[Debian] Prioriteiten aan Processen meegeven

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-02 13:45
Goedendag,

Ik ben geen echte linux-guru. Maar voor heel erg veel dingen kan ik mij prima redden met internet, maar in dit geval denk ik dat het iets boven mijn niveau ligt.

Als je in 'top' kijkt zie je een lijst met processen. Wat ik eigenlijk wil is een bepaalde proces een iets hogere prioriteit geven. Op een zelfde manier als in windows kan.

De achterliggende gedachten. Naast een gameserver draaid er op deze Debian machine ook wat andere (webserver) taken. En heel af en toe merk je een dipje als iemand een groot bestand op mijn webserver opend. Het is geen 'lag' want ik speel via het netwerk. En het is ook niet de cpu die genekt word want die komt eigenlijk nauwelijks boven de 40% uit.

Zijn daar (simpele) oplossingen voor? Of kan iemand mij de benaming geven zodat ik op het internet verder kan zoeken?

• Calculon
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bekijk het commando 'nice' eens.

• jschot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07-2025
Je kan nice zelfs aanroepen vanuit top met de letter `r'.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-02 13:45
Heren, ge-wel-dig :). Als je dus, zoals mij, niet de juist benamingen weet kom je dus nergens :P. Ik associeer 'nice' namelijk niet echt met het begrip 'prioriteiten'.. thx!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Toch is dit wel te vinden, bijvoorbeeld bij de eerste hit op google als je zoekt op "linux process priority", of als je goed rondkijkt in (de manpage van) top :)

Dit topic is gesloten.