Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Tellen aantallen combinaties van twee variabelen

Pagina: 1
Acties:
  • 498 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Excel experts,

ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen. In Excel krijg ik periodiek een database aangeleverd. Met deze database wil ik managementinformatie genereren. Helaas is nog niet niet alles gelukt.

In een tabel (bestemd voor management info) staat bijvoorbeeld het volgende:

K1 in rij 1 staat bv 28, 30, 32, 35
001
002
003
004

Deze tabel wil ik met behulp van een formule late vullen (koppelen aan de database).

Een stukje van de database ziet er als volgt uit

k1 k2
002 28
010 30
045 04
100 28
001 28
001 28
enz.

Nou ben ik opzoek naar een formule die alle combinaties telt van bijvoorbeel de waarde 001 in k1 EN de waarde 28 in kolom 2 (deze combinatie telt dus 1 keer). Hierboven geeft dat dus het resultaat 2.
Aangezien het om grote tabellen gaat werkt de functie DBAANTAL niet prettig, omdat in de eerste rijen aangegeven moet worden wat je zoekt. Ook aantal.als(en(....) is mij niet gelukt.

Wie heeft voor mij de oplossing.

Verwijderd

Ik heb niet zo'n verstand van hoe je dat in excel zou kunnen doen, maar ik zou zo ongeveer te werk gaan:

1. Begin gewoon bij het begin, pak 002 en 28, en loop de hele database langs en tel het aantal combinaties. Sla dan deze combinatie op + het aantal combinaties dat je gevonden hebt.

2. Ga dan naar de volgende combinatie, kijk of je deze combinatie al een keer gehad hebt, zo niet, doe het zelfde als bij 1.

En doe dan stap 2 tot je klaar bent.. maar ik heb echt geen idee hoe je dit zou kunnen doen in Excel, ken die opdrachten niet.. In SQL of iets dergelijks zou ik het wel kunnen 8)7

Suc6!

Verwijderd

Het is niet elegant, maar wellicht helpt het je op weg.

Je zou een derde kolom kunnen aanmaken en daar k1 en k2 CONCATENATE-n. Vervolgens kan je een COUNTIF op die derde kolom doen en (bijvoorbeeld) de combinarie 001 en 28 te tellen: COUNTIF(k3,"=00128").

Nog beter is het gebruik van een Pivot table (ik heb de engelstalige excel versie).
1. Selecteer de data, ga naar Tools->PivatTable....
2. Selecteer "Microsoft Excel list.." en "PivotTable", Next
3. Range = k1 en k2, Next
4. New worksheet (of existing, maakt niet zoveel uit), Finish
5. Sleep nu vanuit de "PivatTable Field list" k1 naar de Column Fields en k2 naar de Row Fields
6. Sleep nu k1 naar Data Items (in het midden)
7. Selecteer nu PivotTable->Field Settings de optie Summarize by "Count"

Hopelijk is dit duidelijk genoeg. Het ziet er dan zo uit (opmaak is wat verpest):

Count of k1	k1						   
k2	002	010	045	100	001	Grand Total	   
28	1			1	2	4	   
30		1				1	   
04			1			1	   
Grand Total	1	1	1	1	2	6	 

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2006 21:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Helaas is dit (nog) niet wat ik zoek.

Op zich weet ik hoe ik draaitabellen kan gebruiken. Eigenlijk zoek ik een functie die hetzelfde doet als de draaitabel, zoiets als

=aantal.als(en(K1=1;K2=28)=waar)) --> HELAAS GEEFT DEZE FUNCTIE NIET HET GEWENSTE RESULTAAT.

Nu heb ik iets gelezen over matrices, wellicht geeft mij dit mogelijkheden.

Als iemand nog advies heeft, heel graag!!!

Kan ik in Excel ook een Query maken??? Zo ja wie weet hoe ik dan te werk kan gaan?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Als je de wizard voorwaardelijke som installeert maak je met een paar muisklikken een matrixformule die doet wat je wilt. Het komt op het volgende neer:

code:
1
{=som(als(A1:A500=1;als(B1:B500=28;1;0);0))}

Let op die {}. Die maken het tot een matrixformule maar je tikt ze niet zelf in. Excel zet ze er omheen als je de invoer bevestigt met ctrl+shift+enter.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Goedemiddag beste heren van het internet.

Ik wil eigenlijk hetzelfde doen maar dan het liefst zonder de wizard maar dat zal ik proberen als het nodig is.
Maar waar ik tegen aanloop is dat ik het laten optellen als aantallen.als(kolom c = "X1" en kolom d = "M12").
Ik begrijp niet waarom mijn aantal.als functie niet werkt.

Als iemand mij wil helpen zou ik dat heel fijn vinden.

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-11 07:44
Plak hier anders eens de formule die je precies gebruikt. Op zich is aantallen.als niet zo heel spannend, en is de hulp van Excel als je op het Fx symbool (net links van de formulebalk) klikt ook erg makkelijk.

Verwijderd

=aantal.als(en(D2:D10;="X1";E2:E10;="M20")=waar))

even voor de duidelijkheid als ik het aantal gevallen wil hebben waar deze twee condities waar zijn moet ik aantallen.als toch gebruiken.

ook lees ik op meerdere momenten dat ik moet afsluiten met ctrl+shift+enter.
wat doet dit presies.
bij mij gaat het dan naar nederlands toetsenbord en naar de volgende cel toe

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Even voor alle duidelijkheid: mijn complimenten voor je zoekvaardigheden, maar dit topic is meer dan 10 jaar oud. En excel 2016 is in veel opzichten niet meer te veregelijken met excel 2003. :)
Als je een nieuw topic aan wil maken voeg ik daar de nieuwe reacties aan toe.

[ Voor 16% gewijzigd door Lustucru op 09-06-2017 15:13 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
[html][norml][/norml][/html]