TV ontladen

Pagina: 1
Acties:
  • 390 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Goeie dag mensen,

Het gaat weer over beeldbuizen ouwe monitor heb ik weg gepleurt :)

Maar goed,

Ik heb een niet al te oude tv (heeft nog wel houte behuizing) maar ziet er nog aardig nieuw uit.

maar heb wat kleine probleempjes, Soms als de tv nog koud is krijg ik opeens een witte balk in het midden van de tv (horizontaal) wat beweegt of soms krijg ik helemaal niks maar je ziet wel lichtjes dat er licht achter zit. en je ziet dan onderaan het scherm van links naar recht de hoofd kleuren rood blauw en groen en dat gaat dan van onder naar boven en dat word dan langzaam zwart.

Maar dan geef ik een flinke ram tegen het beeld en dan krijg ik weer beeld. dus ik denk dat er misschien iets niet helemaal lekker vast zit of een stof probleem is.

Het eenigste wat ik wil doen is wat stof eruit halen en alle stekkertjes schoon maken.

Maar nu dan de echte vraag. wat is de veiligste manier om het beeldbuis te ontladen.
Ik heb aardig wat gelezen hier dat je dat kan doen door een klem op je cv net kan vastmaken daar een draad aan vast maken en met een klem aan een schroeven draaier vast maken en tussen de grote zwarte zuignap plaatsen, dan hoor je een tik en dan is het veilig.

Maar voor de zekerheid vraag ik even of het die zuignap is die meestal boven het beeldbuis zit is?
EN kan er niks gebeuren als ik er een schroeven draaier er tussen doe? dat die bijv niet de beeldbuis in elkaar klapt? en dat ik de tv daarna gewoon weer kan gebruiken, niet dat de druk ervan af is?

Dus eigelijk.. hoe kan ik het veiligst de spanning eraf halen zodat ik overal aan kan zitten? en dat ik hem natuurlijk daarna weer kan gebruiken.

Mvg john

Blaad

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-07 10:15
Geen idee hoe je een beeldbuis ontlaadt, maar ik zou zoiets ZEKER NIET aan mijn cv installatie/ radiator of iets gelijks doen...

Als je moeder oid op dat moment dan de cv opendraait is ze namelijk erg blij met je... Denk dat het verstandiger is om een dikke stalen pen de grond in te stampen en daarop te ontladen :P

Verwijderd

RedXraD schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:45:
Geen idee hoe je een beeldbuis ontlaadt, maar ik zou zoiets ZEKER NIET aan mijn cv installatie/ radiator of iets gelijks doen...

Als je moeder oid op dat moment dan de cv opendraait is ze namelijk erg blij met je... Denk dat het verstandiger is om een dikke stalen pen de grond in te stampen en daarop te ontladen :P
je kunt je mama wel even waarschuwen lijkt me B)

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 14:36
stekker eruithalen de 2 polen even verbinden met een stukje ijzer oid
en de tv een tijdje laten staan

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

wouter37 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:49:
de schakelaar op aan :)

anders dan gebeurt er nog niks.

• wouter37
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:51:
[...]

de schakelaar op aan :)

anders dan gebeurt er nog niks.
idd sry vergeten :) tnx

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:06
wouter37 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 11:49:
Onzin. Het gaat voornamelijk om het hoospanningsgedeelte wat gevaarlijk is en dat ontlaad je zo helemaal niet. Sterker nog, je ontlaad niets omdat er achter de ingangstrafo een gelijkrichter zit.

Het beste is de hoogspanningskabel te verbinden met de aarde door met een GEISOLEERDE schroevendraaier met een verbinding naar de randaarde onder de zuignap op de beeldbuis contact te maken met de aansluitklem.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• wouter37
Pino schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:25:
[...]

Onzin. Het gaat voornamelijk om het hoospanningsgedeelte wat gevaarlijk is en dat ontlaad je zo helemaal niet. Sterker nog, je ontlaad niets omdat er achter de ingangstrafo een gelijkrichter zit.

Het beste is de hoogspanningskabel te verbinden met de aarde door met een GEISOLEERDE schroevendraaier met een verbinding naar de randaarde onder de zuignap op de beeldbuis contact te maken met de aansluitklem.
is geen onzin maar goed :)
gewoon je tv een heele tijd laten staan

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:06
wouter37 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:45:
[...]

is geen onzin maar goed :)
gewoon je tv een heele tijd laten staan
Dat kan idd, maar dan hoef je ook de netstekker niet kort te sluiten, dan wacht je gewoon tot de boel uit zichzelf ontladen is.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Waarom laat je de tv niet gewoon 24 uur uitstaan ? Ontlaad ie ook. Heb je het nog nooit eerder gedaan, laat je vingers er dan van, tenzij het risico dat je er een doodklap van krijgt erg aanspreekt :X

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Nog bedankt voor alle reachties,

Ik heb het gewoon geprobeert, met de schroeven draaier tussen de zuignap en verbonden met de cv. paar minuten verbonden met alkaar zodat ik zeker weet dat alles weg is. :)
Ik kon erna alles gewoon aan raken.

Het was trouwens een hele simpele constructie. Je kon er alles eruit schuiven en eruit trekken, zoals bij een computer :P

Dus was vrij simpel e het probleem (schijnt) nu opgelost te zijn. Blijkbaar was het toch een stof probleem.

In iedergeval bedankt.

[ Voor 18% gewijzigd door zBEASTORz op 12-01-2006 17:07 ]

Blaad

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

zBEASTORz schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 17:03:
Nog bedankt voor alle reachties,

Ik heb het gewoon geprobeert, met de schroeven draaier tussen de zuignap en verbonden met de cv. paar minuten verbonden met alkaar zodat ik zeker weet dat alles weg is. :)
Ik kon erna alles gewoon aan raken.

Het was trouwens een hele simpele constructie. Je kon er alles eruit schuiven en eruit trekken, zoals bij een computer :P

Dus was vrij simpel e het probleem (schijnt) nu opgelost te zijn. Blijkbaar was het toch een stof probleem.

In iedergeval bedankt.
Ik bewonder je lef. Blij dat je nog hebt kunnen posten ;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 21:23
Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:53:
Waarom laat je de tv niet gewoon 24 uur uitstaan ? Ontlaad ie ook. Heb je het nog nooit eerder gedaan, laat je vingers er dan van, tenzij het risico dat je er een doodklap van krijgt erg aanspreekt :X
Dat ligt er maar net aan wat voor tv je hebt. Als er geen circuit inzit wat voor ontlading zorgt en er niet veel elektrische lekken zijn kan die hoogspanning er aardig lang op laten staan.

Maargoed, je kunt vaak gewoon het chassis van de tv even met de hoogspanning verbinden. Dan is het ding al ontladen :)
Pagina: 1