[CSS] align div?

Pagina: 1
Acties:

• Robbbert
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-03 12:58
Ik heb een container divje van 100% bij 100% met daarin een pagina divje van 760px breed. Het probleem is dat ik het pagina divje niet op de nette manier kan centreren.

Als ik in mijn html bij de container divje align="center" invul werkt alles zoals het moet. Maar ten eerste wil ik dit in mijn CSS hebben staan, ten tweede komt dit dan niet meer door de W3C validator heen.

Als ik in mijn CSS bij het container divje align of text-align: center; invul dan werkt dit in IE wel maar Firefox weigert daarmee te centreren en laat de pagina links uitgelijnd staan.

Ik heb vanalles geprobeerd maar ik kom hier niet uit, iemand een oplossing?

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
op de binnenste div
HTML:
1
<div style="margin: 0 auto;">

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-04 20:37
Op het divje moet je margin zetten op:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
mijnDivje {
  width: 760px;
  margin: 0px auto;
}

[ Voor 3% gewijzigd door Sybr_E-N op 05-01-2006 19:34 ]

• Robbbert
Zo simpel en het werkt ook nog :D

Ik had bovenaan mijn CSS al staan:
* {margin: 0px;}
Nu daar auto achter staat werkt het ineens.

Bedankt voor de snelle replies :)

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Robbbert schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 19:40:
Zo simpel en het werkt ook nog :D

Ik had bovenaan mijn CSS al staan:
* {margin: 0px;}
Nu daar auto achter staat werkt het ineens.

Bedankt voor de snelle replies :)
Margin met één argument: marge voor alle kanten instellen.
Margin met twee argumenten: marge voor (boven en onder) en (links en rechts) instellen.
Margin met vier argumenten: boven rechts onder links instellen.

Cascading Stylesheet:
1
2
3
el { margin: 15px; } /* overal marge v/ 15px */
el { margin: 15px 30px; } /* boven en onder 15 px, links en recht 30px; */
el { margin: 15px 30px 15px 60px; } /* zelfde als hierboven, maar onderkant 60px margin */

Het is trouwens overbodig om een eenheid toe te voegen als je 0 opgeeft. Want nul pixels is hetzelfde als 0 em, dus {margin: 0; } is prima. Scheelt weer typen.

[ Voor 10% gewijzigd door Skaah op 06-01-2006 12:47 ]

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:28

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

ff compleet ;)

Margin met drie argumenten: marge voor boven, (links en rechts) en onder instellen.
Cascading Stylesheet:
1
el { margin: 15px 30px 10px; } /* boven 15px, links en rechts 30px en onder 10px */

en ow je laatste comment bij de de margin met 4 argumenten klopt niet.. moet uiteraard linkerkant zijn :)

[ Voor 22% gewijzigd door Sappie op 06-01-2006 12:52 ]

Specs | Audioscrobbler

• Robbbert
Mooi, weet ik dat ook weer :)

Ik wist niet dat er ook margins met 2 of 3 argumenten bestonden.

Verwijderd

ie/mac heeft overigens wel af en toe problemen met de shorthand notatie. mocht het daar niet goed werken, dan moet je alle margins apart declareren (margin-top: 10px; margin-right: 10px; etc)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-04 12:29
Skaah schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 12:45:
[...]
Het is trouwens overbodig om een eenheid toe te voegen als je 0 opgeeft. Want nul pixels is hetzelfde als 0 em, dus {margin: 0; } is prima. Scheelt weer typen.
Ik zet er toch altijd px achter anders krijg je een notice in FF geloof ik. Vond het nogal vervelend aangezien je dan moeilijker de echte errors kunt vinden. Ik weet niet of het echt fout is om het wel te doen?

Verwijderd

djluc schreef op Saturday 07 January 2006 @ 11:37:
[...]
Ik zet er toch altijd px achter anders krijg je een notice in FF geloof ik. Vond het nogal vervelend aangezien je dan moeilijker de echte errors kunt vinden. Ik weet niet of het echt fout is om het wel te doen?
Het is de bedoeling om er wel een waarde achter te zetten, want je kunt ook 'em' gebruiken bijvoorbeeld. En als je er geen px achter zet dan laat je dat dus door de browser 'raden'.

Of zoals mijn techniekleraar vroeger zei: "10 wat? 10 hondelullen?"

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-04 12:29
Verwijderd schreef op Saturday 07 January 2006 @ 18:52:
[...]

Het is de bedoeling om er wel een waarde achter te zetten, want je kunt ook 'em' gebruiken bijvoorbeeld. En als je er geen px achter zet dan laat je dat dus door de browser 'raden'.

Of zoals mijn techniekleraar vroeger zei: "10 wat? 10 hondelullen?"
Klopt, maar Skaah heeft ook zeker gelijk: 0 wat? 0 fietsen en 0 auto's is hetzelfde.
Pagina: 1