlijk zijn voor de eventuele CV-monteur thuis. Maar dat is inderdaad wel te doen. Het beste is om een aarddraad te trekken richting de meterkast.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-12 15:57
Mijn katten komen iig niet zo vaak meer aan de computer, zij hebben idd af en toe een klein optatertje gekregen toen ze aan het snuffelen waren. En ze zijn ook bang voor de printer, dus ik zie ze zowiezo niet zo vaak op mijn buro om met de muis te spelen :+

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik moet zeggen dat het wel erg 'statisch' weer is de afgelopen tijd.... Ik krijg ook constant schokken enzo :P Gisteren zelfs toen ik gewoon een plastic toets op mn laptop indrukte (zit metaal onder wat ik niet eens aanraakte). Gelukkig deed ie het nog wel gewoon.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

offtopic:
De mijne vinden de printer juist überinteressant. Pogen zelfs elke keer de heen en weer bewegende inktkop te vangen :X
De muis boeit hen daarentegen niet, maar de muisaanwijzer op de scherm weer wel :+

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41

chromeeh

the Gnome

Makkelijker: de kat aarden :P
Nee gekheid best wel heel vervelend eigenlijk...

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

DIe van onze worden juist statische waneer je ze aait op een stoel. Al vinden ze schokjes >:) niet zo leuk.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Mijn kat is komt niet meer de pc ruimte in nadat hij het geluidskabeltje van mijn subwoofer eruit had getrokken in een speelse bui. hij stond naast de subwoofer en die begon heel hard te ruisen. Heb nog nooit een kat zo hard zien rennen }) }) }) . Ik zou hem aarden via de verwarming. Dit heeft de lokale pczaak ook aangeraden en er is tot nu toe niks mee gebeurd. Dit doet het al 2 jaar nu. :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Touchdomex op 06-01-2006 12:45 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

De geopperde oplossing om de kast te aarden kan geen kwaad, maar zal nauwelijks verbetering brengen.
Als een statisch geladen kat langs loopt, zullen er vonkjes springen tussen kat en computer, ongeacht de aarding van de PC.
Oplossing: zorg dat de vonkjes altijd naar massa overspringen, en niet naar andere geleiders met een verbinding met de "binnenkant" van de computer.

Dit betekent:
-afschermen van muis en keyboard kabels. (monitor+LPT kabel zijn vaak al afgeschermd)
-Afscherming voorzijde computer. Zonder afscherming kunnen vonken vanaf de buitenkant door het plastic voorfrontje springen, op daar aanwezige bedrading (power&reset sw, hdd&pwr LED)
-afscherming muis&keyboard.

Als afscherming denk ik aan een geleidende coating of verf

Omdat het probleem voornamelijk wordt veroorzaakt door de vacht van de kat, kun je als alternatieve oplossing ook een tondeuse gebruiken.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:02:
Oplossing: zorg dat de vonkjes altijd naar massa overspringen, en niet naar andere geleiders met een verbinding met de "binnenkant" van de computer.
De kast (kooi van Faraday), mits geaard, is in wezen al de massa :?

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 06-01-2006 13:05 ]

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

De geopperde oplossing om de kast te aarden kan geen kwaad, maar zal nauwelijks verbetering brengen.
Met hem (over bovenstaande, rest vd post weet ik niet ;)). Wij hebben twee aandachtsgeile katten, en een ervan loopt ook regelmatig voor m'n pc door, en dan reboot ie ook 7 van de 10 keer (de pc, niet de kat). En ik heb m'n pc's en randapparatuur prima geaard, netjes via 't stopcontact zoals 't hoort. Een oplossing kan ik je helaas niet geven...

Nomen nescio

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wazigheid. Hier heb ik nooit last van gehad. Ik neem aan dat het hier om metalen behuizingen gaat? Mijn Coolermaster is van aluminium en ik heb 2 katten, maar ik heb nog nooit hinder ondervonden aan de beschreven problemen. Wellicht zal een plastic behuizing jullie problemen oplossen?

De aarding zou imho in theorie in ieder geval de componenten moeten beschermen. Wellicht dat de voeding niet helemaal goed wordt beschermd of dat een eventuele ingebouwde spanningsoverlast-beveiliging veel te goed haar werk doet :)

[ Voor 30% gewijzigd door BalusC op 06-01-2006 13:31 ]

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Topicstarter
Ja, leuk probleem hè.

De pc is dus geaard en ik heb geen vloerbedekking in mijn kamer om spanning op te wekken bij de kat. Ik heb idd een metale pc kast. Maar deze is normaliter toch ook geaard? via de voeding?

Misschien dat we de kat op commando langs de kast kunnen laten lopen, wanneer het nodig is om te rebooten.

c:\windows\cat_reboot.exe

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Falcon2107 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:37:
Ja, leuk probleem hè.

De pc is dus geaard en ik heb geen vloerbedekking in mijn kamer om spanning op te wekken bij de kat. Ik heb idd een metale pc kast. Maar deze is normaliter toch ook geaard? via de voeding?
Alles is via de voeding geaard, aangezien daar de stroomstekker in zit B) Maar nu ik toch even over nadenk, ik acht het nog steeds niet onwaarschijnlijk dat de overspanning / overbelasting cq kortsluitingbeveiliging van de voeding veel te goed haar werk doet. Ik heb zelf een Vantec Stealth 520W voeding. Echt een zware kwaliteitsvoeding voor servers en zware workstations. Welke voedingen hebben jullie?
Misschien dat we de kat op commando langs de kast kunnen laten lopen, wanneer het nodig is om te rebooten.

c:\windows\cat_reboot.exe
:+

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10 15:04
Anders hang je toch zo'n sleepkabeltje aan de kat zoals je die ook wel eens op auto's ziet :P

specs

Verwijderd

Denk niet dat je kat dat leuk vind, kun je niet een kooitje van kippengaas om je pc maken dat de kat niet in de buurt van de pc komt?

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-12 00:22
iH8 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 03:26:
Ik was al aan het grijnzen bij de topicstart, maar dit liet me helemaal platliggen :D _/-\o_ _/-\o_ HULDE!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-12 14:12

SiGNe

Ook hoi!

Je kan je PC aarden, maar daarmee verdwijnt de statische electriciteit niet.
De lucht in je kamer is 's winters een stuk droger dan in de zomer, simpele waterbakjes aan je verwarming hangen verhelpt het probleem: Het water verdampt en de lucht wordt vochtiger en de statische elektriciteit is weg.

Niet?
[Specs]

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

raken ze niet gewoon je monitor kabel ofzo? Als die bij mij wat teveel beweegt krijgt mijn computer ook een probleem.

Powered by: blond bier

Verwijderd

je zou er ook voor kunnen zorgen dat de kat iets metaal aanraakt voordat hij bij jouw pc in de buurt komt, een metalen stripje in je kozijn bijvoorbeeld of een metalen bureau.

als je deze dan aard, is de meeste statische electriciteit weg voordat de kat in de buurt van de pc komt. (hoop ik voor je).
deze aarde kun je van dezelfde verdeeldoos aftakken als die waar je pc op aangesloten is, een stekker waar je alleen de aarde aansluiten verbinden met dit metalen randje.

• SamTex
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-03-2022
Mocht je geen aarding hebben, draad in je stekkerblok aan de aarding monteren en die aan een verwarmingsbuis. Dat zou moeten werken.

Een aarding naar je verwarmingsbuis is moord voor je apparatuur, zoals later ook word gezegd.
Het kan 2 jaar goed gaan, maar ook meteen mis, afhankelijk van de interne situatie die per woning kunnen verschillen.
Hoe dit in het leven is gekomen, weet ik niet, maar het klopt totaal niet.
Ga het een ander dus ook niet meer adviseren om te doen.
Ik ga ervanuit dat iedereen weet zodra een component aarde ondersteunt dat je je daar ook aan moet houden.
Ik heb ook geen aarde in mn kamer maar daar trek ik dan een haspel naar mn kamer, met zichtbare draden als gevolg, beter dan dat ik morgen misschien voor 7000 euro aan nieuwe apparatuur moet aanschaffen.

Wat ik nog wel even wil meegeven, is zorg dat de kast geaard is en de monitor in een gewone stopcontact, dit breekt een groundloop en lost misschien je problemen op, omdat de massa nu 1 richting opgaat, namelijk de randaarde stekker, tevens kan de monitor zn massa kwijt via de monitor kabel naar de kast, cq voeding.

In mijn geval heeft het geholpen, maar ook hier afhankelijk van de situatie.

Je kan ook je kat netjes opvoeden zoals die van mij. O-)

Verwijderd

SamTex schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 19:01:
Wat ik nog wel even wil meegeven, is zorg dat de kast geaard is en de monitor in een gewone stopcontact, dit breekt een groundloop en lost misschien je problemen op, omdat de massa nu 1 richting opgaat, namelijk de randaarde stekker, tevens kan de monitor zn massa kwijt via de monitor kabel naar de kast, cq voeding.
aarden via je verwarmingsbuis is lang niet altijd effectief, als je hem nodig bent kan de weerstand te hoog zijn, en niet alle apparatuur kan ertegen, maar het is de goedkoopste en makkelijkste oplossing en daarom vaak gebruikt.
maar het is een lapmiddel welke op den duur duurkoop is.
hiermee ben ik het dus helemaal met je eens.

maar die groundloop, leg die nog eens uit :?
je aard je pc vanaf je verdeeldoos, je aard je monitor vanaf diezelfde verdeeldoos, en dan ontstaat er een groundloop?
(via de signaalkabel?)
als er al een spanningsverschil is op deze twee aarde's is dit nabij 0,0, wat is het probleem dan?

• Robbertz236
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-02-2021
iH8 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 03:26:
Kat even snuffelen aan de fan, hupsakee, snorharen eraf :9

Verwijderd

heb achter mijn pc verwarmingsbuizen liggen en die wil je cht niet aanraken, daar krijg je een besye optater van, zal ook eens een aardedraad gaan trekken

• SamTex
Dhr Kroese schreef:

maar die groundloop, leg die nog eens uit
je aard je pc vanaf je verdeeldoos, je aard je monitor vanaf diezelfde verdeeldoos, en dan ontstaat er een groundloop?
(via de signaalkabel?)
als er al een spanningsverschil is op deze twee aarde's is dit nabij 0,0, wat is het probleem dan?

Het probleem was bij mij dat mn soundcard verbonden is met mn Home Theater System, waarvan sommige componenten ook weer geaard of niet zijn en de tv en radio op kabel zijn aangesloten., ik hoorde een brom, das een groundloop dus, randaarde van mn monitor af en weg probleem.
Het duidelijk maken van een groundloop in woorden is dus bijna niet te doen, helaas ivm crashen van mn hdd ben ik veel documentatie kwijtgeraakt en kan ik jullie helaas niet doorverwijzen naar bepaalde verhelderingen op dit gebied.
Maar hoe meer componenten je verbind, hoe moeilijker het word de groundloop op te sporen en te verbreken.
Zelf zoek ik hier ook nog hulp bij, dvd kijken zonder willem ruis erbij kan ik, maar zodra ik de tv kabel erinprop, heb ik toch weer een hum.

De situatie die ik nu voer gebaseerd op al mn componenten zorgt er niet voor dat mn pc boot nadat mn poes erlangs is gelopen., (ik heb hier dus geen ervaring meej)
En mijn voeding is zeker niet de duurste.

• SamTex
Hier toch nog wat gevonden over groundloops, en ja, dit geld net zogoed voor pc apparatuur.
Een printer geeft de hum namelijk niet weer, dat merkt je aan de speaker of juist statische electriciteit die je ontvangt als je bv je versterker aanraakt ipv dat je het afgeeft aan je versterker.

http://www.epanorama.net/documents/groundloop/

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11 20:41

AES

:+ Door de bijzondere topictitel aangetrokken, toch maar de hele draad gelezen. Ik ben er niet zeker van of TS Falcon echt een probleem voorlegt of ons gratis vermaak voorschotelt, maar de meeste posts zijn wel lachen; ja, en ook veel serieuze opmerkingen. Ik heb vanavond geen leuker draadje gezien!
[on topic]
Aardleidingen worden vaak aangelegd, zoals veel software wordt geschreven. (Laat) checken of het stopkontakt echt goed geaard is. In principe kun je dan geen last hebben van statische elektriciteit.

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

• skelleniels
  • Laatst online: 14-12 14:16
Zulke topics lees ik met plezier helemaal >:)

http://specs.tweak.to/16567

• Voutloos
  • Niet online
Als een statisch geladen kat langs loopt, zullen er vonkjes springen tussen kat en computer, ongeacht de aarding van de PC.
Leuk, maar dat hoeft dus helemaal niet erg te zijn. Een pc kast is niet geheel toevallig niet van hout gemaakt (tel de ontkenningen :+ ).
Dit betekent:
-Afscherming voorzijde computer. Zonder afscherming kunnen vonken vanaf de buitenkant door het plastic voorfrontje springen, op daar aanwezige bedrading (power&reset sw, hdd&pwr LED)
Ja, dat is een beetje een zwakke plek.
-afschermen van muis en keyboard kabels. (monitor+LPT kabel zijn vaak al afgeschermd)

-afscherming muis&keyboard.
Als je dit soort (imo) maffe dingen gaat doen, kan je misschien beter een draadloos setje halen. Heb je als leuk neveneffect :+ dat je wat meer bewegingsvrijheid hebt.
Omdat het probleem voornamelijk wordt veroorzaakt door de vacht van de kat, kun je als alternatieve oplossing ook een tondeuse gebruiken.
De oorzaak van het probleem is ook aan te pakken door de luchtvochtigheid van je huis goed te krijgen (zoals SiGNe vertelt). Dit kan ook gunstig zijn voor jou, aangezien een super droge lucht ook niet fijn is. :)

{signature}

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:45

Dark

who tweaked the light?

Je moet de kat gewoon naspoelen in wasverzachter antistatisch na het wassen :D dan heb je zulke prob's niet... ;) let op! niet centrifugeren...

• AES

AES

SamTex schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 20:03:
Hier toch nog wat gevonden over groundloops, en ja, dit geld net zogoed voor pc apparatuur.
Een printer geeft de hum namelijk niet weer, dat merkt je aan de speaker of juist statische electriciteit die je ontvangt als je bv je versterker aanraakt ipv dat je het afgeeft aan je versterker.

http://www.epanorama.net/documents/groundloop/

Leuke link! Ik heb hem bookmarked en redelijk besnuffelt en ik denk dat de schrijver er wel iets van begrijpt, maar het gaat vnl. over de bekende 50Hz brom als je twee aardlussen in jouw systeem brengt. Dat lees ik ook in jouw vorige post. Dat is toch iets anders dan statische elektriciteit.

• Voutloos
  • Niet online
Het is iets anders, maar het kan wel een nieuw probleem worden op het moment dat je dingen op houtje-touwtje manieren met elkaar gaat verbinden. Beetje jammer als je met het verhelpen van het ene probleem, een nieuw probleem introduceert. :)

{signature}

• AES

AES

Voutloos schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 20:28:
Het is iets anders, maar het kan wel een nieuw probleem worden op het moment dat je dingen op houtje-touwtje manieren met elkaar gaat verbinden. Beetje jammer als je met het verhelpen van het ene probleem, een nieuw probleem introduceert. :)
Niet eens met jouw conclusie: slechts één, maar dan een echte goede aarding in de gehele installatie voorkomt zowel statische elektriciteit als de brom.

• Voutloos
  • Niet online
Goede aarding valt bij mij niet onder houtje-touwtje. :) Klooien met verwarmingsbuizen omdat goede aarding ontbreekt doet dat wel.

[ Voor 42% gewijzigd door Voutloos op 06-01-2006 20:39 ]

{signature}

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Ik kreeg nog wel eens blauwe schermen als ik mn compukast aanraakte in de winter met koude handen. Is nu opgelost, nieuwe (geaarde) stekkerdoos gekocht en wandcontactdoos vervangen, heeft een hoop opgelost.
Ben ik soms statisch geladen?

[ Voor 15% gewijzigd door Fl4pp13 op 06-01-2006 20:40 ]

• AES

AES

Voutloos schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 20:38:
Goede aarding valt bij mij niet onder houtje-touwtje. :) Klooien met verwarmingsbuizen omdat goede aarding ontbreekt doet dat wel.
Kan ik kort over zijn; helemaal mee eens (ik doe niet mee met What Pulse).

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

*knip*

Deze reply was veel te veel HK-style. Hier verder aub: Tweakers Huiskamer ;)

[ Voor 121% gewijzigd door BalusC op 06-01-2006 21:31 ]

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

AES schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 20:41:
[...]

Kan ik kort over zijn; helemaal mee eens (ik doe niet mee met What Pulse).
Oude huizen rond 1930 hebben vaak geen geaarde stopcontacten.

• AES

AES

En vaak ook geen CV zeker. Dat doet niets af aan het feit dat een PC lekkerder draait met aarding. Een beetje modder zou ook een koperen pijp in de grond moeten kunnen slaan. Voldoende info op Internet te vinden hoe dat veilig te doen. :?

Verwijderd

AES schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 21:55:
En vaak ook geen CV zeker. Dat doet niets af aan het feit dat een PC lekkerder draait met aarding. Een beetje modder zou ook een koperen pijp in de grond moeten kunnen slaan. Voldoende info op Internet te vinden hoe dat veilig te doen. :?
Uhm, ik gaf hier in het begin van het topic de CV buizen als alternatief. Aangezien hier boven wat posts volgens mij beweren dat dit "Houtje Touwtje" is postte ik dat even :)

• AES

AES

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 22:09:
[...]

Uhm, ik gaf hier in het begin van het topic de CV buizen als alternatief. Aangezien hier boven wat posts volgens mij beweren dat dit "Houtje Touwtje" is postte ik dat even :)
Laten wij nu geen uitgebreide discussie starten als TS Falcon zelf niets meer post. Ik suggereerde toch al dat een misschien een grap is. Serieus, je mag nooit en ik bedoel ook nooit de CV gebruiken. Een alternatief onder voorwaarden is de metalen waterleiding.

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

Heeft iemand een plaatje hoe je je pc aard? ik ben niet zo'n tekst persoon B) ...

of moet ik gewoon een (koperen) draadje van mijn pckast naar de verwarming trekken?

of moet ik een draad helemaal naar buiten trekken?

Greyh0und

Verwijderd

AES schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 22:13:
[...]

Laten wij nu geen uitgebreide discussie starten als TS Falcon zelf niets meer post. Ik suggereerde toch al dat een misschien een grap is. Serieus, je mag nooit en ik bedoel ook nooit de CV gebruiken. Een alternatief onder voorwaarden is de metalen waterleiding.
Waterleidingen zijn van zich zelf ook geaard vaak (ja die wel weer in oude huizen) dus dat zou wel kunnen. Ik weet de situatie daar verder ook niet, dus afwachten wat hij post dan maar :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 21:42:
[...]

Oude huizen rond 1930 hebben vaak geen geaarde stopcontacten.
agree
huis hier: 1938, ik mag blij zijn dat ik op me slaapkamer geaarde stopcontacten heb. PC-mams beneden niet.... alleen slaapkamer en keuken zijn geaard, verder niet

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 06-01-2006 22:59 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

bartgrefte schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 22:55:
[...]

agree
huis hier: 1938, ik mag blij zijn dat ik op me slaapkamer geaarde stopcontacten heb. PC-mams beneden niet....
Is vaak lastig, of de boel eruit en er nieuw in :( Met dat aarden aan de verwarming is dus zwaar verboden. Ik zal eens nazoeken of het verhaal "jezelf ontaarden via de verwarming" dan wel op gaat.

Veel mensen hier hebben wel eens hun hand aan de PC gehad met hun elleboog tegen de verwarming, erg fijn gevoel. Je kunt dus zelf wel nagaan dat er een stroom gaat lopen. Nu wordt op sommige sites hier anders over gesproken, misschien handig de juiste info in de FAQ te gaan zetten. Dit tevens omdat er nog wel eens gezegd werd.... polsbandje om en aan de verwarmingsbuis.... wel de stroom van je PC afhalen anders gaan er dingen mis lijkt me dan.

Mocht je in een grachtenpandje wonen zonder aarding (ik weet niet of dit daar inmiddels verplicht is) zit je dus met een probleem lijkt me dan.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 23:03 ]

Verwijderd

Greyh0und schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 22:38:
Heeft iemand een plaatje hoe je je pc aard? ik ben niet zo'n tekst persoon B) ...
de beste manier is om de stekker in een verdeeldoos te doen die aarde heeft(de 2 vreemde pinnetjes metaal die de stekker aanraken voordat deze helemaal op zijn plek zit)
deze verdeeldoos moet natuurlijk ook weer in een geaard stopcontact (wandcontactdoos B) ).

als je dan toch verkeerd bezig wilt zijn, idd een geleider (koper) op blank metaal van je verwarmingsbuis, trekken naar een blank gedeelte van de behuizing van de pckast.(gewoon aan de buitenkant vastzetten met een parker ofzo, of klemmen tussen frame en zijwand.
Let erop dat simpelweg een keer om de verwarmingsbuis wikkelen niet voldoende is, je moet echt een klemmende constructie gebruiken.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 23:01:
[...]
Is vaak lastig, of de boel eruit en er nieuw in :( Met dat aarden aan de verwarming is dus zwaar verboden. Ik zal eens nazoeken of het verhaal "jezelf ontaarden via de verwarming" dan wel op gaat.
statische electriciteit gaat net zoals alle electriciteit om spanningsverschil, jezelf ontladen via de verwarmingsbuis kan, maar veel belangrijker is het om dezelfde spanning als die van het object te hebben waar je aan werkt.
als jij op 0 volt (tov aarde) zit, en je kast is opgeladen omdat je hem vlak daarvoor over je vloerbedekking hebt gerouscht, gaat je delicate electrische apparatuur het niet fijn vinden dat je eerst hun aanraakt.
zorg er dus voor dat je (na het ontladen) eerst de kast (frame) 1 keer aanraakt voordat je verder werkt.

Verwijderd

1 van onze katten heeft er de laatste dagen ook last van, als die langs een metaalsoort loopt krijgt die weer een opdonder, vooral als die aan het snuffelen is met zijn neus springt er weer een vonk over van zn neus, wel grappig om te zien als die dan terug deinst :D

Maar verder van dit euvel nog nooit last van gehad, ookal liggen onze katten vaak zat tegen/op/achter de computers te maffen. Tis daar namelijk aangenaam warm.

Verwijderd

@kroese: Dat is waar ook !! Wat was het, natuurkunde Middelbare school ? O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2006 00:14 ]

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 23:36:
1 van onze katten heeft er de laatste dagen ook last van, als die langs een metaalsoort loopt krijgt die weer een opdonder, vooral als die aan het snuffelen is met zijn neus springt er weer een vonk over van zn neus, wel grappig om te zien als die dan terug deinst :D

Maar verder van dit euvel nog nooit last van gehad, ookal liggen onze katten vaak zat tegen/op/achter de computers te maffen. Tis daar namelijk aangenaam warm.
offtopic:
lol, ik wou een keer mn zus dr kat aaien dus ik: poessie poessie poessie!!! Ik reik met mn hand naar zn (natte) neus en KLATS, de vonken vlogen er vanaf!

De kat keek wel ERG boos naar MIJ :P (statische trui O+ )

Greyh0und

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Katten kunnen gewoon niet zo goed aarden in zo een omgeving; dat ligt niet in de aard van het beestje.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Verwijderd

Ik zie hier lucratieve mogelijkheden voor defensie: Katten met EMP voor het plat leggen van een communicatienetwerk >:) .

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:51 ]

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

FnF schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 21:07:
*knip*

Deze reply was veel te veel HK-style. Hier verder aub: Tweakers Huiskamer ;)
Vond het net zo'n goed idee :)

In ieder geval, is het niet een ideetje om gewoon een plankje hout naast je pc te zetten? Gewoon ter afscherming ;)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Topicstarter
Gaaf dat er zo veel op dit topic gereageerd wordt. Aan de ene kant de serieuze posts en aan de andere kant de wat meer praktische - aard de kat - posts.

Mijn vraag was in eerste instantie serieus. Maar die andere opmerkingen zijn ook zeker welkom.

O, even voor de tweakers die het hebben over aarden via de CV leidingen. Dan heb ik voor jullie het volgende. Als jullie nu eens even de wandcontactdoos van de pc openschroeven en daar in de ene hand de blauwe draad pakken en in de ander hand de bruine, dan kan ik je verzekeren dat je een geweldig sensatie voelt in je armen. 8)7

Het is een serieus probleem. Mijn huis is oud, ik weet niet precies hoe oud, maar zeker van voor 1930. Er is dan ook geen aardedraad standaard aanwezig. Deze is speciaal voor de CV aangelegt en enkel op één doos op de bovenverdieping (dit tijdens de renovatie). Ik tap hier dan ook mijn stroom vandaan voor mijn PC. De luchtvochtigheid moet ook geen probleem zijn. Door de oude bouw van het huisje boven een waterput is het een zeer vochtig huis. Ik kan er geen filpje van maken want ik heb geen camera. Maar er zijn meer mensen die het zelfde probleem hebben, dus het is echt geen hoax.

Dus is mijn aardedraad niet goed? Kan je dat meten? Of zijn er andere dingen die niet kloppen.

Een andere creatieve oplossing is ook mogelijk: We kunnen de kat zijn eigen aardeaansluiting geven.

Afbeeldingslocatie: http://www.dereuswebdesign.nl/kat.jpg

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Falcon2107 schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 17:11:
Gaaf dat er zo veel op dit topic gereageerd wordt. Aan de ene kant de serieuze posts en aan de andere kant de wat meer praktische - aard de kat - posts.

Mijn vraag was in eerste instantie serieus. Maar die andere opmerkingen zijn ook zeker welkom.

O, even voor de tweakers die het hebben over aarden via de CV leidingen. Dan heb ik voor jullie het volgende. Als jullie nu eens even de wandcontactdoos van de pc openschroeven en daar in de ene hand de blauwe draad pakken en in de ander hand de bruine, dan kan ik je verzekeren dat je een geweldig sensatie voelt in je armen. 8)7

Het is een serieus probleem. Mijn huis is oud, ik weet niet precies hoe oud, maar zeker van voor 1930. Er is dan ook geen aardedraad standaard aanwezig. Deze is speciaal voor de CV aangelegt en enkel op één doos op de bovenverdieping (dit tijdens de renovatie). Ik tap hier dan ook mijn stroom vandaan voor mijn PC. De luchtvochtigheid moet ook geen probleem zijn. Door de oude bouw van het huisje boven een waterput is het een zeer vochtig huis. Ik kan er geen filpje van maken want ik heb geen camera. Maar er zijn meer mensen die het zelfde probleem hebben, dus het is echt geen hoax.

Dus is mijn aardedraad niet goed? Kan je dat meten? Of zijn er andere dingen die niet kloppen.

Een andere creatieve oplossing is ook mogelijk: We kunnen de kat zijn eigen aardeaansluiting geven.

[afbeelding]
OMG, die kat. 8)7 8)7

• Volvados
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-12 09:13
Falcon2107 schreef op Saturday 07 January 2006 @ 17:11:

[afbeelding]
de 2 andere draden niet aansluiten hé
poesje zou er niet goed van zijn :+

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mijn twee katten heb t de laatste tijd ook veel meer, als ik ze aai krijg ik een schok(je) ;) :) :D

• Jazzper
  • Laatst online: 17:03

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik suggesteer een move van PMG --> C&E

maak een houten case en een bench voor de katten. ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Óf je legt een kleedje over je kast heen.

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

• Jazzper
  • Laatst online: 17:03

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja een hoogpollige van wol of polyester.. rrrrrr

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-12 22:23

SA007

Moderator Tweaking
Meten of je aarde goed is:

meet van een pool in je stopcontact naar de aarde, als het goed is geeft een van de polen 0V spanningsverschil, en de volle 230V.

offtopic:
Damn, hier stata nu maar 213 op het stopcontact :S, kijken waar dat aan ligt

Verwijderd

SA007 schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 22:39:
Meten of je aarde goed is:

meet van een pool in je stopcontact naar de aarde, als het goed is geeft een van de polen 0V spanningsverschil, en de volle 230V.

offtopic:
Damn, hier stata nu maar 213 op het stopcontact :S, kijken waar dat aan ligt
klopt, ik heb hier ook maar 222volt ipv 230.
als je in de buurt van een energiecentrale woont heb je echt 230volt, daarna zit er een beetje weerstand op de bekabeling die er steeds een beetje voltage vanaf snoept. 213 is trouwens wel erg laag :?

Daarnaast kan het zijn dat je aan het meten bent als er een hoge belasting is op het netwerk, dan is er altijd al een dipje in het voltage.(gebeurt vooral in de zomer, al die airco's enzo)

• Corona
  • Laatst online: 01-12 14:49
Meesterlijk topic ditte!!!

F ontopic,ik heb zelf ook 4 katten rondlopen,en ook deze zijn statisch wanneer het kouder word.
Dit komt vooral doordat ze graag op warme plekjes liggen,en ook doordat de meeste spullen is huis er goed voor kunnen zorgen dat ze statisch worden.Bij mij is dat bv onze banken,je ziet de vonken overspringen,en de beesten zie je echt een krampaanval krijgen als je met de vinger naar de neus gaat,immers,een kat wilt altijd ruiken.

Zelf heb ik 2 pc's staan,een aluminium case,en 1 stalen case,en deze staan beide op een niet geaard stopcontact.
En nog nooit heb ik ook maar enig statisch elektrisch probleem gehad als de TS.
Vind het een raar verhaal,niet dat ik het niet geloof hoor.

Iedereen weet dat statische elektriciteit vooral voorkomt bij een droge,koude lucht,en dit in combinatie met wrijving,kijk maar naar een auto,zoals iedereen wel weet.Niet lekker :(
Dus jouw kat ligt ergens op waardoor er wrijving ontstaat en hij de lading niet kwijt kan.Om dit te voorkomen is al gemeld,vochtiger lucht,want dat is dat probleem er niet.

Dit brengt mij op het volgende punt,iedereen denkt dat zijn huis vochtig genoeg is,maar bij 80% van de huizen is dat dus niet zo.Sinds men isolatie is gaan gebruiken,en er weinig tocht is,is dat ook gigantisch omlaag gegaan.Ik hier heb bv maar een luchtvochtigheid van rond de 40 %,welke veel te laag is.Nu keek ik net op de meter hier,en buiten is het op dit moment ook maar 64%,en dat is ook laag.
Er zijn hele onderzoeken geweest naar dit onderwerp,en hieruit blijkt dat het iig niet gezond is.

Luchtvochtigheid moet dacht ik rond 80% liggen,en ja,dan heb je ook geen last van statische electriciteit.

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Topicstarter
Corona schreef op zondag 08 januari 2006 @ 17:22:
Luchtvochtigheid moet dacht ik rond 80% liggen,en ja,dan heb je ook geen last van statische electriciteit.
Dan regent het zowat binnen?

• stefan001
  • Laatst online: 18-11 16:39
Corona schreef op zondag 08 januari 2006 @ 17:22:
Dit brengt mij op het volgende punt,iedereen denkt dat zijn huis vochtig genoeg is,maar bij 80% van de huizen is dat dus niet zo.Sinds men isolatie is gaan gebruiken,en er weinig tocht is,is dat ook gigantisch omlaag gegaan.Ik hier heb bv maar een luchtvochtigheid van rond de 40 %,welke veel te laag is.Nu keek ik net op de meter hier,en buiten is het op dit moment ook maar 64%,en dat is ook laag.
Er zijn hele onderzoeken geweest naar dit onderwerp,en hieruit blijkt dat het iig niet gezond is.

Er zijn van die bakjes die je aan de verwarming kan hangen met water erin :). Vroegah hadden we dat geloof ik. Bestaat vast nog wel (of je maakt het zelf :)).

• Corona
Falcon2107 schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 09:17:
[...]

Dan regent het zowat binnen?
Denk je?
In de tropen ligt de luchtvochtigheid nog vele malen hoger.Maar het is nou eenmaal zo dat de luchtvochtigheid in de winter lager is,dus veel meer kans op statische electriciteit.
Reactie op hierboven,waterbakjes helpen maar een beetje,helaas.

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Topicstarter
Corona schreef op zondag 15 januari 2006 @ 13:34:
[...]

Denk je?
In de tropen ligt de luchtvochtigheid nog vele malen hoger.Maar het is nou eenmaal zo dat de luchtvochtigheid in de winter lager is,dus veel meer kans op statische electriciteit.
Reactie op hierboven,waterbakjes helpen maar een beetje,helaas.
Maar vocht kan het probleem niet zijn.

• lt_cmd_data
  • Niet online
Ehm misschien een simpele oplossing zet de kast op je bureau of hang hem aan je bureau icm houten constructie. Zit eventueel een oude lege kast op de bestaande plek ;-)

[ Voor 21% gewijzigd door lt_cmd_data op 04-02-2006 12:36 ]

• Corona
Falcon2107 schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 12:24:
[...]

Maar vocht kan het probleem niet zijn.
Lezen!!Het gaat niet over vocht,maar statische electriciteit,wat vaak voorkomt bij droge lucht,dus vocht is in jouw context iets heel anders.

• taaiewillem
  • Laatst online: 01-02-2024
Al die ellende door statische electriciteit van katten en de aangedragen oplossingen! Ik hanteer altijd een plantenspuit voor bevochtigen van tapijt; in dit geval kan je ook de kat ermee bevochtigen. Die komt dan niet meer terug. Als we het dan over natte katten hebben , moeten jullie beslist onderstaande site bezoeken, waarin een kat de hoofdrol speelt. Ik bescheurde me!

http://bellsouthpwp.net/l...cleaning_instructions.htm

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Topicstarter
Corona schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 23:41:
[...]

Lezen!!Het gaat niet over vocht,maar statische electriciteit,wat vaak voorkomt bij droge lucht,dus vocht is in jouw context iets heel anders.
Ik bedoelde de vochtigheidsgraad.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nog even een waarschuwing over zelf aardedraadjes klussen naar de verwarming: naast dat een evt verwarmingsmonteur onverwacht een oplawaai krijgt als-ie de leiding ooit losdraait, is er nog een wat minder altruistische reden om het niet te doen. Als je huis om wat voor reden ook afbrandt en ze vinden zo'n constructie dan keert de verzekering geen cent uit. Sterker nog, als je helemaal pech hebt stellen je buren je ook nog eens aansprakelijk. Kabeltje trekken vanuit een natte groep (je keuken & badkamer zijn altijd geaard!) is zo gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 06-02-2006 15:44 ]

Verwijderd

taaiewillem schreef op zondag 05 februari 2006 @ 22:38:
Al die ellende door statische electriciteit van katten en de aangedragen oplossingen! Ik hanteer altijd een plantenspuit voor bevochtigen van tapijt; in dit geval kan je ook de kat ermee bevochtigen. Die komt dan niet meer terug. Als we het dan over natte katten hebben , moeten jullie beslist onderstaande site bezoeken, waarin een kat de hoofdrol speelt. Ik bescheurde me!

http://bellsouthpwp.net/l...cleaning_instructions.htm
omfg! :D
dreamvoid schreef op maandag 06 februari 2006 @ 15:43:
Nog even een waarschuwing over zelf aardedraadjes klussen naar de verwarming: naast dat een evt verwarmingsmonteur onverwacht een oplawaai krijgt als-ie de leiding ooit losdraait, is er nog een wat minder altruistische reden om het niet te doen. Als je huis om wat voor reden ook afbrandt en ze vinden zo'n constructie dan keert de verzekering geen cent uit. Sterker nog, als je helemaal pech hebt stellen je buren je ook nog eens aansprakelijk. Kabeltje trekken vanuit een natte groep (je keuken & badkamer zijn altijd geaard!) is zo gedaan.
waar kunnen we een dergelijke aansluiting vinden?

• lt_cmd_data
  • Niet online
Kan je bij de gemeente niet aan vragen om een aarde pin in de grond telaten slaan?

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Uh, wat dacht je van het stopcontact? Elk stopcontact in de badkamer of keuken hoort geaard te zijn. Als je PC in de woon/studeerkamer staat moet je dus de stroom vanuit zo'n stopcontact halen. Helaas betekent dat dus vaak dat je een lange stroomkabel ergens langs de plint moet wegwerken, maar goed...

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 14:55

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ja, als je zelf een aardedraad, het raam uit en de grond in wil doen, wat moeten dan de specs zijn van zoiets?? :7

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• taaiewillem
  • Laatst online: 01-02-2024
dreamvoid schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 12:12:

Uh, wat dacht je van het stopcontact? Elk stopcontact in de badkamer of keuken hoort geaard te zijn. Als je PC in de woon/studeerkamer staat moet je dus de stroom vanuit zo'n stopcontact halen. Helaas betekent dat dus vaak dat je een lange stroomkabel ergens langs de plint moet wegwerken, maar goed...
Je kunt een goede aardleiding zelf aanleggen als je maar gebruik maakt van toegelaten materialen. Zo moet je een aardklem aan de blankgemaakte waterleiding aanbrengen, waar die uit de grond je huis binnenkomt. Je moet wel weten dat je een metalen waterleiding in de grond hebt. Aan die aardklem komt blankvertinde 4 kwadraatsdraad (verkrijgbaar in rolletjes bij boerenbond of HUBO). deze blanke draad kan je onderlangs plinten wegwerken. Uiteraard is de aarding in keuken of badkamer prima, maar je moet met een (geleende) trekveer een geel-groene aarddraad door de bestaande PVC pijpen weten te trekken. In elk geval is een geaard stopkontakt voor de pc-omgeving noodzakelijk voor betrouwbare werking. Verdeeldozen vind je meestal in de plafonds, waarvandaan de draden naar de muren gaan en dan naar beneden naar de stopkontakten en/of schakelaars.
Succes!

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

Verwijderd

Helaas is deze thread veranderd in een "hoe aard ik mijn pc" how-to, terwijl uit het oog verloren raakt of dit wel helpt tegen statische viervoeters.
Vanuit mijn elektrotechnische achtergrond (ingenieur) gaf ik al op pag 1 aan dat ik theoretisch geen verbetering verwacht door gebruik randaarde. Praktijk ervaring van Brabo-Joossie wees uit dat statische katten ook een geaarde PC kunnen laten rebooten.

Voor diegenen die aarding hebben aangebracht, is het afwachten tot de luchtvochtigheid weer daalt (vrieskou uit het oosten)

• Falcon2107

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 09:42:
Helaas is deze thread veranderd in een "hoe aard ik mijn pc" how-to, terwijl uit het oog verloren raakt of dit wel helpt tegen statische viervoeters.
Vanuit mijn elektrotechnische achtergrond (ingenieur) gaf ik al op pag 1 aan dat ik theoretisch geen verbetering verwacht door gebruik randaarde. Praktijk ervaring van Brabo-Joossie wees uit dat statische katten ook een geaarde PC kunnen laten rebooten.

Voor diegenen die aarding hebben aangebracht, is het afwachten tot de luchtvochtigheid weer daalt (vrieskou uit het oosten)
Dat was bij inderdaad ook het geval. Een geaarde PC.

Verwijderd

Of de batterij uit de kat zijn kont halen...
Pagina: 1