Toon posts:

Subwoofer staat te hard

Pagina: 1
Acties:
  • 739 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ouders hebben net een nieuwe LCD tv gekocht en daarbij een Harman Kadron versterker+ dvd speler. Het betreffen de AVR 130 en de dvd 22. Hierbij zat een 5.1 setje JBL boxen met actieve subwoofer. Nu is het probleem dat de subwoofer verschrikkelijk hard staat. Ik kan deze met geen mogelijkheid zachter krijgen. Als ik de speakers op large zet (wat ze niet zijn) kan ik LFE aan zetten voor de SUB hierdoor heb ik niet de hele tijd het harde gedreun maar alleen tijdens de actie scenes. Ik heb alle speakers direct op de versterker aangesloten. Er zit achter op de sub een leuke draaiknop maar hoe ik die ook draai zachter wordt het niet. Heeft iemand enig idee hoe ik mijn sub zachter kan krijgen?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-02 22:40

Nik

Ten eerste zou ik die draaiknop dan eens nakijken. Dikke kans dat die kapot is. (potmeter denk ik?)

Daarnaast zit er in iedere versterker die ik ken, een menu met instellingen, waar je de induviduele speakers aan kan passen (+ of - zoveel dB).

Verwijderd

Sowieso kan je proberen om de sub verder van de muur af te plaatsen, helemaal wanneer hij in een hoek staat kan dit veel schelen. Dat er niks aan verandert is niet goed, maar bedenk wel dat veel van dit soort speakers + subs vaak veel bass geven. Ze zijn gemaakt om films goed weer te geven, niet om subtiel te zijn met muziek :)

Verwijderd

Topicstarter
In het menu van mijn receiver kan ik de sub maar -10 zetten meer gaat niet. Ja maar het is zo erg dat ik bij een U2 concert dvd de stem van bono nog maar amper hoor.

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 11:39

MAZZA

Barbie is er weer!

Heeft HK ook iets van tone defeat waardoor het aanpassen van de bass/treble zinloos is als tone defeat aanstaat?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 19:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je de actieve sub wel op de juiste aansluiting aangesloten dan en niet op een al versterkte uitgang ofzo? (lijkt me stug, maar voor de zekerheid)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een mooie uitgang waar subwoofer onder staat lijkt me dat hij daar in moest. Tone defeat heb ik niet van gehoord ik heb wel een tone knop, waarmee ik dan tone in en tone out kan selecteren.

Verwijderd

wij hebben deze set thuis ook, exact dezelfde combo maar dan wel zonder JBL's.
de sub wil hier ook nog wel eens te bonkerig overkomen, maar dat is een kwestie van de potmeter achterop de sub finetunen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu helemaal op low gezet (op aanraden van Media Markt vent, niet dat die er veel van af weten maarja). Hij staat nog steeds keihard het is soms zo erg dat de bank begint te trillen. Weten jullie misschien de goede afstellingen?

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

zit er geen knop op de sub zelf? voor volume of rolloff?

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een subwoofer level knop en die heb ik helemaal op low gezet.

• The Chemist470
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-02 18:47
Ik heb dezelde versterker, alleen dan met een infinity set boxen. Hoor je verschil als tijdens het spelen van muziek aan de level potmeter op je subwoofer draait verschil in de sterkte van de bass. Nee, dan potmeter stuk. Ja, dan ingangsingnaal te hoog. Of stekker in het verkeerde gat, niet LFE ingang op sub maar lijningang. Hierdoor overstuur je de sub, heb ik ook eens gehad.

Je boxen moeten op small staan, sub moet op LFE+???? staan. Dan gaat de bass van de normale boxen (die geen bass weergeven) via de sub. Mijn sub staat de level op 1/3 open. Cross over staat in het midden. Met de sub instelling via de HK (staat op 4) kan ik dan het niveau regelen, dit is per kanaal en per ingang te varieren.

Succes ermee

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 23:29
Heb je de sub aangesloten via een tulp op de LFE aansluiting van je receiver, of op de hi-level inputs? Ik kan me namelijk voorstellen dat de volumeregeling op de sub niet werkt als je ze op de laatste aansluit.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Verwijderd

Topicstarter
Het rare is dat ik voor de sub alleen maar LFE kan selecten als ik alle speakers op Large zet anders staat de sub standaard op SUB(dus hij doet alle lage tonen niet alleen het LFE kanaal). Ik weet niet precies wat de HI-level inputs zijn ik zal kijken of ik een backpanel kan vinden van mij receiver en daarop aan geven waar ik hem heb ingeplugd.

Hij zit in de paarse PRE OUT SUBWOOFER

Afbeeldingslocatie: http://www.harmankardon.com/images/product_large/AVR140B.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 15:15 ]

Verwijderd

wij hebben deze set ook beneden in de huiskamer staan. heb je wel de sub aangesloten via (1)paarse tulp aansluiting. niet via alle 3 de tulps? ant als je die alle 3 aansluit heb je echt giga veel bass idd. maak eventueel ff een foto van hoe je het hebt aangesloten. ;)

edit: je hebt het iig goed op de versterker aangesloten. nu nog de sub? ook op de paarse tulp?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 15:17 ]

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

Sjaak_Afhaak

Bleh!

hier stond onzin ;)

vvv Ik zag 't al ja ;) vvv

[ Voor 140% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 06-01-2006 15:21 ]

Hier staat tekst

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:19:
dan zit ie op de verkeerde aansluiting? je moet hem op de paarse boven c/sw pluggen denk ik.
Dan komt er idd een stuk minder bass uit z'n sub. Dat is namelijk een input (van zijn versterker) ;)

edit:
niet stiekum editten hè

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 06-01-2006 15:21 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02 14:35
Moet je je andere frontspeakers niet via de sub laten lopen ?

Oftewel vanf je HK Versterker naar de Sub en dan naar de Frontspeakers ?
want hij doet nu alleen LFE en geen andere tonen.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

tspawn schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 15:47:
Moet je je andere frontspeakers niet via de sub laten lopen ?

Oftewel vanf je HK Versterker naar de Sub en dan naar de Frontspeakers ?
want hij doet nu alleen LFE en geen andere tonen.
Dat is alleen bij een passieve sub. Bij een actieve sub gebruik je net zoals TS dus correct doet de pre-out.
Als je op je versterker dan de rest van je speakers op small instelt dan kan je je die sub uitgang zo instellen dat hij al het laag doet.
Dit is ook verder niet echt relevant voor het probleem van de TS.

Het is denk ik of en kapotte regelaar op de SUB of een verkeerde aansluiting op de sub, maar dat kan pas worden uitgesloten als daar ook ene pic van komt.

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02 14:35
Das op zich wel waar ja, maar meestal zijn ze het beide.

Mijn SUB kan ook op beide manieren werken.

Via de High Level dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.homecinemachoice.com/reviews/wvreviews/SpeakerPackages/JBL/JBLSCS138_rear.jpg

Maar het klinkt inderdaad als een dood potje.

Maar op die manier kan die het wel tot die een nieuwe heeft wat dempen.

[ Voor 43% gewijzigd door tspawn op 06-01-2006 16:00 ]

Verwijderd

Zet bij dit setje je frontspeakers *nooit* op large.
De kleine drivers van je sattelieten zijn niet gemaakt voor lage tonen, en als je je speakers op large zet dan krijgen ze de volledige frequency range ingepompt. bij een iets te hard volume blaas je de sattelieten op en dan ben je nog veel verder van huis.

Verwijderd

Topicstarter
Okay hij zit dus ook goed op de SUB. Beetje raar als ik me sub van LFE afhaal me speakers op small zet (waardoor me sub weer op sub staat) hoor ik nie egt verschil. Het lijkt wel zachter. Lord of the Rings is gewoon perfect kijk baar. Ik ga het later ff testen met war of the worlds. Die zorgde gister voor enorm veel kabaal.

Heb dat pot geval btw op high gezet

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2006 16:48 ]

Verwijderd

Misschien moet je hem even afstellen met een muziek CD/DVD.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 16:27:
Okay hij zit dus ook goed op de SUB. Beetje raar als ik me sub van LFE afhaal me speakers op small zet (waardoor me sub weer op sub staat) hoor ik nie egt verschil. Het lijkt wel zachter. Lord of the Rings is gewoon perfect kijk baar. Ik ga het later ff testen met war of the worlds. Die zorgde gister voor enorm veel kabaal.

Heb dat pot geval btw op high gezet
Als je met "dat pot geval" je volumeknopje bedoeld, dan zou ik die niet op high zetten :?

Maak aub eens een pic van je sub, dat schept denk ik wat duidelijkheid.

Verwijderd

heb je niet gewoon je paarse tulpje uit je versterker in een stereo ingang van je sub zitten? want dan maakt ie wel een pokke bass ja! :o

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Als we nu ook eens wisten welk om type JBL speakers het gaat komen we denk ik ook weer verder. We kunnen u wel gaan raden wat die potmeter op die sub is, maar daar heb je niks aan. Er staan ook vast wel lettertjes bij... wil ook helpen!

Kijk ook eens of je de kantelfrequentie van het low pass filter kunt instellen in je receiver. Zet die dan zo laag mogelijk. Dat zou ook een heleboel kabaal moeten wegnemen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

je kan ook de uitgang voor front en achter hoger zetten. Zo maak je het verschil tussen de overige speakers en de sub groter. Ik gebruik dat hier ook vanwege een gevoelige sub (heb zelf de HK 5500)

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

deepspace schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 17:51:
Als we nu ook eens wisten welk om type JBL speakers het gaat komen we denk ik ook weer verder.
Ik gok op de SCS200.5 (Ik denk dat ik dezelfde set heb, maar niet dezelfde problemen... ;) )
Pagina: 1