Toon posts:

Eigen netwerkje, svp controle of ik op de juiste weg zit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sorry voor de redelijke vage onderwerptitel..hehe :$ kon even niks beters verzinnen maar goed.
Ik heb een aantal vraagjes. Niet zulke ingewikkelde, ik zou er vast zelf ook achterkomen...maar ik heb op het moment zo weinig tijd dat ik liever even niet achter me eigen foutjes kom.. na een paar uur arbeid.

goed.
Ik heb vandaag even een pctje bijelkaar geassembleerd die ik als home servertje ga gebruiken.
Op het moment zit er win xp pro sp2 op om even te testen of me config uberhaupt functioneerd (ik was niet echt zkz over de moederbord)

specs: p4 3.06Ghz 400mhz (proc uit laptop), 512mb DDR400 @ DDR266 (mobo beperking), Epox4BEA, 80gb IDE 7200 rpm 8mb, GF2 mx400 64mb

Wat wil ik ermee doen?

1. Gebruiken als file & print server
2. dedicated game server

Mijn vragen:

1. volstaat zo'n configuratie als homeservertje, zal nooit meer dan door 3 mensen tegelijk belast worden.
2. File server, ik wil dat mijn zussen (die elders wonen) via een ftp programmatje kunnen inloggen op mijn server en files kunnen downloaden, mijn upload is +/- 128kb/s. Ik neem aan dat dit mogelijk is... Hoe krijg ik dit voor elkaar. Wat moet ik zoal installeren (enkel een ftp servertje a la apache?)
3. Dit alles is vast op win xp pro te doen, ik heb echter ook win 2003 server tot mijn beschikking.
Is er een merkbaar verschil, ik heb het 1 en ander al gedaan met Active directory en Domain controllers... maar om nou policies te maken voor je eigen pc's en laptop? Misschien is dit wel voor handig voor file-sharing voor mensen buiten mijn netwerk. anyway volstaat win xp pro of toch maar even win2003 server installeren.

en mijn laatste vraagje is hoe ik het best mijn netwerk fysiek kan instellen..
ik heb 2vb in me hoofd....

(router/4p switch = linkysys WRT54G)

1ste
MODEM <> ROUTER/4p SWITCH <> SERVER & PC1 &PC2 & LAPTOP (oftewel de server ook als een soort client aangesloten op de router) <-- kan dit eigenlijk wel voor een server?

of

2de

MODEM <> SERVER <>ROUTER/4p SWITCH <> PC1 & PC2 & LAPTOP

de 2e lijkt me logischer. Ik neem ook aan dat de router capability's van de router uitgeschakeld kunnen worden en enkel als switch.

tot slot:
het liefst hou ik het simpel dus als het met win xp pro kan, dan laat ik het liever zo...
goed het is dan geen volwaardig server maar eerder een pctje die het 1 en ander deelt maar toch...
zo hoef ik ook fysiek niks te wijzigen. Als ik de tijd had zou ik gaan voor het stabiele ipv gemakkelijke.

het enige wat ik zou moeten doen is dus de porten forwarden en open houden die in communicatie staan met mijn file sharing / ftp server zodat ze op afstand in kunnen loggen..

thanks voor je reactie

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

1. Ja als jij daar met niet teveel mensen (dus 3 kan makkelijk) een beetje op wil dedicated gamen ( ik neem aan mensen thuis, dus een LAN?) dan kan dat makkelijk. Ook als fileserver, maar bedenk wel dat als je aan het gamen bent en iemand wil ff wat acties gaan doen die nogal veel harddisk activiteit nodig hebben, dat dan je gameserver gaat stotteren.

2. Allereerst is Apache géén FTP server maar een webserver. Je zou een programma als filezilla server kunnen gebruiken als FTP-server-programma. Er is ook een filezilla client beschikbaar waarmee je dus op de fillezilla ftp server kan komen (uiteraard ook met andere FTP clients maar dit is een voorbeeld ;))

3. Ik denk dat Win2k3 hier wel wat stabieler voor is, en het lijkt mij dat het bij Win2k3 niet verplicht is om met AD te gaan klooien? Don't blame me, ik heb nooit met W2k3 gewerkt :+

[ Voor 3% gewijzigd door webfreakz.nl op 05-01-2006 19:08 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Big-R
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
1. Ja

2. Serv-u is het FTP prog hiervoor (mijn mening)
Screen1
Screen2
Screen3
Screen4
Screen5
Screen6

3. Kan allemaal op XP

Ik zou voor de eerste gaan, anders heb je 2 netwerkkaarten nodig om naar je router te "forwarden".

Succes

[ Voor 83% gewijzigd door Big-R op 05-01-2006 23:03 ]

Greetz Big-R

• MarcoL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11-2024

MarcoL

Onima@dpc

1, 2, en 3 ben ik het met hier boven eens.

Alleen voor je netwerk zou ik zeggen neem je eerste opstelling nm:

MODEM <> ROUTER/4p SWITCH <> SERVER & PC1 &PC2 & LAPTOP

Als je nm de 2e config neemt dan moet je je server ook instellen als router en dat is niet nodig omdat je al een mooie router er hebt staan. En je kan lastige problemen krijgen omdat je dan 2 routers achter elkaar hebt, kan lastig worden met ip-range`s en subnetten, portforwarding en nog wel wat dingen..

Het lijkt mij daarom het beste om gewoon je eerste opstelling te maken. Een server kan gerust zo gebruikt worden. Het is nm niet echt meer dan een client in je netwerk met wat extra mogenlijkheden. (heb het zelf ook zo hier thuis draaien)

Don't worry people, i`m a professional idiot

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-03 14:58
Je zou eventueel ook voor een linux distro kunnen gaan. SME server is een hele simpele versie. Deze komt "out of the box" met HTTP, FTP, SAMBA (windows file sharing), DHCP en nog een aantal minder belangrijke services.

Het is te compleet te beheren via een webinterface. Linux lijkt misschien eng maar hier hoef je niet mee in de command line te gaan werken.

http://contribs.org/modules/phpwiki/index.php?Downloads

edit:

Oops, zie nu dat je ook een game server wil draaien, dan kan het misschien iets lastiger worden omdat je dan wel meestal in de command line zal moeten duiken, als je dan geen ervaring met linux heb word het toch wel een stukje ingewikkelder.

[ Voor 25% gewijzigd door DeadPool op 06-01-2006 11:13 ]