Toon posts:

[win2000 Server] DNS naam wordt niet ververst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren expert!

Hoe kan je forceren dat een DNS lookup van een externe DNS server wordt afgehaald of wordt ververst? We hebben een server welke nu een naam heeft gekoppeld aan een IP adres. Het IP adres is echter gewijzigd maar deze server wijst nog steeds naar het oude IP adres.

Als ik ping van een client computer wordt wel het juiste IP adres gekozen (het nieuwe). Bijkomend vreemd probleem is dat server A die het foute IP adres bij de naam heeft ook de DNS server in het bedrijf is en de clients wel het goede IP adres doorgeven krijgen.

Liever wil ik niet de server herstarten. Dus een soort DNS cache flush ofzo.

• just
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-01 13:50
via de dns mmc snapin kan je de cache flushen. ( rechtermuisklik op de server )
wellicht daarna ook een ipconfig /flushdns op de server en dan moet het ok zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Gaan we proberen, wel vreemd dat de server de DNS server in het bedrijf is; op de clients wel een goed IP adres naar boven komt en bij hem zelf niet.

*Update* net geprobeerd maar blijft naar het verkeerde IP adres wijzen. Kan het zijn dat namen ergens hard worden gecodeerd? (ergens branden lampen dat dit kan maar kan ik even niet vinden).

*update 2* als ik ipconfig /displaydns draai zie ik het foute IP adres erbij staan bij de naam. hij delete deze hele lijst dus op een of andere manier niet met ipconfig /flushdns

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 22:21 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
zowel server als clients verwijzen naar dezelfde dns server :?

ping je op de client wel naar de fqdn (computer.domain.local) ipv alleen de netbiosname? (die dan netjes wordt geresolved middels een broadcast...)

stoppen en starten van de dns services is ook een flush (ipconfig /flushdns werkt namelijk niet op je dns server zelf maar flushed alleen je ip dns cache (client wise)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Eugh.. server en clients verwijzen niet naar dezelfde DNS server :-) de DNS server waarna de clients verwijzen is dezelfde server als welke niet het goede adres kan resolven.

Ik heb de DNS service herstart maar dit lost het ook niet op.

Preciese situatie:
Externe FTP server met naam ftp.onsdomein.nl
Intern domeinnaam onsdomein.nl
pingen naar ftp.onsdomein.nl op server wijst naar een externe server A
pingen naar ftp.onsdomein.nl op een client wijst naar een externe server B
Pingen naar ftp.onsdomein.com op server wijst naar externe server B
pingen naar ftp.onsdomein.com op client wijst naar externe server B

Nu is het probleem dus duidelijk situatie waarin hij naar server A blijft wijzen, gepoogd is dus al de DNS te flushen, de cache middels de MMC te clearen en de service dns server en dns client te herstarten, dit heeft niets opgeleverd hij blijft braaf naar het foute ip adres wijzen.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 20:26

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Staat die"verkeerde" toevallig in je host file? (x:\windows\system32\drivers\etc\ )

In de DNS server zelf kun je toch de A record veranderen, opslaan e.d. ?

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:06
Uhm, dit is heel logisch. Je interne DNS-server zal nooit naar externe DNS-servers een verzoek sturen voor het domain waar hij zelf verantwoordelijk voor is.

Je moet je eigen A-record aanpassen. Jij bent authoritative voor onsdomein.nl (waarschijnlijk alleen intern), maar toch heeft iemand anders (je isp?) het publieke domein in handen. Dan zul je altijd intern de wijzigingen door moeten voeren die je hoster publiek uitvoert. Beste optie om dit te voorkomen is natuurlijk zelf een publieke DNS-server draaien, maar ik denk niet dat je dat wil.

De enige reden die ik kan verzinnen waarom je clients wel resolven naar de juiste server, is omdat ze waarschijnlijk nog een tweede DNS-server hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Abom op 06-01-2006 13:34 ]

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Uhm, dit is heel logisch. Je interne DNS-server zal nooit naar externe DNS-servers een verzoek sturen voor het domain waar hij zelf verantwoordelijk voor is.
Volgens de MS boeken kan je in win2k3 een forwarder aanmaken voor alle domeinen. Deze forwarder zal ook geraadpleegd worden zodra er lokaal geen host gevonden kan worden. Dus deze zal ook forwarden voor je eigen domein. Of je dit wilt is een tweede.

[ Voor 11% gewijzigd door Taigu op 06-01-2006 18:08 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Pagina: 1