[Pola-filter] wat is de juiste?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Ik wil een pola filter bestellen, maar ik zit met een aantal vragen:

1. Volgens mij is mijn binnendiameter van m'n lens 42mm. ik kom nergens zo'n lens tegen. Of heb ik het mis? Ik heb een Canon pro1 en het staat niet in boekje en op sites kan ik niets vinden.

2. Past mijn beschermkapje nog wel op mijn lens, die zit zeg maar geklikt in het inwendige schroefdraad.

3. dit staat bij de lenzen "Bij gebruik op Autofocus camera's dient u de gebruiksaanwijzing van de fabrikant op te volgen " Ik nie snap :? wat bedoelen ze hiermee? In mijn boekje kan ik niks vinden.

4. Hoe bepaal je je filter? Wat is een beetje een all-round pola filter?

www.casarodriguillo.com

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

1. Ga naar de betere fotozaak waar ze snappen wat je bedoelt als je zegt '42mm polarizer filter'

2. Waarschijnlijk niet, omdat je pola er al op zit: pola dus losschroeven en in doosje doen als je klaar bent

3. Met een polafilter verlies je veel licht: vaak ongeveer 3 stops. Het kan zijn dat er voor de AF dan soms te weinig licht is: lees dus je handleiding even door over filters als daar wat over in staat.

4. Gewoon even wat merken af gaan met een goeie naam, en die 42mm leveren :)

LinkedIn
Instagram

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-01 17:48
1: Of je koopt een grotere pola als er nergens 42mm kan vinden.
2: Ik denk van wel (als je een 42mm kan vinden)

Verwijderd

1: dit kan goed kloppen. Een groter formaat (zoals 52 mm) is vaak ook mogelijk, maar dan heb je een adapterring nodig.
2: Ja; althans met alle polarisatiefilters die ik heb bij mijn 2 cams kan ik gewoon de lensdop op de polarisatiefilter vastzetten, oftewel hoef ik hem niet steeds los te draaien.

N.B. Ik heb deze cam nooit vastgehad, maar is het zo dat op het uiteinde van de lens de schroefdraad zit of in de behuizing waar de lens uitkomt? In geval van dit tweede heb je namelijk een adapterring eerst nodig om een filter of conversion lens erop te kunnen zetten:

Zie ook hier:
http://www.dpreview.com/r.../Accessories/la-dc58c.jpg
http://www.dpreview.com/reviews/canonpro1/page4.asp

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 22:28 . Reden: N.B. toegevoegd ]

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Na wat googlen heb ik ontdekt dat je een filter adapter ring nodig om 58mm filters erop te schroeven. Dus geen 42mm filters...

Na wat meer googlen bleek da dat ding bij de pro1 geleverd zou zijn... (prodctnummer van de adaptor: FA-DC58A ). Dus je moet die adaptor hebben + een circulaire pola filter.

Ps: google is je vriend!!!

lijkt me wat opgelost hier...

[ Voor 12% gewijzigd door jvvv op 05-01-2006 22:30 ]

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Ik dank jullie hartelijk voor alle info.

_google was eventjes niet mijn vriend_

En |:( ik heb idd die adapterring, maar het staat zo onduidelijk in de manual, pas als je gaat kijken naar info over die ring, zie je pas dat dat die voor filters is, ik heb me rot gezocht naar filters, adapters, nu achteraf... staat het dus toch in de manual

www.casarodriguillo.com

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:52

YellowCube

Wait...what?

opmerking bij punt 3:
AF systemen raken vaak in de war bij lineair polariserende filters, dus wat jvvvv opmerkt is wel juist. Zorg voor een circulair polarisatiefilter.

[ Voor 31% gewijzigd door YellowCube op 06-01-2006 10:01 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 21:03
waar je ook nog op kunt letten is een coating, een filter kan zorgen voor lens flare. als je een goede anti reflexy coating hebt dan kan je dat verminderen.
een crc coating van B&W doet het bij mij erg goed! (moet je wel even zoeken op marktplaats oid want nieuw wil je hem niet kopen denk ik :*) )

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
hilbren schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:26:
een crc coating van B&W doet het bij mij erg goed! (moet je wel even zoeken op marktplaats oid want nieuw wil je hem niet kopen denk ik :*) )
mrc coating bedoel je. En nieuw zijn ze niet zo belachelijk duur, zeker niet zo'n klein filtertje van 42mm. Enige vervelende is dat ik alleen filters zie van 43mm, niet van 42mm. Maar misschien dat je met een step-up ring een 49mm kan gebruiken, dan kun je een normale MRC pola van B&W gebruiken, kost nieuw bij FVS € 45,-

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
YellowCube schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 10:00:
opmerking bij punt 3:
AF systemen raken vaak in de war bij lineair polariserende filters, dus wat jvvvv opmerkt is wel juist. Zorg voor een circulair polarisatiefilter.
Dat geldt alleen voor camera's die middels een prisma of halfdoorlatende spiegel een deel van het binnenkomende beeld afsplitsen voor de lichtmeting/focus.
Oftewel, dat geldt voor (D)SLR's.

Deze Canon meet en focussed gewoon op de CCD en dan maakt het niks of je een lineaire of een circulaire neemt.

De lineaire zal ietsjes goedkoper zijn, maar als je ooit overstapt op een DSLR dan kun je je filter daarop dus niet meer gebruiken!
Dat is trouwens ook een reden om een wat groter filter te kopen met een losse verloopring: hoe groter je pola-filter, hoe groter de kans dat 'ie ooit op een mooie dure lens van een DSLR past. Denk dan dus aan minstens rond de 60mm, of nog beter 72. Alleen dure, lichsterke groothoeklenzen zullen dan nog een groter filter nodig hebben.
't is toch een investering voor de toekomst, nietwaar?

• koraks
  • Niet online
swiv98 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:38:
[...]

De lineaire zal ietsjes goedkoper zijn, maar als je ooit overstapt op een DSLR dan kun je je filter daarop dus niet meer gebruiken!
Dat klopt niet helemaal, het grote merendeel van de (d)SLR's autofocussen namelijk prima met een lineaire pola.
't is toch een investering voor de toekomst, nietwaar?
Nouja, gezien de zeer geringe aanschafprijs, lijkt me niet dat je erg overdreven rekening moet gaan houden met de toekomst als je zo'n filtertje aanschaft. Bovendien is het nou niet bepaald handig te noemen om met een 72/77mm filter op een lensje met schroefdraad 42mm te werken.
tomleeuw schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:47:
[...]
Ik moet een 58 mm hebben, deze staan wel gewoon in de lijst, in een paar posten hierboven kan je zien dat er TOCH een adapterring bij mijn cam is geleverd.
Had ik gelezen idd, maar ik had niet gezien dat die 58mm was. Wel zo fijn, is een wat couranter maatje. Kijk even op eBay of zoek in FG op 'Hong Sien', dan vind je vast wel een filter tegen een aangename prijs ;)

[ Voor 27% gewijzigd door koraks op 06-01-2006 17:25 ]

• Pinin

Pinin

Topicstarter
koraks schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 13:27:
[...]

mrc coating bedoel je. En nieuw zijn ze niet zo belachelijk duur, zeker niet zo'n klein filtertje van 42mm. Enige vervelende is dat ik alleen filters zie van 43mm, niet van 42mm. Maar misschien dat je met een step-up ring een 49mm kan gebruiken, dan kun je een normale MRC pola van B&W gebruiken, kost nieuw bij FVS € 45,-
Ik moet een 58 mm hebben, deze staan wel gewoon in de lijst, in een paar posten hierboven kan je zien dat er TOCH een adapterring bij mijn cam is geleverd.

Ik bel ook nog even naar een levercier hoe het gaat met de lenskap.
Mijn tas is nogal "tight fit" en er is eigenlijk geen ruimte over om een filter te stoppen, maar goed dat is verder niet relevant.

www.casarodriguillo.com

• koraks
  • Niet online
Ohja, kijk even hierzo. Weliswaar geen B&W MRC, maar wel een leuke manier om erg cheap aan een niet onaardig 58mm pola'tje te komen :)

• Pinin

Pinin

Topicstarter
@koraks, DPZ vraagt om wachtwoord en login, ben ooit geregistreerd geweest maar na 0 posts wordt je account gewist, je verwijst den naar een topic in het forum, daar kan ik wel komen maar ik kan niet het juiste topic vinde3n (zoeken op nr. werkt niet)

edit: opnieuw geregistreerd

[ Voor 8% gewijzigd door Pinin op 07-01-2006 11:58 ]

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Ik heb zojuist een Hoya Pro1 Circulair Polarizer besteld bij deze shop in Hong Kong Ik heb er al eens vaker besteld en de service was prima, evenals de prijzen. Ik betaal nu omgerekend €100,- voor die pola wat niet duur is voor een multicoated slim line filter :)

Ik ben benieuwd wat hij voor me kan gaan doen tijdens mijn vakantie in Amerika bij de Canyons en de Niagra watervallen :9

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Oei, €100,- vind ik een beetje veel, zal wel niet duur zijn voor dit type.
Ik heb voor €17,- een hoya op dpz gekocht. ben benieuwd.

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Op e-bay zit ook een zaak uit Hong Kong die o.a. polarisatiefilters verkoopt. Dit scheelt nogal wat met de prijzen van Nederlandse shops. Ik heb een 77 mm Hoya gekocht voor 42 euro (nieuw). De zaak heette filterfit geloof ik.

Verwijderd

Dat kán gewoon geen multicoated spul zijn onderhand :) Hoewel slimline wel wat duurder is, maar je wilt gewoon multicoatedspul hebben :)

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
tomleeuw schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 19:40:
Oei, €100,- vind ik een beetje veel, zal wel niet duur zijn voor dit type.
Ik heb voor €17,- een hoya op dpz gekocht. ben benieuwd.
Die 100 euro van Neo was voor een 77mm he, wat een flinke plak glas+coating is, terwijl jij een vrij klein 58mmtje moest hebben :)

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Pagina: 1